Στην παραπάνω φωτογραφία μπορείτε να δείτε πως μπορεί να γίνει ένα δελτοειδές πέλμα από τριβείο (πολυεργαλείο), μετά από (πολύ) κακή χρήση από κάποιον φίλο που δανείστηκε κάποιο εργαλείο σας. Το συγκεκριμένο είναι αυθεντικό ανταλλακτικό της Bosch και μπορεί να κρατήσει μερικά χρόνια με σωστή και προσεκτική χρήση αλλά και λιγότερο από μία μέρα αν δεν είστε προσεκτικός . Το κόστος του είναι 8-12 ευρώ περίπου.
Στο πέλμα αυτό συγκρατείται αυτοκόλλητο γυαλόχαρτο σχήματος δέλτα. Στο κέντρο είναι η οπή για τη βίδα σύσφιξης στο εργαλείο και έχει 6 αεραγωγούς για την εξαγωγή σκόνης. Στην κατάσταση που είναι δεν μπορούσε να συγκρατήσει ούτε στιγμιαία γυαλόχαρτο. Έχει φάει όλη τη βάση αλλά και τα πλαϊνά, αλλοιώνοντας λίγο την επιφάνεια που δεν είναι πλέον επίπεδη.
Κανονικά θα έπρεπε να το πετάξετε αν ήταν σε τέτοια κατάσταση, αλλά μπορείτε να του δώσετε λίγη ζωή ακόμα βάζοντας ένα απλό αρσενικό βέλκρο. Για όσους δεν γνωρίζουν το βέλκρο έχει πάντα 2 μέρη. Το αρσενικό που είναι το άγκιστρο με άγρια επιφάνεια και το θηλυκό που λέγεται και θηλιά και έχει απαλή επιφάνεια.
Καταρχάς θα πρέπει να ξεκολλήσετε τη παλιά τελική επιφάνεια που είχε. Αν την τραβήξετε θα ξεκολλήσει σχετικά εύκολα.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ότι βέλκρο έχετε πρόχειρο, αν και καλύτερα είναι να χρησιμοποιήσετε βέλκρο βαριάς χρήσης αν σας είναι εύκολο. Είναι αρκετά πιο ακριβό αλλά έχει καλύτερη συγκράτηση. Το συγκεκριμένο είναι ένα απλό βέλκρο και το πωλούν καταστήματα με κλωστές ή και μαγαζιά με είδη στρατιωτικά. Έχει πολύ μικρό κόστος (3-4 ευρώ το μέτρο).
Χρησιμοποιώντας το αρχικό πέλμα από τριβείο ως πατρόν, κόβετε το βέλκρο στις σωστές διαστάσεις. Καλό είναι αν αφήσετε λίγα χιλιοστά περιθώριο περιμετρικά για σιγουριά. Μην χρησιμοποιήσετε το γυαλόχαρτο σαν πατρόν, γιατί είναι συνήθως λίγο μεγαλύτερα.
Τώρα θα πρέπει να το κολλήσετε στη βάση. Οι λύσεις είναι δύο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποια ισχυρή εποξική κόλλα ή κάποια βενζινόκολλα. Με την εποξική κόλλα δεν πρόκειται να ξεκολλήσει ποτέ αλλά θα είναι λίγο πιο σκληρό και άκαμπτο. Επίσης αν κάποια στιγμή χαλάσει το βέλκρο θα δυσκολευτείτε να το βγάλετε χωρίς να καταστρέψετε τη λαστιχένια βάση.
Με τη βενζινόκολλα θα έχει ελαστικότητα και θα μπορέσετε να το αποκολλήσετε πιο εύκολα αν θελήσετε να το αλλάξετε. Αλλά ίσως με τον καιρό σας ξεκολλήσει πριν χαλάσει το βέλκρο. Προσοχή θα πρέπει να δείξετε να εφαρμόσετε σωστά τις οδηγίες χρήσης της βενζινόκολλας, καθώς έχει διαφορετική εφαρμογή από τις υπόλοιπες κόλλες.
Όποια κόλλα και να διαλέξετε θα πρέπει να περιμένετε να στεγνώσει πλήρως πριν το χρησιμοποιήσετε. Επειδή στην πάνω μεριά έχει κάποιες μικρές πλαστικές προεξοχές, που κουμπώνουν πάνω στο πολυεργαλείο, καλό θα ήταν να προσέξετε πως θα το κρατήσετε ενωμένο ώσπου να στεγνώσει η κόλλα. Μια απλή λύση είναι με μικρούς σφιγκτήρες περιμετρικά.
Αφού στεγνώσει η κόλλα μπορείτε να κόψετε τη κυκλική οπή που περνάει η βίδα στερέωσης. Αν θέλετε μπορείτε να κόψετε ή να τρυπήσετε τα σημεία όπου υπάρχουν αεραγωγοί. Αυτή τη διαδικασία μπορείτε να την κάνετε πριν το κολλήσετε αλλά ίσως μετά περάσει κόλλα από τις τρύπες στο πάνω μέρος.
Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να επιδιορθώσετε προβληματικό πέλμα από τριβείο αρκετές φορές, πριν το πετάξετε εντελώς. Το πόσο θα σας κρατήσει εξαρτάται από τη χρήση που θα του κάνετε και την ποιότητα του βέλκρο που χρησιμοποιήσατε.
Μερικές μικρές συμβουλές
- Καλό είναι να έχετε τουλάχιστον ένα ανταλλακτικό ως ρεζέρβα, γιατί αυτή η διαδικασία στην καλύτερη χρειάζεται 1-2 ώρες με εποξική κόλλα και 1-2 μέρες με βενζινόκολλα.
- Μην χρησιμοποιήσετε κόλλα στιγμής, σκληραίνει αρκετά τη επιφάνεια του βέλκρου
- Για τις οπές των αεραγωγών, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα μικρό τρυπάνι με λίγο προσοχή εφόσον έχετε κολλήσει το βέλκρο. Θα κάνει με ευκολία τις τρύπες. Αλλιώς μικρό κοπίδι και προσεκτικές κινήσεις.