Τι κάνουμε αν “κλοτσήσει” η αλυσίδα από το αλυσοπρίονο

2
κλότσημα αλυσίδας

Όταν η αλυσίδα ενός αλυσοπρίονου δεν έχει σφίξει όπως πρέπει, τότε κατά το κόψιμο μπορεί να πεταχτεί από την λάμα . Αυτό ονομάζεται «κλότσημα της αλυσίδας» και είναι μία συχνή βλάβη, ειδικά σε αρχάριους.  

Το κλότσημα της αλυσίδας δεν θα πρέπει να συγχέεται με το κλότσημα της λάμας (γνωστό και ως kickback), το οποίο συμβαίνει όταν κόβουμε με την μύτη της λάμας και όλο το αλυσοπρίονο κλοτσάει προς τα πίσω.

βήμα αλυσίδας
Σε αυτή τη φωτογραφία φαίνεται πόσο έχει μεγαλώσει ο οδηγός ενός στραπατσαρισμένου οδηγού. Είναι αδύνατον να χωρέσει στην λάμα.

Τις περισσότερες φορές που θα κλοτσήσει μία αλυσίδα είναι αδύνατο να την βάλουμε πάλι στην λάμα, καθώς θα έχουν παραμορφωθεί σημαντικά κάποιοι οδηγοί της αλυσίδας. Το χειρότερο που μπορούμε να κάνουμε σε μία τέτοια περίπτωση είναι να την πιέσουμε όσο γίνεται για να μπει και πάλι στην λάμα. Αυτό μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω φθορές στην λάμα και στην καμπάνα -γιατί ήδη θα υπάρχουν κάποιες μικρές φθορές από το κλότσημα της αλυσίδας.

Πως επιδιορθώνουμε την αλυσίδα


Η επιδιόρθωση της αλυσίδας δεν είναι και πολύ δύσκολη υπόθεση, αλλά απαιτεί υπομονή. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να επιδιορθώσουμε όσου οδηγούς της αλυσίδας έχουν υποστεί φθορά μετά το «κλότσημα». 

Εδώ υπάρχουν δύο τρόποι, ο ερασιτεχνικός και ο επαγγελματικός. Ο επαγγελματικός θα ήταν να αλλαχθούν οι κατεστραμμένοι οδηγοί με νέους. Αυτό απαιτεί ειδικό μηχάνημα και οδηγούς από ακριβώς ίδια αλυσίδα, συνήθως από 30μετρη κουλούρα. Στην πράξη αυτό γίνεται πολύ σπάνια και μόνο για πολύ μεγάλες αλυσίδες.

Ο ερασιτεχνικός τρόπος είναι να επιδιορθώσουμε – όσο γίνεται – τους οδηγούς που έχουν πρόβλημα. Εδώ υπάρχουν δύο λύσεις. Η γρήγορη λύση και η σωστή.

Η γρήγορη είναι να ακονίσουμε τους οδηγούς χρησιμοποιώντας κάποιο τροχό, συνήθως δίδυμο ή ακονιστήρι αλυσίδας. Με αυτό τον τρόπο θα τελειώσετε σε δευτερόλεπτα. Όμως αν δεν έχετε μεγάλη εμπειρία είναι πολύ πιθανό να «φάτε» λίγο παραπάνω τον οδηγό. Και όπως γνωρίζουμε το πάχος των οδηγών είναι ελάχιστα χιλιοστά, οπότε ακόμα και μία μικρή μείωση θα έχει σαν αποτέλεσμα να μην πατάει καλά η αλυσίδα μέσα στη λάμα ή στο γρανάζι της καμπάνας. 

κλοτσημένη αλυσίδα
Με μία ίσα λίμα προσπαθούμε να ισιώσουμε όσο γίνεται τους στραπατσαρισμένους οδηγούς της αλυσίδας

Ο σωστός είναι να χρησιμοποιήσετε μία ίσια λάμα και με αρκετή υπομονή να την τροχίσετε, ώστε το βήμα του κάθε οδηγού να ξαναγίνει όπως πρέπει. Η διαδικασία είναι απλή. Είτε κρατάτε την αλυσίδα και κάνετε παράλληλα περάσματα με την λίμα ή το αντίθετο. Ο χρόνος εξαρτάται από το πόσοι οδηγοί έχουν υποστεί φθορές αλλά και την ποιότητα της αλυσίδας. Σε καλές αλυσίδες (πχ oregon) η διαδικασία θα διαρκέσει λίγο περισσότερο από ότι σε Κινέζικες. 

Εδώ είναι εμφανής η διαφορά. Ο 1ος οδηγός από αριστερά είναι ανέπαφος, ενώ ο τελευταίος δεξιά έχει χάσει εντελώς το δόντι που είχε για να πιάνει καλά στην καμπάνα.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι είναι αδύνατο να ξαναγίνουν οι οδηγοί όπως ήταν κανονικά. Αν οι φθορές είναι μόνο σε λίγους οδηγούς, τότε δεν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Αν όμως έχουν υποστεί φθορές αρκετοί, τότε ίσως είναι καλύτερα να αντικαταστήσετε την αλυσίδα, καθώς μεσοπρόθεσμα θα δημιουργηθούν φθορές στην καμπάνα -που είναι αρκετά ακριβό ανταλλακτικό.

Χρήσιμα άρθρα για το αλυσοπρίονο


Αν θέλετε να συμμετέχετε στις συζητήσεις χωρίς να χρησιμοποιήσετε λογαριασμό του disqus ή κοινωνικών δικτύων, μπορείτε να επιλέξετε να σχολιάσετε ανώνυμα ως επισκέπτης. Απλώς συμπληρώστε ένα οποιοδήποτε όνομα και ένα αληθοφανές email (πχ denexo@mail.gr) και επιλέξτε το κουτάκι «Θα προτιμούσα να σχολιάσω ως επισκέπτης».
Τα ανώνυμα σχόλια και όσα περιέχουν links, απαιτούν επαλήθευση από κάποιον διαχειριστή πριν δημοσιευθούν. Για περισσότερα σχετικά με την πολιτική σχολιασμού της ιστοσελίδας, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

  • Νίκος

    Βήμα είναι η μισή απόσταση μεταξύ δύο οδηγών(3/8 , 0.325) και όχι το πάχος του οδηγού 1.1 , 1.3 κτλ.

    • admin

      Ναι σωστή η επισήμανσή σας.