Πως αλλάζουμε γράσο σε γωνιακό τροχό (Black And Decker AST15)

0

Οι γωνιακοί τροχοί, μαζί με το δραπανοκατσάβιδο, είναι τα δύο πιο κοινά εργαλεία. Σχεδόν κάθε σπίτι και εργαστήρι, έχει τουλάχιστον ένα γωνιακό τροχό. Οι γωνιακοί τροχοί έχουν σχετικά απλή λειτουργία γιαυτό και χαλάνε δύσκολα, αν φυσικά δεν γίνει κακή χρήση ή κακή συντήρηση. Η συντήρηση που χρειάζεται ένας γωνιακός τροχός, εκτός από καθάρισμα που και που, είναι αλλαγή στα καρβουνάκια και συμπλήρωση ή αλλαγή γράσου στα γρανάζια. Και οι δύο οι εργασίες είναι σχετικά εύκολες και με λίγο προσοχή μπορεί να τις κάνει ο καθένας.

Ο συγκεκριμένος γωνιακός τροχός είναι ένας αρκετά παλιός (>10 χρόνων αν θυμάμαι καλά) ερασιτεχνικός 115αρης 900W από την Black and Decker. Δεν πολυχρησιμοποιείται, κυρίως γιατί έχω αρκετούς, κάποιοι από τους οποίους είναι και επαγγελματικοί, αλλά πάντα καλό είναι να έχεις εύκαιρο έναν ακόμα, ειδικά αν βαριέσαι να αλλάζεις συνέχεια εξαρτήματα. Το να έχεις παραπάνω από έναν τροχό, βοηθάει επίσης στο να τους κρατήσεις για πάρα πολλά χρόνια, γιατί οι τροχοί συνήθως δουλεύουν πολύ ώρα συνεχόμενα οπότε είναι πιο πιθανό να σου καεί κάποιος αν έχεις μόνο ένα και δουλεύει μόνο αυτός.

Πως θα καταλάβετε πότε χρειάζεται αλλαγή γράσου

Αλλαγή γράσου σε γωνιακό τροχό
Το παλιό γράσο είναι πολύ λίγο και αυτό φαίνεται από το μεγάλο γρανάζι που είναι σχεδόν καθαρό
Θεωρητικά ο καλύτερος τρόπος είναι να υπολογίζεται πόσο έχει δουλέψει ο γωνιακός και να ελέγχεται ανά διαστήματα, ανοίγοντάς τον.Αναλόγως πόσο χρησιμοποιείται τον γωνιακό τροχό, και πόσο καλής ποιότητας είναι, ο χρόνος που θα χρειαστεί να προσθέσετε ή να αλλάξετε γράσο στα γρανάζια, μπορεί να διαφέρει αισθητά. Έτσι σε κάποιους μπορεί να μην χρειαστεί για μια δεκαετία ενώ σε άλλους να χρειάζεται ανα έτος.
Πρακτικά, αυτό δεν γίνεται σχεδόν ποτέ. Οι περισσότεροι ελέγχουν για γράσο, όταν αρχίσουν και ακούν τον τροχό να έχει διαφορετικό θόρυβο λειτουργίας. Αν γίνει πιο θορυβώδης, και ειδικά αν αρχίσετε και ακούτε τα γρανάζια να ψιλό “σκούζουν” τότε σημαίνει ότι σίγουρα θέλει προσθήκη ή αλλαγή γράσου.

Γιατί γράσο και όχι λάδι/βαλβολίνη

Σε όλα τα ανοιχτά συστήματα μετάδοσης κίνησης, χρησιμοποιείται πάντα ημί-στέρεο λιπαντικό μέσο όπως είναι το γράσο και όχι κάποιο υγρό, όπως είναι το λάδι/βαλβολίνη. Ο λόγος είναι ότι επειδή δεν είναι κλειστό και στεγανό το σύστημα, αν βάζαμε υγρό λιπαντικό μέσο, τότε αυτό θα διάρρεε αμέσως. Αντίθετα το γράσο, είναι κολλώδες και πάντα σε ήμι-στέρεη κατάσταση (εκτός και αν θερμανθεί πάνω από τις αντοχές του) και έτσι δεν χύνεται.

Τι γράσο να χρησιμοποιήσετε

Γράσο πολλαπλών χρήσεων με διειθικό μόλυβδο σε φυσίγγιο για γρασαδόρο
Γράσο πολλαπλών χρήσεων με διειθικό μόλυβδο σε φυσίγγιο για γρασαδόρο
Όλα τα γράσα δεν είναι ίδια, και μάλιστα έχουν και πολύ σημαντικές διαφορές σε ιδιότητες και χαρακτηριστικά. Κάποιες από αυτές τις ιδιότητες τα κάνουν ιδανικά για μία χρήση αλλά πιθανώς παντελώς ακατάλληλα για κάποια άλλη. Τα κυριότερα γράσα είναι αυτά του λιθίου (γενικής χρήσης ή με πρόσθετα), ασβεστίου, μολύβδου, γραφίτη και πολυουρίας.Αν δεν έχετε ασχοληθεί πολύ με το αντικείμενο, ίσως έχετε την λανθασμένη εντύπωση ότι όλα τα γράσα είναι ίδια.
Το πιο κοινό και αυτό που έχουν σχεδόν όλοι, είναι το γενικής χρήσης του λιθίου. Είναι το πιο απλό γράσο, και έχει σχετικά καλά αποτελέσματα σε όλες τις εφαρμογές. Όμως -εκτός και αν έχει ειδικά πρόσθετα- δεν τα πάει καθόλου καλά με το νερό και τις υψηλές θερμοκρασίες. Γιαυτό κανονικά δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται σε γωνιακούς τροχούς. Φυσικά από το να μην έχει καθόλου, είναι πολύ καλύτερο να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε ακόμα και απλό λιθίου, απλώς σίγουρα δεν είναι ιδανικό.
Ποιο είναι το ιδανικό; Το ιδανικό θεωρητικά είναι αυτό που προτείνει και χρησιμοποιεί ο κατασκευαστής. Δυστυχώς όμως πολλές φορές δεν αναφέρεται ούτε καν στο βιβλίο οδηγιών, οπότε τις περισσότερες φορές δεν μπορείτε να το γνωρίζετε.
Γράσο βάσης λιθίου με προσθήκη διθειϊκού μόλυβδου από την Aral
Γράσο βάσης λιθίου με προσθήκη διθειϊκού μόλυβδου από την Aral
Έτσι αν δεν γνωρίζετε και πρόκειται να διαλέξετε εσείς, καλό είναι να χρησιμοποιήσετε αυτό που έχει τα ιδανικότερα χαρακτηριστικά για αυτή την χρήση. Και σύμφωνα με τους περισσότερους ειδικούς, αυτό είναι το γράσο μολύβδου. Το γράσο με διθειΐκό μόλυβδο έχει μεγαλύτερη αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες και στις πιέσεις, γιαυτό είναι το ιδανικό για αυτή την χρήση. Αντίστοιχες ιδιότητες έχει περίπου και το γράσο γραφίτη που χρησιμοποιούν συχνά αρκετοί στους γωνιακούς.

Πως ανοίγετε την κεφαλή

CE91CEBBCEBBCEB1CEB3CEAE_CEB3CF81CEACCF83CEBFCF85_CF83CEB5_CEB3CF89CEBDCEB9CEB1CEBACF8C_CF84CF81CEBFCF87CF8C_5_v1Το πρώτο που πρέπει να κάνετε είναι να βγάλετε το προστατευτικό του δίσκου. Στον συγκεκριμένο είναι βιδωτό, αλλά οι νεότεροι έχουν έξυπνο σύστημα και βγαίνει με μοχλό. Για να βγάλετε το προστατευτικό θα πρέπει να βγάλετε τις 3 βίδες που βλέπετε στην παραπάνω φωτογραφία.
CE91CEBBCEBBCEB1CEB3CEAE_CEB3CF81CEACCF83CEBFCF85_CF83CEB5_CEB3CF89CEBDCEB9CEB1CEBACF8C_CF84CF81CEBFCF87CF8C_8_v1Εφόσον τις βγάλετε και αφαιρέσετε το προστατευτικό τότε θα έχετε πρόσβαση στις 4 βίδες που συγκρατούν το καπάκι της κεφαλής του γωνιακού. Απλως τις ξεβιδώνετε (μην χρησιμοποιείτε ηλεκτρικό κατσαβίδι) και τραβάτε το καπάκι. Αν είναι τόσο βρώμικο όπως το συγκεκριμένο, πριν το ξεβιδώσετε καλό είναι να το καθαρίσετε με μία συρματόβουρτσα γιατί σκόνη και κολλημένα σωματίδια μπορεί να πέσουν μέσα στο γράσο στα γρανάζια και μετά να έχετε θέμα.

CE91CEBBCEBBCEB1CEB3CEAE_CEB3CF81CEACCF83CEBFCF85_CF83CEB5_CEB3CF89CEBDCEB9CEB1CEBACF8C_CF84CF81CEBFCF87CF8C_14_v1-1Την πρώτη φορά πάντα καθαρισμός και αλλαγή γράσων

Την πρώτη φορά που θα χρειαστεί γράσο κάποιο εργαλείο σας, θα πρέπει πάντα να καθαρίσετε επιμελώς το γράσο που είχε βάλει ο κατασκευαστής.
Ο βασικός λόγος που πρέπει να το κάνετε, δεν είναι τόσο ότι το παλιό γράσο έχει αχρηστευθεί, αλλά περισσότερο ότι γράσα διαφορετικής βάσης και προσθέτων πολλές φορές δεν τα πάνε και τόσο καλά μεταξύ τους. Με απλά λόγια το γράσο που είχε ο κατασκευαστής με αυτό που θα προσθέσετε εσείς, ίσως “αλληλοεξουδετερωθούν”. Γιαυτό πάντα είναι καλή πρακτική να μην μπλέκετε διαφορετικά γράσα μεταξύ τους.

Πως να καθαρίσετε το παλιό γράσο

Καθαρισμένο -όσο γίνεται- από το παλιό γράσο
Καθαρισμένο -όσο γίνεται- από το παλιό γράσο

Ο καθαρισμός του γράσου δεν είναι και πολύ εύκολη υπόθεση. Σε αντίθεση με το λάδι το οποίο είναι υγρό, το γράσο είναι ημί-στέρεο και αρκετά κολλώδης. Γιαυτό θέλει υπομονή, γάντια και αρκετό απορροφητικό χαρτί κουζίνας. Μην χρησιμοποιήσετε πανί ούτε πεπιεσμένο αέρα, καθώς μεταφέρουν σκόνη και ίνες, που καλό είναι να μην υπάρχει στα γρανάζια γιατί δημιουργούν επιπλέον τριβή.

 

Πως να προσθέσετε το νέο γράσο

 
 

Κλασικός γρασαδόρος χειρός
Κλασικός γρασαδόρος χειρός
Τα γράσα κυκλοφορούν σε διάφορες συσκευασίες. Μπορεί να είναι σε δοχεία, σε πλαστικά φυσίγγια, σε σωληνάρια και σε σπρέι. Τα πιο οικονομικά είναι τα γράσα σε δοχεία, ειδικά σε μεγάλες συσκευασίες (5-20 κιλά). Τα πιο πρακτικά όμως είναι τα φυσίγγια τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε γρασαδόρο χειρός.
Οικονομικό μικρό σωληνάριο με γράσο μακράς διαρκείας (με διθειϊκο μόλυβδο) από την Baufix (Lidl)
Οικονομικό μικρό σωληνάριο με γράσο μακράς διαρκείας (με διθειϊκο μόλυβδο) από την Baufix (Lidl)
Οι γρασαδόροι χειρός είναι ένα πολύ πρακτικό εργαλείο, στο οποίο μπορείτε να εισάγετε τα πλαστικά φυσίγγια (όπως ακριβώς και τα αντίστοιχα της σιλικόνης στα πιστόλια σιλικόνης) και αυτό με την πίεση θα εξάγει το γράσο. Το καλό είναι ότι έχουν ειδικές κάνες, οι οποίες επιτρέπουν την μικρή και στοχευμένη ροή του γράσου ώστε να μην γεμίζετε με γράσο όλο τον τόπο χρησιμοποιώντας το χέρι ή σπατουλίτσες. Οι απλοί γρασαδόροι ξεκινάνε από 10 ευρώ και μπορεί να φτάσουν 30-40 ευρώ.
Φυσικά αν δεν έχετε ή δεν θέλετε να αγοράσετε γρασαδόρο ο πιο απλός τρόπος είναι με το χέρι φορώντας γάντια μίας χρήσης.

Πόσο πρέπει να συμπληρώσετε

αλλαγή γράσου σε γωνιακό τροχό
Αν και στην φωτογραφία φαίνεται ότι έχει γεμίσει γράσο, στην πραγματικότητα έχει περίπου όσο είχε και πριν
 
Κάτι που είναι αρκετά σημαντικό είναι πόσο ακριβώς γράσο πρέπει να συμπληρώσετε. Το γράσο θα πρέπει να είναι αρκετό ώστε να κυκλοφορεί σε όλο το γρανάζι, αλλά όχι υπερβολικό ώστε να περάσει πίσω στην περιέλιξη του μοτέρ ή να μην επιτρέπει την κυκλοφορία του αέρα μέσα στα γρανάζια.
Συνήθως αν το προηγούμενο γράσο δεν έχει χαθεί, γεμίζουμε όσο περίπου είχε και ο κατασκευαστής. Αν το γράσο δεν υπάρχει, γεμίζουμε περίπου το μισό της κεφαλής και δοκιμάζουμε γυρνώντας λίγο τα γρανάζια να δούμε πως πάει. Αν το γράσο είναι υπερβολικό και “μπουκώνει” τα γρανάζια ή ξεχειλίζει αφαιρούμε, αν δεν πάει ικανό γράσο στα γρανάζια, προσθέτουμε.

Μερικά χρήσιμα που θα πρέπει να γνωρίζετε

  • Μια από τις διαφορές ενός φθηνού ερασιτεχνικού γωνιακού τροχού με έναν καλό επαγγελματικό, είναι και το γράσο που έχει από την “μάνα” του. Ένας καλός επαγγελματικός, θα έχει πάντα γράσο υψηλής ποιότητας στην σωστή δοσολογία. Ένας φθηνός ερασιτεχνικός μπορεί να έχει και λάθος δοσολογία (υπερβολικό ή και λίγο). Αλλά συνήθως θα έχει κάποιο φθηνότερο γράσο, γενικής χρήσης.
  • Για να σας βοηθήσουν στο διαχωρισμό, στην αγορά κυκλοφορούν γράσα σε μικρά σωληνάρια τα οποία δηλώνουν ποια είναι η χρήση τους. Έτσι θα βρείτε γράσα ειδικά για γρανάζια, για γωνιακές συνδέσεις, για ρουλεμάν, για εξωτερικά ράουλα, για δισκόφρενα…. Είναι πιο ακριβά τις περισσότερες φορές, αλλά δεδομένου ότι το γράσο δεν είναι κάτι που αλλάζει συχνά και τις περισσότερες φορές απαιτείται μικρή ποσότητα, ψιλοαξίζουν αν είστε ερασιτέχνης.

Πολιτική σχολιασμού

Αν θέλετε να συμμετέχετε στις συζητήσεις χωρίς να χρησιμοποιήσετε λογαριασμό του disqus ή κοινωνικών δικτύων, μπορείτε να επιλέξετε να σχολιάσετε ανώνυμα ως επισκέπτης.
Απλώς συμπληρώστε ένα οποιοδήποτε όνομα και ένα αληθοφανές email (πχ [email protected]) και επιλέξτε το κουτάκι « I'd rather post as a guest».
Τα ανώνυμα σχόλια απαιτούν επαλήθευση από κάποιον διαχειριστή πριν δημοσιευθούν.
Για περισσότερα σχετικά με την πολιτική σχολιασμού της ιστοσελίδας, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.