Πριν λίγο καιρό είχαμε παρουσιάσει τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να ξεκινήσετε το αυτοκίνητό σας  αν έχετε μείνει από μπαταρία. Αν όμως η μπαταρία του αυτοκινήτου σας έχει εξαντλήσει τη ζωή της, όσες φορές και να ξεκινήσετε το αμάξι σας και να τη φορτίσετε, κάθε πρωί θα την βρίσκετε άδεια. Έτσι θα πρέπει να προβείτε σε αντικατάσταση της μπαταρίας αυτοκινήτου.

Αντικατάσταση μπαταρίας αυτοκινήτου

Η αντικατάσταση της μπαταρίας είναι πάρα πολύ απλή υπόθεση και δεν χρειάζεται καμία απολύτως τεχνική γνώση για να το κάνετε. Μόνο ένα κατάλληλο κλειδί (8αρι ή 10αρι τις περισσότερες φορές) για να ξεβιδώσετε τις βίδες στη βάση και στους πόλους της μπαταρίας.

Διαδικασία

  1. Καταρχάς ξεβιδώνετε τις βίδες από την βάση που πιθανόν να συγκρατούν τη μπαταρία
  2. Έπειτα ξεβιδώνετε τα καλώδια από τους πόλους, ξεκινώντας από τον αρνητικό και τα αφαιρείτε
  3. Βγάζετε την παλιά μπαταρία
  4. Καθαρίζετε της βάση της μπαταρίας και τα τερματικά των καλωδίων. Ειδικά τα τερματικά των καλωδίων που ακουμπάνε στους πόλους
  5. Βάζετε την νέα μπαταρία στη θέση της, αφού σιγουρευτείτε ότι οι πόλοι έχουν την ίδια κατεύθυνση
  6. Βιδώνετε τα καλώδια στους πόλους, ξεκινώντας από τον αρνητικό
  7. Βιδώνετε καλά την βάση στήριξης
  8. Καλό είναι αν έχετε, να εφαρμόσετε ειδικό προστατευτικό σπρέι στους πόλους, ώστε να αποφύγετε την διάβρωση μεταγενέστερα.

Τέλος

Αγορά νέας μπαταρίας αυτοκινήτου

Το μόνο κομμάτι που θα πρέπει να δώσετε λίγο σημασία είναι η κατάλληλη επιλογή της νέας μπαταρίας. Οι νέες μπαταρίες έχουν κόστος από 50 έως 250 ευρώ περίπου, αναλόγως τη χωρητικότητά τους, τις προδιαγραφές και την επωνυμία τους.
 
Ένα μεσαίου κυβισμού (1400-1600) συμβατικό αμάξι με βενζινοκινητήρα, χρειάζεται συνήθως 40-65 Ah μπαταρία με κόστος 50-80 ευρώ. Ντιζελοκινητήρες ή μεγάλου κυβισμού αμάξια είναι πιο απαιτητικά και μπορεί να χρειάζονται 100+ Ah με κόστος που μπορεί να φτάσει και τα 150 ευρώ. Τα υβριδικά αμάξια ή όσα αμάξια έχουν τεχνολογία Start/Stop για οικονομία, παίρνουν ειδικές μπαταρίες που κοστίζουν από 100 έως 250 ευρώ.
 
Όλες οι μπαταρίες των αυτοκινήτων είναι περίπου 12V. Περίπου γιατί αναλόγως το πόσο φορτισμένη είναι η μπαταρία η τάση αλλάζει λίγο.
Σχεδόν όλες πλέον είναι μηδενικής συντήρησης (κλειστού τύπου). Έτσι δεν χρειάζεται να προσθέτετε νερό κατά διαστήματα όπως παλαιότερα και δεν υπάρχει κίνδυνος διαρροών.
 

Χαρακτηριστικά μπαταρίας αυτοκινήτου

Τα βασικά χαρακτηριστικά μιας μπαταρίας είναι 
  • Ο τύπος και το μέγεθος της μπαταρίας
  • Η χωρητικότητα της, που μετριέται σε αμπερώρια με σύμβολο Ah  
  • Η ισχύς εκκίνησης με σύμβολο (ΕΝ ή CCA) που μετριέται σε Αμπέρ
  • Η Reserve Capacity (RC) που μετριέται σε λεπτά της ώρας 
  • Ο τύπος των πόλων της μπαταρίας (μικροί ή μεγάλοι
  • Η τοποθέτηση των πόλων (δεξιά, αριστερά, εκατέρωθεν ή στο πλάι). Ας τα δούμε όμως αναλυτικά.

Τύπος και μέγεθος της μπαταρίας αυτοκινήτου


Το πρώτο πράγμα στο οποίο θα πρέπει να δώσετε σημασία, είναι ο τύπος και οι διαστάσεις της μπαταρίας. Αν και αρκετοί τύποι αυτοκινήτων, μπορούν να πάρουν σχεδόν όλους τους τύπους των μπαταριών, πάλι καλό είναι να διαλέξετε μια ίδια που να ταιριάζει απόλυτα στο αυτοκίνητό σας.
 
Για να δείτε ποιον τύπο μπαταρίας χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό σας, μπορείτε να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης, κάποιο online οδηγό στο ίντερνετ, να ελέγξετε τον κωδικό της μπαταρίας που ήδη έχετε ή απλώς να μετρήσετε τις διαστάσεις τις παλιάς.
 
