Έφυγε το καλοκαίρι, τα χόρτα ξαναφούντωσαν οπότε ας κάνουμε ένα ακόμα review σε ένα χορτοκοπτικό. Το KRAFT 691037 είναι ένα φθηνό, Κινέζικο χορτοκοπτικό που εισάγεται στην χώρα μας από την UNIMAC. H συγκεκριμένη έκδοση είναι το πιο δυνατό σε ισχύ, με 62 κυβικά εκατοστά κινητήρα με απόδοση 3HP. Επίσης το συγκεκριμένο μοντέλο έχει και διαιρούμενο άξονα, αν και υπάρχει πανομοιότυπο μοντέλο και με μονοκόμματο άξονα. Το πιο βασικό προτέρημα σε αυτό το χορτοκοπτικό είναι η εξωφρενικά χαμηλή τιμή που έχει. Μόλις 145 ευρώ!!! Ας το δούμε λίγο πιο αναλυτικά
Χαρακτηριστικά Kraft 691037
Εταιρία | KRAFT |
Μοντέλο | 691037 / TMBC620-4 |
Εισαγωγέας | UNIMAC |
Κατασκευαστής | Jinhua TEAMMAX |
Χώρα κατασκευής | Κίνα |
Τιμή | 145 ευρώ |
Εγγύηση | 2 έτη |
Τεχνικά χαρακτηριστικά | |
Μοντέλο κινητήρα | 1Ε48F |
Τύπος κινητήρα | δίχρονος |
Μέγεθος κινητήρα | 62 κυβικά εκατοστά |
Ισχύς | 3HP |
Αριθμός στροφών κινητήρα | 8500rpm |
Δοχείο καυσίμου | 1100 ml |
Διάμετρος καλαμιού | 26 χιλιοστά |
Πάχος καλαμιού | 1.5-1.6 χιλιοστά |
Μπουζί | Torch L7T |
Δονήσεις | 8.023 m/s2 |
Θόρυβος | 118dB(A) |
Τι περιέχεται στην συσκευασία
Στην χάρτινη συσκευασία υπάρχει το
- χορτοκοπτικό σε μέρη
- μία απλή ζώνη ανάρτησης
- ένας απλός δίσκος 3 δοντιών
- ένα δοχείο ανάμειξης καυσίμου
- μία αυτόματη μεσινέζα
- ένα πλαστικό προστατευτικό για τον άξονα
- μερικά κλειδιά άλλεν μαζί με μπουζόκλειδο
- εγχειρίδιο χρήσης στα Ελληνικά
Εντυπώσεις από KRAFT 691037
H UNIMAC ήταν από τις πρώτες Ελληνικές εταιρίες που εισήγαγε Κινέζικα εργαλεία στην Ελληνική αγορά. Η KRAFT πρέπει να ήταν το πρώτο -ή ένα από τις πρώτα- brand της, με αμιγώς Κινέζικα προϊόντα. Σίγουρα τα πρώτα εργαλεία, πριν μία δεκαετία δεν “ενθουσίασαν”, ούτε ήταν και τόσο φθηνά όσο είναι σήμερα. Όμως τα τελευταία χρόνια συνεχώς βελτιώνονται ενώ ταυτόχρονα πέφτουν και οι τιμές τους. Τόσο, που αυτή τη στιγμή μπορείς να πάρεις ένα χορτοκοπτικό 3 ίππων με λιγότερα από 150 ευρώ! Πως γίνεται όμως να είναι τόσο φθηνό; Είναι για πέταμα ή αξίζει τα λεφτά του;
Καταρχάς θα πρέπει να πούμε ότι το συγκεκριμένο χορτοκοπτικό δεν κατασκευάζεται μόνο για την KRAFT, αλλά ίσως το βρείτε και με άλλες επωνυμίες, Το γενικότερο μοντέλο είναι το TMBC620-4 και η κατασκευάστρια είναι μία Κινέζικη εταιρία που ονομάζεται TEAMMAX.
Αυστηρά ερασιτεχνικό εργαλείο
Το πρώτο που πρέπει να πούμε είναι ότι όλα τα εργαλεία της KRAFT είναι για αυστηρά ερασιτεχνική χρήση. Δηλαδή λίγες ώρες δουλειάς μία στο τόσο. Αν το πάρετε και προσπαθήσετε να το δουλέψετε επαγγελματικά, δεν θα βγάλει εβδομάδα.
Φτωχά παρελκόμενα
Πριν πούμε για το ίδιο το εργαλείο θα πρέπει να πούμε για τα παρελκόμενα. Ένας λόγος που είναι τόσο φθηνό είναι και αυτός. Και η ζώνη, και η μεσινέζα και ο δίσκος είναι φθηνιάρικα. Ειδικά η ζώνη και ο δίσκος θα πρέπει να αλλαχθούν άμεσα. Κανονικά για ένα τόσο βαρύ χορτοκοπτικό θέλει καλή εξάρτηση, με ζώνη με ενίσχυση για την σπονδυλική στήλη. Αυτή είναι ζώνη για χορτοκοπτικά κάτω του ενός ίππου. Το ίδιο ισχύει και για τον δίσκο. Δεν είναι κοφτερός και το μέταλλο είναι πολύ λεπτό και μάλλον όχι και τόσο καλής ποιότητας.
Όχι και η ποιοτικότερη κατασκευή
Τώρα πάμε στο ίδιο το χορτοκοπτικό. Το πρώτο πράγμα που βλέπεις είναι ότι δεν είναι και κορυφαίας ποιότητας κατασκευαστικά. Οι διαφορές στην ποιότητα με τα καλά Ευρωπαϊκά ή Ιαπωνικά χορτοκοπτικά είναι εμφανής πριν καν το δουλέψετε. Τόσο στα πλαστικά όσο και στην ποιότητα του αλουμινίου στο καλάμι, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα χυτά κομμάτια στις συνδέσεις. Ένα απλό παράδειγμα είναι ότι το καλάμι στο KRAFT γρατζουνίζεται ακόμα και με το νύχι!
Το ίδιο ισχύει και για τους διακόπτες, τα καλώδια και γενικότερα οτιδήποτε έχει πάνω. Ακόμα και η γωνιακή -που περιέργως λέει JAPAN, παρότι πωλείται στα Κινέζικα eshop- δείχνει πολύ υποδεέστερη. Περισσότερα για αυτό θα δείτε και παρακάτω, στην ενότητα με τα προβλήματα.
Πολύ ισχυρός κινητήρας που όμως καίει τα άντερά του
Ας πούμε και μία καλή κουβέντα λοιπόν για το KRAFT. Επειδή τα ανώνυμα Κινέζικα έχουν ένα θέμα με την αξιοπιστία, υπήρχε ο φόβος ότι μπορεί η ονομαστική ισχύς να είναι 3 ίπποι, όμως η πραγματική να είναι λιγότερο από το μισό. Αυτό δεν ισχύει. Πραγματικά είναι πολύ ισχυρό μηχάνημα. Ίσως να είναι λίγο αδύναμο από χορτοκοπτικά των 600 ευρώ, αλλά σίγουρα σου δίνει την εντύπωση ότι είναι πάνω από 2.5 ίπποι.
Ο κινητήρας που φέρει είναι ο 1Ε48F και φυσικά είναι δίχρονος. Τώρα τα χαρακτηριστικά που αναφέρουμε είναι αυτά που δίνει η κατασκευάστρια στο εγχειρίδιο χρήσης. Η αλήθεια είναι ότι αν κάνετε αναζήτηση ξεχωριστά στον κινητήρα, θα βρείτε αναφορές με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα αντί για 62 κυβικά εκατοστά, γίνεται αναφορά για 63.3, ενώ κάποιες φορές η ισχύς αναφέρεται ακόμα και 3.5 ίπποι.
Με την δύναμη που έχει μπορείτε να κόψετε όλα τα χλωρά με μεσινέζα. Ακόμα και χοντρά βάτα, λεπτά καλάμια και γενικότερα οποιοδήποτε ετήσιο φυτό που υπάρχει στα Ελληνικά χωράφια.
Βέβαια αυτή η δύναμη σε αυτή την τιμή έρχεται με μερικούς συμβιβασμούς. Ένας από αυτούς είναι και η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου. Καίει περισσότερο από ότι έναν Ευρωπαϊκό/Ιαπωνικό κινητήρα, αλλά αυτό ισχύει για όλους τους Κινέζικους βενζινοκινητήρες. Η διαφορά δεν είναι τεράστια, όμως είναι σημαντική. Αν σε αυτό συνυπολογίσετε ότι χρησιμοποιεί μείγμα 1:25 και όχι 1:50 όπως συνήθως, τότε κάνει και διπλάσια κατανάλωση λαδιού.
Μεγάλη συμπίεση, εκκινεί εύκολα, όμως θέλει προσοχή
Ο κινητήρας έχει μεγάλη συμπίεση και -τουλάχιστον τις πρώτες εβδομάδες δοκιμής- εκκινεί πολύ εύκολα. Όμως θέλει λίγο προσοχή όταν το ξεκινάτε, γιατί μπορεί πολύ εύκολα να γίνει ζημιά. Επειδή ακριβώς έχει μεγάλη συμπίεση, αν τραβήξετε απότομα το σχοινί, μπορεί να το τραβήξετε μαζί ή να σας φύγει από τα χέρια. Για να το ξεκινήσετε σωστά θα πρέπει να το κρατάτε γερά με το ένα χέρι εκεί που βρίσκεται το μπουζί και να τραβάτε με το άλλο, αφού του έχετε πάρει λίγο τα “μπόσικα”. Έτσι παίρνει πάντα με την πρώτη και με ασφάλεια.
Φίλοι τεχνίτες που επισκευάζουν για χρόνια τα συγκεκριμένα εργαλεία ανέφεραν ότι οι συχνότερες βλάβες είναι από αυτό το πρόβλημα (πχ το τράβηξαν με δύναμη κρατώντας από το καλάμι και έσπασε το μαντεμαλουμίνιο που κρατάει το καλάμι) (update: μετά από λίγους μήνες χρήσης, έσπασε και σε μένα, περισσότερα στην παράγραφο με τα προβλήματα) .
Διαιρούμενος άξονας, πολύ βολικός αλλά και μία επιπλέον σκοτούρα
O διαιρούμενος άξονας είναι ένα χαρακτηριστικό που έχουν συνήθως τα χορτοκοπτικό combi, δηλαδή αυτά που μπορεί να πάρουν και άλλα εξαρτήματα (πχ κονταροπρίονο, τηλεσκοπικό μπορντουροψάλιδο…). Σε αυτό όμως το μοντέλο δεν ισχύει αυτό. Ο μόνος λόγος που ο άξονας είναι διαιρούμενος είναι για πιο εύκολη αποθήκευση. Και όντως είναι πολύ βολικό χαρακτηριστικό. Αν το λύσετε μπορείτε πολύ εύκολα να το βάλετε στο πορτ μπαγκάζ ενός σεντάν ή ακόμα και χατσμπακ, χωρίς να χρειαστεί να ρίξετε τα καθίσματα. Πραγματικά αυτό θα βολέψει αρκετούς.
Βέβαια, το ότι είναι διαιρούμενο έχει και μερικά μειονεκτήματα. Το πρώτο είναι ότι κατά πάσα πιθανότητα έχει περισσότερες δονήσεις από το μοντέλο με το μονοκόμματο άξονα και αυτό είναι λογικό. Είναι δύο ξεχωριστά μέρη που όσο καλά και να τα σφίξεις έχουν ένα μικρό τζόγο. Όμως αυτό δεν είναι το μόνο μειονέκτημα. Δείχνει ότι δεν θα κρατήσει και πάρα πολλά χρόνια ο μηχανισμός. Είναι πολύ απλός και σίγουρα αν το κάνετε συνέχεια, μετά από κάποιες φορές θα χαλάσει. Το καλό είναι ότι είναι ότι και υπάρχει αλλά και είναι πολύ φθηνό σαν ανταλλακτικό.
Το καλάμι έχει εξωτερική διάμετρο 26 χιλιοστά, δηλαδή είναι λίγο μικρό για ένα τόσο μεγάλο χορτοκοπτικό. Τα πιο επώνυμα έχουν 28-32 χιλιοστά καλάμι. Το πάχος του αλουμινίου φαίνεται να είναι 1.5-1.6 χιλιοστά.
Βαρύ, κουραστικό και αρκετά καυσαέρια
Όπως αναφέρθηκε και λίγο πιο πάνω το χορτοκοπτικό είναι αρκετά βαρύ. Με γεμάτο το δοχείο καυσίμου ξεπερνάει τα 10 κιλά. Βέβαια με μία καλή ανάρτηση -όχι αυτή την αγιοβασιλιάτικη που είχε μαζί- αυτό δεν θα σας ενοχλήσει και τόσο. Ούτως ή άλλως όλα τα μεγάλα χορτοκοπτικά, ακόμα και τα Stihl είναι βαριά.
Όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες δεν έχει αντιδονητική σύνδεση στον άξονα, οπότε είναι σίγουρο ότι θα έχει αρκετές δονήσεις. Και όντως αυτό είναι αλήθεια. Έχει αρκετές δονήσεις και σίγουρα μετά από μερικές ώρες εργασίας είναι αρκετά κουραστικό. Βέβαια, πάλι αυτό είναι κάτι για το οποίο πρέπει να συμβιβαστείτε λόγω της χαμηλής τιμής. Υπάρχουν και Κινέζικα με αντιδονητικό άξονα, αλλά κοστίζουν πολύ παραπάνω.
Ίσως το πιο δυσάρεστο από όλα είναι τα πολλά καυσαέρια. Λόγω ότι έχει μεγάλη κατανάλωση και χρησιμοποιεί και μείγμα 1:25, βγάζει πολύ λαδίλα από την εξάτμιση. Οπότε τα ρούχα σας και εσείς ο ίδιος θα βρωμάτε πολύ περισσότερο από ότι με ένα καλό χορτοκοπτικό με μείγμα 1:50.
Καρμπιρατέρ, φίλτρο αέρος και μπουζί
Στο κομμάτι του καρμπιρατέρ θα γίνει μεγαλύτερη αναφορά λίγο αργότερα, αλλά αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι όλα οι Κινέζικοι δίχρονοι κινητήρες πάσχουν στο καρμπιρατέρ. Το 1:25 σίγουρα δεν βοηθάει, οπότε μετά από κάθε χρήση καλό είναι να αδειάζεται το ρεζερβουάρ.
Το φίλτρο αέρα είναι ένα κλασσικό απλό φίλτρο με αφρολέξ και ένα συρμάτινο δίχτυ. Το καλό είναι ότι μπορείτε να το ανοίξετε και να το καθαρίσετε πολύ εύκολα.
Το μπουζί της μάνας του είναι το Torch L7T, το οποίο μάλλον δεν είναι και το καλύτερο της αγοράς. Φυσικά μπορείτε να βάλετε και πιο επώνυμα όπως NGK BPM7A ή Champion CJ8.
Ντεπόζιτο καυσίμου και αυτονομία
Το ντεπόζιτο είναι αρκετά μεγάλο. Στο εγχειρίδιο αναφέρει ότι είναι 1.1 λίτρα, αλλά πιθανώς να είναι και λίγο παραπάνω. Όμως η αυτονομία δεν είναι μεγάλη. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω έχει μεγάλη κατανάλωση, οπότε δεν κρατάει και πάρα πολύ.
