
Πριν λίγους μήνες το LIDL έφερε για δεύτερη φορά στην Ελλάδα το μεγάλο βενζινοκίνητο αλυσοπρίονο PARKSIDE PBKS 53 A1. Είναι το πιο μεγάλο από τα βενζινοκίνητα και γενικότερα από όλα τα αλυσοπρίονα που φέρνει το LIDL, με 45αρα λάμα και 2.7 ίππους κυβισμό. Όποιος ήταν τυχερός το είχε προλάβει πέρυσι στα 100 ευρώ (εξαιρετικά καλή τιμή για αυτά που προσέφερε), αλλά φέτος το ανέβασε στα 119, προφανώς λόγω του πληθωρισμού και της αύξησης μεταφορικών και πρώτων υλών. Δυστυχώς αυτό συμβαίνει σχεδόν σε όλα τα μεγάλα εργαλεία που φέρνει το LIDL φέτος (κάποια μικρότερα έχουν ίδια τιμή), αφού όλα έχουν αυξήσεις που μπορεί να ξεπερνούν και το 20%, όταν για 10+ χρόνια οι τιμές όχι μόνο ήταν σταθερές, αλλά συνήθως έπεφταν και λίγο. Μετά από αρκετές δοκιμές, ας δούμε πόσο καλό είναι και αν αξίζει τα λεφτά του.
Τεχνικά χαρακτηριστικά PARKSIDE PBKS 53 A1
Εταιρία | PARKSIDE |
Μοντέλο | PBKS 53 |
Έκδοση | Α1 |
Εισαγωγέας | Scheppach |
Κατασκευαστής | Zhejiang Royal Garden Tools |
Τιμή | 119 ευρώ @ LIDL 14/03/22 |
Τύπος κινητήρα | 2χρονος, βενζινοκίνητος |
Ισχύς κινητήρα | 2kW ή 2.7 ίπποι |
Κυβισμός κινητήρα | 53 κυβικά εκατοστά |
Ταχύτητα αλυσίδας | 22.1 μ/δ |
Μήκος λάμας | 45 εκατοστά, 18″ |
Μοντέλο λάμας | Oregon Pro-Am 18, 188PXBK095 |
Βήμα λάμας | 0.325″ |
Μοντέλο αλυσίδας | Oregon 21LPX072X |
Αναλογία καυσίμου | 40:1 |
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ καυσίμου | 0.55 λίτρα |
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ λαδιού αλυσίδας | 0.26 λίτρα |
Τύπος μπουζί | L8RTF |
Τύπος εκκίνησης | Με κορδονιέρα |
Τύπος τάνυσης αλυσίδας | Με κλειδί |
Βάρος με λάμα και αλυσίδα και άδεια ρεζερβουάρ | 6.8 κιλά |
Εντυπώσεις από PARKSIDE PBKS 53 A1
Καταρχάς θα πρέπει να επισημανθεί ότι ότι γράφεται σε αυτό το άρθρο αφορά την έκδοση Α1 και όχι μεταγενέστερες, αφού μπορεί να υπάρχουν σημαντικές διαφορές στα χαρακτηριστικά (πχ η επόμενη έκδοση Α2 φαίνεται να μην έχει λάμα και αλυσίδα Oregon).
Τι υπάρχει στην συσκευασία

Στην συσκευασία θα βρείτε το αλυσοπρίονο με φορεμένη λάμα και αλυσίδα, πλαστικό προστετευτικό λάμας, μπουζόκλειδο, δοχείο μείξης καυσίμου, λάδι αλυσίδας, ακουστικά και προστατευτικά γυαλιά.
Είναι Κινέζικο

Μπορεί η ετικέτα να λέει PARKSIDE και η εταιρία που το δίνει στα LIDL να είναι η Γερμανική Scheppach, όμως το PARKSIDE PBKS 53 A1 είναι Κινέζικο. Πραγματικός κατασκευαστής είναι η Κινέζικη εταιρία Zhejiang Royal Garden Tools, που είναι μία εταιρία που κατασκευάζει αποκλειστικά εργαλεία κήπου. Το μοντέλο που δίνει η Κινέζικη εταιρία είναι το CS5200, που από ότι φαίνεται έχει αρκετές παραλλαγές και κυκλοφορεί και στην Ελληνική αγορά με άλλα brandname. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιο άλλο θα είναι ακριβώς ίδιο με το PARKSIDE. Πάντα υπάρχουν μικρό διαφορές ανάμεσα στα Κινέζικα, αναλόγως τον κατασκευαστή.
Τώρα αυτό έχει μερικά αρνητικά και μερικά θετικά. Το αρνητικό είναι προφανές. Τα Κινέζικα βενζινοκίνητα δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τα καλά Ιαπωνικά, Σουηδικά ή Ιταλικά μοντέλα. Η ποιότητα του κινητήρα είναι χαοτική. Βέβαια ένα καλό τέτοιο αλυσοπρίονο σε αυτό το κυβισμό κάνει πάνω από 350 ευρώ και το PARKSIDE έχει 119.
Το θετικό είναι ότι επειδή κυκλοφορεί παρόμοιο και από άλλες εταιρίες, μπορείτε με λίγο ψάξιμο να βρείτε ανταλλακτικά καινούργια ή και μεταχειρισμένα από το εμπόριο (όπως και μεταχειρισμένα μοντέλα με κολλημένο μοτέρ για ανταλλακτικά).
Αρκετά δυνατός κινητήρας, όχι όμως για επαγγελματική χρήση και θέλει προσοχή στην αναλογία λαδιού

Ο κινητήρας που έχει το PARKSIDE PBKS 53 A1 είναι αρκετά ισχυρός. Τα επίσημα χαρακτηριστικά δίνουν 2.5 ίπποι ισχύς και 53 κυβικά εκατοστά. Η πραγματική τιμή πιθανώς να είναι ελάχιστα πιο λίγο, αλλά σίγουρα όχι μεγάλη διαφορά. O κινητήρας είναι πραγματικά πολύ δυνατός και με καινούργια αλυσίδα κόβει ακόμα και ξερό κορμό ελιάς χωρίς κανένα πρόβλημα.

Από άποψη ισχύς δεν θα σας προδώσει, όμως δεν είναι κινητήρας σχεδιασμένος για επαγγελματική χρήση. Δείχνει να ζεσταίνεται πιο γρήγορα από αυτούς των επαγγελματικών και σίγουρα αν δουλεύει συνεχόμενα για ώρες θα έχει θέμα και θα μειωθεί κατά πολύ η διάρκεια ζωής που έχει. Αν όμως το χρησιμοποιείτε ως ερασιτεχνικό και το αφήνετε να κρυώσει όταν δουλέψει αρκετά, τότε δείχνει ότι θα κρατήσει.

Η επίσημη αναλογία καυσίμου που προτείνει το εγχειρίδιο χρήσης είναι 40:1. Προσωπικά θα συμβούλευα να το πάτε ίσως και λίγο πιο κάτω, δηλαδή 35:1 ή ακόμα και 30:1, ειδικά αν δεν βάζετε καλό λάδι. Γενικά οι Κινέζικοι κινητήρες θέλουν πιο πολύ λάδι από ότι οι καλοί (που συνήθως έχουν αναλογία 50:1), όμως οι πιο μεγάλοι σε κυβισμό συνήθως θέλουν λίγο παραπάνω, ειδικά τις πρώτες φορές γιατί ζεσταίνονται αρκετά (κάποιοι προτείνουν ακόμα και 25:1). Επίσης καλό είναι να μην βάζετε 100αρα σε Κινέζικους, γιατί δουλεύουν πιο πάνω από ότι μπορούν.
Λάμα 45αρα και αλυσίδα Oregon
Η συγκεκριμένη έκδοση έρχεται με 45αρα λάμα Oregon Pro Am και αλυσίδα Oregon. Αυτό είναι αρκετά θετικό, καθώς η Oregon είναι αναμφισβήτητα από τις κορυφαίες -αν όχι η κορυφαία- στο χώρο. Η λάμα και η αλυσίδα αυτή τη στιγμή στο εμπόριο έχουν πάνω από 45 ευρώ, οπότε καταλαβαίνετε ότι η τιμή είναι αρκετά καλή.
Το βήμα της λάμας είναι 0.325″ και η αλυσίδα έχει 72 οδηγούς.
Σημείωση, η επόμενη έκδοση φαίνεται να μην έχει Oregon, αλλά Parkside.
Αντικραδασμικό, αλλά όχι στην 2η λαβή
Ένα βασικό χαρακτηριστικό που έχουν όλα τα καλά αλυσοπρίονα είναι οι αντικραδασμικές λαβές. Στο συγκεκριμένο, αντικραδασμικό σύστημα (και όχι και κορυφαίο) έχει μόνο η πίσω λαβή, εκεί που είναι η σκανδάλη. Η πλαϊνή λαβή δεν έχει κανένα αντικραδασμικό ελατήριο ή σύνδεσμό. Είναι απευθείας στερεωμένη πάνω στο πλαίσιο. Αυτό σημαίνει ότι το αλυσοπρίονο είναι λίγο πιο κουραστικό από ότι οποιοδήποτε επαγγελματικό. Σίγουρα δουλεύετε, απλώς αν έχετε δουλέψει με κάποιο καλό, επαγγελματικό, η διαφορά είναι αισθητή στις δονήσεις που μεταφέρονται στο χρήστη.
Κλασσικό σύστημα λίπανσης και τεντώματος αλυσίδας
Το PARKSIDE PBKS 53 A1 έχει το κλασσικό σύστημα τεντώματος της αλυσίδας με κλειδί. Δηλαδή πρώτα ξεσφίγγετε ελαφρά τις δύο βίδες που συγκρατούν το καπάκι και στη συνέχεια στρίβετε με ίσιο κατσαβίδι τη βίδα που υπάρχει στο πλαϊνό και τεντώνει η αλυσίδα. Το σύστημα αυτό είναι συνήθως πιο ανθεκτικό από τα αυτόματα χωρίς κλειδί, αλλά θα πρέπει να έχετε πάντα το μπουζόκλειδο μαζί σας.
Ρεζερβουάρ καυσίμου και λαδιού
Το ρεζερβουάρ καυσίμου είναι στο πίσω μέρος του αλυσοπρίονου και έχει χωρητικότητα 0.55 λίτρα. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, η αναλογία που προτείνει ο κατασκευαστής είναι 1 μέρος λαδιού μίξης με 40 μέρη βενζίνης 95 ή 98 οκτανίων. Το καπάκι είναι το κλασσικό με τη σχισμή για άνοιγμα με το μπουζόκλειδο αν κολλήσει. Δεν φαίνεται να έχει πρόβλημα διαρροής, αλλά σίγουρα δεν είναι το ίδιο με ακριβότερων μοντέλων, ούτε σε σχεδίαση ούτε σε ποιότητα. Το φίτλρο και εδώ είναι το απλό και δεν φαίνεται να έχει θέμα και μπορεί να μετακινηθεί ελεύθερα.
Το ρεζερβουάρ λαδιού αλυσίδας είναι στο μπροστινό μέρος με χωρητικότητα 0.26 λίτρα, που είναι ψιλοκαλό μέγεθος. Το καπάκι και εδώ είναι ίδιο με της βενζίνης. Για την ρύθμιση της ροής του λαδιού της αλυσίδας υπάρχει ειδική βίδα στο κάτω μέρος του αλυσοπρίονου.
Φίλτρο αέρος και μπουζί

Το φίλτρο αέρος βρίσκεται στο πάνω μέρος, κάτω από το πλαστικό καπάκι που ανοίγει χωρίς κλειδί. Δυστυχώς είναι απλοϊκό, με απλώς ένα λεπτό ύφασμα για φίλτρο. Με ελάχιστη πίεση ή αν ακουμπήσει σε κάτι αιχμηρό σκίζεται. Όσο είναι σε καλή κατάσταση δεν υπάρχει πρόβλημα, όμως δεν θα αντέξει χρόνια.

Τώρα τα καλά αλυσοπρίονα έχουν πτυχωτά, χάρτινα φίλτρα, που θυμίζουν φίλτρο αυτοκινήτου. Όμως ακόμα και αυτά που έχουν φίλτρα αφρολέξ προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια. Το συγκεκριμένο φίλτρο είναι από τα χειρότερα που θα δείτε σε αλυσοπρίονο και σίγουρα είναι το πιο χτυπητό κατασκευαστικό μειονέκτημα που έχει το PARKSIDE PBKS 53 A1.

Κάτι που επίσης είναι αρνητικό, είναι ότι το μπουζί βρίσκεται πίσω από το φίλτρο. Οπότε για να έχετε πρόσβαση στο μπουζί πρέπει να βγάλετε εντελώς το φίλτρο αέρος, οπότε η είσοδος αέρα του καρμπιρατερ θα είναι εντελώς ακάλυπτη. Γιατί είναι αρνητικό; Πολύ απλά γιατί αποτρέπει την επισκευή ή τον έλεγχο του μπουζί στην εργασία, γιατί έτσι είναι πολύ εύκολο να πέσει σκόνη μέσα στο καρμπιρατέρ. Και ειδικά στα Κινέζικα αλυσοπρίονα χρειάζεται να τσεκάρεις το μπουζί αρκετά συχνά, καθώς μπορεί να καπνίσει από το λάδι.
Μία μικρή συμβουλή είναι να βιδώσετε όσο μπορείτε το καπάκι, καθώς το καπάκι ασφαλίζει και το φίλτρο και πρέπει να πιεστεί αρκετά καλά για να κάνει καλή εφαρμογή.
Το μπουζί είναι L8RTF και βρίσκεται συμβατό από πολλές εταιρίες με σχετικά μικρό κόστος.
Κατανάλωση καυσίμου
Όπως και σε όλα τα Κινέζικα, η κατανάλωση καυσίμου είναι λίγο πιο μεγάλη από τα καλά. Γενικά επειδή έχει μεγάλο κινητήρα καίει αρκετά, αλλά καίει παραπάνω από όσο πρέπει. Αυτό δεν ισχύει μόνο για το συγκεκριμένο, είναι γενικότερο πρόβλημα που έχουν σχεδόν όλοι οι Κινέζικοι 2χρόνοι κινητήρες. Οπότε με τις τιμές που έχει τώρα η βενζίνη, αν κάποιος θα ήθελε να το χρησιμοποιήσει επαγγελματικά -που δεν αντέχει αλλά λέμε- μακροπρόθεσμα θα το πλήρωνε πιο ακριβά από ότι ένα Stihl ή Husqvarna.
Πως ξεκινάει το αλυσοπρίονο

Για να ξεκινήσετε το αλυσοπρίονο πρέπει να ακολουθήσετε μία απλή διαδικασία.
- Πρώτα ανοίγετε το διακόπτη στο on,
- στη συνέχεια πατάτε μερικές φορές τη φούσκα ώστε να τρομπάρει καύσιμο στο καρμπιρατέρ (5-10 φορές είναι αρκετές)
- μετά ανοίξετε το τσοκ, τραβώντας το προς τα πίσω
- τραβάτε το σκοινί της κορδονιέρας μέχρι να σκάσει
- κλείνετε το τσοκ (πιέζοντας προς τα μέσα ή απλώς πατώντας τη σκανδάλη λειτουργίας)
- τραβάτε ξανά τη κορδονιέρα μέχρι να πάρει
Καλό είναι να έχετε ενεργοποιήσει το φρένο πριν ξεκινήσετε την διαδικασία.
Ελαττώματα και προβλήματα
Μέχρι στιγμής δεν έχει παρουσιάσει κάποιο πρόβλημα, πέρα από κάποια μπουκώματα λόγω καυσίμου.
Κατασκευαστικά ελαττώματα υπάρχουν αρκετά. Πρώτα πρώτα, ο διακόπτης είναι τύπου κουμπιού on/off -που μπορεί να βολεύει σαν ανταλλακτικό καθώς το βρίσκεται παντού και είναι πάμφθηνο- δεν βολεύει και τόσο, ειδικά στο σημείο που είναι. Είναι πολύ εύκολο να τον πατήσετε κατά λάθος και να σας σβήσει πάνω στο κόψιμο.
Για το φίλτρο αναφέρθηκε και πιο πάνω. Σίγουρα θα βοήθαγε ένα προστατευτικό αφρολέξ. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα έχει θέμα το καρπιρατέρ μετά από λίγο καιρό.
Και το θέμα της θέσης του μπουζί αναφέρθηκε πιο πάνω. Είναι κακή σχεδίαση να κρύβεται πίσω από το φίλτρο αέρος.
To ίδιο ισχύει και για τον διακόπτη του τσοκ του αέρα. Είναι εκτεθειμένος στο πίσω μέρος και μπορεί να σπάσει αν γίνει κακή αποθήκευση ή πέσει κάτι πάνω (και θα δυσκολευθείτε να το βρείτε σαν ανταλλακτικό).
Το τελευταίο χτυπητό ελάττωμα είναι η έλλειψη αντικραδασμικού συστήματος στην πλαϊνή λαβή. Έστω ένα υποτυπώδες ελατήριο θα έκανε σημαντική διαφορά. Προφανώς είναι θέμα κόστους για τον κατασκευαστή, αλλά είναι λεπτομέρειες που ξεχωρίζουν ένα καλό από ένα κακό αλυσοπρίονο.
Αξίζει η αγορά του και τι άλλο υπάρχει σε αυτή τη τιμή