Το πιο εύκολο θα ήταν να δείτε το εγχειρίδιο χρήσης σας ή απλώς να δείτε τη ήδη υπάρχουσα μπαταρία. 

Οι μπαταρίες έχουν έναν κωδικό που φανερώνει το μέγεθος και τον τύπο της μπαταρίας. Ο κωδικός αυτός διαφέρει αναλόγως με τη κατασκευή της μπαταρίας. Οι Γιαπωνέζικες έχουν διαφορετικούς κωδικούς από τις Ευρωπαϊκές/Αμερικάνικες. Οι περισσότεροι Γιαπωνέζικοι κωδικοί μπαταρίας είναι στο παρακάτω γράφημα

Selection_197

Οι αμερικανικού τύπου μπαταρίες ακολουθούν άλλους κωδικούς και είναι συνήθως διψήφιος (πχ 46) ή τριψήφιος (078)

Αυτός ο τύπος της μπαταρίας έχει πάντα τις ίδιες διαστάσεις και τον ίδιο προσανατολισμό των πόλων

Μπορείτε να δείτε εδώ ένα πλήρη οδηγό με τους τύπους των μπαταριών Αμερικανικού τύπου.

Και στους δύο τύπους το L (αν υπάρχει) υποδηλώνει ότι η μπαταρία έχει αριστερό προσανατολισμό πόλων (δείτε παρακάτω πιο αναλυτικά) ενώ το R δεξιό προσανατολισμό..

 
Αν δεν καταφέρετε να βρείτε τον τύπο της μπαταρίας σας, απλώς μετρήστε την με ένα μέτρο και σημειώστε και τις 3 διαστάσεις της.

Χωρητικότητα σε αμπερώρια (Ah)


Τα αμπερώρια ή αμπέρ (όπως τα λένε οι περισσότεροι στiς μπαταρίες) είναι μονάδα μέτρηση της χωρητικότητας της μπαταρίας. Σημαίνει ότι η μπαταρία αυτή μπορεί να παρέχει (αν είναι γεμάτη) τον αριθμό των αμπέρ που λέει για μία ώρα.
 
Όσο πιο πολλά τα αμπερώρια τόσο πιο μεγάλη χωρητικότητα έχει η μπαταρία, οπότε τόσο περισσότερο μπορεί να κρατήσει η μπαταρία χωρίς φόρτιση. Φανταστείτε το σαν τις απλές αλκαλικές μπαταρίες ΑΑ που χρησιμοποιούμε στις οικιακές συσκευές. Όλες έχουν τα ίδια Βολτ, το ίδιο μέγεθος και μπορούν να λειτουργήσουν τις ίδιες συσκευές αλλά κάποιες κρατάνε μέρες και κάποιες άλλες κρατάνε χρόνια. Η διαφορά είναι στα Αμπερώρια.
 
Πάντα να αγοράζετε μια μπαταρία τουλάχιστον ίδιων Αμπερωρίων με αυτή που είχε τοποθετήσει ο κατασκευαστής αρχικά. Μπορείτε να βάλετε φυσικά και αρκετά μεγαλύτερη αν θέλετε. Ειδικά αν έχετε σκοπό να έχετε λειτουργίες του αμαξιού για αρκετό διάστημα χωρίς ο κινητήρας να είναι σε λειτουργία, τότε καλό είναι να επιλέξετε μια μπαταρία με αρκετά Αμπερώρια.
 

Ισχύς εκκίνησης της μπαταρίας (ΕΝ ή CA ή CCA)


Η ισχύς εκκίνησης της μπαταρίας, είναι πόσο ρεύμα μπορεί να δώσει η μπαταρία κατά την εκκίνηση του κινητήρα. Αν και συνήθως πολλοί δεν το γνωρίζουν καν ή απλώς δεν δίνουν τη δέουσα σημασία, είναι αρκετά σημαντικό χαρακτηριστικό της μπαταρίας. 
 
Το αυτοκίνητο κατά την εκκίνηση χρειάζεται αρκετό ρεύμα για ξεκινήσει σωστά. Ειδικά τα νεότερα αμάξια που έχουν ηλεκτρονικούς εγκεφάλους και αρκετά ηλεκτρονικά βοηθητικά συστήματα, χρειάζονται αρκετό ρεύμα κατά την εκκίνηση. Αν το αυτοκίνητό σας είναι αρκετά απαιτητικό γιατί έχει πολλά ηλεκτρονικά συστήματα, τότε χρειάζεστε μια μπαταρία με αρκετά Αμπέρ εκκίνησης. Οι τιμές που είναι συνήθως από 200 έως 1000 Αμπέρ.
 
Η ισχύς εκκίνησης έχει ένα συσχετισμό με τα Αμπερώρια της μπαταρίας. Δηλαδή συνήθως όσο πιο πολλά Αμπερώρια, τόσο πιο μεγάλη θα είναι η ισχύς εκκίνησης. Αυτό βέβαια δεν ισχύει πάντα και έχει να κάνει κυρίως με την κατασκευή και την τεχνολογία της.
Έτσι για παράδειγμα μπορείτε να έχετε δύο φαινομενικά ίδιες μπαταρίες με τα ίδια Αμπερώρια αλλά με εντελώς διαφορετική ισχύ εκκίνησης.
 
Η ισχύς εκκίνησης είναι πάρα πολύ σημαντική. Με μικρότερη από την προτεινόμενη, δεν θα μπορείτε να θέσετε σε λειτουργία το αμάξι. Καλό είναι να προτιμήσετε μία με τιμή λίγο παραπάνω από την προτεινόμενη ή αυτή που έχει ήδη πάνω το αμάξι, έτσι ώστε να μην έχετε πρόβλημα σε περίπτωση που προσθέτετε νέα συστήματα στο αμάξι μεταγενέστερα. 
 
Επίσης αυτή η τιμή τείνει να μειώνεται με την πάροδο του χρόνου και τη φθορά της μπαταρίας. Έτσι αν είστε οριακά όταν αγοράσετε την νέα μπαταρία, μετά από 1-2 χρόνια θα έχετε πρόβλημα. 
 
Βέβαια μην κάνετε υπερβολές γιατί έτσι θα πληρώσετε πολύ περισσότερα χρήματα από ότι κανονικά πρέπει, καθώς συνήθως η ισχύς εκκίνησης έχει αναλογική σχέση με το κόστος της μπαταρίας αυτοκινήτου. 

CCA, CA, HCA

Κάτι που θα πρέπει να προσέξετε είναι να μην πέσετε θύματα διαφημιστικής πλάνης. Και αυτό γιατί υπάρχουν 3 διαφορετικές τιμές για κάθε μπαταρία. Μία είναι η CCA τιμή και είναι η τιμή σε μέτρηση σε -20 βαθμών Κελσίου, μία άλλη είναι η CA και είναι η τιμή για μέτρηση σε 0 βαθμούς Κελσίου και τέλος είναι η HCA που είναι η τιμή για μέτρηση στους 27 βαθμούς Κελσίου.

Οι τιμές αυτές είναι διαφορετικές πάντα και συνήθως η CCA είναι το 60% της HCA και το 80% της CA.

Συνήθως αν δεν αναφέρεται κάτι άλλο, πρόκειται για την CCA. Μπορεί όμως μια μπαταρία να έχει σαν τιμή “κράχτη” την HCA (επειδή πάντα είναι υψηλότερη) και να σας παραπλανήσει.

Χρόνος αποθέματος (Reserve Capacity)


Αν και στην Ελληνική αγορά δεν γράφεται καν στις ετικέτες των μπαταριών πολλές φορές, είναι ένα άλλο χαρακτηριστικό των μπαταριών που είναι καλό να προσέξουμε. Μπορεί να νομίζουμε ότι η μπαταρία του αμαξιού είναι απαραίτητη μόνο στην εκκίνηση του αμαξιού, αλλά η μπαταρία χρειάζεται για να λειτουργεί συνεχώς το αμάξι. Αν το σύστημα φόρτισης του αμαξιού αντιμετωπίσει πρόβλημα, τότε μετά από κάποιο διάστημα το αμάξι θα σταματήσει τη λειτουργία του. 

Έτσι το RC μας δείχνει πόσο θα κρατήσει. Όσο μεγαλύτερο το νούμερο τόσο καλύτερα για τη μπαταρία. Η μονάδα μέτρησης είναι τα λεπτά της ώρας.

 

Τύπος πόλων της μπαταρίας αυτοκινήτου


Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της μπαταρίας αυτοκινήτου, είναι το μέγεθος των πόλων. Υπάρχουν 2 βασικές κατηγορίες. Οι μικροί και οι μεγάλοι πόλοι (Υπάρχουν και οι μπαταρίες με φλάντζα αλλά είναι σπάνιες στα επιβατικά οχήματα). 
 
Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας για το ποια μάρκα χρησιμοποιεί ποιο τύπο. Τις περισσότερες φορές έχει να κάνει με το που κατασκευάστηκε το αυτοκίνητο (χωρίς πάντα να είναι απαράβατος κανόνας). Έτσι συνήθως τα αμάξια που φτιάχτηκαν στην Ιαπωνία έχουν μικρούς πόλους, ενώ τα Ευρωπαϊκά και Αμερικάνικα μεγάλους. 
Καλό θα είναι πάντως απλώς να κοιτάξετε την ήδη υπάρχουσα μπαταρία για να το διαπιστώσετε μόνοι σας.
 
Οι μεγάλοι (ή κλασσικοί) πόλοι έχουν διάμετρο περίπου 17.5-19.5 χιλιοστά στον θετικό πόλο και 16-18 χιλιοστά στον αρνητικό πόλο .
Οι μικροί (ή Ιαπωνικού τύπου) πόλοι έχουν διάμετρο περίπου 12.5-14 χιλιοστά στον θετικό πόλο και 11-12.5 χιλιοστά στον αρνητικό πόλο .

Αν και υπάρχουν ειδικοί αντάπτορες που μπορούν να σας δώσουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε όποιο τύπο μπαταρίας θέλετε, καλό είναι να διαλέγετε πάντα τον τύπο που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό σας. 

 

Προσανατολισμός των πόλων της μπαταρίας αυτοκινήτου


πόλοι μπαταρίας αυτοκινήτου

Κάτι ακόμα που θα πρέπει να προσέξετε είναι η τοποθέτηση των πόλων της μπαταρίας. Εδώ υπάρχουν τέσσερις ουσιαστικά κατηγορίες.

Αυτές με δεξιά τους πόλους (Εικ.1) κατά μήκος του άνω τμήματος της μπαταρίας,
Αυτές με αριστερά τους πόλους (Εικ.2) κατά μήκος του άνω τμήματος της μπαταρίας
Αυτές με τους πόλους στο πάνω μέρος του άνω τμήματος της μπαταρίας (Εικ.3) 
Και αυτές που τις έχουν στο πλάι της μπαταρίας. Οι τελευταίες είναι αρκετά σπάνιες στα επιβατικά αμάξια στην Ελληνική αγορά.

Μερικά αμάξια δεν έχουν πρόβλημα και έχουν τη δυνατότητα να πάρουν τις δύο πρώτες κατηγορίες. Στα περισσότερα όμως, για να μην έχετε πρόβλημα καλό είναι να διαλέξετε το σωστό. 
 
Η διάκριση είναι εύκολη, απλώς κοιτάξτε την ήδη υπάρχουσα μπαταρία και δείτε σε ποια μεριά είναι οι πόλοι με τον θετικό να είναι στο πάνω μέρος. Έτσι αν είναι με τον θετικό προς τα πάνω δεξιά οι πόλοι, τότε η μπαταρία είναι δεξιά. Αν είναι δεξιά με τον θετικό πόλο προς τα κάτω τότε είναι αριστερή η μπαταρία.
Σε σπάνιες περιπτώσεις οι πόλοι είναι στο πάνω μέρος της μπαταρίας ή ακόμα και στο πλάι.
 
 

Τι άλλο θα πρέπει να προσέξετε


Εκτός από όλα τα βασικά χαρακτηριστικά μιας μπαταρίας υπάρχουν και κάποια ειδικά χαρακτηριστικά, που καλό είναι να έχετε κατά νου
 

Ημερομηνία κατασκευής

Κάτι πολύ σημαντικό που θα πρέπει να έχετε υπόψιν σας, είναι η ημερομηνία κατασκευή της μπαταρίας. Όσο πιο καινούργια είναι τόσο καλύτερο. Αυτό γίνεται γιατί με τον καιρό οι πλάκες που έχει μέσα η μπαταρία χάνουν τις ιδιότητές τους, ακόμα και αν δεν γίνεται χρήση της μπαταρίας.

Μερικοί μήνες φυσικά δεν έχουν σημαντική διαφορά, αλλά μια αχρησιμοποίητη μπαταρία κατασκευής του 2004 με μία κατασκευής του 2014, έχει τεράστια διαφορά. Γιαυτό ελέγξτε ή ρωτήστε πριν αγοράσετε, την ημερομηνία κατασκευής της μπαταρίας αυτοκινήτου.

Προτιμήστε να αγοράζετε μπαταρίες από καταστήματα που πωλούν αποκλειστικά μπαταρίες και έχουν σχετικά μεγάλη κίνηση, καθώς είναι λιγότερο πιθανό να έχουν αρκετό παλιό στοκ.

Αν δεν λέει στο κουτί ή στην ετικέτα την ημερομηνία κατασκευής, σίγουρα θα την έχει χαραγμένη σε κάποιο σημείο στο πλάι ή σε κάποιο αυτοκόλλητο. 
 
Αν είναι σε αυτοκόλλητο, πιθανώς να δείτε ένα κωδικό τύπου B12 ή C2. Το πρώτο γράμμα είναι για το μήνα και είναι σε λατινικούς χαρακτήρες από το A έως το M (με εξαίρεση το Ι). Με το Α να είναι ο Ιανουάριος και το M ο Δεκέμβρης.
 
Αν είναι χαραγμένο ή τυπωμένο στο πλάι με τη μορφή κάποιου κωδικού, θα είναι συνήθως 4-6 ψηφία. Στους 4-ψήφιους το πρώτο ψηφίο είναι συνήθως αριθμός και είναι το έτος που κατασκευάστηκε ενώ το δεύτερο είναι γράμμα και αφορά το μήνα από Α-Μ όπως είπαμε παραπάνω.
Αν είναι 6-ψήφιος ο κωδικός τότε το 4 ή 5 ψηφίο θα είναι αριθμός και θα είναι το έτος κατασκευής. Για παράδειγμα το CW02K1 σημαίνει ότι κατασκευάστηκε  τον Οκτώβριο του 2002.
 
Να προτιμάτε μπαταρία αυτοκινήτου που είναι το πολύ 12 μήνες στο ράφι. Το ιδανικό είναι λιγότερο από 6. Μην επαναπαυτείτε στα λόγια του πωλητή, αλλά ζητήστε να σας δείξει το κωδικό ημερομηνίας πάνω στη μπαταρία.

 

Start/Stop λειτουργία


Τα υβριδικά οχήματα και πολλά νέας τεχνολογίας οχήματα, έχουν την λεγόμενη Start/Stop λειτουργία. Δηλαδή σβήνουν τον κινητήρα όταν βρίσκετε σε στάση για οικονομία καυσίμου. Αυτός ο τύπος των οχημάτων αν και μπορεί να λειτουργήσει και με απλές συμβατικές μπαταρίες, καλό είναι να χρησιμοποιεί μπαταρίες με κατάλληλη τεχνολογία για Start/Stop πχ AGM τεχνολογία.

Αυτό γίνεται γιατί με τον τρόπο που λειτουργούν αυτά τα αυτοκίνητα, οι απλές συμβατικές μπαταρίες έχουν πολύ μικρότερο χρόνο ζωής. Δυστυχώς αυτές οι μπαταρίες είναι αρκετά πιο ακριβές από τις συμβατικές, αλλά έχουν πολύ μεγαλύτερο χρόνο ζωής σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο.
 
Οπότε αν έχετε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, ελέγξτε για σήμανση Start/Stop πάνω στη μπαταρία και συμβουλευτείτε αναλυτικά συγκριτικά τεστ καθώς οι διαφορές στον χρόνο ζωής των μπαταριών σε τέτοια αυτοκίνητα είναι πάρα πολύ μεγάλες.

 

Κρύο κλίμα


Αν και στην Ελλάδα το κλίμα είναι σχετικά ήπιο, υπάρχουν περιοχές που η θερμοκρασία μπορεί να πέσει αρκετά κάτω από το μηδέν. Σε αυτές τις περιοχές οι μπαταρίες πρέπει να είναι πιο ισχυρές από ότι σε περιοχές με θερμό κλίμα ή να είναι ειδικές για κρύο κλίμα για να μην αντιμετωπίζετε προβλήματα. 
 

Εγγύηση


Πολλές μπαταρίες προσφέρουν εγγύηση αντικατάστασης για τα 1-2 πρώτα χρόνια. Μερικές πιο επώνυμες δίνουν έως και 4 χρόνια εγγύηση. Αν και δεν είναι σύνηθες να χαλάσει μια μπαταρία τόσο νωρίς, καλό είναι να προτιμήσετε μπαταρίες που προσφέρουν μεγαλύτερη εγγύηση, αν φυσικά δεν υπάρχει τεράστια διαφορά στην τιμή.
 

Προγραμματισμός μπαταρίας


Μερικά νέα πολυτελή αμάξια, προσφέρουν ειδικό σύστημα ελέγχου της μπαταρίας μέσω του υπολογιστή του αμαξιού. Αυτό το σύστημα, συνήθως , χρειάζεται για να λειτουργήσει σωστά, ειδικού τύπου μπαταρίες (έχουν μεγαλύτερο κόστος από τις συμβατικές) και ειδικό προγραμματισμό μετά από κάθε αλλαγή.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν και με συμβατικού τύπου μπαταρίες, απλώς δεν θα λειτουργεί σωστά η συγκεκριμένη λειτουργία.

 

Μάρκα μπαταρίας αυτοκινήτου


Αν και το βασικό σε μια μπαταρία είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά της, πολύ σημαντική είναι και η επωνυμία της. Μην εμπιστεύεστε ανώνυμες ή πολύ οικονομικές μπαταρίες. Η κατασκευή και η τεχνολογία της μπαταρίας παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία της και στον χρόνο ζωής τον οποίο θα έχει.
Οπότε κάτι που φαίνεται πιο οικονομικό κατά την αγορά, ίσως να είναι πιο ακριβό στη πραγματικότητα.
 

Ανακύκλωση μπαταρίας αυτοκινήτου


Τέλος όταν αλλάξετε μπαταρία, θα πρέπει να βρείτε τι θα κάνετε με την παλιά. Μια λύση είναι να την χρησιμοποιήσετε κάπου αλλού για κάποιο διάστημα. Ακόμα και αν φαίνεται άδεια, μπορεί να έχει λίγη ζωή ακόμα μέσα της και ίσως να μπορεί να λειτουργήσει για κάποιους μήνες ένα μικρότερο ή παλαιότερο αμάξι για παράδειγμα.

Αν δεν γίνεται να το κάνετε αυτό, τότε θα πρέπει να την ανακυκλώσετε. Οι μπαταρίες περιέχουν οξέα που είναι επικίνδυνα για την υγεία μας και μπορεί να μολύνουν το περιβάλλον. Γιαυτό για κανέναν λόγο δεν θα πρέπει να την πετάξετε στον κάδο.

Επίσης, υπάρχει σημαντική περίπτωση έκρηξης, αν υπάρξει πηγή ανάφλεξης κοντά σε παρατημένη και κακό-συντηρημένη μπαταρία.

Συνήθως τα καταστήματα που πωλούν μπαταρίες αυτοκινήτων τις παίρνουν πολλές φορές προσφέροντας έκπτωση στην αγορά της νέας. Οι μεταλλικές πλάκες που έχει είναι πολύτιμες (και αναλόγως τη μπαταρία) μπορούν να έχουν τιμή σαν σκραπ έως και 10 ευρώ στις εταιρίες ανακύκλωσης.

  • AMG

    Ακόμη ένα πολύ σωστά ανεπτυγμένο άρθρο.Η ερώτηση μου έχει να κάνει με το αν υπάρχει κίνδυνος να συμβεί κάτι στο αυτοκίνητο με την τοποθέτηση (πολύ)μεγαλύτερης μπαταρίας.Θα δώσω ένα παράδειγμα.Στην οικογένεια έχουμε δύο αυτοκίνητα τα οποία έχουν μπαταρίες 3 χρόνων περίπου.Το ένα είναι Skoda Octavia, 1400 κυβικά εκατοστά, 75 ίπποι μοντέλο 2002 με μπαταρία Bosch χωρητικότητας 60Ah και ρεύμα εκκίνησης 540Α.Το άλλο είναι αγροτικό Toyota,2500 κυβικά εκατοστά 100 ίπποι μοντέλο 2004 και έχει μπαταρία GLS χωρητικότητας 100Αh και ρεύμα εκκίνησης 700A.Όποτε έρθει η ώρα αλλαγής σκέφτομαι να πάω σε αυτές τις επιλογές αντίστοιχα για το καθένα.
    Skoda–>https://www.skroutz.gr/s/4068647/Bosch-S5007-74AH-750A.html?from=favorites_popup
    Toyota–>https://www.skroutz.gr/s/4548494/Bosch-S5015-110AH-920A.html?from=favorites_popup

    Είναι υπερβολικές ως επιλογές;

    • admin

      Καταρχάς μία διευκρίνηση. Το συγκεκριμένο σχόλιο δεν δημοσιεύτηκε αυτόματα, γιατί περιείχε ενεργό link και για λόγους ασφαλείας, όσα έχουν ενεργό link απαιτούν επιβεβαίωση. Κακώς δεν αναφέρεται στο guideline.

      Τώρα όσο αναφορά την ερώτηση. Όχι, κίνδυνος αν πάτε παραπάνω δεν υπάρχει (παρά μόνο στην τσέπη σας). Η λειτουργία των μπαταριών γενικότερα είναι απλή και είναι ίδια παντού, όχι μόνο στα αυτοκίνητα.
      Το μόνο που σας νοιάζει είναι να είναι σωστή η τάση λειτουργίας και να έχει τουλάχιστον την δυνατότητα να δώσει τα απαραίτητα αμπέρ. Αν τα αμπέρ που μπορεί να δώσει η μπαταρία είναι παραπάνω, δεν σημαίνει ότι θα τα τραβήξει όλα το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου. «Τραβάει» μόνο όσα του είναι απαραίτητα. Τις περισσότερες φορές η τιμή αυτή, είναι πολύ πιο μικρή από την τιμή αναφοράς των μπαταριών. Δηλαδή για ένα απλό παράδειγμα. Αν έχετε μπαταρία που μπορεί να δώσει 1000 αμπέρ και εσείς ανάψετε με κλειστό κινητήρα το ράδιο, το οποίο έχει πολύ μικρή κατανάλωση (πχ 5 αμπέρ), θα τραβήξει 5 αμπέρ. Αν τράβαγε το ράδιο 1000 αμπέρ, τότε θα έπαιρναν φωτιά τα καλώδια.

      Τώρα τα αμπερώρια, όπως λέει και το άρθρο,μετρούν χωρητικότητα. Το πόσο πάνω θα πάτε, εξαρτάται από την χρήση που θέλετε να κάνετε. Δεν έχει να κάνει τόσο με την ισχύ ή γενικότερα το αυτοκίνητο. Απλώς όσο μεγαλύτερα τα αμπερώρια, τόσο περισσότερο θα διαρκέσει η μπαταρία όταν δεν λειτουργεί ο κινητήρας του αυτοκίνητο ή το δυναμό. Δηλαδή αν για κάποιο λόγο αφήνετε αρκετά τα alarm ανοιχτά γιατί λόγω εργασίας διπλοπαρκάρετε ή ακούτε μουσική με τις ώρες ή έχετε κάποιο ειδικό σύστημα στο αυτοκίνητο, τότε όσο μεγαλύτερα αμπερώρια τόσο καλύτερα.

      Βέβαια, ειδικά στα αγροτικά και γενικότερα τα off road αυτοκίνητα, οι περισσότεροι βάζουν πάντα λίγο παραπάνω αμπερώρια, καθώς είναι πολύ πιο πιθανό ένα τέτοιο αυτοκίνητο να χρειαστεί να δουλέψει χωρίς ανοιχτό κινητήρα ή να πάθει ζημιά το δυναμό σε κάποιο χωράφι.

      Τώρα το ρεύμα εκκίνησης. Θεωρητικά για αυτοκίνητο το οποίο δεν έχει προσθήκες, όσο δίνει ο κατασκευαστής είναι υπεραρκετό (συνήθως δίνουν ένα εύρος). Δηλαδή στην περίπτωσή σας, το Scoda αν ήταν τόσο από την «μάνα» του, μάλλον είναι αρκετά τα 540A. Τα παλαιότερα αυτοκίνητα έχουν σίγουρα πιο μικρές απαιτήσεις από τα νεότερα, που είναι πλήρως ηλεκτρονικά. Δεν υπάρχει λόγος να πάτε παραπάνω, αν και όπως ανέφερα και πιο πάνω, αν μπορείτε να διαθέσετε το παραπάνω ποσό, κακό δεν θα σας κάνει.
      Τώρα το αγροτικό δεν αναφέρετε αν είναι βενζίνη ή diesel, αλλά και πάλι, αν ήταν τόσο όσο είχε ο κατασκευαστής και δεν έχετε κάνει προσθήκες δεν είναι κακή τιμή, αν και συνήθως για τα μοντέρνα diesel αγροτικά η τιμή των αμπέρ είναι λίγο μεγαλύτερη. Επίσης μπαταρίες με λίγο παραπάνω ρεύμα εκκίνησης βάζουν και αυτοκίνητα που είναι σε πολύ κρύο κλίμα, για να μην έχει θέμα το χειμώνα με τους πάγους.

      • AMG

        Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.Να διευκρινήσω ότι το αγροτικό είναι πετρελαιοκίνητο και το χρησιμοποιούμε ως ελαιουργικό(μεταφορά τσουβαλιών και δοχείων λαδιού).Καταλαβαίνετε λοιπόν πως εκείνη την περίοδο καταπονείται το ίδιο όσο και η μπαταρία με το βάλε μπρος-σβήσε(Πάνω από 50 φορές κάθε μέρα περίπου).

        • admin

          Τότε ειδικά για το αγροτικό, θα σας συμβούλευα να πάτε λίγο παραπάνω σε αμπερώρια. Εφόσον το χρησιμοποιείτε σαν ελαιουργικό, τότε σίγουρα θα έχετε και ελαιοραβδιστικά μηχανήματα, τα οποία μάλλον δουλεύετε με βενζινοκίνητο δυναμό. Τα περισσότερα από αυτά δουλεύουν με συνεχές ρεύμα τάσης 12V, την ίδια τάση δηλαδή που έχουν και οι μπαταρίες αυτοκινήτου.

          Έτσι αν κάποια στιγμή σας χαλάσει το δυναμό όσο βρίσκεστε στο λιοστάσι ή αν έχει τέτοια κλίση το χωράφι που είναι αδύνατον να το χρησιμοποιήσετε, μπορείτε να βγάλετε την μπαταρία από το αγροτικό και να συνδέσετε τα ελαιοραβδιστικά απευθείας σε αυτή, και έτσι να δουλέψετε το υπόλοιπο της μέρας.

          Η κατανάλωση τους είναι περίπου 10 Ampere, οπότε 2 ελαιοραβδιστικά δουλεύουν σε ιδανικές συνθήκες έως και 6 ώρες συνεχόμενα από μία μπαταρία 120 αμπερωρίων, αν αυτή είναι πλήρως φορτισμένη. Βέβαια δεν θα έχετε ρύθμιση ταχύτητας.
          Φυσικά μπορείτε και με μικρότερη μπαταρία να το κάνετε αυτό, αλλά όσο πιο πολλά αμπερώρια έχει, τόσο πιο πολύ ώρα θα μπορεί να δουλέψετε με τα ελαιοραβδιστικά, ώστε να απομείνει και ικανή φόρτιση να εκκινήσει και το αγροτικό μετά.

          • AMG

            Θα ήθελα την προσωπική σας άποψη για ένα τελευταίο θέμα.Είμαι ανάμεσα στις εξής μάρκες μπαταριών. Bosch,Standard και Winner.Ξέρω ότι η Bosch είναι γερμανικής προέλευσης αλλά για τις άλλες δύο δεν ξέρω πολλά.Οι μπαταρίες Standard προσφέρουν ελαφρώς καλύτερα χαρακτηριστικά από τις μπαταρίες Bosch σε πιο χαμηλές τιμές ενώ οι μπαταρίες Winner έχουν τσιμπημένες τιμές.Από αντοχή στον χρόνο και αξιοπιστία δεν έχω ιδέα.

          • admin

            Δυστυχώς δεν υπάρχουν επίσημα benchmarking ή συγκριτικά τεστ από κάποια αξιόπιστη πηγή για τις μπαταρίες αυτοκινήτου. Οι λόγοι για αυτό είναι αρκετοί (πχ δεκάδες μάρκες με εκατοντάδες μοντέλα η καθεμία). Οπότε είναι αδύνατο κάποιος να σας πει αυτή είναι καλύτερη από την τάδε και αυτή είναι χειρότερη. Σίγουρα κάποιες έχουν λίγο κακή φήμη στην αγορά και κάποιες λίγο καλύτερη, αλλά χωρίς κάποια στοιχεία, δεν μπορεί κάποιος να κάνει trashtalking δημόσια.

            Θεωρητικά συγκρίνεις χαρακτηριστικά, τιμή, «επωνυμία», χώρα κατασκευής/προέλευσης και εγγύηση.

            Από τις 3 αυτές εταιρίες, σίγουρα η πιο γνωστή διεθνώς είναι ο Γερμανικός κολοσσός Bosch, ο οποίος έχει προϊόντα σε αρκετούς τομείς της βιομηχανίας. H Bosch δίνει εγγύηση 4 ετών στις μπαταρίες αυτοκινήτου, μία από τις υψηλότερες στην αγορά. Αρκετά Γερμανικά αυτοκίνητα «φοράνε» Bosch μπαταρίες από το εργοστάσιο.

            Οι Winner είναι μπαταρίες από την Ελληνική εταιρία ΒΙΟΣΥ. Έχουν καλή φήμη (ειδικά για μπαταρίες φωτοβολταικών και επαγγελματικών οχημάτων) και εξάγονται με αρκετή επιτυχία σε αρκετές χώρες του κόσμου (πχ Γερμανία και Αγγλία). Είναι εταιρία που ασχολείται αποκλειστικά με μπαταρίες. Είναι λίγο πιο premium και σίγουρα πιο ακριβή από τις ανώνυμες Κινέζικες, γιαυτό δεν την βρίσκεις τόσο εύκολα σε καταστήματα για μπαταρίες επιβατικών αυτοκινήτων. Εγγύηση σε κάποια καταστήματα λένε 3 χρόνια και κάποια 12 μήνες.

            Την Standard δεν την γνωρίζω. Φαίνεται να είναι εταιρία με μπαταρίες που κυκλοφορούν μόνο στην Ελληνική αγορά και δίνουν εγγύηση 1 έτους.

          • AMG

            1)Standard 125Ah 1000(EN) MF62511
            2)Bosch S5015 110AH 920A
            Βασιζόμενος στα λεγόμενα σας σκέφτομαι το εξής.
            Όταν ένα αυτοκίνητο έχει μικρό χώρο για την μπαταρία του, ψάχνουμε να βάλουμε την καλύτερη δυνατή.Πχ η 1) καταφέρνει να έχει μικρότερες διαστάσεις και καλύτερα χαρακτηριστικά σε παραπλήσια τιμή από την 2) σε βαθμό που με κάνει να νομίζω ότι είναι απάτη.Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί η 2)χρειάζεται περισσότερο χώρο και έχει κατώτερα χαρακτηριστικά.

            1)Standard 230Ah 1150(EN) MF73011
            2)Winner Sprint 12V 230Ah (730024140)
            Αξίζει κανείς να δώσει 120€ παραπάνω για την 2) η οποία προσφέρει λίγο μεγαλύτερο ρεύμα εκκίνησης;

            Κάτι τελευταίο(λίγο εκτός θέματος)Γνωρίζετε την αναλογία που πρέπει να έχει το καθαριστικό- αντιπαγωτικό παρμπρίζ με το νερό διότι δεν αναγράφεται κάπου;
            (συσκευασία προιόντος,εγχειρίδιο οδηγιών αυτοκινήτου)

          • admin

            Είναι αρκετές οι ερωτήσεις. Ας τις πάρουμε μία μία.

            1. Δεν διαφέρουν όσο νομίζεται σε διαστάσεις αυτές οι δύο μπαταρίες μεταξύ τους. Απλώς είναι άλλος τύπος, δηλαδή είναι για διαφορετικά αυτοκίνητα. Συνήθως κάθε αυτοκίνητο έχει μία συγκεκριμένη βάση, που παίρνει συγκεκριμένη διάσταση μπαταρίας. Σε κάποια ίσως είναι λίγο πιο άνετα, ενώ σε κάποια και το χιλιοστό έχει σημασία.
            Σίγουρα ο όγκος έχει κάποια σχέση με τα αμπερώρια αλλά και το ρεύμα που μπορεί να δώσει (γιαυτό τα μεγάλα αυτοκίνητα έχουν πάντα μπαταρίες μεγαλύτερων διαστάσεων από τα μικρότερα, αλλιώς θα είχαν ακόμα και οι νταλίκες τις ίδιες που έχει και το fiat panda), αλλά αυτό δεν είναι απόλυτο. Δηλαδή σε ακριβώς ίδιες διαστάσεις όλες οι εταιρίες έχουν μερικά μοντέλα με διαφορετικά αμπερώρια και ρεύμα εκκίνησης.

            2. Καταρχάς στην δεύτερη σύγκριση και οι δύο μπαταρίες είναι μπαταρίες φορτηγού, έχουν μισό μέτρο μήκος και ζυγίζουν 50+ κιλά η καθεμία.
            Αν το ρεύμα αυτό είναι απαραίτητο, ναι τότε αξίζει, καθώς δεν θα μπορεί να εκκινήσει το φορτηγό αλλιώς. Αν δεν είναι, τότε αν υποθέσουμε ότι έχουν την ίδια ακριβώς ποιότητα και αντοχές, μάλλον όχι.

            3. Κανονικά θα πρέπει να αναγράφεται στη συσκευασία ή τουλάχιστον αν είναι 100% αντιπαγωτικό ή προαραιωμένο με νερό (γιατί υπάρχουν και τέτοια). Αν δεν το λέει η συσκευασία, ψάξτε στο google για την εταιρία, μην έχει περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της. Αν δεν είναι αραιωμένο, τότε συνήθως είναι 50/50, αλλά και πάλι θα σας έλεγα να βεβαιωθείτε πριν.

            Μία επισήμανση για το ρεύμα εκκίνησης, γιατί δεν αναφέρεται και τόσο καλά στο άρθρο (θα διορθωθεί). Δυστυχώς, όπως συμβαίνει σχεδόν πάντα, υπάρχουν διαφορετικά standards αναλόγως με την χώρα. To ρεύμα εκκίνησης δεν είναι μία τιμή σταθερή, αλλά τα νούμερα που βλέπετε, είναι συνήθως τιμές μετά από ένα συγκεκριμένο τεστ. Δηλαδή ακόμα και το CCA, που είναι το κρύο τεστ, έχει διάφορες τιμές αναλόγως την μεθοδολογία που ακολουθήθηκε. Τα κύρια πρότυπα είναι το Αμερικάνικο (SAE), το (ΕΝ), το διεθνές (IEC) το Γερμανικό (DIN), το Ιαπωνικό (JIS), ενώ υπάρχουν άλλα ακόμα. Οι τιμές ανάμεσα σε αυτά διαφέρουν. Συνήθως στην Ευρώπη χρησιμοποιείται το ΕΝ πρότυπο ή το DIN, αλλά αυτό δεν είναι κανόνας πάντα. Συνήθως οι Κινέζικες ή ακόμα και οι Ιαπωνικές που εξάγονται αναφέρουν το SAE. Οπότε όταν συγκρίνετε δύο τιμές, θα πρέπει να είστε σίγουρος ότι έχουν μετρηθεί με την ίδια μεθοδολογία, το οποίο δεν είναι και τόσο εύκολο όσο νομίζεται, καθώς δεν το αναφέρουν πάντα οι μπαταρίες στην ετικέτα. To SAE είναι πάντα λίγο παραπάνω από το ΕΝ.

  • px150

    όντως ένα από τα καλύτερα άρθρα!!!

  • Ανώνυμος

    Από τα καλύτερα άρθρα, συγχαρητήρια!!
    Μόνο που η εταιρεία VARTA δεν ξέρει την ημερομηνία παραγωγής των μπαταριών σε συνομιλία που είχα με τον αντιπρόσωπό της στην Αθήνα. Γνωρίζετε αν ισχύει;
    Ευχαριστώ
    Ζωή

  • panos

    Ωραίο άρθρο!