Πως βάζουμε μπρος το αυτοκίνητο όταν έχει πέσει η μπαταρία

8
πεσμένη μπαταρία αυτοκινήτου

Στους περισσότερους θα έχει συμβεί κάποια στιγμή να προσπαθήσουν να βάλουν μπρος στο αυτοκίνητό τους και να διαπιστώσουν ότι για κάποιο λόγο έχει πεσμένη μπαταρία. Τι κάνουμε τότε; Πως μπορούμε να ξεκινήσουμε ένα αυτοκίνητο με άδεια μπαταρία;

 
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.
 

Για ποιους λόγους μπορεί να αδειάσει μια μπαταρία

Οι λόγοι οι οποίοι μπορεί να αδειάσει μια μπαταρία αυτοκινήτου είναι αρκετοί.

 

1. Κακή χρήση

Μπορεί καταρχάς να έχουμε κάνει κακή χρήση εμείς (πχ να ξεχάσαμε ανοιχτά τα φώτα του αυτοκινήτου όλο το βράδυ). Αυτό είναι το πιο σύνηθες. Αν συμβεί αυτό, απλώς θα πρέπει να ξεκινήσουμε το αυτοκίνητο και η μπαταρία θα ξανά-φορτίσει μόνη της σε λίγη ώρα, με την βοήθεια του δυναμό.

2. Ακινησία

Μπορεί επίσης να έχει μείνει για αρκετό καιρό σε ακινησία και έτσι να άδειασε ή μέσω αποφόρτισης είτε μέσω λειτουργιών του αυτοκινήτου που συνεχίζουν ακόμα και όταν δεν λειτουργεί (immobilizer, συναγερμός…).

Οι πιο πολλές συμβατικές μπαταρίες μπορεί να χάσουν έως και το 5% της φόρτισης τους κάθε μήνα, λόγω αποφόρτισης. Έτσι  αν συνυπολογίσετε και την τυχόν κατανάλωση από λειτουργίες του αυτοκινήτου, τότε μια πλήρως φορτισμένη καινούργια μπαταρία, μπορεί να αδειάσει πλήρως σε 3-12 μήνες ακινησίας.

Οπότε αν πρόκειται το αυτοκίνητο να μείνει πάνω από λίγες μέρες σε ακινησία, καλό θα ήταν να αποσυνδέσουμε τους πόλους της μπαταρίας, για να αποφύγουμε έτσι το άδειασμα της. Φυσικά, μιλάμε για αυτοκίνητο σε κλειστό φυλασσόμενο χώρο,

3. Διάβρωση

Αν οι πόλοι της μπαταρίας έχουν υποστεί διάβρωση από τα οξέα της ίδιας της μπαταρίας ή από άλλα χημικά τότε μπορεί η μπαταρία να αποφορτίζεται μόνη της ή να μην έχει τη δυνατότητα να φορτιστεί επαρκώς κάθε φορά.

Οι νέου τύπου μπαταρίες είναι κλειστές και έτσι είναι λίγο πιο δύσκολο να διαβρωθούν από τα οξέα της μπαταρίας οι πόλοι. Παρόλα αυτά μπορεί να διαβρωθούν από εξωτερικούς παράγοντες.

Καλό είναι να περάσετε τους πόλους με ένα ειδικό προστατευτικό σπρέι, που μπορείτε να προμηθευτείτε από καταστήματα ανταλλακτικών αυτοκινήτου.

4. Διάρκεια ζωής

Τέλος, μπορεί να έχει σχεδόν χάσει όλες τις χημικές ιδιότητες της, λόγω της πολύ χρήσης και έτσι να μη μπορεί να αποθηκεύσει ικανό ρεύμα να ξεκινήσει το αυτοκίνητο.
 
Οι μπαταρίες αυτοκινήτου λειτουργούν μέσω μιας χημικής αντίδρασης μεταξύ των πλακών και ενός διαλύματος οξέως που έχουν στο εσωτερικό τους. Με τον καιρό και με τη χρήση, αυτές οι πλάκες χάνουν τις ιδιότητες τους και έτσι μπορούν να αποθηκεύσουν όλο και λιγότερο ρεύμα, φθάνοντας σε σημείο που να μην μπορεί να δώσει ικανό ρεύμα πλέον η μπαταρία, ώστε να ξεκινήσει το αυτοκίνητο. Συνήθως κρατάνε 4-7 χρόνια (αναλόγως πάντα τη χρήση που τους γίνεται).
 
Κάτι που επιτείνει τη φθορά τους είναι να παραμείνουν για αρκετό καιρό εντελώς άδειες. Έτσι αν αδειάσει η μπαταρία του αυτοκινήτου και μείνει εντελώς άδεια για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα αχρηστευθεί.
 
Όταν λοιπόν έχει αχρηστευθεί η μπαταρία, θα πρέπει να γίνει αντικατάστασή της. Συνήθως οι νέου τύπου μπαταρίες έχουν ένα ειδικό δείκτη που δείχνει αν η μπαταρία χρειάζεται αντικατάσταση ή απλώς έχει αδειάσει.
 
Αν δεν έχει τον ειδικό δείκτη, μπορείτε να ελέγξετε με ένα βολτόμετρο ή απλώς αν μετά τη εκκίνηση το αφήσουμε να φορτίσει για αρκετή ώρα και πάλι αντιμετωπίσουμε το ίδιο πρόβλημα, σημαίνει ότι χρειαζόμαστε νέα.
 
Για να δείτε πως κάνουμε αντικατάσταση μπαταρίας και ποια μπαταρία πρέπει να αγοράσετε πατήστε εδώ.
 
 

Πως καταλαβαίνουμε ότι έχει αδειάσει η μπαταρία

Αν έχει αδειάσει η μπαταρία και είναι αυτός ο λόγος που δε ξεκινάει το αυτοκίνητο, θα το καταλάβουμε εύκολα, από το καντράν του αυτοκινήτου. Στη προσπάθεια μας να το ξεκινήσουμε γυρίζοντας τη μίζα, θα δούμε το καντράν να χαμηλώνει το φωτισμό ή να μη μπορεί να ολοκληρώσει καν τη διαδικασία της εκκίνησης. Αν έχει αδειάσει εντελώς, πολύ πιθανό να μην δούμε καμία ένδειξη στο καντράν, όταν γυρίζουμε την μίζα.
 
Ένας άλλος τρόπος είναι να ελέγξουμε με ένα πολύμετρο ή ειδικό μετρητή, την τάση (Volt) της μπαταρίας. Αν είναι πλήρως γεμάτη, θα πρέπει να είναι περίπου 12.6 V. Αν είναι εντελώς άδεια θα είναι κάτω από 12 V, γύρω στα 11.7 V.

 

Μίζα ή μπαταρία

Ένα λάθος που γίνετε συχνά είναι ότι ένα πρόβλημα στη μίζα μπορεί να αδειάσει γρήγορα μια μπαταρία. Αν για κάποιο λόγο η μίζα έχει πρόβλημα και δεν ξεκινάει το αμάξι με την πρώτη, με τις συνεχείς ανεπιτυχείς προσπάθειες μπορεί να αδειάσει η μπαταρία σχετικά γρήγορα.
 
Έτσι αν γυρίσετε το κλειδί και δεν ξεκινήσει με την πρώτη το αμάξι, αφήστε ένα χρονικό διάστημα 10 δευτερολέπτων τουλάχιστον και μετά ξαναπροσπαθήστε.
 

Τι κάνουμε όταν έχει αδειάσει η μπαταρία

Όταν συμβαίνει αυτό,οι λύσεις ουσιαστικά είναι τρεις. Ή παίρνουμε τηλέφωνο τη οδική βοήθεια (αν έχουμε συμβόλαιο με οδική φυσικά) ή προσπαθούμε να τη φορτίσουμε με τη χρήση καλωδίων από κάποιο άλλο αμάξι ή το σπρώχνουμε για να πάρει μπροστά μόνο του. Βέβαια η τελευταία λύση ισχύει περισσότερο για τα παλαιού τύπου αμάξια, καθώς στα νεότερα είναι από δύσκολο έως να το ξεκινήσουμε σπρώχνοντας.

1. Οδική βοήθεια

Η οδική βοήθεια σίγουρα θα πρέπει να υπάρχει σαν κάλυψη σε όλα τα συμβόλαια, αλλά δεν θα πρέπει να είναι η πρώτη μας επιλογή αν μείνουμε από μπαταρία. Ο λόγος;
Αναλόγως το σημείο που βρισκόμαστε, τον αριθμό των αυτοκινήτων που διαθέτει η εταιρία, αλλά και το φόρτο εργασίας τον οποίο έχει την δεδομένη στιγμή, μπορεί να χρειαστούν αρκετές ώρες μέχρι να έρθει στο χώρο που βρισκόμαστε.
 
Θα πρέπει, επίσης, να γνωρίζουμε ότι αν δεν έχουμε κάλυψη οδικής στο συμβόλαιο μας, και φωνάξουμε οδική να μας ξεκινήσει, το κόστος θα είναι αρκετά μεγάλο (μεγαλύτερο από το κόστος του ετήσιου συμβολαίου συνήθως).

 

2. Σπρώξιμο

 
lemon-law-car-man-pushing-300x200Στα παλαιότερα αυτοκίνητα, υπήρχε η δυνατότητα να ξεκινήσει ο κινητήρας εύκολα με το σπρώξιμο. Αν είχατε λίγο τύχη και είχατε μείνει σε κατηφορικό δρόμο ή είχατε κάποια χέρια βοήθειας, σπρώχνοντας απλώς για λίγα μέτρα έπαιρνε μπρος εύκολα.
 
Αυτό όμως δυστυχώς δεν ισχύει για τα νεότερα αυτοκίνητα. Τα νεότερα αυτοκίνητα λόγω των πολλών ηλεκτρονικών κυκλωμάτων που έχουν (ηλεκτρικές αντλίες καυσίμου, μπεκ καυσίμου…) , απαιτούν πολύ περισσότερο ρεύμα για να ξεκινήσουν και αυτό δε μπορεί να δημιουργηθεί εύκολα από λίγο σπρώξιμο. Έτσι σε αρκετά νεότερα αυτοκίνητα οι κατασκευαστές αποτρέπουν το ξεκίνημα με σπρώξιμο, καθώς έτσι μπορεί να υποστεί κάποια βλάβη το αμάξι.
 
Επίσης για να πάρει μπρος το αμάξι με σπρώξιμο, θα πρέπει η μπαταρία να μην είναι εντελώς νεκρή, καθώς για να λειτουργήσει το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου, πρέπει να υπάρχει κάποιο ελάχιστο φορτίο στη μπαταρία. Έτσι αν είναι εντελώς «νεκρή» η μπαταρία, είναι σχεδόν αδύνατο να πάρει μπρος γιατί δεν μπορεί να τροφοδοτηθεί το αυτοκίνητο με καύσιμο.
 

Διαδικασία

  1. Βάζουμε το κλειδί στη μίζα και το γυρίζουμε.
  2. Βάζουμε δευτέρα και πατάμε τέρμα το συμπλέκτη
  3. Αρχίζουμε να σπρώχνουμε το αυτοκίνητο μέχρι να αποκτήσει μια ικανοποιητική ταχύτητα
  4. Μετά από λίγα μέτρα αφήνουμε το συμπλέκτη και πατάμε γρήγορα το γκάζι και έπειτα ξαναπατάμε το συμπλέκτη
  5. Αν δεν πήρε μπρος, επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία

Πλεονεκτήματα

  • Δεν έχει κανένα απολύτως κόστος
  • Αν βρισκόμαστε σε κατηφορικό δρόμο, δεν χρειαζόμαστε καμία βοήθεια

Μειονεκτήματα

  • Ενδείκνυται μόνο για παλαιότερα αμάξια
  • Αν δεν βρισκόμαστε σε κατηφορικό δρόμο χρειαζόμαστε τουλάχιστον άλλο ένα άτομο. Αν το αυτοκίνητο είναι αρκετά μεγάλο, χρειαζόμαστε αρκετά περισσότερα.
  • Στα νεότερα αυτοκίνητα που έχουν ηλεκτρικές αντλίες καυσίμων και άλλα ηλεκτρικά βοηθήματα εκκίνησης, είναι πρακτικά αδύνατο να τα ξεκινήσεις αν η μπαταρία έχει αδειάσει.

3. Εκκίνηση από εξωτερική πηγή 

 
Έτσι η καλύτερη και ιδανικότερη λύση είναι να ξεκινήσουμε το αυτοκίνητο με άλλη πηγή ρεύματος.
Αυτό μπορούμε να το κάνουμε με δύο τρόπους. Με τα απλά καλώδια δανειζόμενοι ρεύμα από κάποια άλλη μπαταρία ή με το φορτιστή μπαταρίας.

 

Φορτιστές / Εκκινητές μπαταρίας

81hVRmHDYeL._SL1500_Οι φορτιστές μπαταρίας προφανώς είναι η καλύτερη λύση, καθώς δεν έχετε καμία εξάρτηση από κάποιον άλλο. Είναι βέβαια και αρκετά πιο ακριβή. Ο φορητός φορτιστής μπαταρίας κάνει πάνω από 50 ευρώ. Ο ηλεκτρικός φορτιστής μπαταρίας, είναι λίγο πιο οικονομικός, αλλά έχει το μειονέκτημα ότι χρειάζεται παροχή ηλεκτρικού ρεύματος εκεί που θα έχετε μείνει, το οποίο φυσικά δεν είναι πάντα τόσο εύκολο.
 
Τον τελευταίο καιρό κυκλοφορούν στην αγορά και μικρότεροι εκκινητές μπαταρίας, οι οποίοι είναι αρκετά μικροί σε μέγεθος και πολύ πιο οικονομικοί. Βέβαια θα πρέπει να έχετε υπόψιν σας, ότι συνήθως είναι κατάλληλοι για πολύ μικρού κυβισμού αυτοκίνητα, με κινητήρα βενζίνης και όχι για επαγγελματικά αυτοκίνητα ντίζελ.

Διαδικασία

Η διαδικασία είναι πολύ απλή. Απλώς συνδέετε το κόκκινο καλώδιο του φορτιστή στο θετικό πόλο της μπαταρίας και το μαύρο καλώδιο στο αρνητικό πόλο και ακουλουθείτε τη οδηγίες του φορτιστή (κάποιοι έχουν κουμπιά εκκίνησης….)

 

Καλώδια εκκίνησης

Booster_cablesΤα απλά καλώδια εκκίνησης είναι σαφώς πιο οικονομικά. Κοστίζουν περίπου 5 ευρώ και μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε οπουδήποτε, αρκεί να τα συνδέσετε σε κάποιο άλλο αυτοκίνητο (ή απλώς άλλη μπαταρία)
 
Αποτελούνται πάντα από δύο διαφορετικά καλώδια, διαφορετικού χρώματος, που στις άκρες τους έχουν δαγκάνες. Το ένα καλώδιο πάντα είναι κόκκινο και το συνδέουμε πάντα στο θετικό πόλο της μπαταρίας.Το άλλο είναι πάντα μαύρο και το συνδέουμε στο αρνητικό πόλο της μπαταρίας.
Κάτι που θα πρέπει να προσέξετε, είναι ότι τα καλώδια εκκίνησης έχουν διαφορετικές ποιότητες και διαφορετικές δυνατότητες. Έτσι όσο πιο παχύ είναι το καλωδίου, τόσο πιο πολλά Αμπέρ μπορεί να μεταφέρει. Οπότε, αν έχετε αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού (ειδικά Diesel) θέλετε να έχετε μεγάλα καλώδια για να έχετε άμεσο αποτελέσμα.
 
Η διαδικασία είναι και εδώ σχετικά απλή.

