Ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιβάλει ότι σε οποιαδήποτε εισαγωγή προϊόντος από 3η χώρα (χώρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) επιβάλλονται οι ανάλογοι φόροι και δασμοί από την εκάστοτε χώρα προορισμού. Με απλά λόγια, σε οποιαδήποτε εισαγωγή από 3η χώρα επιβάλλεται ο τοπικός ΦΠΑ και οι ανάλογοι δασμοί (αν υπάρχουν). Στις ενδοκοινοτικές συναλλαγές οι φόροι και οι δασμοί επιβάλλονται μόνο στην χώρα προέλευσης, οπότε δεν υπάρχει διπλή φορολόγηση.
Έτσι ο μόνος τρόπος για να είστε σίγουροι ότι το πακέτο που έχετε αγοράσει, δεν θα έχει πρόσθετα έξτρα κόστη είναι είτε να το αγοράσετε απευθείας από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ακόμα και κάποια Αμερικάνικα ή Κινέζικα e-shop έχουν αποθήκες εντός E.E. όπως το Amazon ή το Gearbest), είτε να έρχεται δια μέσου Ευρώπης και να έχει γίνει ο εκτελωνισμός σε κάποια άλλη χώρα της Ε.Ε., στην οποία τα κόστη είναι πιο μικρά και οι διαδικασίες πιο γρήγορες και στην συνέχεια να έρθει στην Ελλάδα ως ενδοκοινοτική συναλλαγή (το προσφέρουν τελευταία μερικά ξένα e-shop, κυρίως μέσω Αγγλίας).
Ποιο είναι το όριο για παραδόσεις από 3ες χώρες, στις οποίες δεν επιβάλλονται φόροι ή δασμοί
Οι δασμοί και οι φόροι επιβάλλονται από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές, κατά την είσοδο του πακέτου στην χώρα προορισμού (συνήθως σε αεροδρόμια ή τελωνειακούς σταθμούς στα σύνορα). Αυτό ισχύει για όλα τα πακέτα εμπορικά ή μη, στα οποία η συνολική αξία ξεπερνάει το κατώτατο όριο. Το κατώτατο όριο για την χώρα μας είναι 22 ευρώ για τα εμπορικά προϊόντα και 45 ευρώ για τα μη εμπορικά. Από 1 Ιουλίου 2021 σύμφωνα με την νέα Ευρωπαϊκή νομοθεσία, όλα τα πακέτα, ακόμα και αυτά κάτω των 22 ευρώ, υπόκεινται σε ΦΠΑ.
Τι άλλαξε; Πλέον από 1 Ιουλίου 2021 ότι και να αγοράσετε από τρίτες χώρες θα χρεωθεί με ΦΠΑ κατά την εισαγωγή. Ακόμα και κάτι που κάνει μισό ευρώ, θα χρεωθεί ΦΠΑ. Αυτό ακούγεται αρκετά άσχημο για όσους αγοράζουν από τρίτες χώρες (και ειδικά από Κίνα). Όμως υπάρχουν και μερικά θετικά, ειδικά για όσους αγόραζαν πακέτα μεσαίας αξίας έως 150 ευρώ.
Αυτό που μπορεί να γίνει πλέον είναι ο πωλητής να προπληρώσει τους φόρους ΦΠΑ και το πακέτο να μην περάσει εκτελωνισμό κατά την είσοδό του στην χώρα. Δηλαδή με απλά λόγια, αν αγοράσετε από μεγάλο και σοβαρό e-shop κάτι έως 150 ευρώ, το πακέτο μπορεί να έρθει στην πόρτα σας πληρώνοντας μόνο τον ΦΠΑ και όχι τέλη εκτελωνισμού στον μεταφορέα. Προσοχή, αυτό ισχύει μόνο για τα πακέτα έως 150 ευρώ. Από εκεί και πάνω, γίνεται κανονικά εκτελωνισμός (πάλι υπάρχει η δυνατότητα να πληρώσετε φόρους, δασμούς και εκτελωνιστικά τέλη στον πωλητή σε κάποια e-shop).