Την πρώτη φορά που το έφερε στα 99 ευρώ, η τιμή ήταν κάτι παραπάνω από εξαιρετική. Μόνο για τις Oregon λάμα και αλυσίδα να το αγόραζες και να πούλαγες το υπόλοιπο, πάλι κερδισμένος έβγαινες. Τώρα στα 119, με Oregon, η τιμή δεν είναι κακή. Ίσα ίσα, δεν υπάρχει κάποιο άλλο με Oregon, 3 χρόνια εγγύηση και ίδια χαρακτηριστικά σε αυτή τη τιμή. Όμως δεν το λες και τρελή προσφορά. Είναι Κινέζικο και βρίσκεις πανομοιότυπα σε κοντινή τιμή.
Και αν η επόμενη έκδοση δεν έχει Oregon, τότε ίσως υπάρχουν και καλύτερες επιλογές σε αλυσοπρίονα που δεν έχουν προλάβει να αυξηθούν οι τιμές γιατί είναι από στοκ (για παράδειγμα υπάρχει πανομοιότυπο αλυσοπρίονο άλλης εταιρίας που κανονικά με τη νέα τιμή έχει κοντά στα 170 ευρώ, όμως 1-2 καταστήματα το πωλούν ακόμα με την περυσινή τιμή που είναι 125).
Βέβαια, τα PARKSIDE έχουν το θετικό ότι έχουν αρκετά καλή εγγύηση και δεν προβάλουν γελοίες δικαιολογίες για να αποφύγουν την επιδιόρθωση ή αντικατάσταση. Κάτι που δεν ισχύει για τα περισσότερα Κινέζικα που υπάρχουν στο εμπόριο. Εκτός του ότι σχεδόν όλα λένε 1 χρόνο εγγύηση (που κανονικά βάση νόμου θα έπρεπε να είναι 2), κάποια από αυτά δεν δίνουν ούτε αυτό, καθώς δεν υπάρχει σέρβις και αντιπροσωπεία, ενώ άλλα που έχουν, σπάνια δικαιολογούν κάτι εντός εγγύησης σε βενζινοκίνητα εργαλεία (συνήθως λένε ότι έγινε κακή χρήση και το ανταλλακτικό στοιχίζει όσο το μισό εργαλείο καινούργιο).
Σύνοψη: Αξιοπρεπές Κινέζικο αλυσοπρίονο για ερασιτεχνική χρήση
Το PARKSIDE PBKS 53 A1 είναι ένα αξιοπρεπές Κινέζικο αλυσοπρίονο. Δεν μπορεί να συγκριθεί με τα επαγγελματικά, ούτε ως προς τον σχεδιασμό ούτε στην ποιότητα των υλικών, όμως αν θέλετε ένα δυνατό αλυσοπρίονο για περιστασιακή χρήση, δεν είναι κακή επιλογή. Έχει θεματάκια, όμως αν είστε λίγο προσεχτικοί στο μείγμα καυσίμου και τον καθαρισμό και δεν το ζορίζετε με συνεχόμενη χρήση, φαίνεται ότι θα κρατήσει αρκετά. Όσον αφορά την τιμή, οι εποχές είναι λίγο περίεργες, αφού υπάρχει τεράστια ακρίβεια και μεγάλος πληθωρισμός και οι τιμές αλλάζουν μέρα με τη μέρα. Πιθανώς αυτή τη στιγμή να μπορείτε να βρείτε αντίστοιχης ποιότητας αλυσοπρίονα σε παρόμοια τιμή, όμως αυτό δεν θα ισχύει για πολύ ακόμα.
- Οικονομικό
- 3 χρόνια εγγύηση
- Λάμα και αλυσίδα Oregon
- Ισχυρός κινητήρας
- Βαρύ
- Δεν έχει αντικραδασμική λαβή
- Απαιτεί περισσότερο λάδι στο μείγμα καυσίμου
- Εργονομικά λάθη
- Μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου
- Υποτυπώδες φίλτρο άερα