Διαδικασίαδιαδικασία εκκίνησης αυτοκινήτου με καλώδια

  1. Καταρχάς τα δύο αυτοκίνητα θα πρέπει να έχουν κλειστούς τους κινητήρες.
  2. Βάζουμε τη μία άκρη του κόκκινου καλωδίου στο θετικό πόλο της άδειας μπαταρίας.
  3. Βάζουμε την άλλη άκρη του κόκκινου καλωδίου στο θετικό πόλο της γεμάτης μπαταρίας
  4. Συνδέουμε τη μία άκρη του μαύρου καλωδίου στον αρνητικό πόλο της γεμάτης μπαταρίας
  5. Συνδέουμε την άλλη άκρη του μαύρου καλωδίου στο σασί ή στη μηχανή του αυτοκινήτου με την άδεια μπαταρία
  6. Βάζουμε μπρος το αμάξι με τη γεμάτη μπαταρία
  7. Βάζουμε μπρος το αμάξι με την άδεια μπαταρία
  8. Αφήνουμε για 10-15 λεπτά το αμάξι με την άδεια μπαταρία να δουλεύει στο ρελαντί για να γεμίσει η μπαταρία ή οδηγούμε σε υψηλές στροφές με τρίτη ή τετάρτη ταχύτητα  για κάποιο διάστημα.

Πλεονεκτήματα

  • Πολύ οικονομική λύση
  • Ξεκινάει το ίδιο εύκολα όλων των τύπων τα αμάξια
  • Δεν χρειάζεται σωματική καταπόνηση

Μειονεκτήματα

  • Χρειάζεται και ένα άλλο αυτοκίνητο
  • Αν είναι εντελώς πεσμένη μπαταρία και το αυτοκίνητο έχει αρκετές απαιτήσεις σε ρεύμα θα χρειαστεί αυτοκίνητο με μεγάλη μπαταρία με την κατάλληλη ισχύ εκκίνησης για να πάρει μπρος γρήγορα. Δηλαδή είναι λίγο δύσκολο να ξεκινήσει ένα αυτοκίνητο που χρειάζεται μπαταρία με 650 Αμπέρ  και είναι εντελώς άδεια, από ένα αυτοκίνητο που μπαταρία με ισχύ εκκίνησης με 400 Αμπέρ τουλάχιστον άμεσα. Θα πρέπει να περιμένετε κάποια ώρα για να φορτίσει η άδεια μπαταρία πριν επιχειρήσετε να ξεκινήσετε το αμάξι.

Tι πρέπει να προσέχουμε

  • Αν κάνουμε λάθος και μπερδέψουμε τα καλώδια, συνδέοντας τα σε διαφορετικούς πόλους,  θα υπερθεμανθούν και μπορεί να πάρουν φωτιά.
  • Αν ακουμπήσουμε μεταξύ τους τα καλώδια, θα προκληθεί σπινθήρας. Γιαυτό πάντα συνδέουμε ένα καλώδιο τη φορά.
  • Στις πιο πολλές μπαταρίες υπάρχει ξεκάθαρη ένδειξη των πόλων της μπαταρίας με τα σήματα του θετικού και του αρνητικού. Συνήθως υπάρχει και στα αυτοκίνητα κάποιο είδος ένδειξης για το που συνδέεται τι. Σε κάποια όμως μπορεί να μην υπάρχει ούτε στη μπαταρία ούτε στο αυτοκίνητο. Πως ξεχωρίζουμε λοιπόν το θετικό από το αρνητικό πόλο; Ο θετικός θα έχει πάντα το μεγαλύτερο πάχος καλωδίου και θα κατευθύνεται προς το μέρος της μηχανής εσωτερικά. Ο αρνητικός θα έχει μικρότερο πάχος καλωδίου και συνήθως κατευθύνεται προς το σασί εξωτερικά.
Διαφήμιση
Προηγούμενο άρθροΦτιάξτε πλεκτά καλάθια από εφημερίδες
Επόμενο άρθροΣυνδέστε τους υπολογιστές σας στο δίκτυο μόνο με τις πρίζες του ρεύματος (PowerLine Networking)
Εγγραφείτε
Ειδοποίηση από
guest
8 Σχόλια
νεότερο
παλαιότερο πιο δημοφιλές
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Stl