Προσοχή! Για να ισχύει το παραπάνω, θα πρέπει να αναφέρετε ρητά κατά το checkout. Έτσι αν δείτε να γράφετε VAT charges ή import Charges ή tax collected και το ποσό είναι περίπου 24% της αξίας, τότε οι κρατήσεις γίνονται στον πωλητή και δεν θα πληρώσετε κάτι επιπλέον μέχρι να φθάσει στην πόρτα σας. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, τα μεγάλα και σοβαρά e-shop το κάνουν (πχ Amazon, Ebay…), αλλά για αγορές από μικρά ή ιδιώτες πωλητές θα πρέπει να είστε προσεκτικοί.
Αν δεν συλλεχθεί ο φόρος από τον πωλητή, τότε θα πρέπει να τον πληρώσετε εσείς όταν παραλάβετε το πακέτο.
Ιδιωτικά πακέτα
Κάτι που θέλει ιδιαίτερη προσοχή είναι ότι από εκτελωνισμό δεν περνάνε μόνο προϊόντα τα οποία έχετε αγοράσει από κάποιο κατάστημα του εξωτερικού, αλλά ακόμα και αν το παιδί σας ζει πχ στις ΗΠΑ και σας στείλει δώρο τα Χριστούγεννα ένα ακριβό laptop (ακόμα και μεταχειρισμένο) στο οποίο η πραγματική αξία μαζί με τα μεταφορικά ξεπερνάει τα 45 ευρώ, τότε αυτό θα πρέπει να περάσει από τελωνειακό έλεγχο και να του επιβληθούν οι ανάλογοι φόροι και δασμοί.
Τώρα εδώ θα πρέπει να τονιστούν επιγραμματικά δύο σημαντικές παράμετροι, στις οποίες θα γίνει εκτενέστερη αναφορά λίγο πιο κάτω. Το πρώτο είναι ότι ο όγκος των ταχυδρομικών συναλλαγών είναι τεράστιος και είναι αδύνατο (όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και διεθνώς) να γίνεται ενδελεχής έρευνα σε κάθε πακέτο και δεύτερο ότι ακόμα και αν γίνεται, οι τελωνειακοί υπάλληλοι φαίνεται ότι είναι λίγο ελαστικοί, τουλάχιστον όταν αφορά κοινούς πολίτες και όχι επαγγελματίες παρά-εισαγωγείς.
Τι θα συμβεί αν το πακέτο σας σταματήσει στο τελωνείο
Αν το πακέτο σας σταματήσει στο τελωνείο για τελωνειακό έλεγχο υπάρχουν 3 ενδεχόμενα. Το πρώτο είναι να το ελέγξουν γρήγορα και να δουν ότι δεν εμπίπτει σε φόρους και δασμούς και να το αφήσουν αμέσως. Σε αυτή την περίπτωση δεν θα υπάρχει -συνήθως- καμία αναφορά στο tracking σύστημα, για την παρουσία του στον χώρο εκτελωνισμού.
Η δεύτερη περίπτωση είναι το πακέτο να προχωρήσει σε εκτελωνισμό (εφόσον είναι ιδιωτική συναλλαγή πέραν των 45 ευρώ ή εμπορική στην οποία δεν έχουν προπληρωθεί οι φόροι) , στον οποίο θα επιβληθούν οι ανάλογοι φόροι και δασμοί. Εδώ θα πρέπει να χωρίσουμε τα πρόσθετα κόστη σε 4 διαφορετικά μέρη.
Το πρώτο είναι το κόστος του εκτελωνιστή. Ο εκτελωνιστής είναι απαραίτητος, αν δεν υπάρχει φυσική παρουσία του παραλήπτη κατά τον τελωνειακό έλεγχο. Υπάρχουν ιδιώτες ελεύθεροι επαγγελματίες που μπορούν να αναλάβουν αυτή την διαδικασία (και με μία καλή έρευνα αγοράς, μπορείτε να πετύχετε αρκετά καλή τιμή), αν και συνήθως κάθε μεταφορική εταιρία έχει τους δικούς της εκτελωνιστές, του οποίες μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, αν δεν θέλετε να απευθυνθείτε σε ιδιώτη.
Πρόσφατα όμως άλλαξε ο τιμοκατάλογος και διαμορφώνεται ανάλογα με την τιμή του εκτελωνισμού. Έτσι για δέματα έως 150 ευρώ παραμένει 15 ευρώ, για δέματα 150-500 πηγαίνει στα 20, για δέματα 500-1000 πηγαίνει στα 25, ενώ για δέματα άνω των 1000 ευρώ πάει στα 50.
Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο χρόνος εκτελωνισμού με τα ΕΛΤΑ είναι σαφώς μεγαλύτερος (συνήθως από 1-3 εβδομάδες).
Updade: 17/02/2020
Δυστυχώς έγινε μία δυσάρεστη αλλαγή από τα ΕΛΤΑ στις αρχές Φεβρουαρίου του 2020. Μέχρι πρότινος το τέλος εκτελωνισμού επιβαλλόταν μόνο στην περίπτωση που γινόταν εκτελωνισμός. Πλέον, ακόμα και αν το πακέτο κοστίζει λιγότερο από 22 ευρώ, τα ΕΛΤΑ μπορεί να χρεώσουν το τέλος εκτελωνισμού μόνο και μόνο για την παρουσία του τελωνειακού υπαλλήλου κατά τον έλεγχο. Δηλαδή με απλά λόγια το τέλος παρεύρεσης που ήταν 3 ευρώ ( και δεν χρεωνόταν σχεδόν ποτέ), μετατράπηκε σε 15 ευρώ!!!
Αυτό δεν σημαίνει ότι τα 15 ευρώ θα επιβάλλονται σε όλα τα πακέτα που έρχονται στην Ελλάδα από χώρες εκτός Ε.Ε. Λογικά τα ακίνδυνα πακέτα θα περνάνε ακόμα έτσι, αλλά σε όσα αποφασίζεται να γίνει έλεγχος, ακόμα και αν η αξία τους είναι 10 ευρώ, τα ΕΛΤΑ θα χρεώνουν 15 ευρώ μόνο και μόνο για την παρουσία του υπαλλήλου τους κατά την διαδικασία ελέγχου.
Σύμφωνα με νέα ενημέρωση (στις 17/02) από την επίσημη ιστοσελίδα των ΕΛΤΑ στο facebook, ακυρώθηκε η προηγούμενη τιμολογιακή πολιτική για τα τελωνειακώς ελεύθερα δέματα, που είχε προκαλέσει σάλο στο Ελληνικό διαδίκτυο. Πλέον θα ισχύει ότι ίσχυε και πριν, δηλαδή όλα τα τελωνειακώς ελεύθερα δέματα θα έρχονται χωρίς κανένα χαράτσι στην πόρτα σας.
Περισσότερα για αυτό μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Updade: 01/07/2021
Μετά την νέα αλλαγή νόμου που επηρεάζει τις αγορές από τρίτες χώρες για όλη την Ε.Ε., τα ΕΛΤΑ αναδιαμόρφωσαν τον τιμοκατάλογό τους και πλέον είναι πιο λογικός σε περιπτώσεις εκτελωνισμού. Συγκεκριμένα, τα ποσά είναι όσα αναφέρονται στον παρακάτω πίνακα.
Όπως βλέπουμε, μπορεί να γίνονται χρεώσεις και για ποσά μικρότερα των 22 ευρώ, όμως τα ποσά είναι λογικά και για δέματα 22-100 ευρώ η χρέωση είναι πολύ πιο μικρή (πριν πληρώναμε 15 ευρώ).
Στην περίπτωση της ταχυμεταφορικής μπορείτε να γλυτώσετε τα κόστη του εκτελωνιστή, αν πάτε εσείς ο ίδιος στο τελωνείο για να εκτελωνίσετε το πακέτο σας. Ακόμα και αν πάτε ο ίδιος, ίσως πληρώσετε κάποια μικρά παράβολα για να πάρετε τις διατακτικές, αν και σίγουρα το κόστος θα είναι μικρότερο από το κόστος του εκτελωνιστή τους.
Το δεύτερο επιπλέον κόστος είναι ο ΦΠΑ. Ο ΦΠΑ (για τα περισσότερα προϊόντα) είναι 24% επί της συνολικής αξίας (στον ΦΠΑ έγκειται και το κόστος των μεταφορικών).
Το τρίτο επιπλέον κόστος είναι οι τελωνειακοί δασμοί. Εδώ οι τελωνειακοί δασμοί επιβάλλονται σε προϊόντα συνολικής αξίας άνω των 150 ευρώ και και έως την αξία των 1000 ευρώ είναι περίπου 3.5% επί της αξίας.
Το τέταρτο επιπλέον κόστος είναι οι έξτρα υπηρεσίες. Εδώ συνήθως πρόκειται για υπηρεσίες που προσφέρουν οι ταχυμεταφορικές, όπως κόστος αποθήκης, κόστος τιμολογίου…Οπότε αν πρόκειται για ταχυμεταφορική, καλό είναι να ενημερωθείτε για τον τιμοκατάλογο από την ιστοσελίδα της εκάστοτε εταιρίας, γιατί οι χρεώσεις είναι διαφορετικές και κάποιες χρεώνουν για υπηρεσίες που άλλες προσφέρουν δωρεάν.
Συνοπτικός πίνακας
ΕΛΤΑ | ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ | |
Εμπορικά πακέτα | ||
Εμπορικά πακέτα συνολικής αξίας 0-15 ευρώ | 2,5 + ΦΠΑ | 30-150 + ΦΠΑ |
Εμπορικά πακέτα συνολικής αξίας 15-30 ευρώ | 5 + ΦΠΑ | |
Εμπορικά πακέτα συνολικής αξίας 30-50 ευρώ | 7.5 + ΦΠΑ | |
Εμπορικά πακέτα συνολικής αξίας 50-100 ευρώ | 10 + ΦΠΑ | |
Εμπορικά πακέτα συνολικής αξίας 100-150 ευρώ | 15 + ΦΠΑ | |
Εμπορικά πακέτα συνολικής αξίας 150-500 ευρώ | 20 + ΦΠΑ + 2.5% | 50-150 + ΦΠΑ + 2.5% |
Εμπορικά πακέτα συνολικής αξίας 500-1000 ευρώ | 25 + ΦΠΑ + 2.5% | 100-150 + ΦΠΑ + 2.5% |
Εμπορικά πακέτα συνολικής αξίας >= 1000 ευρώ | 50 + ΦΠΑ + 3.5% | 100-150 + ΦΠΑ + 3.5% |
Ιδιωτικά πακέτα | ||
Ιδιωτικά πακέτα συνολικής αξίας έως 45 ευρώ | 15* | 0 |
Ιδιωτικά πακέτα συνολικής αξίας έως 45-700 ευρώ | 15/20/25 + 2.5% | 50-150 + 2.5% |
Ιδιωτικά πακέτα συνολικής αξίας έως >=700 ευρώ | 25/50 + ΦΠΑ + 2.5% | 50-150 + ΦΠΑ + 2.5% |
- * Η τιμή αναφέρεται μόνο στην περίπτωση που γίνει τελωνειακός έλεγχος.
Μερικά απλά παραδείγματα
- Παραγγείλατε ένα δέμα 50 ευρώ από Αμερικάνικο Amazon, το οποίο κατά το checkout έλεγε ότι συμπεριλαμβανονται και οι φόροι εισαγωγής. Δεν θα πληρώσετε κάτι επιπλέον πέραν του ποσού στο Amazon.
- Παραγγείλατε ένα εμπορικό δέμα 20 ευρώ από κάποιο μικρό e-shop από τρίτη χώρα το οποίο έρχεται με ΕΛΤΑ. Συνολικά θα πληρώσετε 20 * 24% + 5= 9,8 ευρώ για τον εκτελωνισμό.
- Παραγγείλατε ένα πακέτο συνολικής αξίας 120 ευρώ από Κίνα με απλό ταχυδρομείο και στον τελωνειακό έλεγχο βρέθηκε ότι πρέπει να εκτελωνιστεί. Θα πληρώσετε 120 + (120 χ 0.24) + 15 ευρώ = 163.8 ευρώ
- Παραγγείλατε ένα πακέτο συνολικής αξίας 120 με ταχυμεταφορική, η οποία θα αναλάβει την διαδικασία του εκτελωνισμού με κόστος 60 ευρώ. Θα πληρώσετε : 120 + (120 * 0.24) + 60 = 208.8
- Παραγγείλατε ένα πακέτο συνολικής αξίας 120 ευρώ με ταχυμεταφορική, όπου θα πάτε ο ίδιος να εκτελωνίσετε το προϊόν, αλλά θα παραμείνει 2 μέρες στην αποθήκη με κόστος ανά ημέρα 5 ευρώ και η διατακτική κοστίζει 30 ευρώ. Θα πληρώσετε : 120 χ (120*0.24) + 30 + (5*2) = 188.8
- Παραγγείλατε ένα πακέτο συνολικής αξίας 300 ευρώ από 3η χώρα με απλό ταχυδρομείο. Θα πληρώσετε : 300 + (300*0.24) + (300*0.035)+ 15 = 397.5 ευρώ
Πραγματικά όρια vs τυπικά όρια
Όπως ειπώθηκε παραπάνω, τα τυπικά κατώτατα όρια είναι 150 ευρώ για τα εμπορικά και 45 για τα μη εμπορικά. Στην τιμή αυτή περιλαμβάνονται και τα μεταφορικά κόστη.
Στην πράξη τα όρια φαίνεται να είναι λίγο υψηλότερα για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι ο πωλητής μπορεί να δηλώσει λίγο χαμηλότερη αξία, ώστε να είναι κάτω από το όριο. Ο δεύτερος είναι ότι και οι ίδιοι οι τελωνειακοί υπάλληλοι δεν είναι σαδιστές. Δηλαδή είναι εξαιρετικά απίθανο να προχωρήσει σε τελωνειακό έλεγχο προϊόν με πραγματική αξία λίγο μεγαλύτερη από το εκάστοτε όριο, εκτός και αν αυτό γίνει από την ίδια την μεταφορική εταιρία.
Στα μη εμπορικά πακέτα, φαίνεται να υπάρχει μεγαλύτερη ελαστικότητα, ειδικά αν τα προϊόντα δεν είναι καινούργια.
Δειγματολειπτικός έλεγχος
Κάθε εμπορικό πακέτο έχει στην εξωτερική συσκευασία κολλημένο ένα χαρτί, στο οποίο αναφέρεται τι προϊόν, τι είδους μεταφορά (εμπορική, δώρο…) και πόσο κοστίζει. Φυσικά και τα 3 συμπληρώνονται από τον αποστολέα, οπότε όπως είναι λογικό ο καθένας μπορεί να δηλώσει ότι θέλει.
Θεωρητικά, οι τελωνειακοί υπάλληλοι θα πρέπει να συμπεριφερθούν στο κάθε πακέτο ανάλογα με την σήμανση που έχει. Όμως, επειδή ο καθένας μπορεί να δηλώσει ότι θέλει, πάντα γίνεται ένας δειγματολειπτικός έλεγχος για να εξακριβωθεί το αληθές του ισχυρισμού. Έτσι ανοίγονται πακέτα ακόμα και σε προϊόντα που η αξία που αναφέρεται είναι 10 ευρώ ή αναφέρουν ότι πρόκειται για δώρο.
Τώρα τα πραγματικά ποσοστά στα οποία γίνεται ο δειγματολειπτικός έλεγχος είναι λίγο δύσκολο να βρεθούν. Σίγουρα οι μόνοι που γνωρίζουν είναι όσοι τους κάνουν. Από αναφορές και προσωπικές εμπειρίες, φαίνεται να είναι 5-20%, αναλόγως την εποχή, το είδος, το μέγεθος, το βάρος αλλά και το τι αναφέρεται στο πακέτο.
Προϊόντα στα οποία ο τελωνειακός έλεγχος είναι πάντα πολύ πιθανός
Υπάρχουν κάποια προϊόντα, στα οποία ασχέτως το ποιος είναι ο αποστολέας και τι αξία αναφέρεται στη συσκευασία (ή ακόμα και αν δεν αναφέρεται), ο τελωνειακός έλεγχος είναι πολύ πιο πιθανός, ακόμα και με απλό ταχυδρομείο. Αυτά φαίνεται να είναι
- Κινητά
- Τάμπλετ
- Λάπτοπ
- 3D εκτυπωτές
- Drones
- Προϊόντα που έχουν μεγάλες μπαταρίες λιθίου
Προϊόντα τα οποία δεν μπορούν να εισαχθούν ή υπόκεινται σε διαφορετική διαδικασία
Υπάρχουν κάποια προϊόντα τα οποία δεν μπορούν να εισαχθούν, δηλαδή θα επιστραφούν στον αποστολέα ή υπάρχει κάποια ειδική διαδικασία. Τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα
- προϊόντα καπνικού χαρακτήρα
- υγρά ηλεκτρονικών τσιγάρων
- όσα περιέχουν ζωντανούς οργανισμούς (μικρά ζώα, φυτά…)
- επικίνδυνα χημικά
- φάρμακα
- φυτοφάρμακα
Επίσης θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα παραποιημένα προϊόντα (κοινώς προϊόντα μαϊμούδες) κατάσχονται από τις τελωνειακές αρχές, οι οποίες προβαίνουν στην καταστροφή τους.
Επαγγελματίες και τιμολόγια
Αν είστε επαγγελματίας και πρόκειται για μία αγορά επαγγελματικού εξοπλισμού ή αναλώσιμου, τότε μπορεί να κοπεί τιμολόγιο από την τελωνειακή υπηρεσία. Για περισσότερα σχετικά με αυτή τη διαδικασία, θα πρέπει να ρωτήσετε τον λογιστή σας και αυτόν που θα προβεί στον εκτελωνισμό (ιδιώτης ή το αρμόδιο τμήμα της μεταφορικής με το οποίο έρχεται).
Φυσικά θα πρέπει να αναφέρεται η κανονική αξία του πακέτου, τα επαγγελματικά σας στοιχεία και να έχετε όλα τα απαραίτητα παραστατικά αν σας ζητηθούν (πχ απόδειξη πληρωμής).
Χρήσιμα άρθρα και νομολογίες
- Νέα εγκύκλιος για τελωνειακές διαδικασίες με ΕΛΤΑ από Ιούνη_2017
- Νέα εγκύκλιος για τελωνειακές διαδικασίες από 01/07/2021
- Εθνικός τελωνειακός κώδικας
- Νέος τιμοκατάλογος ΕΛΤΑ από 1/07/2021
- Διαχείριση προϊόντων από τρίτες χώρες
Κοστολόγια εκτελωνισμού μεταφορικών εταιριών
Προσοχή, τα παρακάτω κοστολόγια παρατίθενται απλώς προς ενημέρωση και έχουν αλιευθεί από τις επίσημες ιστοσελίδες τους . Είναι πιθανό να έχουν αλλάξει όταν διαβάζετε αυτό το άρθρο, γιαυτό καλό είναι να ενημερωθείτε επίσημα από την εκάστοτε εταιρία ή την ιστοσελίδα τους.