Προβλήματα, ελαττώματα και σημεία που χρίζουν προσοχής
Μέχρι στιγμής έβγαλε αρκετά προβληματάκια. Κανένα πολύ σημαντικό, αλλά σίγουρα δείχνουν ότι δεν είναι και η ποιοτικότερη κατασκευή. Το πιο βασικό πρόβλημα ήταν οι βίδες. Μετά από λίγες ώρες λειτουργίες λύθηκαν -από τις δονήσεις- σχεδόν όλες οι αλλενόβιδες που είχε. Από το πλαστικό προστατευτικό, τη σύνδεση του τιμονιού στον άξονα, ακόμα και στη δεξιά λαβή με το γκάζι. Οπότε καλό θα ήταν να τις σφίξετε καλά πριν το ξεκινήσετε και να τις τσεκάρετε κατά διαστήματα. Επίσης στην πρώτη ευκαιρία πάρτε και μερικές αλλενόβιδες, έτσι να υπάρχουν.
Τώρα πάμε στα κατασκευαστικά ελαττώματα. Και εκεί έχει αρκετά. Το πρώτο είναι και στην γωνιακή. Από την σχεδίαση που έχει, αν χρησιμοποιήσετε κάποιο άλλο εξάρτημα από αυτό που έχει, μπορεί να μαζεύει χόρτα στο κενό που υπάρχει και να μπουκώνει.
Ένα ακόμα μικρό ελάττωμα είναι και στον τρόπο σύνδεσης του άξονα. Σίγουρα θα μπορούσε να είναι καλύτερος. Κάποιες φορές σε παιδεύει και είναι λίγο εύκολο να μην το κλειδώσεις σωστά και να αρχίζει να γυρίζει.
Επίσης ένα μικρό ελαττωματάκι είναι και η τρύπα στην γωνιακή με την οποία συμπληρώνουμε το γράσο. Είναι λίγο πιο μικρή από ότι πρέπει και έτσι τα περισσότερα σωληνάρια της αγοράς δεν χωρούν -μύτη από γρασαδόρο ούτε για αστείο.
Εκτός από τα προβλήματα και τα ελαττώματα υπάρχουν και 1-2 σημεία που χρίζουν προσοχής. Το πρώτο και το πιο σημαντικό είναι ότι η γωνιακή του έρχεται χωρίς γράσο -τουλάχιστον σε αυτό που δοκιμάσαμε! Αυτό είναι κάτι που σίγουρα δεν συνηθίζεται. Προφανώς επειδή δεν είναι συνδεδεμένη. Αν κάποιος είναι εντελώς αρχάριος και το δουλέψει χωρίς να το τσεκάρει, τότε θα την πάρει στο χέρι πολύ, πολύ σύντομα.
Ένα ακόμα είναι και το πρόβλημα με το σκοινί εκκίνησης. Όπως αναφέρθηκε και λίγο πιο πάνω είναι πολύ εύκολο να κάνετε ζημιά. Πρέπει να το τραβήξετε λίγο μέχρι να του πάρετε τα “μπόσικα” και μετά να κάνετε ένα καλό τράβηγμα. Πάντα το ένα χέρι θα πρέπει να κρατάει αντίσταση και ποτέ δεν θα πρέπει να κάνετε διπλό τράβηγμα αμέσως αν δεν πάρει με την πρώτη.
Update: Μετά από λίγους μήνες χρήσης και λόγω βιαστικού χειρισμού έσπασε και σε μένα ο μηχανισμός εκκίνησης. Το καλό είναι ότι είναι πολύ οικονομικό (από Ελλάδα 10-15 ευρώ, από Κίνα 5-10) και η αλλαγή γίνεται πολύ εύκολα, ακόμα και από αρχάριο (δείτε εδώ πως), οπότε δεν είναι και κάτι τρομερό.
Ανταλλακτικά και γενικότερα θέματα επισκευών
Λόγω του ότι είναι Κινέζικο υπάρχει ο φόβος της έλλειψης ανταλλακτικών και είναι λογικό. Σε αυτή την περίπτωση όμως δεν ισχύει, τουλάχιστον για τα βασικά. Η Unimac είναι αρκετά σοβαρή εταιρία και ανταλλακτικά υπάρχουν στο Ελληνικό εμπόριο και είναι και πολύ φθηνά.
Όμως, ακόμα και να σταματήσει πχ η UNIMAC να το φέρνει, ανταλλακτικά μπορείτε να βρείτε και από Κίνα. Και ο κινητήρας και γενικότερα το ίδιο το χορτοκοπτικό κυκλοφορεί αρκετά, οπότε υπάρχουν σε αφθονία και είναι και πολύ, πολύ φθηνά (για παράδειγμα μπορείτε να βρείτε την γωνιακή ακόμα και κάτω από 15 ευρώ από το Aliexpress).
Κάτι που θα πρέπει να σημειωθεί είναι ότι και σε αυτό και γενικότερα σε όλα τα Κινέζικα δεν υπάρχουν μικρά ανταλλακτικά. Δηλαδή στην κορδονιέρα δεν πουλιέται ξεχωριστά το ελατήριο ή η βίδα, αλλά πάει όλη μαζί. Σε πιο ακριβά εργαλεία μπορείτε να βρείτε σχεδιαγράμματα όπου πωλείται ξεχωριστά ακόμα και μία αλλενόβιδα. Αυτό δεν ισχύει σε αυτό και γενικά σε κανένα Κινέζικο. Απλώς το μόνο καλό είναι ότι επειδή οι κινητήρες που χρησιμοποιούν είναι πανομοιότυποι, μπορείτε να βρείτε αρκετά μικρά ανταλλακτικά που δεν τα έχει το σέρβις αλλά υπάρχουν μεταχειρισμένα από χαλασμένα μοντέλα.
Πόσο κοστίζει και που μπορείτε να το βρείτε
Όπως συμβαίνει με σχεδόν όλα τα εργαλεία της UNIMAC, οι τιμές τους είναι φιξ παντού. Οπότε σε οποιοδήποτε κατάστημα και να πάτε θα το βρείτε στην ίδια τιμή, δηλαδή 145 ευρώ. Η έκδοση με τον ενιαίο άξονα είναι λίγο φθηνότερη, ενώ αισθητά φθηνότερο είναι το μικρότερο αδελφάκι του, στα 50cc.
Σύνοψη: Αξίζει τα λεφτά του και με το παραπάνω, αλλά σίγουρα δεν το λες καλό. Αυστηρά για ερασιτεχνική χρήση
Η αλήθεια είναι ότι το χορτοκοπτικό της Kraft σε προβληματίζει. Δεν είναι καλό και φαίνεται με την πρώτη ματιά. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αξίζει τα λεφτά του. Για 145 ευρώ που στοιχίζει δεν μπορούσε κάποιος να ζητήσει περισσότερα. Με λίγο προσοχή, σωστό μείγμα καυσίμου, καλή συντήρηση και ερασιτεχνική χρήση μία στο τόσο, λογικά θα κρατήσει αρκετά. Δεν νομίζω ότι κάποιος που θέλει ένα δυνατό χορτοκοπτικό για χρήση λίγες φορές κάθε άνοιξη, χρειάζεται να δώσει 400 και 500 ευρώ για να πάρει ένα καλό. Με τα ίδια λεφτά παίρνεις 3 Kraft και σου μένουν και ρέστα.
Ειδικά ο διαιρούμενος άξονας μπορεί να βολέψει αρκετούς που δεν έχουν αγροτικό και δεν θέλουν να λερώνουν τη καμπίνα του επιβατικού αυτοκινήτου.
Σίγουρα είναι πολύ πιο καλό από μερικά άλλα Κινέζικα χορτοκοπτικά, και ένα ακόμα προτέρημα είναι ότι τα ανταλλακτικά του είναι πολύ φθηνά και υπάρχουν -και θα υπάρχουν- στο εμπόριο.