Οι τετράχονοι αερόψυκτοι βενζινοκινητήρες που χρησιμοποιούνται σε εργαλεία μπορούν να αντέξουν για πάρα πολλά χρόνια. Μοναδική προϋπόθεση είναι η σωστή συντήρηση όταν πρέπει. Αν κάνετε τα προβλεπόμενα, ακόμα και οι φθηνοί Κινέζικοι κινητήρες των 100 ευρώ θα βγάλουν πολλά χρόνια, ενώ οι καλοί μπορεί να αντέξουν ακόμα και δεκαετίες.

Όσο και να φαίνεται λίγο πολύπλοκο, η συντήρηση των 4χρονων βενζινικινητήρων που έχουν τα εργαλεία είναι σχετικά απλή και μπορεί να γίνει από τον καθένα. Το μόνο που μπορεί να σας δυσκολέψει είναι η πρόσβαση, καθώς σε μερικά εργαλεία, οι κινητήρες είναι σε τέτοια σημεία που δεν επιτρέπουν συντήρηση όσο είναι πάνω στο εργαλείο.

Ας δούμε αναλυτικά όλα τα στάδια της βασικής συντήρησης, δηλαδή τι πρέπει να κάνετε και κάθε πότε, ενός τετράχονου βενζινοκινητήρα .

Αλλαγή λαδιών κινητήρα

Η αλλαγή λαδιών ενός κινητήρα είναι το Α και το Ω της συντήρησης. Το λάδι χρησιμοποιείται για να λιπαίνει, να καθαρίζει και να ψύχει τον κινητήρα. Αν δεν αλλαχθεί όταν πρέπει ή αν βάλετε λάθος λάδι ή αν βάλετε λιγότερο από όσο πρέπει μπορείτε να κάνετε σημαντική ζημιά στον κινητήρα.

Κάθε πότε πρέπει να γίνεται

Πάντα πρέπει να συμβουλέυεστε τις οδηγίες του κατασκευαστή για την σωστό χρονικό διάστημα, καθώς όλοι οι κινητήρες δεν είναι ίδιοι. Το τυπικό διάστημα που προτείνουν οι περισσότεροι κινητήρες είναι κάθε 100 ώρες λειτουργίας. Βέβαια επειδή αυτό είναι λίγο δύσκολο να υπολογισθεί αν δεν γίνεται καθημερινή χρήση, καλό είναι να κρατάτε σημειώσεις ή να το αλλάζετε λίγο πιο σύντομα για σιγουριά.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι την πρώτη φορα, η αλλαγή θα πρέπει να γίνει πολύ πιο σύντομα (συνήθως 10 ώρες λειτουργίας). Ο λόγος είναι απλός, για προφύλαξη από τυχόν υπολλείματα που μπορεί να υπάρχουν μέσα στον κινητήρα κατά την κατασκευή.

Πόσο και τι λάδι χρειάζεται

λάδι mol για τετράχρονη μηχανή
Ένα από τα πολλά λάδια που θα βρείτε στο εμπόριο, σε ειδική συσκευασία 600ml και με μακρύ τηλεσκοπικό στόμιο ώστε να γεμίζετε με ευκολία τον 4χρονο κινητήρα

Οι περισσότεροι 4χρονοι βενζινοκινητήρες (<=6.5Hp) που υπάρχουν στο εμπόριο χρειάζονται 600 ml λαδιού. Γιαυτό το λόγο αρκετές εταιρίες λιπαντικών έχουν ειδικές συσκευασίες 0.6 λίτρων που είναι όσο ακριβώς χρειάζεται αυτού του τύπου οι κινητήρες.

Για τον τύπο του λαδιού, καλό είναι πάντα να συμβουλεύεστε το εγχειρίδιο χρήσης, αν και στις περισσότερες περιπτώσεις το λάδι που προτείνεται για τους αερόψυκτους βενζινοκινήρες είναι το 10W-30.

