Ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα των γωνιακών τροχών είναι ο τρόπος αλλαγής των εξαρτημάτων. Όλοι έχουν ακριβώς το ίδιο σύστημα, δηλαδή ένα μικρό παξιμάδι με 4 τρύπες που βιδώνεται πάνω στην βίδα του άξονα. Για να ξεβιδώσει το παξιμάδι υπάρχει ένα ειδικό κλειδί με 2 προεξοχές, που συνήθως είναι διαφορετικό για κάθε εργαλείο. Έτσι αν χάσετε το ειδικό κλειδί ή το ειδικό παξιμάδι, ο γωνιακός τροχός είναι άχρηστος -τουλάχιστον μέχρι να βρείτε ανταλλακτικό.
Παρότι ομολογουμένως δεν ήταν καθόλου βολικό, μέχρι σήμερα καμία εταιρία δεν είχε μπει στη διαδικασία να σχεδιάσει κάτι καλύτερο. Αυτό φαίνεται να αλλάζει, καθώς, αυτή την εβδομάδα, η Bosch παρουσίασε το νέο σύστημα X-Lock.
Οι διαφορές του X-Lock με το κλασσικό σύστημα με το παξιμάδι είναι πολλές και μεγάλες. Καταρχάς δεν χρειάζεται κανένα εργαλείο. Το X-Lock είναι αυτόματο και το μόνο που χρειάζεται είναι να πατήσετε το μοχλό που βρίσκεται στο πάνω μέρος του άξονα. Έτσι μπορείτε να αλλάξετε εξαρτήματα χωρίς να χρειάζεται να ψάχνετε κάθε φορά για το κλειδί.
Μία άλλη διαφορά είναι ότι δεν προεξέχει. Το κλασσικό παξιμάδι προεξείχε περίπου μισό εκατοστό κάτω από το δίσκο και σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό ήταν πρόβλημα. Για παράδειγμα όταν χρησιμοποιούμε ένα δίσκο τριβής και έχει μισοφαγωθεί, το παξιμάδι ασφαλείας μπορεί να ακουμπήσει πάνω στην επιφάνεια που τρίβουμε. Με το X-Lock αυτό δεν θα συμβαίνει, καθώς δεν φαίνεται να προεξέχει.
Η τελευταία σημαντική διαφορά είναι ότι όταν χρησιμοποιείτε ένα εξάρτημα που δεν απαιτεί παξιμάδι (πχ συρματόβουρτσα) δεν χρειάζεται να αποθηκεύετε το παξιμάδι ασφαλείας. Το νέο σύστημα X-Lock λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα εξαρτήματα και δεν έχει κάποιο αφαιρούμενο μέρος.
Το μόνο μειονέκτημα του X-Lock είναι ότι δεν είναι συμβατό με τα κοινά εξαρτήματα του εμπορίου. Δηλαδή μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο με εξαρτήματα σχεδιασμένα για το X-Lock.
Από ότι φαίνεται, αυτό το σύστημα θα αρχίσει να κυκλοφορεί από τον Μάη του 2019 και μόνο για την επαγγελματική σειρά της Bosch (την μπλε). Οι τιμές δεν θα διαφέρουν πολύ από τα αντίστοιχα μοντέλα χωρίς X-Lock. Για παράδειγμα η προτεινόμενη τιμή για το μοντέλο GWX 9-125S θα είναι 140-160 ευρώ, ενώ το απλό GWS 9-125S κοστίζει 110-120 ευρώ αυτή τη στιγμή. Το ίδιο ισχύει και για τα εξαρτήματα X-Lock. Θα είναι ελαφρώς πιο ακριβά από τα απλά, αλλά δεν θα υπάρχει τεράστια διαφορά.
Σίγουρα αυτό που θα προβληματίσει αρκετούς είναι η ασφάλεια. Μπορεί το κλασσικό σύστημα να είναι κουραστικό, όμως αναμφισβήτητα είναι ασφαλές. Αν σφίξεις καλά το παξιμάδι ασφαλείας, δεν ξεβιδώνει με τίποτα. Πόσο ασφαλές θα είναι το Χ-Lock; Για παράδειγμα τι θα γίνει αν πατήσετε το μοχλό εν λειτουργία;
Η Bosch φαίνεται να έχει επενδύσει αρκετά πάνω στην σχεδίαση του X-Lock. Καταρχάς η χρήση του στα επαγγελματικά εργαλεία, δηλώνει ότι είναι ένα σύστημα που δεν φοβάται τις δυσκολίες. Σύμφωνα με την Bosch, το X-Lock δεν ξεκουμπώνει ούτε μετά από συνεχόμενες πτώσεις, ενώ όταν ο τροχός βρίσκεται σε λειτουργία, είναι αδύνατη η απεμπλοκή του δίσκου,
Περισσότερα θα γνωρίζουμε το καλοκαίρι όταν θα αρχίσει να κυκλοφορεί στα καταστήματα και θα δούμε τα πρώτα ανεξάρτητα reviews. Μέχρι τότε μπορείτε να παρακολουθήσετε το παραπάνω βίντεο επίδειξης από την ίδια την Bosch ή να διαβάσετε την ανακοίνωση από την ίδια την Bosch.