Μία από τις πιο συνηθισμένες βλάβες σε ένα αλυσοπρίονο είναι το πρόβλημα στην χειρομίζα (κορδονιέρα), δηλαδή το μηχανισμό με το σκοινί που εκκινεί το αλυσοπρίονο. Η κορδονιέρα αποτελείται από αρκετά κομμάτια, αλλά τις περισσότερες φορές αυτό που χαλάει είναι το σπειροειδές ελατήριο που υπάρχει στο μηχανισμό. Ειδικά στα φθηνά, Κινέζικα αλυσοπρίονα είναι πολύ συχνή βλάβη. Το καλό είναι ότι είναι σχετικά φθηνό σαν ανταλλακτικό και αν πιάνουν τα χέρια σας, μπορείτε να το αλλάξετε μόνοι σας.
Αν και ο συγκεκριμένος οδηγός είναι για το κλαδευτικό αλυσοπρίονο Einhell GC-PC 930 I, η διαδικασία είναι πάνω κάτω ίδια για όλα τα αλυσοπρίονα με τον ίδιο τύπο κορδονιέρας.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να ξεβιδώσετε το καπάκι τις χειρομίζας. Στο συγκεκριμένο μοντέλο βολεύει να ξεβιδώσετε και την πλαϊνή λαβή (αν και δεν είναι απαραίτητο). Για να το κάνετε αυτό θα πρέπει να ξεβιδώσετε τις 6 βίδες της φωτογραφίας. Οι 5 πρώτες είναι ίδιες, η 6 είναι αρκετά μεγαλύτερη και θέλει κατσαβίδι torx.
Λογικά αν δεν έχετε ανοίξει το αλυσοπρίονο για πολύ καιρό, θα δείτε κάτι τέτοιο. Αν και δεν δημιουργεί πρόβλημα, καλό είναι να το καθαρίσετε.
Τώρα πάμε στο μηχανισμό της χειρομίζας. Αν ξεβιδώσετε την βίδα που είναι στο κέντρο του πλαστικού, λύνεται σε 2 κομμάτια, το λευκό πλαστικό που τυλίγεται στο σκοινί και ένα μαύρο πλαστικό που συγκρατεί το σπειροειδές ελατήριο.
´Οπως φαίνεται και από την φωτογραφία το ελατήριο είχε σπάσει λίγο πριν το τέλος (σχεδόν πάντα, εκεί σπάει). Τώρα ο λόγος που είχε σπάσει το συγκεκριμένο είναι επειδή είχε κολλήσει από το λάδι και δεν μπορούσε να κινηθεί.
Τώρα το καλό σε αυτό είναι ότι είναι σχετικά κοινό το ελατήριο και το ίδιο ακριβώς έχουν δεκάδες αλυσοπρίονα της αγοράς. Το μόνο που θα πρέπει να προσέξετε είναι ότι κυκλοφορούν με μερικές παραλλαγές. Καλό είναι να πάρετε σαν και αυτό που είχε και όχι σαν το από κάτω. Και είναι λίγο πιο δυνατό και έχει πιο καλή αντίσταση. Κάτι που είναι αρκετά σημαντικό είναι να μην πετάξετε το πλαστικό περίβλημα, καθώς στο εμπόριο πωλούνται και τα ελατήρια σκέτα, οπότε τα βάζετε στο περίβλημα που ήδη έχετε.
Το ελατήριο με το περίβλημα μπαίνουν με το ανοιχτό μέρος προς τα κάτω (δεν γίνεται να μπει αναπόδα και να θέλετε). Το μόνο που θα πρέπει να προσέξετε είναι η φορά που το βάζετε αν χρησιμοποιήσετε το παλιό πλαστικό περίβλημα. Πρέπει να είναι σαν και αυτό στην φωτογραφία.
Αφού βάλετε το ελατήριο στο πλαστικό της χειρομίζας, βάζετε πάνω την κορδονιέρα. Και εδώ δεν μπορείτε να κάνετε κάτι λάθος, αφού μπαίνει μόνο από τη μία πλευρά. Πιθανώς να χρειαστεί να βάλετε την κορδονιέρα με το ελατήριο μαζί, γιατί το ελατήριο δεν θα αφήνει το πλαστικό να περάσει. Αφού την βάλετε την βιδώνετε με την βίδα με τη ροδέλα που υπάρχει.
Τώρα πάμε στο πιο δύσκολο κομμάτι, το “κούρδισμα”. Για να μαζέψει το σκοινί και να έχει ελκτική δύναμη το ελατήριο πρέπει να το κουρδίσετε. Για να το κάνετε αυτό περιστρέφετε το πλαστικό δεξιόστοφα (όπως βλέπετε την παραπάνω φωτογραφία) χωρίς να αφήνετε το σκοινί να τυλίγεται γύρω του (το περνάτε από την εγκοπή που έχει και το κρατάτε με το χέρι γυρνώντας το πλαστικό). Θα πρέπει να κάνετε 4-5 δεξιόστροφες περιστροφές χωρίς να τυλιχτεί το σκοινί και απλώς το αφήνετε και μαζεύει μόνο του το σκοινί. Αν το έχετε κάνει σωστά, όλο το σκοινί θα είναι μαζεμένο και θα έχει αντίσταση όταν το τραβάτε.
Το μόνο που μένει να κάνετε είναι να το βιδώσετε και είναι έτοιμο προς χρήση. Μην ξεχάσετε να βιδώσετε το πλαστικό που μπαίνει ενδιάμεσα.
Που θα βρείτε το ανταλλακτικό ελατήριο και πόσο κοστίζει
Ανταλλακτικό ελατήριο μπορείτε να βρείτε σχεδόν σε όλα τα καταστήματα που πουλάνε αγροτικά εργαλεία και έχουν και ανταλλακτικά. Το κόστος του είναι 4-6 ευρώ αν το πάρετε από εκεί. Αν δεν έχει κάποιο στη περιοχή σας μπορείτε να το παραγγείλετε και από το ίντερνετ, είτε από Ελλάδα είτε από Κίνα (από Κίνα μόνο το ελατήριο κοστίζει λιγότερο από 2 ευρώ).