Αντικατάσταση εμβόλου αντλίας λαδιού σε αλυσοπρίονο Husqvarna

0
αντικατάσταση έμβολο αντλίας λαδιού σε αλυσοπρίονο husqvarna
 

O χειμώνας είναι η εποχή που τα αλυσοπρίονα παίρνουν «φωτιά», αφού αυτόν τον καιρό συνήθως κόβουν οι περισσότεροι ξύλα, είτε για το τζάκι είτε σε αγροτικές εργασίες. Και όπως όλα τα μηχανήματα, είτε από την πολλές ώρες εργασίας είτε από κακή χρήση παθαίνουν βλάβες.

Μια από τις πιο συνηθισμένες βλάβες σε ένα αλυσοπρίονο, είναι πρόβλημα με την αντλία λαδιού. Το αλυσοπρίονο όπως όλοι ξέρουμε χρησιμοποιεί λάδι για την λίπανση και την αποβολή θερμότητας από την αλυσίδα, καθώς αυτή γυρνάει πάνω στην λάμα κόβοντας ξύλα. Αν μας τελειώσει το λάδι αλυσίδας ή έχει πρόβλημα η αντλία λαδιού και δεν δίνει λάδι στην λάμα, η αλυσίδα πολύ σύντομα θα υπερθερμανθεί. Και αν γίνει για αρκετή ώρα χρήση υπερθερμασμένης αλυσίδας αυτό μπορεί να προκαλέσει αρκετές βλάβες στο αλυσοπρίονο (καταστροφή την ίδιας της αλυσίδας, της λάμας, του συμπλέκτη, του φρένου…). Οπότε καλό είναι να ελέγχουμε συνεχώς αν δίνει λάδι στη λάμα το αλυσοπρίονο και αν βλέπουμε ότι η αλυσίδα έχει υπερθερμανθεί να σταματάμε αμέσως.
 
Ας δούμε πρώτα τι μπορεί να φταίει αν δεν πηγαίνει λάδι στην αλυσίδα. Αν λοιπόν υπάρχει λάδι στο ειδικό ντεπόζιτο του αλυσοπρίονου, αλλά αυτό δεν πηγαίνει στη λάμα, τότε οι πιθανές αιτίες είναι αρκετές. Η πιο συχνή αιτία, είναι να έχουν βουλώσει οι τρυπίτσες της λάμας, από τις οποίες περνάει το λάδι για να περάσει σε όλη τη λάμα. Αν έχει γίνει αυτό θα πρέπει σίγουρα να τις καθαρίσετε με ένα μικρό κατσαβιδάκι ή οτιδήποτε άλλο χωράει στην τρύπα. Αν έχετε μαζί σας πεπιεσμένο αέρα, μπορείτε να τις φυσήξετε. 
 
Η επόμενη πιθανή αιτία, είναι να έχει βουλώσει το σωληνάριο της αντλίας λαδιού λίγο πριν την εξαγωγή. Αρκετές φορές, ειδικά αν δεν είναι καλά ακονισμένη η αλυσίδα και αντί για πριονίδι, βγάζει σκόνη όταν κόβεται, μπορεί να βουλώσει από την συσσώρευση σκόνης και λαδιού σε εκείνο το σημείο. Θα πρέπει να ελέγξετε για να δείτε αν είναι αυτό βουλωμένο με ένα μαλακό αλλά λεπτό αντικείμενο. Μια καλή λύση είναι τα μικρά μακριά σωληνάρια που έχουν τα σπρέι λαδιού τύπου WD40, αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ότι έχετε πρόχειρο. Φυσικά το ιδανικότερο θα ήταν να την βγάζατε όλη την αντλία και να την φυσούσατε με πεπιεσμένο αέρα.
 
Αν δεν είναι κάτι από τα παραπάνω, τότε έχει πρόβλημα η ίδια η αντλία και θα πρέπει να την λύσετε. Η επισκευή ή αντικατάσταση της ίδιας την αντλίας, δεν είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο, αλλά απαιτεί σίγουρα λίγο περισσότερη εργασία από τις παραπάνω λύσεις, καθώς σχεδόν σε όλα τα αλυσοπρίονα πρέπει να βγάλετε τον συμπλέκτη.

 

Αντικατάσταση στο έμβολο αντλίας λαδιού 

Το συγκεκριμένο Husqvarna, ανήκει στην κατηγορία e-series με τον x-torq κινητήρα και έχει λίγο διαφορετική αντλία λαδιού από τα περισσότερα husqvarna. Όλη η αντλία λαδιού αποτελείται από το έμβολο και το σωληνάριο. Δεν υπάρχει ειδικός θάλαμος, αλλά στερεώνεται πάνω στο ίδιο το αλυσοπρίονο. Αυτό κάνει πιο οικονομική την αντλία, αλλά πιο εύκολη την βλάβη, αφού αν δεν είστε προσεκτικοί , είναι αρκετά πιο εύκολο να μαζευτεί υλικό στο σημείο του εμβόλου και να δημιουργήσει πρόβλημα.
 
 Husqvarna_Emvolo_Antlias_4
Όπως φαίνεται και από την φωτογραφία, αυτό έγινε και στο συγκεκριμένο αλυσοπρίονο. Στον χώρο που υπάρχει το γρανάζι που δίνει κίνηση στην αντλία λαδιού είχαν συσσωρευτεί πολλά και μεγάλα ξένα σωματίδια.
 Husqvarna_Emvolo_Antlias_1
 
Ας δούμε πρώτα πως μπορούμε να φτάσουμε στην αντλία πρώτα. Αν βγάλετε το καπάκι που κρατάει τη λάμα, στα περισσότερα αλυσοπρίονα θα συναντήσετε κάτι παρόμοιο. Αριστερά είναι ο συμπλέκτης που δίνει κίνηση στην αλυσίδα και πάνω δεξιά, η κατάληξη της αντλίας λαδιού που δίνει λάδι στην αλυσίδα.
 Husqvarna_Emvolo_Antlias_2
 
Το πρώτο και πιο δύσκολο κομμάτι στην όλη διαδικασία, είναι να βγάλετε τον συμπλέκτη από το αλυσοπρίονο. Σχεδόν πάντα ο συμπλέκτης θα έχει μια ένδειξη που θα σας δείχνει προς τα που πρέπει να τον στρέψετε για να ξεσφίξει. Όπως φαίνεται στην φώτο, ο συγκεκριμένος λύνεται προς τα δεξιά, δηλαδή όπως γυρνάει το ρολόι. Για να τον λύσετε θα πρέπει να βάλετε ένα κατσαβίδι στην εγκοπή που βλέπετε και να τον χτυπήσετε ελαφρά προς την κατεύθυνση που δείχνει το βέλος (εδώ δεξιά).
 
Βέβαια το πρόβλημα είναι ότι για να γίνει αυτό, θα πρέπει να σταματήσετε το πιστόνι από το να γυρνάει μέσα στον κινητήρα. Αν δεν το σταματήσετε, όσο και να χτυπάτε τον συμπλέκτη δεν θα ξεσφίξει ποτέ. 
 
Εδώ υπάρχουν διάφορες λύσεις. Η επαγγελματική είναι να λύσετε το μπουζί και να τοποθετήσετε ένα ειδικό στοπ πιστονιού μέσα στον κινητήρα. Δεν είναι ιδιαίτερα ακριβά και όλες οι εταιρίες αλυσοπρίονων έχουν τέτοια εργαλεία. 
 
Αρκετοί χρησιμοποιούν ένα νάιλον σκοινί, το οποίο τοποθετούν από την οπή του μπουζιού μέσα στον κινητήρα, όταν το πιστόνι βρίσκεται στην πιο χαμηλή θέση. Ο λόγος που χρησιμοποιούν νάιλον σκοινί είναι ότι είναι καθαρά πετρελαϊκό προϊόν, και έτσι αν μείνει κάποιο πολύ μικρό κομμάτι, αυτό θα καεί αμέσως. 
 
Άλλη μια λύση, αν έχετε λίγο δύναμη ή ένα ακόμα άτομο για βοήθεια, είναι να λύσετε το καπάκι του εκκίνητη και με το χέρι να κρατήσετε τη μεταλλική φτερωτή του βολάν σταθερή. Αν δεν έχει μεταλλική φτερωτή τότε μην το κάνετε γιατί θα σπάσει. 
 
 Husqvarna_Emvolo_Antlias_16
Εφόσον καταφέρετε με κάποιο τρόπο να σταματήσετε το πιστόνι και λύσετε το συμπλέκτη, θα έχει μείνει μόνο η καμπάνα του συμπλέκτη. Η καμπάνα βγαίνει εύκολα αν την τραβήξετε προς τα πάνω. Μόνο θέλει λίγο προσοχή, γιατί στο κέντρο έχει ένα ρουλεμάν το οποίο ίσως βγει μαζί με την καμπάνα όπως την βγάζετε.
 
Husqvarna_Emvolo_Antlias_3Αν βγάλετε και την καμπάνα θα δείτε πλέον το γρανάζι της κίνησης της αντλίας. Για να το βγάλετε θα πρέπει να τραβήξετε ελαφρά προς τα πάνω. 
 Husqvarna_Emvolo_Antlias_4-1
 
Τώρα για να δείτε την αντλία, θα πρέπει να λύσετε το μεταλλικό κάλυμμα. Στο συγκεκριμένο γίνεται αν λύσετε την βίδα που υπάρχει δεξιά του γραναζιού.
 Husqvarna_Emvolo_Antlias_6
 
Το παλιό έμβολο αντλίας λαδιού, όπως φαίνεται στην φώτο, ήταν πλήρως φαγωμένο από την μία πλευρά και έτσι δεν μπορούσε πλέον να του δώσει κίνηση το γρανάζι. Ο λόγος που έγινε αυτό ήταν επειδή η σκόνη που είχε μαζευτεί το στόμωσε και δεν του επέτρεπε να γυρίσει, έτσι το γρανάζι μέσα σε λίγα λεπτά το έφαγε.
 Husqvarna_Emvolo_Antlias_7
 
To υπόλοιπο κομμάτι της αντλίας λαδιού αφού καθαρίστηκε λίγο ο χώρος. Μέσα σε αυτό το μεταλλικό σωλήνα, γυρνάει το έμβολο και γυρνώντας τραβάει λάδι από το χώρο του ντεπόζιτου και το μεταφέρει στο σωληνάριο.
 
Husqvarna_Emvolo_Antlias_10-1
Το έμβολο αντλίας λαδιού
Η αντλία καθαρισμένη με νέο έμβολο αντλίας λαδιού. Το νέο έμβολο κοστίζει περίπου 10-15 ευρώ. Αν και λιπαίνεται από το ίδιο το λάδι της αλυσίδας το έμβολο, τοποθετήθηκε λίγο γράσο για καλύτερη κίνηση στην αρχή.
 
Husqvarna_Emvolo_Antlias_12Η αντλία με το νέο έμβολο τοποθετημένη πάλι στο αλυσοπρίονο. Τώρα θα πρέπει να κάνετε την ακριβώς αντίθετη διαδικασία για να δέσετε όλα τα κομμάτια. Πρώτα βάζετε το μεταλλικό καπάκι, το βιδώνετε, μετά το γρανάζι, έπειτα το ρουλεμάν, στην συνέχεια την καμπάνα και μετά σφίγγετε το συμπλέκτη. Ο συμπλέκτης σφίγγει στην ακριβώς αντίθετη φορά από την οποία τον ξεβιδώσατε.
 


Μερικά ακόμα χρήσιμα

Αν και σχεδόν όλα τα αλυσοπρίονα έχουν τον ίδιο τρόπο λειτουργίας, μερικά μέρη τους ίσως διαφέρουν αρκετά. Έτσι μπορείτε να δείτε διαφορετικές καμπάνες, συμπλέκτες που έχουν βίδα, εντελώς διαφορετικές αντλίες λαδιού (χωρίς έμβολο) ή κάτι άλλο. Η λογική είναι πάνω κάτω ίδια σε όλα. Αν κάτι είναι τόσο διαφορετικό που δεν μπορείτε να καταλάβετε πως λύνεται ή πως ακριβώς δουλεύει, και δεν βρείτε αναλυτικές οδηγίες, καλύτερα είναι να το πάτε σε κάποιον εξειδικευμένο μάστορα, γιατί μπορεί να προκαλέσετε ζημιά.

Καλό είναι να χρησιμοποιείτε πάντα αυθεντικά ανταλλακτικά, ειδικά σε τέτοιες επισκευές. Είναι λίγο πιο ακριβά πάντα, αλλά εγγυώνται την σωστή λειτουργία, και συνήθως είναι λίγο καλύτερης ποιότητας.

Ο συχνός και σωστός καθαρισμός του αλυσοπρίονου μετά από κάθε χρήση αλλά και η λειτουργία του πάντα με σωστά ακονισμένες αλυσίδες, μπορεί να σας σώσει από τέτοιες βλάβες. Για να δείτε πως μπορείτε να ακονίσετε τις αλυσίδες μόνος σας μπορείτε να πατήσετε εδώ.