Το συνηθέστερο πρόβλημα που μπορεί να έχει ένα αλυσοπρίονο είναι να δυσκολεύεται να κόψει ξύλα. Εκεί η λύση είναι απλή, ακόνισμα ή αλλαγή της αλυσίδας. Όμως κάποιες φορές το πρόβλημα μπορεί να είναι διαφορετικό. Αντί να δυσκολεύεται να κόψει, μπορεί να κόβει στραβά. Δηλαδή αντί η τομή να είναι κάθετη, το αλυσοπρίονο κόβει λοξά και αυτό όχι σε ευθεία, αλλά κάπως σαν καμπύλη. Αυτό εκτός του οπτικού θέματος δημιουργεί και πρόβλημα στην κοπή, αφού συνήθως η λάμα κολλάει μέσα στο ξύλο. Ποιος μπορεί να είναι όμως ο λόγος που το αλυσοπρίονο κόβει στραβά;

1. Λάθος ακονισμένη αλυσίδα

Η πιο απλή αιτία είναι να έχετε ακονίσει λάθος την αλυσίδα. Αν η μία πλευρά είναι πιο ακονισμένη από την άλλη, τότε το αλυσοπρίονο κόβει περισσότερο προς τη μία πλευρά και έτσι κόβει στραβά. Το λάθος ακόνισμα συμβαίνει περισσότερο όταν ακονίζετε με λίμα και δεν έχετε την ίδια ευχέρεια και στα δύο χέρια. Αυτό δεν γίνεται αμέσως, αλλά συνήθως θέλει μερικά ακονίσματα για να είναι τόσο μεγάλη η διαφορά ανάμεσα στα δεξιά και αριστερά δόντια της αλυσίδας. Εδώ η λύση είναι απλή, ακονίζετε την αλυσίδα σε μηχάνημα με οδηγούς και στοπ, ώστε όλα τα δόντια να είναι ακονισμένα το ίδιο.

2. Λάθος αλυσίδα

αλυσίδα αλυσοπρίονου

Μία άλλη αιτία είναι να χρησιμοποιείτε λάθος αλυσίδα. Οι αλυσίδες για τα αλυσοπρίονα έχουν τρία βασικά χαρακτηριστικά. Το πρώτο έχει να κάνει με τον αριθμό των οδηγών που έχει, δηλαδή ας πούμε είναι σαν μονάδα μέτρησης του μήκους της, το δεύτερο έχει να κάνει με το βήμα της αλυσίδας, που με απλά λόγια η απόσταση ανάμεσα στους οδηγούς (μετριέται σε ίντσες) και το τρίτο είναι το πάχος των οδηγών. Έτσι η κάθε αλυσίδα είναι συμβατή μόνο με λάμα με το ίδια βήμα αλλά και το ίδιο πάχος οδηγών αλυσίδας με αυλακιού λάμας. Συνήθως το πάχος του αυλακιού της λάμας έχει να κάνει και με το μήκος, δηλαδή όσο μεγαλώνει το μήκος της λάμας, μεγαλώνει και το πάχος, όμως μπορεί να υπάρχουν ίδιου μήκους λάμες με διαφορετικό βήμα αλλά και πάχος αυλακιού. Έτσι αν κάνετε το λάθος να βάλετε αλυσίδα με μικρότερο πάχος (το αντίθετο προφανώς δεν γίνεται) σε λάμα, τότε η αλυσίδα δεν θα κάθεται σωστά και εκτός του ότι θα προκαλεί φθορά στη λάμα, θα κόβει και αρκετά στραβά, ειδικά μετά από καιρό που θα έχει φάει και λίγο άνισα την λάμα.

Και εδώ η λύση είναι αρκετά απλή. Απλά αγοράζετε την σωστή αλυσίδα για την λάμα που έχετε και πλέον θα κόβει όπως πρέπει.

3. Φθορά στη λάμα

λάμα αλυσοπρίονου

Η τελευταία αιτία είναι να έχει υποστεί φθορά η λάμα του αλυσοπρίονου. Η φθορά μπορεί να έχει επέλθει είτε από πολύ χρήση, δηλαδή φυσιολογική φθορά λόγω χρόνου, όμως μπορεί να γίνει και από κακή χρήση (πχ αν δεν έχετε βάλει λάδι αλυσίδας). Για να καταλάβετε αν αυτή είναι η αιτία, απλώς κουνήστε την τεντωμένη αλυσίδα και αν δείτε ότι παίζει αρκετά, σημαίνει ότι η λάμα έχει φθορά και δεν πατάει σωστά .

Αν η φθορά είναι μόνο στη μία πλευρά της λάμας, τότε με το αναποδογύρισμα της λάμας μπορεί να λυθεί το πρόβλημα. Επίσης, αν είναι στα πλαϊνά του αυλακιού (θα είναι ανομοιογενώς φθαρμένα) τότε μπορεί να γίνει επιδιόρθωση. Η επιδιόρθωση είναι σχετικά απλή και μπορεί να γίνει ακόμα και στο σπίτι με μία ίσια λίμα. Μία απλή μέθοδος για να δείτε αν τα πλαϊνά είναι ίσια γίνεται τοποθετώντας την λάμα πάνω σε μία επίπεδη επιφάνεια. Αν στέκεται -έστω και με λίγο βοήθεια- τότε είναι ίσια και η αλυσίδα θα πατάει ομοιόμορφα. Αν δεν μπορεί να σταθεί με τίποτα, τότε κάποια πλευρά είναι ανισοϋψής.

Αν όμως η φθορά είναι στο εσωτερικό και έχει μεγαλώσει η διάμετρος του αυλακιού της λάμας τότε κανονικά χρειάζεται νέα λάμα γιατί δεν γίνεται να επιδιορθωθεί. Το ίδιο ισχύει και αν το βάθος του αυλακιού έχει μειωθεί τόσο πολύ που οι οδηγοί βρίσκουν στο κάτω μέρος.

oregon λάμα
Μία νέα λάμα από την Oregon που αλλάζει η γραναζωτή μύτη

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε κάποιες νέες λάμες αλλάζει το μπροστινό μέρος με τη γραναζωτή μύτη που είναι και το σημείο που τις περισσότερες φορές φθείρεται το αυλάκι και προκαλεί προβλήματα . Ο λόγος που αλλάζει είναι για να μπορείτε να αλλάξετε το βήμα στην λάμα (σημ: το βήμα εκτός από το γραναζωτό μέρος στη λάμα, εξαρτάται και από την καμπάνα), αλλά βολεύει και για γλυτώσετε λίγα χρήματα από την αλλαγή ολόκληρης της λάμας σε περίπτωση που η φθορά είναι μόνο στο μπροστινό μέρος.

Διαφήμιση
Προηγούμενο άρθροDIY μπαταρία 15Ah για την σειρά PARKSIDE X20V Team
Επόμενο άρθροDIY καταστροφέας με σφυριά για τρακτέρ
Εγγραφείτε
Ειδοποίηση από
guest
0 Σχόλια
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια