O χειμώνας είναι η εποχή που τα αλυσοπρίονα παίρνουν “φωτιά”, αφού αυτόν τον καιρό κόβουμε ξύλα, είτε για το τζάκι είτε σε αγροτικές εργασίες. Και όπως όλα τα μηχανήματα, από την πολύ ή την κακή χρήση μπορεί να πάθει βλάβες.
Μια από τις πιο συνηθισμένες βλάβες σε ένα αλυσοπρίονο είναι το πρόβλημα με την αντλία λαδιού. Το αλυσοπρίονο -όπως όλοι ξέρουμε- χρησιμοποιεί λάδι για την λίπανση και την αποβολή θερμότητας από την αλυσίδα. Αν μας τελειώσει το λάδι αλυσίδας ή έχει πρόβλημα η αντλία λαδιού και δεν δίνει λάδι στην λάμα, η αλυσίδα πολύ σύντομα θα υπερθερμανθεί. Και αν γίνει για αρκετή ώρα χρήση υπερθερμασμένης αλυσίδας, μπορεί να προκληθούν αρκετές βλάβες στο αλυσοπρίονο (καταστροφή την ίδιας της αλυσίδας, της λάμας, του συμπλέκτη, του φρένου…). Οπότε καλό είναι να ελέγχουμε συνεχώς αν δίνει λάδι στη λάμα και αν βλέπουμε ότι η αλυσίδα έχει υπερθερμανθεί, να σταματάμε αμέσως.
Αιτίες μη λίπανσης της λάμας
Ας δούμε πρώτα τι μπορεί να φταίει αν δεν πηγαίνει λάδι στην αλυσίδα.
Αν υπάρχει λάδι στο ειδικό ντεπόζιτο του αλυσοπρίονου, αλλά αυτό δεν πηγαίνει στη λάμα, τότε οι πιθανές αιτίες είναι αρκετές. Η πιο συχνή αιτία είναι να έχουν βουλώσει οι τρυπίτσες της λάμας, από τις οποίες περνάει το λάδι για να περάσει σε όλη τη λάμα. Αν έχει γίνει αυτό, θα πρέπει να τις καθαρίσετε με ένα μικρό κατσαβιδάκι ή οτιδήποτε άλλο χωράει στην τρύπα. Αν έχετε μαζί σας πεπιεσμένο αέρα, μπορείτε να τις φυσήξετε.
Η επόμενη πιθανή αιτία είναι να έχει βουλώσει το σωληνάριο της αντλίας λαδιού λίγο πριν την εξαγωγή. Αρκετές φορές, ειδικά αν δεν είναι καλά ακονισμένη η αλυσίδα και αντί για πριονίδι βγάζει σκόνη όταν κόβετε, μπορεί να βουλώσει από την συσσώρευση σκόνης και λαδιού σε εκείνο το σημείο. Θα πρέπει να ελέγξετε με ένα μαλακό αλλά λεπτό αντικείμενο για να δείτε αν είναι βουλωμένο .Μια καλή λύση είναι τα μικρά μακριά σωληνάρια που έχουν τα σπρέι λαδιού τύπου WD40, αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ότι έχετε πρόχειρο. Φυσικά το ιδανικότερο θα ήταν να την βγάζατε όλη την αντλία και να την φυσούσατε με πεπιεσμένο αέρα.
Αν δεν είναι κάτι από τα παραπάνω, τότε έχει πρόβλημα η ίδια η αντλία και θα πρέπει να την λύσετε. Η επισκευή ή αντικατάσταση της ίδιας την αντλίας, δεν είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο, αλλά απαιτεί περισσότερη εργασία από τις παραπάνω λύσεις, καθώς -σχεδόν σε όλα τα αλυσοπρίονα- πρέπει να βγάλετε τον συμπλέκτη.
Αντικατάσταση στο έμβολο αντλίας λαδιού
Το συγκεκριμένο Husqvarna ανήκει στην κατηγορία e-series με τον x-torq κινητήρα και έχει λίγο διαφορετική αντλία λαδιού από τα περισσότερα Husqvarna. Η αντλία λαδιού αποτελείται από το έμβολο και το σωληνάριο. Δεν υπάρχει ειδικός θάλαμος, αλλά στερεώνεται πάνω στο ίδιο το αλυσοπρίονο. Αυτό κάνει πιο οικονομική την αντλία, αλλά πιο εύκολη την βλάβη, αφού, αν δεν είστε προσεκτικοί, είναι αρκετά πιο εύκολο να μαζευτεί υλικό στο σημείο του εμβόλου και να δημιουργήσει πρόβλημα.
Όπως φαίνεται και από την φωτογραφία, αυτό έγινε και στο συγκεκριμένο αλυσοπρίονο. Στον χώρο που υπάρχει το γρανάζι που δίνει κίνηση στην αντλία λαδιού είχαν συσσωρευτεί πολλά και μεγάλα ξένα σωματίδια.
Ας δούμε πρώτα πως μπορούμε να φτάσουμε στην αντλία πρώτα. Αν βγάλετε το καπάκι που κρατάει τη λάμα, στα περισσότερα αλυσοπρίονα θα συναντήσετε κάτι παρόμοιο. Αριστερά είναι ο συμπλέκτης που δίνει κίνηση στην αλυσίδα και πάνω δεξιά, η κατάληξη της αντλίας λαδιού που δίνει λάδι στην αλυσίδα.
Το πρώτο και πιο δύσκολο κομμάτι στην όλη διαδικασία είναι να βγάλετε τον συμπλέκτη από το αλυσοπρίονο. Σχεδόν πάντα ο συμπλέκτης θα έχει μια ένδειξη, που θα σας δείχνει προς τα που πρέπει να τον στρέψετε για να ξεσφίξει.
Όπως φαίνεται στην φώτο, ο συγκεκριμένος λύνεται προς τα δεξιά, δηλαδή όπως γυρνάει το ρολόι. Για να τον λύσετε θα πρέπει να βάλετε ένα κατσαβίδι στην εγκοπή που βλέπετε και να τον χτυπήσετε ελαφρά προς την κατεύθυνση που δείχνει το βέλος (εδώ δεξιά).
Βέβαια το πρόβλημα είναι ότι για να γίνει αυτό, θα πρέπει να σταματήσετε το πιστόνι από το να γυρνάει μέσα στον κινητήρα. Αν δεν το σταματήσετε, όσο και να χτυπάτε τον συμπλέκτη δεν θα ξεσφίξει ποτέ.
Εδώ υπάρχουν διάφορες λύσεις. Η επαγγελματική είναι να λύσετε το μπουζί και να τοποθετήσετε ένα ειδικό στοπ πιστονιού μέσα στον κινητήρα. Δεν είναι ιδιαίτερα ακριβά και όλες οι εταιρίες αλυσοπρίονων έχουν τέτοια εργαλεία.
Αρκετοί χρησιμοποιούν ένα νάιλον σκοινί, το οποίο τοποθετούν από την οπή του μπουζιού μέσα στον κινητήρα, όταν το πιστόνι βρίσκεται στην πιο χαμηλή θέση. Ο λόγος που χρησιμοποιούν νάιλον σκοινί είναι ότι είναι καθαρά πετρελαϊκό προϊόν, και έτσι αν μείνει κάποιο πολύ μικρό κομμάτι, αυτό θα καεί αμέσως.
Άλλη μια λύση, αν έχετε λίγο δύναμη ή ένα ακόμα άτομο για βοήθεια, είναι να λύσετε το καπάκι του εκκινητή και με το χέρι να κρατήσετε σταθερή τη μεταλλική φτερωτή του βολάν. Αν δεν έχει μεταλλική φτερωτή, τότε μην το κάνετε γιατί θα σπάσει.
Εφόσον καταφέρετε να σταματήσετε το πιστόνι και να λύσετε το συμπλέκτη, θα έχει μείνει μόνο η καμπάνα του συμπλέκτη. Η καμπάνα βγαίνει εύκολα αν την τραβήξετε προς τα πάνω. Μόνο θέλει λίγο προσοχή, γιατί στο κέντρο έχει ένα ρουλεμάν το οποίο ίσως βγει μαζί με την καμπάνα όπως την βγάζετε.
Αν βγάλετε και την καμπάνα θα δείτε πλέον το γρανάζι της κίνησης της αντλίας. Για να το βγάλετε θα πρέπει να τραβήξετε ελαφρά προς τα πάνω.
Τώρα για να δείτε την αντλία, θα πρέπει να λύσετε το μεταλλικό κάλυμμα. Στο συγκεκριμένο γίνεται αν λύσετε την βίδα που υπάρχει δεξιά του γραναζιού.
Το φαγωμένο έμβολο αντλίας λαδιού
Το παλιό έμβολο αντλίας λαδιού, όπως φαίνεται στην φώτο, ήταν πλήρως φαγωμένο από την μία πλευρά και έτσι δεν μπορούσε πλέον να του δώσει κίνηση το γρανάζι. Ο λόγος που έγινε αυτό ήταν επειδή η σκόνη που είχε μαζευτεί το στόμωσε και δεν του επέτρεπε να γυρίσει, έτσι το γρανάζι μέσα σε λίγα λεπτά το έφαγε.
To υπόλοιπο κομμάτι της αντλίας λαδιού αφού καθαρίστηκε λίγο ο χώρος. Μέσα σε αυτό το μεταλλικό σωλήνα, γυρνάει το έμβολο και γυρνώντας τραβάει λάδι από το χώρο του ντεπόζιτου και το μεταφέρει στο σωληνάριο.
Το έμβολο αντλίας λαδιού
Η αντλία καθαρισμένη με νέο έμβολο αντλίας λαδιού. Το νέο έμβολο κοστίζει περίπου 10-15 ευρώ. Αν και το έμβολο λιπαίνεται από το ίδιο το λάδι της αλυσίδας, τοποθετήθηκε λίγο γράσο για καλύτερη κίνηση στην αρχή.
Το καινούργιο έμβολο αντλίας λαδιού στην θέση του
Η αντλία με το νέο έμβολο, τοποθετημένη πάλι στο αλυσοπρίονο. Τώρα θα πρέπει να κάνετε την ακριβώς αντίθετη διαδικασία για να δέσετε όλα τα κομμάτια. Πρώτα βάζετε το μεταλλικό καπάκι, το βιδώνετε, μετά το γρανάζι, έπειτα το ρουλεμάν, στην συνέχεια την καμπάνα και μετά σφίγγετε το συμπλέκτη. Ο συμπλέκτης σφίγγει στην ακριβώς αντίθετη φορά από την οποία τον ξεβιδώσατε.
Μερικά χρήσιμα
Αν και σχεδόν όλα τα αλυσοπρίονα έχουν τον ίδιο τρόπο λειτουργίας, μερικά μέρη τους ίσως διαφέρουν αρκετά. Έτσι μπορείτε να δείτε διαφορετικές καμπάνες, συμπλέκτες που έχουν βίδα, εντελώς διαφορετικές αντλίες λαδιού (χωρίς έμβολο) ή κάτι άλλο. Η λογική είναι πάνω κάτω ίδια. Αν κάτι είναι τόσο διαφορετικό που δεν μπορείτε να καταλάβετε πως λύνεται ή πως ακριβώς δουλεύει, και δεν βρείτε αναλυτικές οδηγίες, καλύτερα είναι να το πάτε σε κάποιον εξειδικευμένο μάστορα, γιατί μπορεί να προκαλέσετε ζημιά.
Καλό είναι να χρησιμοποιείτε πάντα αυθεντικά ανταλλακτικά, ειδικά σε τέτοιες επισκευές. Είναι λίγο πιο ακριβά πάντα, αλλά εγγυώνται την σωστή λειτουργία, και συνήθως είναι λίγο καλύτερης ποιότητας.
Ο συχνός και σωστός καθαρισμός του αλυσοπρίονου μετά από κάθε χρήση αλλά και η λειτουργία του πάντα με σωστά ακονισμένες αλυσίδες, μπορεί να σας σώσει από τέτοιες βλάβες. Για να δείτε πως μπορείτε να ακονίσετε τις αλυσίδες μόνος σας μπορείτε να πατήσετε εδώ ενώ για να δείτε πως θα πρέπει να καθαρίζετε και να συντηρείτε το αλυσοπρίονο γενικότερα, μπορείτε να πατήσετε εδώ.
Επιτρέπεται ο ανώνυμος σχολιασμός (αν και απαιτείται email, δεν είναι απαραίτητο να συμπληρώσετε το πραγματικό σας email για να δημοσιευθεί το σχόλιο).Όλα τα ανώνυμα σχόλια απαιτούν επαλήθεση πριν την δημοσίευση.Υβριστικά ή spam σχόλια δεν δημοσιεύονται!
Εγγραφείτε
Συνδεθείτε με
Επιτρέπω να δημιουργηθεί ένας λογαριασμός
Όταν συνδεθείτε για πρώτη φορά χρησιμοποιώντας έναν λογαριασμό κοινωνικής δικτύωσης, συλλέγουμε τις δημόσιες πληροφορίες που μας παρέχει ο πάροχος του κοινωνικού δικτύου, βασισμένο στις ρυθμίσεις ασφαλείας που έχετε επιλέξει. Επίσης δεχόμαστε το email σας για να δημιουργήσουμε αυτόματα έναν νέο λογαριασμό στην ιστοσελίδα μας. Μόλις δημιουργηθεί ο λογαριασμός θα είστε πλέον συνδεδεμένος.
ΔιαφωνώΣυμφωνώ
Συνδεθείτε με
Επιτρέπω να δημιουργηθεί ένας λογαριασμός
Όταν συνδεθείτε για πρώτη φορά χρησιμοποιώντας έναν λογαριασμό κοινωνικής δικτύωσης, συλλέγουμε τις δημόσιες πληροφορίες που μας παρέχει ο πάροχος του κοινωνικού δικτύου, βασισμένο στις ρυθμίσεις ασφαλείας που έχετε επιλέξει. Επίσης δεχόμαστε το email σας για να δημιουργήσουμε αυτόματα έναν νέο λογαριασμό στην ιστοσελίδα μας. Μόλις δημιουργηθεί ο λογαριασμός θα είστε πλέον συνδεδεμένος.
ΔιαφωνώΣυμφωνώ
3 Comments
νεότερο
παλαιότεροπιο δημοφιλές
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Δημήτριος Γαγάρας
8 Φεβρουάριος 2021 21:25
Γεια σας,
πολύ κατατοπιστικό και χρήσιμο το παρόν άρθρο, όπως και τα υπόλοιπα. Επιτρέψτε μου μια διευκρίνιση.
Στη συναρμολόγηση, ίσως περισσότερη ακρίβεια να ήταν αναγκαία. Όπως λόγου χάριν το βελονοτό ρουλεμάν της καμπάνας πρέπει να λυπανθεί ή όχι; Αυτό λιπαίνεται γενικά και με ποιο μηχανισμό;
Μην σας κουράζω όμως περισσότερο σας ευχαριστώ! Συνεχίστε την καλή δουλειά.
Ά!!! και καλή λευτεριά!
Αλέκτωρ Ελάλησε
20 Ιανουάριος 2020 19:38
Μπράβο ωραίο το άρθρο, και πολύ χρήσιμο, λίγη προσοχή στην ορθογραφία θέλει!
Συγνώμη για τα λάθη στην ορθογραφία (και περισσότερο στο συντακτικό), απλώς επειδή ήταν λίγο μακροσκελές και έχει περιορισμένο αναγνωστικό κοινό, γράφτηκε λίγο πιο πρόχειρα από ότι τα υπόλοιπα.
Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι συμφωνείτε με αυτό, αλλά αν θέλετε μπορείτε να τα απορρίψετε.ΔέχομαιΑπόρριψηΔιαβάστε περισσότερα
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Επιτρέπεται ο ανώνυμος σχολιασμός (αν και απαιτείται email, δεν είναι απαραίτητο να συμπληρώσετε το πραγματικό σας email για να δημοσιευθεί το σχόλιο).Όλα τα ανώνυμα σχόλια απαιτούν επαλήθεση πριν την δημοσίευση.Υβριστικά ή spam σχόλια δεν δημοσιεύονται!
Γεια σας,
πολύ κατατοπιστικό και χρήσιμο το παρόν άρθρο, όπως και τα υπόλοιπα. Επιτρέψτε μου μια διευκρίνιση.
Στη συναρμολόγηση, ίσως περισσότερη ακρίβεια να ήταν αναγκαία. Όπως λόγου χάριν το βελονοτό ρουλεμάν της καμπάνας πρέπει να λυπανθεί ή όχι; Αυτό λιπαίνεται γενικά και με ποιο μηχανισμό;
Μην σας κουράζω όμως περισσότερο σας ευχαριστώ! Συνεχίστε την καλή δουλειά.
Ά!!! και καλή λευτεριά!
Μπράβο ωραίο το άρθρο, και πολύ χρήσιμο, λίγη προσοχή στην ορθογραφία θέλει!
Συγνώμη για τα λάθη στην ορθογραφία (και περισσότερο στο συντακτικό), απλώς επειδή ήταν λίγο μακροσκελές και έχει περιορισμένο αναγνωστικό κοινό, γράφτηκε λίγο πιο πρόχειρα από ότι τα υπόλοιπα.