Επιδιόρθωση ή αλλαγή μηχανισμού (αέρος) στο καζανάκι

3
 
επιδιόρθωση σε καζανάκι αέρος

Με τη χρήση και τον καιρό ο μηχανισμοί στο καζανάκι μπορεί να αντιμετωπίσει πρόβλημα. Η επιδιόρθωση του ή η αλλαγή του είναι μια πολύ εύκολη υπόθεση, που μπορεί να κάνει  ο καθένας. Χωρίς καμία γνώση ή εμπειρία από επισκευές και σχεδόν χωρίς καθόλου εργαλεία

Ας δούμε καταρχάς από τι αποτελείται ο μηχανισμός στο καζανάκι και τους διαφορετικούς τύπους που μπορεί να υπάρχουν.
Υπάρχουν 3 διαφορετικοί τύποι μηχανισμών.Ο μηχανισμός αέρος που είναι ο πιο οικονομικός και πιο διαδεδομένος, ο μηχανικός μηχανισμός και ο μηχανισμός start/stop.
Και οι τρεις μηχανισμοί στο καζανάκι αποτελούνται από 3 βασικά μέρη.
Το πρώτο μέρος είναι η βάση με το μηχανισμό, το δεύτερο η βάνα με το φλοτέρ και το τρίτο είναι το κουμπί.

Μηχανισμός αέρος

Ο πιο συνηθισμένος και πιο οικονομικός μηχανισμός , είναι ο μηχανισμός αέρος. Με τη χρήση της πίεσης του αέρα σηκώνει τη φούσκα και ανοίγει τη δίοδο του νερού. Το κόστος ενός πλήρους σετ ξεκινάει από 8 ευρώ και φτάνει έως τα 50 περίπου για πιο εξελιγμένα και ανθεκτικά μοντέλα από inox και ορείχαλκο.

Ας δούμε από τι αποτελείται ο μηχανισμός αέρος αναλυτικά.
 
Ο μηχανισμός αέρος έχει πάντα μια βάση με φούσκα και ένα κουμπί με θάλαμο αέρος το οποίο συνδέεται με τη βάση με σωληνάριο. 

Φλοτέρ

Το φλοτέρ συνήθως είναι ανεξάρτητο αλλά σε μερικά μοντέλα μπορεί να είναι ενσωματωμένο και στη βάση. Το φλοτέρ συνδέεται στη παροχή νερού στο καζανάκι και έχει την ευθύνη να σταματάει την παροχή νερού, όταν το νερό μέσα στο καζανάκι φτάνει στο επιθυμητό ύψος.
 
Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές στο φλοτέρ. Η πιο συνήθης είναι η παροχή να είναι από το πάνω πλάγιο μέρος στο καζανάκι. Σε μερικά μοντέλα η παροχή γίνεται από το κάτω μέρος. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να προσέξετε όταν αγοράσετε νέο μηχανισμό, καθώς υπάρχουν μοντέλα που είναι μόνο για πάνω και αλλά που είναι μόνο για κάτω. Το καλύτερο θα ήταν να αγοράσετε ένα που κάνει και για πάνω και για κάτω ώστε να το κρατήσετε σε πιθανή αλλαγή.

 

Κουμπί

Κάτι που επίσης θα πρέπει να προσέξετε είναι το κουμπί στους μηχανισμούς αέρος. Αν και τα περισσότερα καζανάκια έχουν κοινή οπή για το κουμπί, σε μερικά μοντέλα μπορεί να είναι λίγο μεγαλύτερη. Έτσι υπάρχουν διάφορα νούμερα και μεγέθη για τα κουμπιά. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι αν πρόκειται να αλλάξετε και το κουμπί να πάτε στο κατάστημα με το παλιό για ν πάρετε ένα αντίστοιχο.
 
Επίσης αν έχετε κάποιες ειδικές ανάγκες καλό είναι να διαλέξετε ένα κουμπί που να σας βολεύει. Για παράδειγμα υπάρχουν κουμπιά που πιέζονται με τη παλάμη ενώ άλλα με τα δάκτυλα.
 
Τέλος αν έχετε ή διαλέξετε μηχανισμό 2 θέσεων (πλήρη και μερική εκκένωση) , πρέπει και το κουμπί να είναι ανάλογο. 
 

Βάση/ Κορμός

Τέλος το πιο σημαντικό κομμάτι στο μηχανισμό είναι η βάση. Και εδώ υπάρχουν αρκετές παραλλαγές που θα πρέπει να προσέξετε. 
Υπάρχουν κορμοί με ενσωματωμένο φλοτέρ ,κορμοί διπλού μηχανισμού ( για πλήρη και μερική εκκένωση) και κορμοί με διαφορετικοί βάση. Το τελευταίο είναι κάτι που θα πρέπει να προσέξετε ιδιαίτερα καθώς αν το καζανάκι σας είναι ειδικό τότε θα χρειαστείτε διαφορετική βάση από ότι συνήθως.
 
αλλαγή σε καζανάκι
Καζανάκι αέρος με “τρελό” παξιμάδι
 
Το σύνηθες είναι η βάση να έχει μακρύ σπείρωμα 2 ιντσών. Η συντριπτική πλειοψηφία στα καζανάκια έχει τέτοια υποδοχή. Σε κάποιες περιπτώσεις όμως η υποδοχή ίσως χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερο σπείρωμα ή είναι 1 1/2 ίντσας ή ίσως είναι κουμπωτή και χρειάζεται ‘τρελό’ παξιμάδι. Οπότε πάλι καλό είναι , αν δεν μπορείτε να αναγνωρίσετε μόνοι σας τη διαφορά, να το πάτε στο κατάστημα και να αγοράσετε ένα ίδιο.
 
 
Ας δούμε τώρα μερικά συνήθη προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζει το καζανάκι και πως τα λύνουμε.
 

Το κουμπί δεν λειτουργεί

Μια πολύ συνηθισμένη βλάβη είναι να μη λειτουργεί το κουμπί. Να το πατάτε και να μην έχει κανένα αποτέλεσμα. Αν συμβαίνει αυτό τότε οι πιθανές αιτίες είναι 3.
 
  • Αιτία : Να έχει βγει η μία άκρη από το σωληνάκι είτε από το κουμπί είτε από τη βάση. Αντιμετώπιση : Αν έχει συμβεί αυτό απλώς το συνδέετε και έχει λυθεί το πρόβλημά σας.
  • Αιτία : Να έχει τρυπήσει ή σπάσει το σωληνάκι. Αν και δεν είναι πολύ πιθανό σαν ενδεχόμενο, μπορεί να συμβεί. Αντιμετώπιση : Απλώς το αντικαθιστάτε αν δεν επαρκεί το μάκρος του αν το κόψετε.
  • Αιτία : Να έχει σπάσει ο θάλαμος αέρος στο κουμπί.  Πάλι αν και δεν είναι πολύ πιθανό ενδεχόμενο μπορεί να συμβεί σε σπάνιες περιπτώσεις. Αντιμετώπιση : Ο θάλαμος αέρος δε πωλείται ξεχωριστά συνήθως. Θα πρέπει να αλλάξετε όλο το κουμπί το οποίο πωλείται ξεχωριστά. Κόστος από 2 μέχρι 5 ευρώ συνήθως

 

Το καζανάκι τρέχει συνέχεια

Και αυτό είναι μία από τις πιο συνηθισμένες βλάβες σε ένα καζανάκι. Και εδώ οι αιτίες μπορεί να είναι πολλές.
 
  •  Αιτία : Να μην έχουμε ρυθμίσει σωστά το φλοτέρ και το ύψος της υπερχείλισης. Το φλοτέρ πρέπει να σταματάει την παροχή λίγο πριν φτάσει στο ύψος του σωλήνα υπερχείλισης αλλά δεν το κάνει και έτσι μέσω του σωλήνα υπερχείλισης τρέχει συνέχεια. Αντιμετώπιση : Θα πρέπει ή να ρυθμίσουμε το σωλήνα υπερχείλισης σε μεγαλύτερο ύψος (αν είναι ρυθμιζόμενος) ή να αλλάξουμε τη στάθμη στο φλοτέρ. Και τα δύο είναι πολύ απλά αν είναι ρυθμιζόμενα. Αν όμως κανένα από τα δύο δεν είναι ρυθμιζόμενα η μόνη λύση για να μην αλλάξουμε φλοτέρ ή βάση είναι να λυγίσουμε το σίδερο του φλοτέρ δημιουργώντας ένα τόξο ώστε το φλοτέρ να σταματάει τη παροχή σε χαμηλότερη στάθμη.
  • Αιτία : Το φλοτέρ να έχει χαλάσει και να μη σταματάει την παροχή. Έτσι μέσω του σωλήνα υπερχείλισης το καζανάκι τρέχει συνέχεια. Αντιμετώπιση : Αν το φλοτέρ έχει χαλάσει και στάζει τότε θα πρέπει να προβούμε στη αλλαγή του. Το φλοτέρ πωλείται ξεχωριστά και έχει κόστος λιγότερο των 5 ευρώ. Η αντικατάστασή του γίνεται με τη χρήση ενός γαλλικού κλειδιού μόνο.Ξεβιδώνουμε τη εξωτερική παροχή και αντικαθιστούμε το φλοτέρ. Το ρυθμίζουμε στη στάθμη που θέλουμε και το βιδώνουμε στη παροχή πάλι. Για να αποφύγουμε διαρροές στη σύνδεση της παροχής χρησιμοποιούμε τεφλόν.
  • Αιτία : Να έχει σπάσει ο σωλήνας υπερχείλισης. Αντιμετώπιση : Δυστυχώς ο σωλήνας υπερχείλισης είναι συνήθως κολλητός στη βάση και δεν πωλείται ξεχωριστά. Μπορείτε να δοκιμάσετε να τον επιδιορθώσετε με κόλλα ή ειδική ταινία. Αν δεν γίνεται θα χρειαστείτε αντικατάσταση όλης της βάσης.
  • Αιτία : Να έχει σπάσει το λάστιχο της φούσκας . Αντιμετώπιση : Το λάστιχο της φούσκας πωλείται ξεχωριστά και κοστίζει λιγότερο από 1 ευρώ. Θα πρέπει να ξεβιδώσετε τη φούσκα από τον κορμό. Είναι βιδωτή, οπότε με μια απλή περιστροφή με το χέρι θα ξεβιδώσει. Αλλάζετε τη φούσκα και ξαναβιδώνετε.

Να τρέχει νερό εξωτερικά από το καζανάκι

Πάλι οι αιτίες μπορεί να είναι περισσότερες από μία.
  • Αιτία : Να έχουν λασκάρει οι βίδες σύσφιξης ή να έχουν χαλάσει οι τσιμούχες. Αντιμετώπιση : Τα καζανάκια συνδέονται με τη βάση της τουαλέτας με 2 βίδες. Αυτές οι βίδες είναι στη βάση. Για να μην υπάρχει διαρροή έχουν μια λαστιχένια τσιμούχα που με τη σύσφιξη σφραγίζει τη τρύπα της βίδας.  Είναι πιθανό να έχουν λασκάρει οι βίδες και να μην υπάρχει η απαραίτητη πίεση στις τσιμούχες. Δοκιμάστε να σφίξτε λίγο παραπάνω τις βίδες. Αν δείτε ότι η διαρροή επιμένει τότε πιθανό είναι να έχουν χαλάσει οι τσιμούχες. Πρέπει να τις αντικαταστήσετε. Αν δεν βρείτε παρόμοιες μπορείτε να αντικαταστήσετε τις βίδες με νέες. Έχουν κόστος από 1 ευρώ έως 5 αναλόγως το υλικό κατασκευής (πλαστικό, ανοξείδωτες).
  • Αιτία : Να έχει χαλάσει το εξωτερικό λάστιχο της βάσης. Σε μερικούς μηχανισμούς χρησιμοποιείτε ένα εξωτερικό λάστιχο (εμμανουέλα) το οποίο προσαρμόζετε  στο σπείρωμα του μηχανισμού που προεξέχει από το καζανάκι για να εφάπτεται καλύτερα πάνω στη βάση της τουαλέτας. Αν δεν έχει τοποθετηθεί σωστά υπάρχει ένα πολύ μικρό ενδεχόμενο να ‘δακρύζει’ σε εκείνο το σημείο. Αντιμετώπιση : Διόρθωση θέσης του λάστιχου ή αντικατάσταση του.
 

Αντικατάσταση μηχανισμού

Το να αντικατασταθεί πλήρως ένα μηχανισμός όπως είπαμε είναι εξαιρετικά εύκολο. Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι να επιλέξετε τον κατάλληλο μηχανισμό που να ταιριάζει στο καζανάκι και στις ανάγκες σας.

Τι χρειάζεστε

Όπως είπαμε δεν χρειάζεστε σχεδόν καθόλου εργαλεία παρά μόνο ένα γαλλικό κλειδί (αν χρειαστεί να αλλάξετε και το φλοτέρ) και το πλαστικό κλειδί που παρέχετε συνήθως μαζί με το μηχανισμό.
 

Διαδικασία

Καταρχάς κλείνετε τη παροχή νερού και ανοίγετε το καπάκι από το καζανάκι. Βγάζετε το λαστιχάκι από το κουμπί και τοποθετείτε το καπάκι σε ένα ασφαλές σημείο. Αν θέλετε να αλλάξετε και το κουμπί ξεβιδώνετε και το κουμπί.
Έπειτα ξεβιδώνετε τη παροχή του νερού από το φλοτέρ και αφαιρείτε το φλοτέρ. 
Στη συνέχεια ξεβιδώνετε τις δύο βίδες που συγκρατούν το καζανάκι στη βάση της τουαλέτας. Οι βίδες αυτές έχουν παξιμάδι-πεταλούδα και μπορεί να ξεβιδώσουν με το χέρι. Θα βρίσκονται ακριβώς κάτω από το καζανάκι. 

Βίδα.Έτσι είναι η σωστή συναρμολόγησή της.Το αριστερό μέρος είναι μέσα στο καζανάκι και το δεξιό απέξω.

Αφού τις ξεβιδώσετε το καζανάκι θα είναι εντελώς ελεύθερο. Εδώ χρειάζεται λίγο προσοχή μην σας πέσει και σπάσει. Καλό είναι να το τοποθετήσετε σε σταθερό μέρος.
Τώρα θα πρέπει να ξεβιδώσετε τη βάση. 

Αν η βάση είναι με μακρύ σπείρωμα, βγάζετε το λάστιχο και με το ειδικό κλειδί που παρέχετε στη νέα συσκευασία ξεσφίγγετε την πλαστική βίδα που συγκρατεί το κορμό του μηχανισμού. 
Αν η βάση είναι με εσωτερικό παξιμάδι, τότε με το χέρι θα πρέπει να το ξεσφίξετε. Ίσως δυσκολευτείτε λίγο αλλά με λίγη προσπάθεια θα τα καταφέρετε.

Όταν την βγάλετε απλώς θα πρέπει να ακολουθήσετε τη αντίστροφη διαδικασία.

Κορμός με σπείρωμα.Η τσιμούχα πηγαίνει εσωτερικά στο καζανάκι.

Λίγη προσοχή θα πρέπει να δώσετε στο σφίξιμο των βιδών και στη χρησιμοποίηση τεφλόν στη σύνδεση της παροχής νερού με το φλοτέρ.

  • Πολύ καλό άρθρο. Με αναλυτικές οδηγίες και φωτογραφίες. Είναι πολύ χρήσιμο.

  • Ευχαριστώ πολύ για τις επιμελημένες οδηγίες

  • boyscout

    Οι πολύ απλές αλλά και αναλυτικές οδηγίες σας σε συνδυασμό με τις φωτογραφίες που τις συνοδεύουν με έσωσαν. Παιδευόμουν πάνω από μια εβδομάδα με σιλικόνες και άλλες πατέντες και τελικά χάρη σε εσάς επισκεύασα πανεύκολα ολόκληρο τον μηχανισμό από το καζανάκι σε 20 λεπτά! Τα δε ανταλλακτικά μου κόστισαν μόλις 8,99 €!
    Ευχαριστώ πολύ!