Πως γίνεται η αλλαγή λαδιών κινητήρα

Η αλλαγή λαδιών του κινητήρα είναι πάρα πολύ απλή. Στο κάτω μέρος, συνήθως και μπρος και πίσω, υπάρχει η βίδα αποστράγγισης του κάρτερ. Στους πιο πολλούς είναι 13αρα, αν και το νούμερο μπορεί να διαφέρει. Αν την ξεβιδώσετε, το λάδι θα αρχίζει να στραγγίζει από το κάρτερ του κινητήρα στο δοχείο που θα πρέπει να έχετε τοποθετήσει από κάτω. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι σε κάποια εργαλεία, δεν μπορεί να γίνει γιατί οι κινητήρες πατάνε πάνω σε βάση που δεν επιτρέπει την αποστράγγιση και έτσι θα πρέπει να βγάλετε τον κινητήρα.

Αν κάνει κρύο, καλό είναι πριν κάνετε την αλλαγή να δουλέψετε λίγο τον κινητήρα για να ζεσταθούν τα λάδια και να ρέουν λίγο πιο γρήγορα.

Αφού γίνει η πλήρης αποστράγγιση των λαδιών από το κάρτερ, βιδώνετε πάλι την βίδα (θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι η βίδα δεν έχει ξένα σώματα) και ξαναγεμίζετε τον κινητήρα από την ειδική τάπα που υπάρχει στο πλάι. Καλό θα ήταν να χρησιμοποιήσετε χωνί ή δοχεία λαδιών με μακρύ στόμιο.


Αλλαγή ή καθαρισμός μπουζί κινητήρα

μπουζί κινητήρα

Το μπουζί είναι ένα από τα πιο βασικά κομμάτια ενός κινητήρα. Αν το μπουζί δεν δουλεύει, πολύ απλά δεν παίρνει μπρος ο κινητήρας. Το θετικό με το μπουζί είναι ότι είναι ένα πολύ φθηνό ανταλλακτικό που μπορείτε να βρείτε παντού. Αν και υπάρχουν μικροδιαφορές στον τύπου του μπουζί που χρησιμοποιούν οι αερόψυκτοι βενζινοκινητήρες, δεν θα δυσκολευθείτε να βρείτε ένα που να κάνει στον δικό σας κινητήρα.

Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε μπουζί

Η διάρκεια ζωής ενός μπουζί εξαρτάται από την ποιότητα κατασκευής του ίδιου του μπουζί. Όπως και στα αυτοκίνητα υπάρχουν μπουζί που βγάζουν 15 χιλιάδες χιλιόμετρα και υπάρχουν και άλλα που ξεπερνούν τα 100 χιλιλάδες, έτσι και στα μπουζί για τους αερόψυκτους βενζινοκινητήρες υπάρχουν σημαντικές διαφορές. Έτσι θα δείτε άλλα να λένε αλλαγή κάθε 25 ώρες λειτουργίας, άλλα κάθε 100 και άλλα πολύ περισσότερο.

Αν προτιμήσετε φθηνά μπουζί, τότε καλό είναι να αλλάζετε μπουζί όποτε αλλάζετε λάδι ή τουλάχιστον μία φορά κάθε σεζόν. Φυσικά αν χρειαστεί, θα πρέπει να αλλάξετε μπουζί πολύ πιο σύντομα.

Μερικά σημάδια ότι χρειάζεται αλλαγή μπουζί είναι η δυσκολία στην εκκίνηση, η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, τα σβησίματα του κινητήρα χωρίς λόγο και γενικά ασυνήθιστη λειτουργία του κινητήρα.

Πως αλλάζουμε μπουζί

Στους περισσότερους βενζινοκινητήρες η αλλαγή του μπουζί είναι αρκετά απλή. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να βγάλετε το μπουζοκαλώδιο και να ξεβιδώσετε το μπουζί με το μπουζόκλειδο. Σε σπάνιες περιπτώσεις η αλλαγή μπορεί να είναι πολύ πιο δύσκολη, καθώς σε κάποιους μικρούς κινητήρες πρέπει να ξεβιδώσετε πρώτα κάποιο μέρος του κινητήρα (πχ εξάτμιση) για να έχετε πρόσβαση στο μπουζί.

Κάτι που χρειάζεται πολύ προσοχή είναι να φυσήξετε καλά την περιοχή που είναι το μπουζί πριν το ξεβιδώσετε, ώστε να φύγουν όλες οι ακαθαρσίες που υπάρχουν εκεί, γιατί όταν ξεβιδώσετε το μπουζί μπορεί να πέσουν μέσα στη κεφαλή.

Σε μερικές περιπτώσεις, μπορεί το μπουζί να μην θέλει αλλαγή, αλλά καθαρισμό. Ο καθαρισμός γίνετια με μία συρματόβουρτσα ή ειδικό σπέι καθαρισμού.


Αλλαγή ή καθαρισμός φίλτρου αέρα

Φίλτρο αέρος από κινητήρα Robin (Subaru). Εξωτερικά έχει το ειδικό αφρολέξ που συγκρατεί μεγάλα σωματίδια αλλά και υγρά και εσωτερικά το πτυχωτό χάρτινο φίλτρο που συγκρατεί ακόμα και μικρά σωματίδια σκόνης

Το φίλτρο αέρα είναι αυτό που προστατεύει τον κινητήρα από ξένα σωματίδια κατά την εισαγωγή του αέρα στον κινητήρα. Αν το φίλτρο έχει βουλώσει, τότε ο αέρας δεν θα περνάει και ο κινητήρας θα δουλεύει με δυσκολία ή μπορεί ακόμα και να μην παίρνει μπρος. Σε περίπτωση που το φίλτρο έχει καταστραφεί, τότε μπορεί να μπουν σωματίδια στον κινητήρα και να γίνει σημαντική ζημιά.

Συνήθως τα φίλτρα αέρα είναι χάρτινα, όμως υπάρχουν και πιο απλά από ειδικό αφρολέξ. Σε κάποια φίλτρα μπορεί να υπάρχει διπλό σύστημα προφύλαξης, δηλαδή και αφρολέξ και χάρτινο φίλτρο στο εσωτερικό.

Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε φίλτρο αέρα

Αν ο κινητήρας βρίσκεται σε σημείο όπου δεν υπάρχουν σκόνες ή πολλά σωματίδια στον αέρα, και γίνεται συχνός καθαρισμός μπορεί να περάσουν αρκετά χρόνια μέχρι να χρειαστεί αλλαγή.

Πιο συχνή αλλαγή χρειάζεται όταν δουλεύει κάπου όπου υπάρχουν σκόνες (πχ αν ο κινητήρας είναι για αεροσυμπιεστή που βάφει). Εκεί η αλλαγή μπορεί να γίνεται ακόμα και κάθε μήνα.

Γιαυτό πάντα κάθε λίγο καιρό θα πρέπει να ανοίγετε και να ελέγχετε το φίλτρο. Αν έχει σκόνες απλώς το καθαρίζετε φυσώντας ή χτυπώντας ελαφρά. Αν έχει λάδια, τότε θέλει ειδικό καθαρισμό (λάδια μπορεί να έχει γιατί γύρισε ο κινητήρας στο πλάι ή δούλευε σε μεγάλη κλίση).

Στο σημείο που είναι το φίλτρο αέρος είναι λίγο δύσκολο να καταστραφεί κατά λάθος. Όμως ακόμα και αν ο κινητήρας είναι σε ακινησία, ειδικά σε σημείο που υπάρχει ηλιοφάνεια μπορεί να αρχίσει να αποσυντίθεται μετά από μερικά χρόνια, γιαυτό καλό είναι πάντα να ελέγχεται πριν την έναρξη, ειδικά όταν γίνεται εποχική χρήση.

Πως αλλάζουμε φίλτρο αέρα

φίλτρο αέρα Loncin κινητήρα
Φίλτρο αέρα από μικρό κινητήρα Loncin. Η αλλαγή είναι πολύ εύκολη, καθώς το καπάκι ξεκουμπώνει χωρίς εργαλεία

Η αλλαγή του φίλτρου αέρα είναι πολύ εύκολη. Πάντα το φίλτρο θα βρίσκεται στο εξωτερικό του κινητήρα και θα υπάρχει εύκολη πρόσβαση. Σε κάποιους κινητήρες είναι κουμπωτό, σε κάποιους έχει βίδες (συνήθως πεταλούδα). Αφού ξεβιδώσετε το καπάκι, βγάζετε το παλιό φίλτρο και τοποθετείτε στην θέση του το νέο.

Η μόνη διαφορά σε σχέση με τα μπουζί και το λάδι, είναι ότι εδώ ο κάθε κινητήρας έχει το δικό του φίλτρο. Μπορείτε να δείτε μερικά φίλτρα να ταιριάζουν σε πολλούς κινητήρες (συνήθως στους Κινέζικους που είναι φασόν), όμως στους καλούς, η κάθε εταιρία και το κάθε μοντέλο μπορεί να έχει διαφορετικό φίλτρο αέρα. Γιαυτό θέλει λίγο πιο πολύ ψάξιμο.


Καθαρισμός ή αλλαγή φίλτρου βενζίνης

Όπως σε όλους του κινητήρες, έτσι και οι μικροί αερόψυκτοι τετράχρονοι κινητήρες έχουν φίλτρο βενζίνης και δεν λέμε για το φίλτρο που υπάρχει στο καπάκι της βενζίνης, αλλά το φίλτρο που υπάρχει κάτω από το τεπόζιτο. Σε αντίθεση με τους δίχρονους, όπου βουλώνει πιο εύκολα, στους τετράχρονους θα αντέξει αρκετά χρόνια αν του βάζετε καθαρή βενζίνη. Φυσικά πολλές φορές μπορεί να πέσουν ξένα σωματίδια κατά το γέμισμα και έτσι σταδιακά μπορεί να βουλώσει.

Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε φίλτρο βενζίνης

Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, αν του βάζετε καθαρή βενζίνη και η βενζίνη δεν μείνει για χρόνια στο τεπόζιτο, μπορεί να μη χρειαστεί να το αλλάξετε ακόμα και μετά από δεκαετίες. Πιο συχνή αλλαγή γίνεται σε κινητήρες αγροτικών εργαλείων, όπου είναι πιθανό να πέσουν ξένα σωματίδια κατά το γέμισμα και σε όσους κινητήρες έχουν σκουριασμένα τεπόζιτα (εκεί αν δεν αλλάξετε τεπόζιτο, η αλλαγή μπορεί να γίνεται τόσο συχνά που θα είναι ασύμφορη).

Σημάδια ότι το φίλτρο χρειάζεται αλλαγή είναι αν ο κινητήρας ξεκινάει και κλείνει σχετικά αμέσως. Για να δείτε αν το πρόβλημα είναι αυτό, μπορείτε να αφαιρέσετε το σωληνάκι βενζίνης που πάει στο καρμπυρατέρ. Αν δεν υπάρχει ροή ή η ροή είναι πολύ μικρή τότε είναι βουλωμένο το φίλτρο βενζίνης.

Πως αλλάζουμε φίλτρο βενζίνης

Στους περισσοτερους μικρούς κινητήρες, το φίλτρο βενζίνης βρίσκεται στο κάτω μέρος του τεπόζιτου και είναι πολύ δύσκολο να αλλαχθεί αν δεν αφαιρεθεί το τεπόζιτο καυσίμου από τον κινητήρα. Μοιάζει σε σχήμα σαν μπουζί και χρειάζεται μπουζόκλειδο (ή σωληνωτό κλειδί) για να αφαιρεθεί.

Σε κάποιους παλαιότερους, το φίλτρο βενζίνης είναι εξωτερικά και έτσι η πρόσβαση είναι λίγο πιο εύκολη.


Καθαρισμός κούπας καρμπιρατέρ

Οι πιο πολλές κούπες καρμπιρατέρ σε μικρούς 4χρονους κινητήρες είναι σαν την παραπάνω φωτογραφία

Ένα συχνό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μικροί 4χρονοι κινητήρες είναι το βούλωμα της κουπας (συχνά αναφέρεται και ως μπολάκι) του καρμπιρατέρ. Η κούπα του καρμπιρατέρ είναι το κουποειδές καπάκι που βρίσκεται στο κάτω μέρος του καρμπιρατέρ. Εκεί υπάρχει η βίδα αποστράγγισης καυσίμου, το ζιγκλέρ αλλά και o πλωτήρας.

Κάθε πότε πρέπει να καθαρίζουμε την κούπα του καρμπιρατέρ

Και εδώ ο χρόνος εξαρτάται καθαρά από την ποιότητα της βενζίνης και το αν το τεπόζιτο έχει πρόβλημα. Αν η βενζίνη είναι καθαρή και ο κινητήρας δουλεύει σε τακτά χρονικά διαστήματα (δηλαδή δεν μένει παλιά βενζίνη μέσα στο τεπόζιτο για μήνες) τότε θα περάσουν πολλά χρόνια πριν χρειαστεί καθαρισμό. Αν όμως γίνεται εποχική χρήση του κινητήρα (πχ αν είναι κινητήρας ελαιοραβιδστικού), τότε καλό είναι να γίνεται καθαρισμός κάθε χρόνο.

