Ποιες οι διαφορές μεταξύ συμπαγούς και πνευματικού ελαστικού

0
 διαφορές μεταξύ συμπαγούς και πνευματικού ελαστικού 
 

Τα ελαστικά χωρίζονται σε διάφορες κατηγορίες. Όταν πρόκειται για ελαστικά που δεν απευθύνονται σε επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά σε αγροτικά ή μικρά μηχανήματα, οι βασικές κατηγορίες είναι δύο. Ελαστικά συμπαγή ή πνευματικά. 

 
Τα πνευματικά ελαστικά, είναι τα ελαστικά που χρησιμοποιούν συμπιεσμένο αέρα, με σαμπρέλα ή χωρίς, για την διατήρηση του σχήματός τους. Ακολουθούν περίπου τα πρότυπα των ελαστικών, που πρωτοκατασκευάστηκαν έναν αιώνα πριν.

 

467980350_233Τα συμπαγή ελαστικά βασίζονται σε σχετικά νέες τεχνολογίες που συνεχώς αναπτύσσονται και έχουν αρχίσει και αποκτούν μεγάλο κομμάτι της αγοράς. Δεν χρησιμοποιούν καθόλου κάποιο αέριο, αλλά είναι φτιαγμένα εξ’ ολοκλήρου από καουτσούκ ή πολυουρεθάνη.

 

1024px-TweelΕδώ υπάρχουν δύο κατηγορίες, τα απλά τα οποία είναι εντελώς συμπαγή και τα λεγόμενα tweels, τα οποία είναι ένας είδος ελαστικού που εφευρέθηκε από την Michelin (αν και υπάρχουν και άλλες εταιρίες που αναπτύσσουν παρόμοιο τύπο ελαστικού), το οποίο χρησιμοποιεί πέλμα από λάστιχο και ακτινωτό  ή κυψελωτό σύστημα απόσβεσης κραδασμών από πολυουρεθάνη. Ο συγκεκριμένος τύπος ελαστικού, προσφέρεται μέχρι στιγμής μόνο για μικρά αγροτικά οχήματα (πχ μηχανές γκαζόν) και κάποια ειδικού σκοπού (πχ οχήματα της Nasa), αλλά γίνονται έρευνες και δοκιμές ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σύντομα και από επιβατικά οχήματα.
Υπάρχει επίσης και η κατηγορία των ήμι-πνευματικών ελαστικών, τα οποία αν και χρησιμοποιούν αέρα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και χωρίς αυτόν σε μικρές ταχύτητες, αλλά δεν είναι τόσο διαδεδομένα.

 

Ποιες είναι οι διαφορές τους;

Οι διαφορές που έχουν είναι αρκετές. Ας τις δούμε αναλυτικά μία μία. Οι παρακάτω συγκρίσεις, αφορούν απλά πνευματικά ελαστικά με απλά συμπαγή πολυουρεθάνης. 
 

Τιμή

 

red-label-1425210029r76Η τιμή διαφέρει αρκετά ανάμεσα σε συμπαγή ελαστικά και πνευματικά. Αν και δεν υπάρχει κάποια ακριβή αναλογία, είναι σχεδόν σίγουρο ότι τα συμπαγή ελαστικά θα έχουν πάντα μεγαλύτερο κόστος από τα πνευματικά. Το κόστος μπορεί να κυμανθεί από 20% έως και 100%.

Αντοχή σε φθορά κατά την χρήση

Η αντοχή στην φθορά κατά την χρήση, είναι κάτι το οποίο επίσης διαφέρουν. Τα συμπαγή ελαστικά, έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, και βγάζουν αρκετά πιο πολλά χιλιόμετρα από ένα πνευματικό. Ο λόγος είναι καθαρά το υλικό και ο τρόπος κατασκευής. 
 

Ανθεκτικότητα / Αντοχή σε χτυπήματα ή κοπές

Puncture-repaire-kit
Με ένα συμπαγές ελαστικό, δεν θα ξαναπάτε σε βουλκανιζατέρ, ούτε θα ξαναχρησιμοποιήσετε ποτέ αυτά.

Τα συμπαγή ελαστικά είναι αρκετά πιο ανθεκτικά σε χτυπήματα ή κοπές κυρίως γιατί είναι πιο σκληρά από τα απλά ελαστικά. Και φυσικά επειδή δεν έχουν αέρα, τον οποίο μπορούν να χάσουν με κάποιο τρύπημα, παραμένουν πάντα “φουσκωμένα”. Αυτό είναι ένα ίσως το μεγαλύτερο προτέρημα , το οποίο έχουν.

Ανθεκτικότητα σε UV ακτινοβολία

images
“Σκασμένο” πνευματικό ελαστικό

Τα ελαστικά πολυουρεθάνης, έχουν εξαιρετική αντοχή στην υπεριώδη ακτινοβολία, σε σύγκριση με τα λαστιχιένα. Τα λαστιχιένα, μετά από μερικά χρόνια έκθεσης στον ήλιο, ξεραίνονται και σπάνε, κάνοντάς τα έτσι άχρηστα για οποιοδήποτε όχημα (καθώς τρυπάνε πάρα πολύ εύκολα).

Πρόσφυση/Πάτημα

Το πνευματικά ελαστικά έχουν καλύτερη πρόσφυση και καλύτερο πάτημα, επειδή είναι πιο μαλακά και μπορούν να “αγκαλιάσουν” περισσότερο την επιφάνεια στην οποία πατάνε. Επίσης μπορεί να απορροφήσουν καλύτερα τους κραδασμούς (έναντι των απλών συμπαγών ελαστικών) ενώ σας δίνουν και την δυνατότητα να τα χρησιμοποιήσετε σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες (πχ χιόνι) ή επιφάνειες (πχ άμμος) απλώς αυξομειώνοντας την πίεση τους. Αντίθετα τα συμπαγή ελαστικά είναι πάντα ίδια.
Σε μια έρευνα που έγινε πριν μερικά χρόνια από το Πανεπιστήμιο της Οτάβα, στον Καναδά, ποδηλάτες ανέφεραν ότι ένιωθαν αρκετά καλύτερο πάτημα, ειδικά κατά την επιτάχυνση, με τα πνευματικά ελαστικά.

Οικονομία καυσίμου/ ενέργειας

 

gasoline-175122_960_720Τα συμπαγή ελαστικά λόγω του ότι έχουν μικρότερη τριβή με το έδαφος, είναι αρκετά πιο οικονομικά στην κατανάλωση καυσίμου. Αν και τα αποτελέσματα των ερευνών διαφέρουν, είναι σχεδόν σίγουρο ότι προσφέρουν τουλάχιστον ένα 5-10% οικονομία καυσίμου/ενέργειας.

Αντοχή σε φορτίο

 

Capacity-Sign-NHE-13094_300Αν και τα πνευματικά ελαστικά, μπορεί να διαφέρουν αρκετά μεταξύ τους όσο αναφορά την αντοχή τους σε βάρος (όσο πιο πολλά λινά, τόσο μεγαλύτερη αντοχή), σχεδόν πάντα τα συμπαγή έχουν μεγαλύτερες αντοχές.

Σκληρότητα

Κάτι το οποίο είναι αρκετά σημαντικό σε ορισμένες περιπτώσεις είναι και η σκληρότητα του ελαστικού. Τα συμπαγή ελαστικά είναι συνήθως (αρκετά) πιο σκληρά από ένα πνευματικό ελαστικό. Η σκληρότητα του ελαστικού παίζει σημαντικό ρόλο στην απορρόφηση των κραδασμών. Όσο πιο σκληρό είναι το ελαστικό, τόσο πιο πολύ θα “χτυπάει”. Αν και κατά καιρούς έχουν κυκλοφορήσει συμπαγή ελαστικά τα οποία είναι πιο μαλακά, έχουν γρηγορότερη φθορά και μικρότερη αντοχή σε φορτία, και έτσι δεν προτιμούνται. 

Αντίσταση σε χημικά/διαλύτες

Τα συμπαγή ελαστικά, είναι ανθεκτικά σχεδόν σε όλα τα απλά χημικά και διαλύτες. Αυτό αν και  αρχικά δεν φαίνεται πολύ σημαντικό, είναι ένα από τα πιο σημαντικά προτερήματά του. Ο λόγος είναι ότι ένα συμπαγές ελαστικό σε καρότσι ή κλαρκ μπορεί να πατήσει αρκετές φορές σε διάφορα τέτοια υλικά τα οποία θα έχουν χυθεί στο έδαφος.

Μέγιστη ταχύτητα

 

downloadΗ μέγιστη ταχύτητα, είναι μια ακόμα σημαντική διαφορά. Τα πνευματικά ελαστικά, μπορούν να αναπτύξουν πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες από ένα συμπαγές πολυουρεθάνης. Ο βασικός λόγος, είναι ότι τα συμπαγή λάστιχα πολυουρεθάνης, δεν μπορούν να αποβάλουν τόσο καλά την θερμότητα που συγκεντρώνεται στο ελαστικό, λόγω της τριβής με την επιφάνεια στην οποία πατάει. Έτσι υπερθερμαίνονται, αν αναπτύξουν ταχύτητες μεγαλύτερες των 10 χιλιομέτρων. Αντίθετα, τα πνευματικά ελαστικά δεν έχουν αυτό το πρόβλημα.

Ακινησία

Κάτι το οποίο δεν θα πρέπει να μην αναφερθεί, είναι και το θέμα της ακινησίας. Ή μάλλον καλύτερα, της ακινησίας με μεγάλο φορτίο. Ένα μικρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα λάστιχα πολυουρεθάνης, είναι ότι μπορεί να αλλοιωθεί το σχήμα τους, αν μείνουν για αρκετό καιρό ακίνητα με μεγάλο φορτίο. Βέβαια, δεν μιλάμε για μέρες, αλλά για πολύ μεγαλύτερο διάστημα, αλλά είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να το λάβουμε υπόψιν μας. Αν “κάτσει” έστω και λίγο το ελαστικό πολυουρεθάνης, τότε η κύλιση δεν θα είναι ομαλή. Τα πνευματικά ελαστικά, αν είναι φουσκωμένα, δεν έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα με την ακινησία. Αντίθετα αν παραμείνουν ξεφούσκωτα, έστω και για μερικές μέρες, τότε θα αρχίσουν να “τσακίζουν”, ειδικά αν είναι φορτωμένα.


Συνοψίζοντας

Τα συμπαγή ελαστικά, αν και πιο ακριβά, είναι η καλύτερη επιλογή αν το μηχάνημα/όχημα κινείται σε έδαφος στο οποίο υπάρχει σημαντική πιθανότητα να πατήσει κάποιο αιχμηρό αντικείμενο. Όσο εύκολη και αν είναι η επιδιόρθωση της σαμπρέλας στα μικρά ελαστικά, αν γίνεται αρκετά συχνά, καταντάει και κουραστικό και πολυέξοδο.

Είναι επίσης η καλύτερη επιλογή, για οχήματα τα οποία βρίσκονται συνεχώς εκτεθειμένα στον ήλιο. Σε 2-3 χρόνια, όταν ένα λαστιχιένο ελαστικό, θα έχει ξεραθεί και θα έχει αρχίσει να σπάει, το λάστιχο πολυουρεθάνης θα είναι περίπου όπως το αγοράσατε, αφού δεν επηρεάζεται από την υπεριώδη ακτινοβολία.

Τώρα αν η πιθανότητα να σκάσει το λάστιχο δεν είναι τόσο μεγάλη, αλλά το μηχάνημα/όχημα θα χρησιμοποιείται σε ανώμαλα εδάφη, σίγουρα το κλασσικό λαστιχιένο λάστιχο, είναι πολύ καλύτερη επιλογή. Έχει καλύτερη απόσβεση κραδασμών και μπορείτε αυξομειώνοντας την πίεση, να αντιμετωπίσετε πολύ πιο αποτελεσματικά δύσκολες καταστάσεις (πχ λάσπη, άμμο, χιόνι…).

Το ίδιο ισχύει, και αν το όχημα θα κάνει αρκετά χιλιόμετρα σε δρόμο ή αναπτύσσει σχετικά μεγάλες ταχύτητες. Μπορεί τα συμπαγή ελαστικά να κρατάνε για πολύ περισσότερα χιλιόμετρα, δεν έχουν όμως το ίδιο πάτημα και πρόσφυση, που έχει ένα λαστιχιένο, ενώ όταν αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες, υπερθερμαίνονται.

 


Μερικά καλά άρθρα που έχουν περισσότερες πληροφορίες για αυτό το θέμα

Πολιτική σχολιασμού

Αν θέλετε να συμμετέχετε στις συζητήσεις χωρίς να χρησιμοποιήσετε λογαριασμό του disqus ή κοινωνικών δικτύων, μπορείτε να επιλέξετε να σχολιάσετε ανώνυμα ως επισκέπτης.
Απλώς συμπληρώστε ένα οποιοδήποτε όνομα και ένα αληθοφανές email (πχ kanenas@gmail.com) και επιλέξτε το κουτάκι « I'd rather post as a guest».
Τα ανώνυμα σχόλια απαιτούν επαλήθευση από κάποιον διαχειριστή πριν δημοσιευθούν.
Για περισσότερα σχετικά με την πολιτική σχολιασμού της ιστοσελίδας, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.