Τα PARKSIDE PTBMOD 710 A1 είναι ένα κολωνάτο δράπανο που φέρνουν τα LIDL και διαφέρει αρκετά από τα συνηθισμένα. Σε αντίθεση με τα περισσότερα κοινά κολωνάτα δράπανα που χρησιμοποιούν τροχαλίες και ιμάντες για την ρύθμιση των στροφών, αυτό έχει ηλεκτρονική ρύθμιση στροφών, επομένως η επιλογή είναι πολύ πιο εύκολη. Όμως αυτό έχει και μερικά μειονεκτήματα. Ας το δούμε αναλυτικά
Χαρακτηριστικά PARKSIDE PTBMOD 710 A1
Εταιρία | PARKSIDE |
Μοντέλο | PTBMOD 710 |
Έκδοση | Α1 |
Τύπος | Κολωνάτο δράπανο |
Κατασκευηστής/Εισαγωγέας | Scheppach |
Εγγύηση | 3 χρόνια |
Τιμή | 80 ευρώ@LIDL |
Ισχύς (S1) | 710 WATT |
Ισχύς λειτουργίας (S2) | 900 WATT (5 λεπτά) |
Αριθμός στροφών χωρίς φορτίο | 500 έως 2600 ανά λεπτό |
Εύρος τσοκ | 1.5 έως 13 χιλιοστά |
Μέγιστη διάμετρος διάτρησης ξύλο | 60 χιλιοστά |
Μέγιστη διάμετρος διάτρησης ατσάλι | 13 χιλιοστά |
Μέγιστη διαδρομή διάτρησης | 70 χιλιοστά |
Απόσταση τσοκ έως πλάκα | 280 χιλιοστά |
Διαστάσεις πλάκας | 320 χ 225 χιλιοστά |
Κατηγορία λέιζερ | 2 |
Μήκος κύματος λέιζερ | 650nm |
Ισχύς λέιζερ | <1 mW |
Βάρος | 8.1 κιλά |
Μήκος καλωδίου | 2 μέτρα |
Στάθμη ηχητικής πίεσης | 89,6+-3dB |
Στάθμη ηχητικής ισχύος | 102.6+-3dB |
Εντυπώσεις από κολωνάτο δράπανο PARKSIDE PTBMOD 710 A1
To νέο κολωνάτο δράπανο που φέρνουν τα LIDL είναι το PARKSIDE PTBMOD 710 A1. Αντικατέστησε το κλασσικό PARKSIDE PTBM 500 που έφερνε για αρκετά χρόνια σε διάφορες εκδόσεις (που είχε αντικαταστήσει το PTB16). Η νέα έκδοση κατασκευάζεται από την Scheppach, μια σχετικά γνωστή και αξιόπιστη εταιρία, για λογαριασμό της PARKSIDE. H τιμή που το φέρνουν τα LIDL παραμένει ίδια, δηλαδή 80 ευρώ. Έχει μερικές πολύ σημαντικές διαφορές με το PTBM 500 και γενικότερα τα περισσότερα κλασσικά κολωνάτα δράπανα της αγοράς.
Ισχύς 710 WATT με ενιαίο άξονα
H ονομαστική ισχύς που έχει το PARKSIDE PTBMOD 710 A1 είναι 710 WATT, δηλαδή είναι αρκετά δυνατό για κολωνάτο δράπανο (τα περισσότερα ερασιτεχνικά είναι 350-500 WATT). Σε ζόρι το μοτέρ μπορεί να αποδώσει μέχρι 900 WATT.
Βέβαια εδώ θα πρέπει να αναφερθεί κάτι πολύ σημαντικό. Σε αντίθεση με τα άλλα μοτέρ που χρησιμοποιούν τροχαλία, αυτό έχει κοινό άξονα με το τσοκ. Δηλαδή το μοτέρ δεν είναι πίσω ή δίπλα, αλλά ακριβώς από πάνω από το τσοκ. Αυτό έχει μερικά πλεονεκτήματα (πχ το τσοκ είναι πολύ πιο σταθερό), αλλά έχει και μερικά μειονεκτήματα που θα αναφερθούν πιο κάτω.
Όσον αναφορά την δύναμη, τα πάει αρκετά καλά για ερασιτεχνικό δράπανο. Μπορεί να κάνει με άνεση ακόμα και 13αρες τρύπες σε ατσάλι (με σωστή λίπανση).
Ηλεκτρονική ρύθμιση στροφών
Τώρα πάμε στη πιο σημαντική διαφορά, την ηλεκτρονική ρύθμιση στροφών. Στα κοινά κολωνάτα δράπανα που χρησιμοποιούν τροχαλίες, για να αλλάξεις στροφές έπρεπε να ανοίξεις το καπάκι, να χαλαρώσεις τις τροχαλίες και να αλλάξεις τους 2 ιμάντες στη ρύθμιση που θες. Εκτός του ότι αυτό είναι χρονοβόρο, μπορούσες να ρυθμίσεις τις στροφές μόνο στις λίγες προεπιλογές που υπάρχουν (συνήθως 6-9).
Ο λόγος που τα κολωνάτα δράπανα χρησιμοποιούσαν τροχαλίες και ιμάντες είναι η ροπή. Με αυτό τον τρόπο το μοτέρ δούλευε πάντα στο μέγιστο και ακόμα και στις χαμηλές στροφές έδινε μέγιστη ροπή. Κάτι πολύ σημαντικό για όσους θέλουν να τρυπήσουν κάποιο σκληρό μέταλλο σε χαμηλές στροφές.
Τώρα το PARKSIDE PTBMOD 710 A1 δεν έχει τροχαλίες, αλλά ηλεκτρονική ρύθμιση. Δηλαδή η ρύθμιση των στροφών γίνεται μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη, με εύρος από 500 έως 2600 στροφές. Το πρόβλημα με την ηλεκτρονική ρύθμιση είναι ότι πολύ απλά για να γίνει η μείωση των στροφών το μοτέρ δουλεύει με λιγότερο ρεύμα και αποδίδει μικρότερη ροπή. Δηλαδή με απλά λόγια όταν το μοτέρ είναι στις 500 στροφές έχει το 1/5 της μέγιστης δύναμης που έχει. Φυσικά αυτό είναι μεγάλο θέμα και θα υπήρχε σημαντικό πρόβλημα για όποιον ήθελε να τρυπήσει σε χαμηλές στροφές. Όμως το κολωνάτο της PARKSIDE το λύνει με ένα κολπάκι. Τι κάνει; Όταν ζορίζεται, αυξάνει στιγμιαία τις στροφές (και επομένως την ροπή). Οπότε όταν τρυπάτε μέταλλο στις 500 στροφές και βρίσκει ζόρι, στιγμιαία και χωρίς ν πειράξετε το διακόπτη, αυτό τις ανεβάζει όσο χρειάζεται. Με το που θα σταματήσει να ζορίζεται, ρίχνει τις στροφές στην αρχική ρύθμιση. Φυσικά αυτό δεν είναι και το ιδανικότερο, όμως είναι ένας απλό και αποτελεσματικός τρόπος να λύσει το πρόβλημα στροφών/ροπής που έχει η ηλεκτρονική ρύθμιση.
13αρι τσοκ με κλειδί
Το PARKSIDE PTBMOD έχει 13αρι τσοκ με κλειδί. Για την ακρίβεια έχει εύρος από 1.5 χιλιοστά έως 13. Αν και το 13αρι δεν είναι μικρό, τα περισσότερα κολωνάτα έχουν 16αρι, οπότε είναι καλό να αναφερθεί για όποιον θέλει να χρησιμοποιεί μεγάλα τρυπάνια. Το καλό είναι ότι δεν έχει τζόγο ούτε είναι έκκεντρο, ενώ επειδή δεν κατεβαίνει αλλά πάντα είναι σταθερό στον άξονα του μοτέρ δεν χρειάζεται ρύθμιση και είναι πολύ πιο δύσκολο να αρχίσει να έχει τζόγο μετά από καιρό.
Δεν είναι αυτόματο, αλλά χρησιμοποιεί κλειδί. Το κλειδί έχει ειδική θέση στο πίσω μέρος. Επίσης δεν είναι κωνικό (όπως συνήθως), αλλά βιδώτο.
28 εκατοστά ύψος, 7 εκατοστά βάθος διάτρησης
‘Ενα από τα μειονεκτήματα του PARKSIDE PTBMOD 710 A1 είναι ότι είναι λίγο μικρό σε σχέση με τα υπόλοπα. Για την ακρίβεια η απόσταση από το τσοκ έως τη βάση είναι 28 εκατοστά, οπότε πρακτικά το μέγιστο πάχος υλικού που μπορείτε να βάλετε είναι κοντά στα 20 εκατοστά. Θεωρητικά μπορείτε να αλλάξετε σωλήνα και να το κάνετε πιο ψηλό, απλώς θα πρέπει να βάλετε και το οδοντωτό.
Το βύθισμα που κάνει είναι 7 εκατοστά και μπορεί να ρυθμιστεί και η αρχή αλλά και το τέλος (η αρχή ρυθμίζετε με το μοχλό στο πλάι, το τέλος με το στοπ).
O μοχλός με τον οποίο κατεβάζετε το δράπανο είναι διπλός (συνήθως είναι τριπλός) και έχει αρκετά καλό πιάσιμο, όμως δεν είναι σταθερός, αλλά αλλάζει αναλόγως με το σημείο που βρίσκεται το σώμα.
Επίσης σε αντίθεση με τα άλλα κολωνάτα που κατεβαίνει το τσοκ, εδώ κατεβαίνει όλο το σώμα, μαζί και ο μοχλός.
Δεν έχει μέγγενη
Κάτι πολύ σημαντικό είναι ότι δεν έχει ανεξάρτητη μέγγενη, που μπορεί να ρυθμιστεί πάνω στο σωλήνα, όπως τα περισσότερα κολωνάτα δράπανα. Αυτό έχει μόνο ένα ειδικό σφιγκτήρα και έναν οδηγό στήριξης. Προφανώς μπορείτε να αγοράσετε μία μέγγενη από το εμπόριο για κολωνάτα με το ίδιο σωλήνα, αλλά καλό θα ήταν να είχε από την αρχή.
Βάση αλουμινίου και όχι μαντεμένια
Μία ακόμα σημαντική διαφορά είναι η βάση, που εδώ είναι αλουμινίου και όχι μαντεμένια. Αυτό έχει το πλεονέκτημα ότι κάνει το εργαλείο πολύ πιο ελαφρύ (μόλις 8 κιλά), αλλά δεν έχει την ίδια στιβαρότητα και θέλει σφιγκτήρα ή βίδες πάνω στο πάγκο για να μέινει σταθερό και να μη τουμπάρει.
Λέιζερ για μέγιστη ακρίβεια
Ένα από τα θετικά του κολωνάτου δράπανου της PARKSIDE είναι ότι έχει ενσωματωμένο λέιζερ με σταυρωτή δέσμη, που φωτίζει το κέντρο του σημείου επαφής. Είναι αρκετά πρακτικό αν θέλετε να κάνετε τρύπες ακριβείας. Ο διακόπτης ενεργοποίησης είναι στο πλάι και το καλό είναι ότι δεν είναι ανεξάρτητο, αλλά παίρνει ρεύμα από την παροχή του δράπανου.
Πλαστικό προστατευτικό
Φυσικά υπάρχει πλαστικό προστατευτικό που σηκώνεται προς τα πάνω αν δεν το χρειάζεστε. Δυστυχώς δεν έχει ελατήρια ή κάποιο σύστημα επαναφοράς, αλλά βασίζεται στις βίδες που είναι στερεωμένο. Λογικά μετά από μερικά χρόνια χρήσης, θα λασκάρουν οι βίδες και δεν θα στέκεται τόσο καλά.
Προβλήματα / Ελαττώματα
Μέχρι στιγμής δεν έχει παρουσιάσει κανένα πρόβλημα.
Ελαττώματα υπάρχουν μερικά. Το πρώτο είναι ότι δεν υπάρχει “κουμπί πανικού” (αγγλικά ονομάζεται ή emergency button ή panic button). Γενικά στα κολωνάτα δράπανα εγκαθιστούν ένα μεγάλο κουμπί στο μπροστινό μέρος που κλείνει το μοτέρ αν το αγγίξεις. Σε αυτό δεν υπάρχει. Βέβαια ο διπλός διακόπτης on/off είναι στο μπροστινό μέρος, αλλά το κουμπί πανικού είναι λίγο πιο βολικό.
Το επόμενο ελάττωμα έχει να κάνει με την βάση. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω η βάση είναι αλουμινίου και δεν έχει το απαραίτητο βάρος για να κρατήσει σταθερό το δράπανο. ‘Ετσι αν το σώμα είναι στη πιο ψηλή θέση και ασκηθεί έστω και μικρή πλαϊνή πίεση, αυτό θα αναποδογυρίσει αν δεν έχει στερεωθεί με βίδες ή με σφιγκτήρα.
Επίσης, κάτι που δεν είναι ελάττωμα αλλά για κάποιους ίσως είναι σημαντικό, είναι ότι δεν μπορεί να στρίψει αριστερά ή δεξιά το σώμα. Πάντα θα είναι στο κέντρο (επειδή πατάει πάνω στην οδοντωτή βέργα).
Τέλος, όταν κατεβάζετε το μοχλό, κατεβαίνει όλο το σώμα (μαζί και ο μοχλός) και όχι μόνο το τσοκ. Βέβαια αυτό είναι λόγω της σχεδίασης (το ίδιο θέμα έχει και το Bosch) και όχι κακή κατασκευή του PARKSIDE.
Σύγκριση με ανταγωνισμό
Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν πολλά τέτοια κολωνάτα. Τα περισσότερα που θα βρείτε στο εμπόριο είναι με ιμάντες, όπως το παλιό της PARKSIDE. Πρακτικά το μοναδικό κολωνάτο δράπανο με ηλεκτρονική ρύθμιση στροφών που υπάρχει στην Ελληνική αγορά -εκτός από το PARKSIDE- είναι το BOSCH PBD 40, το οποίο είναι σαφώς καλύτερο (έχει συμπλέκτη για 2 ταχύτητες, LCD οθόνη, πλατύτερη βάση και 10 χιλιοστά παραπάνω βύθισμα), όμως κοστίζει 300 ευρώ.
Όλα τα υπόλοιπα κολωνάτα δράπανα είναι με το κλασσικό σύστημα, οπότε δεν μπορεί να γίνει κάποια σύγκριση.
Συμπέρασμα: Αρκετά καλή επιλογή για όποιον θέλει ένα τέτοιο κολωνάτο δράπανο
Το νέο κολωνάτο δράπανο PARKSIDE PTBMOD 710 A1 είναι μία πολύ καλή επιλογή για όποιον ψάχνει ένα τέτοιο δράπανο. Είναι ιδανικό για όποιον θέλει να το μεταφέρει συχνά επειδή είναι αρκετά ελαφρύ, ενώ βολεύει και αυτούς που θέλουν συχνές αλλαγές στις στροφές. Βέβαια έχει μερικά θέματα, αλλά η αλήθεια είναι ότι αν θέλετε ένα οικονομικό δράπανο με ηλεκτρονική ρύθμιση στροφών δεν υπάρχει άλλη επιλογή, καθώς είναι το μοναδικό που θα βρείτε στην Ελληνική αγορά κάτω από 200 ευρώ.
- Πολύ ελαφρύ
- Γρήγορη ρύθμιση στροφών
- Αρκετά καλή ακρίβεια
- Λέιζερ
- Πλαστικό προστατευτικό
- Φαίνεται να υπάρχουν διαθέσιμα ανταλλακτικά
- 3ετής εγγύηση
- Δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο κάτω από 250 ευρώ
- Δεν έχει μέγγενη
- Δεν έχει συμπλέκτη
- Αναποδογυρίζει εύκολα
- Ο μοχλός βύθισης δεν έχει και τόσο εργονομική σχεδίαση
- Δεν έχει emergency button
Μερικές χρήσιμες πληροφορίες
Σύμφωνα με το εγχειρίδιο χρήσης τα στοιχεία επικοινωνίας για Ελλάδα και Κύπρο είναι τηλ:+800 4003 4003 και
email
(GR):
service.GR@scheppach.com
(CY):
service.CY@scheppach.com
Η LIDL έχει όλα τα εγχειρίδια χρήσης σε ψηφιακή μορφή στο site της. Το συγκεκριμένο μπορείτε να το βρείτε πατώντας εδώ.
Όχι, απολύτως καμία. Μη στέλνετε σχετικές ερωτήσεις.
Στην σελίδα 69 του εγχειριδίου χρήσης υπάρχει διαθέσιμο σχεδιάγραμμα με όλα τα εξαρτήματα του PARKSIDE PTBMOD 710 A1. To κάθε εξάρτημα έχει και αριθμητικό κωδικό .