Ιδιαίτερα κατατοπιστικό το άρθρο, με βοήθησε πολύ. Μια ερώτηση θέλω να κάνω. Αναφέρατε πώς μετά την εκκίνηση με εξωτερική τροφοδοσία, η μπαταρία του αυτοκινήτου επαναφορτίζεται. Υπάρχει κάποια φθορά της μπαταρίας ή το όχημα θα συνεχίσει να λειτουργεί όπως και πριν (οι επόμενες εκκινήσεις θα γίνουν κανονικά)?

admin

Όχι, το όχημα δεν θα έχει θέμα (εκτός και αν πρόκειται για νέο και πολύ ακριβό αυτοκίνητο με πολλά ηλεκτρονικά και έχει μείνει με τελείως νεκρή μπαταρία για μεγάλο διάστημα, εκεί ίσως χρειαστείτε τεχνικό για ρυθμίσεις). Αυτό που ίσως έχει θέμα είναι η μπαταρία. Γενικά όλων των τύπων οι μπαταρίες δεν κάνει να αδειάζουν εντελώς. Ακόμα και μία εντελώς καινούργια μπαταρία μπορεί να αχρηστευθεί αν μείνει νεκρή για μεγάλο διάστημα (γιαυτό και όλες οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες πωλούνται προ-φορτισμένες). Βέβαια υπάρχει διαφορά στο εντελώς άδεια και στο να είναι τόσο άδεια που απλώς να μην ξεκινάει το αμάξι. Αν συμβεί αυτό,… Διαβάστε περισσότερα »

AMG

Καταρχήν θα ήθελα πρώτα να ευχηθώ καλό μήνα και καλό καλοκαίρι.Ελπίζω να μην γίνομαι κουραστικός.Αυτή τη φορά θα μιλήσω για τους εκκινητές μπαταρίας.Παρατήρησα πως τα καλώδια τους συνδέονται και στους πόλους σε σχέση με τα καλώδια εκκίνησης από τα οποία (για λόγους ασφαλείας) συνδέεται μόνο ένα από τα δύο.Δεν υπάρχει κίνδυνος δημιουργίας σπινθήρα στην περίπτωση των εκκινητών; Έκανα μια αναζήτηση και από όσους είδα την προσοχή μου τράβηξε ο Facom Booster B124.1.Διάβασα και τις οδηγίες του και κάποια πράγματα με προβλημάτισαν. 1)Μετά την σύνδεση των καλωδίων ο χρήστης πρέπει να θέσει σε λειτουργία τη μίζα του οχήματος ΤΟ ΠΟΛΥ 8… Διαβάστε περισσότερα »

AMG

Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι τελευταίο σχετικά με το θέμα.Γιατί πρέπει να συνδέουμε την δαγκάνα με το σασί του αυτοκινήτου και όχι με τον πόλο της μπαταρίας.Εγώ τόσα χρόνια αυτό κάνω.Θα συμβεί κάτι;

AMG

Εξαιρετικό άρθρο.Θα μπορούσατε να δημιουργήσετε έναν οδηγό αγοράς καλωδίων εκκίνησης μπαταρίας και jamp starter;
Δυσκολεύομαι στην επιλογή.Κάνοντας αναζήτηση βρήκα καλώδιο που αναφέρει πως μπορεί να μεταφέρει 4000Amp κοστίζοντας κάτω από 20€,ενώ αλλά καλώδια με πολύ μικρότερα νουμερα κοστίζουν πάνω από 50€.Πώς εξηγείται αυτό;
Θα ήθελα την καλύτερη δυνατή επιλογή.

AMG

Ευχαριστώ για την απάντηση σας.Έχετε να μου προτείνετε κάποιο site που να έχει εξειδίκευση σε τέτοια προΐόντα.Θα το εκτιμούσα ιδιαίτερα.