Όλα τα μηχανήματα -αν θέλουμε να επεκτείνουμε το χρόνο ζωής τους και να μειώσουμε τα έξοδα επισκευής τους- θέλουν συντήρηση ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Το αλυσοπρίονο δεν είναι εξαίρεση σε αυτό τον κανόνα. Μετά από ένα δύσκολο χειμώνα, πάντα θέλει ένα γενικό καθαρισμό και λίπανση.
Βέβαια αυτό αφορά όσους το έχουν για ερασιτεχνική χρήση, γιατί όσοι το χρησιμοποιούν επαγγελματικά, ξέρουν πολύ καλά ότι πρέπει να το κάνουν πολύ πιο συχνά.
 
Τα καινούργια μοντέλα αλυσοπρίονων είναι λιγότερα απαιτητικά από τα παλαιότερα. Προσφέρουν πολλές ευκολίες (όπως αυτοκαθαριζόμενα φίλτρα) που κάνουν τη συντήρηση ευκολότερη. Αλλά παρόλα αυτά, θέλουν και αυτά συντήρηση.
 
Ένα από βασικά αλυσοπρίονα που χρησιμοποιώ είναι ένα Husqvarna 435e. Μπορείτε να δείτε εδώ το άρθρο που είχα κάνει κάποια χρόνια πριν.
 
Το αλυσοπρίονο έχει πολλά μέρη που πρέπει να γίνει συντήρηση. Το εσωτερικό του, τη λάμα του, το φίλτρο του και φυσικά την αλυσίδα του.
 

Καθαρισμός εσωτερικού αλυσοπρίονου

αλυσοπρίονο 435 eseries
Εσωτερικό πριν το καθαρισμό
Σκόνη, λάδια, ρετσίνι, πριονίδι, όλα γίνονται ένα κολλώδες μείγμα που επικρατεί στο εσωτερικό και στο εξωτερικό του αλυσοπρίονου.

 
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δυσχεραίνει την λειτουργία του και πολλές φορές να κάνει και ζημιές. 
 

Τι ζημιές μπορεί να προκαλέσει ένα ακαθάριστο αλυσοπρίονο

Το πιο συχνό πρόβλημα είναι η αύξηση της θερμοκρασίας στο εσωτερικό και την αλυσίδα. Όλα τα μικροσωματίδια που υπάρχουν στο εσωτερικό τρίβονται με την αλυσίδα διαρκώς, ενώ δεν επιτρέπουν και τον αερισμό -οπότε και την ψύξη- στη καμπάνα.
 
Εκτός από αυτό, είναι πολύ πιθανό να φράξει την έξοδο της αντλίας λαδιού. Αν γίνει αυτό, τότε η λάμα δεν θα μπορεί να λιπανθεί και έτσι και η αλυσίδα και η λάμα θα «ανάψουν». Και όταν ανάβει ένα μέταλλο, καταστρέφεται η αντοχή του.
 

Πως καθαρίζουμε το εσωτερικό σε ένα αλυσοπρίονο

Η πιο εύκολη λύση είναι το κομπρεσέρ αέρος. Με το κατάλληλο εξάρτημα και με τη δύναμη του πεπιεσμένου αέρα το καθάρισμα γίνεται πολύ πιο εύκολο.
Προσοχή αν το κάνετε αυτό να φοράτε γυαλιά προστασίας.
 
Πριν τη χρήση του αέρα, μπορείτε με ένα πανί να πάρετε τα πολλά και μετά με τον αέρα να κάνετε τα δύσκολα σημεία. Καλό θα ήταν να μην φυσάτε κάθετα, αλλά πλάγια, ώστε τα ξένα σωματίδια να μην πιέζονται προς το εσωτερικό, σε σχισμές και διάφορα άλλα σημεία (πχ στην έξοδο της αντλίας λαδιού)
 
Κάποια καμμένα λίπη μπορεί να μη αφαιρεθούν με τον αέρα. Τότε θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε ή κάποιο βουρτσάκι ή καλύτερα αν έχετε κάποιο dremel με προσάρτημα βούρτσας.
alysoprionoAfter
Εσωτερικό μετά τον καθαρισμό

 

Καθαρισμός λάμας αλυσοπρίονου

Η λάμα στο αλυσοπρίονο είναι αυτό που ξεχνούν να καθαρίσουν οι περισσότεροι, αν και είναι ένα από τα πιο σημαντικά στο αλυσοπρίονο.
 
Το πιο σύνηθες είναι να έχει βουλώσει ο οδηγός ή να μη γυρίζει καλά το ρουλεμάν της λάμας από τα πολλά υπολείμματα.
 
Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να την καθαρίσουμε. Πάλι ο πεπιεσμένος αέρας είναι η καλύτερη και ευκολότερη επιλογή.
 
Αν δεν έχουμε, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα μικρό βουρτσάκι ή ένα πολύ λεπτό κατσαβίδι.
 
Αν έχει στομώσει το ρουλεμάν, με λίγο WD40 λιπαντικό και αέρα θα είναι σαν καινούργιο.
 
Υπάρχει περίπτωση η λάμα να έχει σκουριάσει λίγο ή να έχει γρέζια αν έχει κλωτσήσει η αλυσίδα. Αν έχει γίνει αυτό με ένα γυαλόχαρτο καθαρίζουμε τις σκουριές και με μια λίμα στρώνουμε τα γρέζια.
 

Φίλτρο Αέρα

filtro
Το συγκεκριμένο φίλτρο αέρα είναι αυτοκαθαριζόμενο. Δηλαδή δεν χρειάζεται συχνό καθαρισμό. Ένας ετήσιο φτάνει. Τα περισσότερα όμως, ειδικά σε φθηνά αλυσοπρίονα, δεν είναι έτσι. Έτσι πρέπει να καθαρίζονται τακτικά. Πάλι το μόνο που χρειάζεται είναι λίγο φύσημα με το αέρα ή αν δε έχουμε δυνατό χτύπημα ώστε να φύγουν οι σκόνες που εμποδίζουν την δίοδο του αέρα.
 

Καθαρισμός και ακόνισμα αλυσίδας

Η αλυσίδα είναι το σημαντικότερο κομμάτι στο αλυσοπρίονο. Το καλύτερο αλυσοπρίονο του κόσμου, με στομωμένη αλυσίδα δεν κόβει ούτε κλαράκι.
Το ακόνισμα της αλυσίδας είναι πολύ πιο εύκολο από ότι πιστεύουν οι περισσότεροι. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να το κάνει κάποιος.
Μπορείτε να τους δείτε όλους αναλυτικά σε ένα παλαιότερο άρθρο εδώ.

Επιτρέπεται ο ανώνυμος σχολιασμός (αν και απαιτείται email, δεν είναι απαραίτητο να συμπληρώσετε το πραγματικό σας email για να δημοσιευθεί το σχόλιο).
Όλα τα ανώνυμα σχόλια απαιτούν επαλήθεση πριν την δημοσίευση.
Υβριστικά ή spam σχόλια δεν δημοσιεύονται!

Εγγραφείτε
Ειδοποίηση από
guest
4 Comments
νεότερο
παλαιότερο πιο δημοφιλές
Inline Feedbacks
View all comments
Αλέκτωρ Ελάλησε

Γεια σας και καλό μήνα, είμαι στο διαδίκτυο ως Αλέκτωρ Ελάλησε.
Κάποιος που να γνωρίζει την ρύθμιση του καρμπυρατέρ για χορτοκοπτικά η αλυσοπρίονα, σωστά, υπάρχει? Όταν λέω σωστά εννοώ τις δύο βίδες High και Low, μετά από ένα καλό λύσιμο και καθάρισμα του καρμπυρατέρ.

admin

Καλησπέρα και καλό μήνα. Καταρχάς για να πειράξετε τις περισσότερες ρυθμίσεις H/L σε καμπυρατέρ από αλυσοπρίονο θέλετε ειδικό εργαλείο που δεν είναι και τόσο εύκολο να το βρείτε στο Ελληνικό εμπόριο (μπορείτε από ebay) ή κάποια πατέντα. Επίσης αν πειράξετε το H, κανονικά θέλει και ένα ειδικό ταχύμετρο για το μπουζί(το οποίο είναι ακριβούτσικο) για να είστε σίγουρος ότι δεν θα το ζορίσετε και θα πιάνει τα rpm που πρέπει. Τώρα για τις ρυθμίσεις δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος οδηγός σε άρθρο ή κάποιος που να μπορεί να σας το εξηγήσει γραπτά. Σίγουρα χρειάζεται βίντεο για να μπορέσετε να το… Διαβάστε περισσότερα »

Chrysanthos Nicolaou

Γεια σας
Εχω ενα husgvarna450e εδω καο 10 χρονια χωρις κανενα προβλημα και με παρα πολλους τονους ξυλα στο ενεργητικο του.
Το συντηρω συχνα και σε λεπτομερη βαση
Φετος εχω το εξης προβλημα ξαφνικα
Δεν μενει τεντωμενξ η αλυσιδα
Χαλαρωνει αμεσως μετα απο λιγη χρηση
Εχω ελεξει την λαμα οπως και την αλυσιδα που ειναι συντηρημενα και τα δυο
Η αλυσιδα εχει αγοραστει φετος στην αρχη του χειμωνα και εχει κοψει περιπου 4 τονους ξυλα
Ειναι σωστα ακομισμενη
Εχω ελεξει τον τεντωτηρα που εχω αφαιρεσει και καθαρισει εντελως
Μηπως ξερετε γιατι μπορει να συμβαινει αυτο;
Ευχαριαστω

admin

Καταρχάς θα πρέπει να σιγουρευτείτε ότι είναι κάτι το μη φυσιολογικό. Προφανώς αν κόψετε συνεχόμενα μερικά κυβικά ξύλα μπορεί να λασκάρει η αλυσίδα, αυτό ειδικά στο συγκεκριμένο μοντέλο είναι φυσιολογικό (ή μπορεί να οφείλεται σε άλλους λόγους). Αν όμως λασκάρει αμέσως ή στα πρώτα λεπτά λειτουργίας τότε έχει θέμα. Αν όντως έχει θέμα, νομίζω ότι δεν είναι πολλά τα ενδεχόμενα. Για να χαλαρώνει η αλυσίδα χωρίς λόγο ή ξεσφίγγεται το καπάκι και λασκάρει η βίδα του τεντωτήρα ή έχει χαλάσει ο μηχανισμός του τεντωτήρα. Λογικά το πιο πιθανό είναι το 2ο και αν συμβαίνει αυτό μάλλον έχουν φαγωθεί οι βόλτες… Διαβάστε περισσότερα »