Τι σημαίνουν οι κωδικοί που έχουν τα ελαστικά σας

5

τι σημαίνουν οι κωδικοί στα ελαστικάΓια τους περισσότερους τα διάφορα νούμερα που γράφει πάνω ένα ελαστικό, μπορεί να φαίνονται σαν “Κινέζικα”, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι παρά πολύ απλοί κωδικοί που χρησιμοποιούνται, για να διαφοροποιούνται τα ελαστικά μεταξύ τους.

 

Διαστάσεις ελαστικού

Το κάθε ελαστικό έχει συνήθως 2 διαφορετικούς κωδικούς πάνω. Ο πρώτος κωδικός είναι για να υποδηλώσει το μέγεθος του ελαστικού και για τα περισσότερα ελαστικά είναι 7ψήφιος μαζί ένα γράμμα, χωρισμένος με 2 κάθετους. Έτσι για παράδειγμα ένας κωδικός για ένα πολύ κοινό ελαστικό είναι το 195/65/R15.
Το πρώτο μέρος είναι για να υποδηλώσει το πλάτος του πέλματος του ελαστικού, το οποίο μετριέται πάντα σε χιλιοστά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι 195 χιλιοστά.

Το δεύτερο μέρος, είναι για να υποδηλώσει την αναλογία του ύψος του ελαστικού σε σχέση με το πλάτος του πέλματος. Το ύψος μετριέται από εκεί που τελειώνει η ζάντα μέχρι τη άκρη του πέλματος και είναι επί της %. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι 65%, δηλαδή το ύψος είναι 65% των 195 χιλιοστών.
Το τρίτο και τελευταίο μέρος είναι η διάμετρος της ζάντας στην οποία μπαίνει το ελαστικό μαζί με την τεχνολογία κατασκευής του ελαστικού. Το γράμμα συνήθως είναι το αγγλικό R, που σημαίνει Radial και έχει να κάνει με τις στρώσεις του ελαστικού. Τα δύο ψηφία που υπάρχουν είναι για το μέγεθος της ζάντας και μετριέται πάντα σε ίντσες (1 ίντσα = 25.4 χιλιοστά). Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι 15 ίντσες.

Βάρος και ταχύτητα

Ο δεύτερος κωδικός πού θα έχει πάντα ένα ελαστικό, είναι ο κωδικός που υποδηλώνει τις μέγιστες αντοχές του ελαστικού σε βάρος και ταχύτητα. Θα έχει πάντα 2 ή 3 ψηφία ακολουθούμενα από ένα αγγλικό γράμμα. Για παράδειγμα 94U. Τι σημαίνουν αυτά? Τα πρώτα νούμερα στον κωδικό, υποδηλώνουν το μέγιστο βάρος το οποίο μπορεί να αντέξει το κάθε ελαστικό, και στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι 670 κιλά ανά ελαστικό. Μπορείτε να δείτε όλες τις αντιστοιχίες στον παρακάτω πίνακα.
ΚωδικόςΜέγιστο βάρος σε κιλά ανά ελαστικόΚωδικόςΜέγιστο βάρος σε κιλά ανά ελαστικό
7134591615
7235592630
7326593650
7437594670
7538795690
7640096710
7741297730
7842098750
7943799775
80450100800
81462101820
82475102850
83487103875
84500104900
85515105920
86530106950
87545107975
885601081000
895801091030
906001101060
Σε μερικούς τύπους ελαστικών όπως αυτά των φορτηγών ή των τρέιλερ θα δείτε ένα γράμμα αντί για αυτό τον διψήφιο κωδικό. Τα γράμματα μπορεί να είναι A-B-C-D-E-F-G-J-K-L-M-N και οι στρώσεις λινών που αντιστοιχούν μπορεί να τις δείτε στον παρακάτω πίνακα.

 

Κωδικός φορτίουΣτρώσεις λινών
A2
B4
C6
D8
E10
F12
G14
H16
J18
L20
M22
N24

 
Όσες περισσότερες στρώσεις με λινά έχει το ελαστικό, τόσο περισσότερη πίεση μπορεί να αντέξει. Έτσι τα γράμματα αυτά αντιστοιχούν επίσης και σε μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος.

Το γράμμα που ακολουθεί τα ψηφία, υποδηλώνει τη μέγιστη ταχύτητα την οποία μπορεί να αναπτύξουν τα ελαστικά με ασφάλεια. Αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι αν βάλετε ελαστικά που μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα έως 240 χλμ την ώρα, το αμάξι σας θα μπορεί να αναπτύξει αυτή την ταχύτητα αν δεν έχει η μηχανή του και ο σχεδιασμός τους αυτή την δυνατότητα. Στο παράδειγμα το U αντιστοιχεί σε μέγιστη ταχύτητα 200 χλμ την ώρα. Αναλυτικά όλοι οι κωδικοί και οι ταχύτητες που αντιστοιχούν είναι στον παρακάτω πίνακα
Κωδικός ταχύτηταςΜέγιστα Χλμ/ώρα
M130 km/h
N140 km/h
P150 km/h
Q160 km/h
R170 km/h
S180 km/h
T190 km/h
U200 km/h
H210 km/h
V240 km/h
W270 km/h
Y300 km/h
Z240+ km/h

 

Μπορείτε να πάτε παραπάνω, αλλά σίγουρα όχι παρακάτω

Ο κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτου προτείνει ένα κωδικό ο οποίος είναι δοκιμασμένος και ασφαλής για το αυτοκίνητό σας. Σίγουρα δεν θα πρέπει να πάτε σε νούμερα μικρότερα ούτε σε βάρος ούτε σε ταχύτητα, εκτός φυσικά και αν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος (πχ λάστιχα για χιόνι).
Μπορείτε φυσικά να πάτε σε υψηλότερα νούμερα, ειδικά αν έχετε κάνει κάποια μετατροπή στο αμάξι. Αν δεν το έχετε κάνει και δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος, καλό είναι να μην το κάνετε, γιατί συνήθως έχουν μεγαλύτερο κόστος.
Φυσικά αν πάτε σε υψηλότερα νούμερα πχ στην ταχύτητα, δεν σημαίνει ότι το αυτοκίνητο θα μπορεί να πιάσει αυτή την ταχύτητα. Απλώς ότι τα ελαστικά είναι ικανά να “πατήσουν” με ασφάλεια σε αυτή την ταχύτητα, αν το αυτοκίνητο μπορεί να την πιάσει. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για το βάρος. Μπορεί τα ελαστικά που θα βάλετε να αντέχουν 1 τόνο αλλά ο άξονας, το αμορτισέρ, η ζάντα ή το σασί όχι.

Μερικοί άλλοι κωδικοί που  θα δείτε πάνω σε ένα ελαστικό

Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορείτε να δείτε άλλους κωδικούς πάνω σε ένα ελαστικό, συνήθως με πιο μικρά γράμματα. Έτσι τις περισσότερες φορές μπορείτε να συναντήσετε ένα ή δύο Αγγλικά γράμματα πριν από τον κωδικό του μεγέθους, λίγο πιο μέσα στο ελαστικό . Αυτά τα γράμματα θα υποδηλώνουν τον τύπο του αυτοκινήτου για τα οποία είναι φτιαγμένα τα ελαστικά, αλλά και τον τύπο των υπολοίπων κωδικών που μπορείτε να δείτε. Αν δείτε έτσι το γράμμα P, σημαίνει Passenger, δηλαδή επιβατικό αυτοκίνητο. Αν δείτε τα γράμματα LT, σημαίνει Light Truck, δηλαδή ελαφρύ φορτηγό. Ενώ αν δείτε τα γράμματα SR είναι ελαστικό για τρέιλερ και T που σημαίνει Temporary, είναι για ρεζέρβα. Η διαφορά ανάμεσα σε αυτούς τους  τύπους ελαστικών έχουν να κάνουν με τις πιέσεις και το βάρος που μπορούν να δεχτούν, λόγω διαφορετικής κατασκευής. Εν συντομία τα LT λάστιχα, είναι αρκετά πιο σκληρά με περισσότερες στρώσεις έχοντας έτσι αρκετά μεγαλύτερη αντοχή από τα λάστιχα των επιβατικών. Συνήθως έχουν και περισσότερες στρώσεις λινών. Δεν έχουν όμως την ίδια πρόσφυση που έχουν τα λάστιχα για τα επιβατικά ούτε μπορούν να αναπτύξουν την ίδια ταχύτητα. Χρησιμοποιούνται για οχήματα που είναι μονίμου εκτός δρόμου ή έχουν πολύ βαρύ φορτίο.
Περίπου τα ίδια χαρακτηριστικά έχουν και τα ελαστικά για τα τρέιλερ, αν και σε αυτά υπάρχουν περισσότερες διαφοροποιήσεις. Γενικά τα περισσότερα ελαστικά για τρέιλερ έχουν περισσότερες στρώσεις λινών, διαφορετική διάταξη γόμας και μπορούν να δεχτούν μεγαλύτερες πιέσεις και μεγαλύτερο βάρος. Η διαφορά με τα LT είναι ότι θα τα δείτε και σε πολύ μικρές διαστάσεις.

Ρεζέρβα

Το ελαστικό για ρεζέρβα, είναι για προσωρινή χρήση μόνο και μπορεί να δεχτεί πολύ μικρότερη πίεση και να αναπτύξει αρκετά μικρότερη ταχύτητα. Συνήθως έχει πολύ μικρό πλάτος πέλματος και έχει και μικρότερη διάσταση, αν και μερικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν κανονικό λάστιχο για ρεζέρβα.

Τα ελαστικά για τα επιβατικά (P), είναι αυτά που χρησιμοποιούνται από όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα που έχουν κανονική χρήση. Έχουν πολύ μεγαλύτερο εύρος μεγεθών και θα είναι αυτά που θα σας δώσουν αν δεν ζητήσετε κάτι διαφορετικό.

Σήμανση για καταλληλότητα σε χίονι

Σε μερικά ελαστικά μπορείτε να συναντήσετε μετά τον κωδικό του μεγέθους και τα γράμματα M+S. Το M + S (Mud and Snow) είναι για να υποδηλώσει ότι το ελαστικό είναι κατάλληλο και για οδήγηση σε χιόνι. Ουσιαστικά μόνο τα χειμερινά ελαστικά μπορεί να έχουν ένα τέτοιο κωδικό. Αν δεν υπάρχει σημαίνει ότι δεν είναι κατάλληλο.

Σαμπρέλα ή όχι

Ένας άλλος κωδικός που μπορείτε να δείτε είναι το TL ή TT.To TL είναι η συντομογραφία της Αγγλικής λέξης Tubeless, δηλαδή λάστιχο χωρίς σαμπρέλα. To ΤΤ είναι η συντομογραφία της Αγγλικής έκφρασης Tube Type, δηλαδή λάστιχο που χρησιμοποιεί σαμπρέλα. Σχεδόν πάντα τα ελαστικά επιβατικών αυτοκινήτων είναι χωρίς σαμπρέλα.

Είδος φορτίου

Στα περισσότερα λάστιχα θα δείτε και τα αρχικά LL, SL ή XL(ή RF). Το LL, είναι η συντομογραφία της έκφρασης Light Load, που σημαίνει ελαφρό φορτίο. Συνήθως πρόκειται για ελαστικά ειδικών περιστάσεων. Το SL, είναι η συντομογραφία της έκφρασης Standard Load, που σημαίνει κανονικό φορτίο.
Τα περισσότερα ελαστικά επιβατικών αυτοκινήτων, θα είναι αυτού του είδους. Το XL είναι η συντομογραφία της έκφρασης Extra Load, δηλαδή επιπλέον φορτίο. To XL έχει ακριβώς την ίδια σημασία με το RF (Reinforced), που χρησιμοποιείται πολλές φορές σε Ευρωπαϊκά ελαστικά. Είναι ελαστικά ειδικά σχεδιασμένα να αντέχουν περισσότερο φορτίο από ότι τα συνηθισμένα ελαστικά.

Πηγή φώτο : Wikipedia
Πηγή φώτο : Wikipedia

Ημερομηνία παραγωγής

Κάτι αρκετά σημαντικό, που θα πρέπει να δίνετε ιδιαίτερη σημασία, είναι και η ημερομηνία παραγωγής ενός ελαστικού. Η ημερομηνία αναγράφεται πάντα πάνω σε κάθε ελαστικό, με ένα τετραψήφιο κωδικό, που τα 2 πρώτα ψηφία αντιστοιχούν στην βδομάδα του έτους, και τα 2 τελευταία στο έτος. Έτσι για παράδειγμα αν δείτε ένα κωδικό 1015, θα σημαίνει ότι το ελαστικό κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια της 10ης εβδομάδας του 2015, δηλαδή περίπου μέσα Μάρτη. Συνήθως αυτός ο κωδικός βρίσκεται μέσα σε ένα πλαίσιο που στην αρχή έχει τη λέξη DOT. Μετά τη λέξη DOT μπορείτε να δείτε και κάποιον άλλο κωδικό εκτός από τον τετραψήφιο, που έχει να κάνει καθαρά με την ταξινόμηση από την κατασκευάστρια εταιρία.
Αν δεν υπάρχει τετραψήφιος κωδικός, αλλά τριψήφιος, τότε το ελαστικό έχει κατασκευαστεί πριν το 2000 και θα πρέπει να πεταχτεί στην ανακύκλωση. Ο λόγος είναι ότι το ελαστικό, ακόμα και με ιδανικές συνθήκες αποθήκευσης, μπορεί να παραμείνει αξιόπιστο, το πολύ για μια δεκαετία. Ο χρόνος αυτός έχει καθοριστεί από τις ίδιες της εταιρίες αλλά και από νόμους και κανονισμούς των περισσότερων χωρών διεθνώς.
Έτσι ακόμα και αν έχετε ένα ελαστικό που είναι εντελώς αχρησιμοποίητο, αλλά έχει κατασκευαστεί πριν από 10 χρόνια (για παράδειγμα ρεζέρβα αμαξιού), τότε το ελαστικό δεν είναι κατάλληλο πλέον για να χρησιμοποιείται σε αυτοκίνητα. Και εκτός της κακής πρόσφυσης και όλων των άλλων προβλημάτων που μπορείτε να αντιμετωπίσετε, κανονικά δεν θα μπορεί να περάσει από ΚΤΕΟ και θα έχετε πρόβλημα σε έλεγχο της τροχαίας.
Γιαυτό καλό είναι όταν αγοράζετε νέο ελαστικό, να εξακριβώνετε ότι είναι όσο το δυνατόν πιο “φρέσκο“. Ιδανικά, με ημερομηνία παρασκευής, λιγότερο από 6 μήνες διαφορά με την ημερομηνία αγοράς. Ειδικά αν πρόκειται για αυτοκίνητο που δεν θα κάνει πολλά χιλιόμετρα και αλλάζει ελαστικά με πολύ πιο αργό ρυθμό. Γιατί αν βάλετε ένα ελαστικό 5ετίας και το αμάξι κάνει λίγα χιλιόμετρα, πολύ πριν «λήξει» ο αριθμός των μέγιστων χιλιομέτρων, θα έχει λήξει η ασφαλής διάρκεια χρήσης.

Πρόσφυση, φθορά και θερμοκρασία

Άλλα σημαντικά χαρακτηριστικά που θα δείτε πάνω στο ελαστικό είναι τα στοιχεία πρόσφυσης σε υγρό δρόμο (Traction), φθοράς (Treadwear) και θερμοκρασίας (Temperature). O κωδικός της φθοράς μπορεί να έχει το εύρος από 100 έως 700, με το 100 να είναι η βάση αναφοράς. Ένα ελαστικό με Treadwear 200, σε ίδιες συνθήκες, θα έχει διπλάσια διάρκεια ζωής από ένα ελαστικό με Treadwear 100. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσο χαμηλότερο είναι το treadwear, τόσο πιο μαλακό είναι ένα ελαστικό, προσφέροντας καλύτερα φρεναρίσματα. Όσο μεγαλύτερο treadwear, τόσο πιο σκληρό είναι το ελαστικό και τόσο πιο δύσκολα “τρώγεται”, δίνοντας έτσι αρκετά περισσότερα χιλιόμετρα αλλά όχι πάντα τόσο καλά φρεναρίσματα ή οικονομία καυσίμου. Δυστυχώς ο κωδικός αυτός είναι ενδεικτικός περισσότερο για ελαστικά της ίδια εταιρίας, αφού δεν υπάρχει υποχρέωση από την κάθε εταιρία να ακολουθεί κάποιο επίσημο συγκριτικό.
Το traction έχει να κάνει με το πάτημα του ελαστικού σε υγρό οδόστρωμα (τα συγκριτικά γίνονται σε φρενάρισμα και σε επιτάχυνση). Οι κωδικοί που μπορεί να φέρει είναι οι ακόλουθοι : ΑΑ, Α , Β και C, με το AA να σημαίνει άριστη πρόσφυση, ενώ το C κάκιστη πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα. Τα B και C είναι για καθαρά θερινά ελαστικά, ενώ το AA για 4 εποχών ή χειμερινά.
O κωδικός της θερμοκρασίας (Temperature) και μπορεί να πάρει τους κωδικούς A, B ή C, με το A να σημαίνει ότι έχει καλύτερη συμπεριφορά σε υψηλές θερμοκρασίες, ενώ το C χειρότερη. O κωδικός αυτός δεν έχει να κάνει με τις εξωτερικές συνθήκες, αλλά περισσότερο με τις ταχύτητες που μπορεί να αναπτύξει το ελαστικό. Σχεδόν όλα τα ελαστικά για επιβατικά αυτοκίνητα σε άσφαλτο θα έχουν A.
Τέλος, πάνω στο ελαστικό θα δείτε και πόσο είναι η μέγιστη επιτρεπόμενη πίεση στο ελαστικό σας και πιθανώς και το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος, αυτή τη φορά χωρίς κωδικό.

Περισσότερα και λίγο πιο αναλυτικά μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Αν θέλετε να συμμετέχετε στις συζητήσεις χωρίς να χρησιμοποιήσετε λογαριασμό του disqus ή κοινωνικών δικτύων, μπορείτε να επιλέξετε να σχολιάσετε ανώνυμα ως επισκέπτης. Απλώς συμπληρώστε ένα οποιοδήποτε όνομα και ένα αληθοφανές email (πχ kanenas@gmail.com) και επιλέξτε το κουτάκι «I'd rather post as a guest».
Τα ανώνυμα σχόλια και όσα περιέρχουν links, απαιτούν επαλήθευση από κάποιον διαχειριστή πριν δημοσιευθούν. Για περισσότερα σχετικά με την πολιτική σχολιασμού της ιστοσελίδας, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

  • AMG

    Υπάρχει κάποιος τρόπος να υπολογίσουμε πόσα λίτρα αέρα χωράει ένα ελαστικό περίπου;

    • admin

      To λίτρο είναι μονάδα μέτρησης όγκου και χρησιμοποιείται κυρίως για μέτρηση των υγρών ή για σήμανση ντεπόζιτων ή δοχείων. Στα αέρια, λόγω της συμπίεσης που μπορούν να δεχτούν, δεν έχει την ίδια χρησιμότητα. Έτσι ακόμα και στα υγραέρια, που υγροποιούνται υπό πίεση ή υπό ψύξη, συνήθως χρησιμοποιείται το κιλό ως μονάδα μέτρησης και όχι το λίτρο. Για παράδειγμα αν δείτε ένα μικρό γκαζάκι από υγροποιημένο βουτάνιο, θα δείτε ότι αναφέρει ότι είναι περίπου 190 γραμμάρια και δεν υπάρχει καμία αναφορά για τον όγκο. Μόνο σε περιπτώσεις που υπάρχει κάποιο κοινό standard πίεσης ή που η πώληση γίνεται στην υγρή μορφή του αερίου, μετρώνται τα αέρια σε λίτρα.

      Δηλαδή, με απλά λόγια, το ελαστικό είτε έχει 15 psi πίεση είτε 33 psi, θα έχει περίπου τα ίδια λίτρα αέρα, αφού ο εσωτερικός όγκος του ελαστικού αλλάζει ελάχιστα, απλώς με 33 psi πίεση χρειάζεται υπερδιπλάσια ποσότητα ατμοσφαιρικού αέρα, από ότι με 15.

      Θεωρητικά πάντως, μπορεί να γίνει είτε μετρώντας τον όγκο από το σχήμα του ελαστικού και της ζάντας είτε χρησιμοποιώντας έναν αεροσυμπιεστή με γνωστό όγκο και ένα μετρητή πίεσης, κάνοντας τις απαραίτητες μετατροπές από bar σε psi. Βέβαια με καμία από τις παραπάνω μεθόδους δεν θα πάρετε μέτρηση ακριβείας, αλλά στο περίπου μπορείτε να γνωρίζετε.

      • AMG

        Σας έκανα αυτή την ερώτηση διότι σκέφτομαι να αλλάξω (αν με συμφέρει) το κομπρεσέρ αέρος του αυτοκινήτου.Το τωρινό το έχω κάμποσα χρόνια και το είχα αγοράσει γύρω στα 50€ τότε.Έχει την δυνατότητα να παρέχει 22 λίτρα το λεπτό.

      • AMG

        Σας ρώτησα διότι σκέπτομαι να αλλάξω το κομπρεσέρ αέρος που έχω.
        Τότε κόστιζε γύρω στα 50€ και έδινε 22 λίτρα αέρα το λεπτό.Τώρα έχω βρει ένα στα 70€ το οποίο δίνει 85 λίτρα αέρα το λεπτό.

        • admin

          Υποθέτω ότι μιλάτε για κομπρεσέρ αέρος αυτοκινήτου άνευ αεροφυλακίου. Αν είναι έτσι, κανονικά δεν πρέπει να σας απασχολεί τόσο ο όγκος του ελαστικού. Εφόσον δεν έχουν αεροφυλάκιο και λειτουργούν από τον αναπτήρα του αυτοκινήτου, απλώς περιμένετε λίγα λεπτά παραπάνω κατά το φούσκωμα. Θεωρητικά τουλάχιστον, αυτά τα μικρά κομπρεσέρ μπορούν να φουσκώσουν και ελαστικό φορτηγού (έχουν το απαραίτητα psi), αν κάποιος έχει την υπομονή να περιμένει τόσο (τo θεωρητικά πήγαινε στο ότι, τα περισσότερα από αυτά, έχουν μικρά φτηνά μοτέρ, τα οποία αν λειτουργούν συνεχόμενα για πολύ ώρα, θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα).

          Το μόνο που αλλάζει είναι ο χρόνος που απαιτείται για να φουσκώσει πλήρως ένα ελαστικό. Σίγουρα αυτό με τα 85 λίτρα αέρα ανά λεπτό, είναι πολύ πιο ισχυρό και έχει καλύτερη απόδοση, αλλά και με αυτό που έχετε την δουλειά σας λογικά την κάνετε, απλώς λίγο πιο αργά.

          Τώρα αν όντως θέλετε να μετρήσετε τον όγκο του ελαστικού, θα πρέπει να μετρήσετε τις εσωτερικές διαστάσεις και να χρησιμοποιήσετε δύσκολους μαθηματικούς τύπους. Δεν νομίζω ότι έχει γίνει ποτέ από κάποιον αυτός ο υπολογισμός.

          Λίγο πιο εύκολο είναι να βρείτε τον όγκο που θα είχε το ελαστικό αν είχε σαμπρέλα, όπου ο τύπος είναι
          V=(πr^2)(2πR)
          όπου r είναι η ακτίνα του εξωτερικού δακτυλίου της σαμπρέλας και R η ακτίνα από το κέντρο ως το μέσο του εξωτερικού δακτυλίου. Αυτός θα είναι ο όγκος που θα έχει η σαμπρέλα. Για να δείτε πόση ώρα απαιτεί ο αεροσυμπιεστής να την γεμίσει, θα πρέπει να μετατρέψετε την ονομαστική απόδοση που έχει (πχ 85 λίτρα ανά λεπτό) η οποία πάντα είναι σε 0 psig στην πίεση που απαιτεί το ελαστικό.