Πως καθαρίζουμε την κούπα του καρμπιρατέρ

Κούπα από παλιό Kawasaki ελαιοραβδιστικού

Ο καθαρισμός είναι σχετικά απλός. Πρώτα κλείνουμε το διακόπτη καυσίμου, ώστε να σταματήσει η παροχή καυσίμου από το τεπόζιτο. Στη συνέχεια λύνουμε την βίδα αποστράγγισης (είναι η πλαϊνή) για να αδειάσει το καύσιμο που βρίσκεται στη κούπα και τα σωληνάκια. Τέλος λύνουμε την βίδα της κούπας (την κάτω βίδα) και ξεκουμπώνει η κούπα. Με ένα καθαρό πανί καθαρίζουμε την κούπα από τυχόν υπολλείματα που έχει πιάσει στον πάτο και στην συνέχεια καθαρίζουμε την βίδα εισαγωγής (ζιγκλερ) με πεπιεσμένο αέρα ή σπρέι καρμπιρατέρ. Εδώ χρειάζεται λίγο προσοχή, καθώς δεν είναι όλα τα καρμπιρατέρ ίδια, γιαυτό καλό είναι να βρείτε ένα βίντεο με το δικό σας καρμπιρατέρ για να δείτε πως βγαίνει το ζιγκλέρ (συνήθως θέλει ένα ίσιο κατσαβίδι, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις είναι λίγο διαφορετική η διαδικασία).


Καθαρισμός καρμπιρατέρ

Ένα καρμπιρατέρ συμβατό με τους περισσότερους 4χρόνους αερόψυκτους Honda

Ο καθαρισμός ή επιδιόρθωση του καρμπιρατέρ είναι αναμφίβολα η πιο δύσκολη εργασία συντήρησης. Απαιτεί να έχετε σχετική εμπειρία ή τουλάχιστον να έχετε δει δεκάδες βίντεο με καθαρισμό καρμπιρατέρ πριν το επιχειρήσετε. Απαραίτητα αξεσουάρ το σπρέι καθαρισμού καμπιρατέρ ή ακόμα καλύτερα μία συσκευή καθαρισμού με υπερήχους (πχ σαν αυτή).

Κάθε πότε πρέπει να καθαρίζουμε το καρμπιρατέρ

Και εδώ ισχύει ότι με όλα τα παραπάνω για φίλτρο και κούπα. Σε αντίθεση με τους δίχρονους όπου το καύσιμο έχει λάδι και βουλώνει πιο εύκολα το καρμπιρατέρ, αν η βενζίνη είναι καθαρή, το φίλτρο αέρα όπως πρέπει και ο κινητήρας δουλεύει συχνά, μπορεί να να περάσει πάνω από μία δεκαετία για να χρειαστεί καθαρισμό. Δηλαδή δεν είναι βλάβη που βγαίνει ανάλογα με τις ώρες χρήσης, αλλά εξαρτάται καθαρά από το καύσιμο και τον αέρα που δέχεται.

Πως καθαρίζουμε το καρμπιρατέρ

Αν και τα βασικά μέρη του καρμπιρατέρ είνα ίδια για τους μικρούς βενζινοκινητήρες, η διαδικασία αφαίρεσης και το λύσιμο του καρμπιρατέρ διαφέρει αρκετά από μοντέλο σε μοντέλο. Γιαυτό, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, θα πρέπει να το επιχειρήσετε μόνο αν έχετε την απαραίτητη εμπειρία και μόνο αφού βρείτε κάποιο οδηγό/βίντεο για το δικό σας μοντέλο. Επίσης καλό θα ήταν να βεβαιωθείτε ότι υπάρχουν διαθέσιμα ανταλλακτικά για το δικό σας καρμπιρατέρ πριν το λύσετε, γιατί είναι πολύ πιθανό να καταστραφούν εντελώς οι μεμβράνες και οι τσιμούχες αν είναι πολύ παλιές και το λύσετε.

Διαφήμιση
Προηγούμενο άρθροΠως φτιάχνουμε DIY μεντεσέδες
Επόμενο άρθροΝέα υπηρεσία ενοικίασης εργαλείων από την Husqvarna
Εγγραφείτε
Ειδοποίηση από
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια