Αναλογία λαδιού-βενζίνης για δίχρονους κινητήρες

35
σωστή αναλογία λαδιού-βενζίνης

Σε αντίθεση με τους τετράχρονους βενζινοκίνητους κινητήρες όπου η λίπανση γίνεται μέσω κάρτερ, στους δίχρονους κινητήρες η λίπανση του κινητήρα γίνεται μέσω του καυσίμου. Έτσι πρέπει να προσθέτουμε λάδι στην βενζίνη για να μπορεί να λιπαίνεται σωστά ο κινητήρας και να μην κολλήσει. Δεν υπάρχει “σωστή αναλογία” λαδιού βενζίνης για όλους τους κινητήρες, γιατί ο κάθε κινητήρας απαιτεί συγκεκριμένη αναλογία. Έτσι μπορείτε να δείτε ο κατασκευαστής να προτείνει αναλογία από 1:20 έως και 1:100 (σε εξαιρετικές περιπτώσεις).

Τι θα συμβεί αν βάλουμε λάθος αναλογία λαδιού-βενζίνης

Με την σωστή αναλογία λαδιού-βενζίνης ο κατασκευαστής μας εγγυάται ότι ο κινητήρας θα δουλεύει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Αν όμως βάλουμε λάθος αναλογία τι μπορεί να συμβεί; Εδώ θα πρέπει να το χωρίσουμε σε δύο περιπτώσεις, περισσότερο λάδι από ότι πρέπει και λιγότερο λάδι από ότι πρέπει.

Τι θα συμβεί αν βάλουμε περισσότερο λάδι

καπνός καμινάδες
Αν το εργαλείο βγάζει πιο πολύ καπνό και από τις καμινάδες της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη τότε έχετε βάλει πιο πολύ λάδι από ότι πρέπει

Αυτό είναι συνήθως το πιο συχνό λάθος, δηλαδή να βάζουμε περισσότερο λάδι από ότι πρέπει στο καύσιμο. Αυτό μπορεί να γίνει είτε επειδή ερμηνεύσαμε λάθος την αναλογία ή απλώς επειδή βάλαμε παραπάνω για σιγουριά.

Αν βάλουμε λίγο περισσότερο λάδι, δηλαδή πχ 10% περισσότερο δεν θα συμβεί τίποτα ιδιαίτερο. Ίσως δείτε λίγο πιο πολλά καυσαέρια αλλά ως εκεί. Αν όμως βάλουμε πολύ περισσότερο πχ 50% περισσότερο τότε μπορεί να έχουμε αρκετά προβλήματα.

Καταρχάς θα δούμε πολύ πιο πολλά καυσαέρια που θα έχουν και την έντονη μυρωδιά λαδιού. Το πιο πιθανό είναι ο κινητήρας να δουλεύει σαν να είναι μπουκωμένος και να μην μπορεί να πιάσει τις μέγιστες στροφές. Αν το λάδι είναι υπερβολικά πολύ είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα στομώσει και το μπουζί , ενώ αν το δουλέψουμε αρκετά θα έχει πρόβλημα και το καρμπυρατέρ, το φίλτρο αέρος, ακόμα και το φίλτρο βενζίνης.

Τι θα συμβεί αν βάλουμε λιγότερο λάδι

κολλημένος κινητήρας

Και εδώ τα πράγματα είναι περίπου τα ίδια. Αν βάλουμε λίγο λιγότερο λάδι, τότε άμεσα δεν θα έχουμε κάποια δυσάρεστη συνέπεια. Μακροπρόθεσμα ίσως μειώσει την ζωή του κινητήρα (ειδικά αν δουλεύεται επαγγελματικά), όμως σε γενικές γραμμές 5-10% διαφορά δεν πρόκειται να σας κολλήσει τον κινητήρα (ειδικά αν χρησιμοποιούμε καλό λάδι μίξης).

Τώρα αν η διαφορά είναι μεγάλη (πχ βάλουμε 50% λιγότερο), τότε μπορεί οι συνέπειες να είναι άμεσες. Το λάδι στο κινητήρα έχει πολλαπλές χρήσεις. Λιπαίνει, ψύχει, καθαρίζει και “σφραγίζει”. Η έλλειψη λαδιού θα προκαλέσει υπερβολική θερμότητα (και επειδή δεν λιπαίνεται και επειδή δεν ψύχεται) και έτσι μπορεί να κολλήσει ο κινητήρας. Επίσης μπορεί να χαθεί η συμπίεση λόγω φθοράς στην κεφαλή, ακόμα και να λιώσουν πλαστικά και καλώδια που βρίσκονται περιμετρικά του κινητήρα.

Με απλά λόγια, σε αντίθεση με το υπερβολικό λάδι που οι βλάβες είναι μικρές και δεν κοστίζουν πολύ, εδώ ίσως υπάρχει μόνιμη φθορά στον κινητήρα.

Πως υπολογίζουμε πόσο λάδι θα βάλουμε στο καύσιμο σύμφωνα με την αναλογία

Τώρα ας δούμε πως υπολογίζουμε πόσο λάδι χρειάζεται στο καύσιμο ανάλογα με την αναλογία που μας δίνει ο κατασκευαστής. Οι πιο συχνές αναλογίες λαδιού-βενζίνης είναι 1:25, 1:40 και 1:50. Τι σημαίνει όμως αυτή η αναλογία πχ για το 1:50; Πολύ απλά σημαίνει 1 μέρος λάδι για 50 μέρη βενζίνη. Δηλαδή για 50 λίτρα βενζίνης θέλουμε 1 λίτρο λάδι. Οπότε για 5 λίτρα καυσίμου (σύνηθες μέγεθος σε δοχείο βενζίνης) θέλουμε 100 ml λαδιού. Για 1:25, σε 5 λίτρα βενζίνη θέλουμε 200ml λαδιού.

Στον παρακάτω πίνακα θα δείτε συνοπτικά τις αναλογίες λαδιού-καυσίμου για 1 έως 5 λίτρα στις αναλογίες 1:25, 1:40 και 1:50.

 1:251:401:50
1 λίτρο40ml25ml20ml
2 λίτρα80ml50ml40ml
3 λίτρα120ml75ml60ml
4 λίτρα160ml100ml80ml
5 λίτρα200ml125ml100ml

Για να το υπολογίσετε μόνοι σας απλώς πολλαπλασιάστε τα λίτρα βενζίνης με το ποσοστό της αναλογίας (το ποσοστό το βρίσκετε διαιρώντας την αναλογία, δηλαδή 1/25 = 0.04). Επομένως πχ για 2.5 λίτρα βενζίνης με 1:40 κάνετε την απλή πράξη 2500 χιλιόλιτρα * (1/40)= 2500 ml * 0.025 = 62,5 ml

Είναι όλα τα λάδια μίξης ίδια;

αναλογία σε λάδι μίξης

Όχι δεν είναι! Υπάρχει τεράστια διαφορά σε ποιότητα. Ειδικά σε καλούς κινητήρες που απαιτούν 1:50 μίξης, καλό είναι να χρησιμοποιείτε μόνο επώνυμο λάδι μίξης για δίχρονους κινητήρες με την επισήμανση JACO FC ή FD και ISO EGC ή EGD. Ένα καλό λάδι μίξης εγγυάται την σωστή λειτουργία του κινητήρα αν χρησιμοποιείται στην σωστή αναλογία. Όπως φαίνεται και στο παραπάνω πινακάκι από εγχειρίδιο Husqvarna, η ίδια εταιρία συνιστά διαφορετική αναλογία αν χρησιμοποιήσετε καλό λάδι και άλλη αν χρησιμοποιήσετε λίγο πιο κακό.

Γιαυτό πάντα να προτιμάτε επώνυμα λάδια μίξης από αξιόπιστες εταιρίες (είτε κατασκευάστριες εργαλείων ή εταιρίες λαδιών) και να κάνετε την μίξη μόνοι σας και όχι ο υπάλληλος στο βενζινάδικο. Μία λίστα με τα γνωστά λάδια που έχουν ελεγχθεί και έχουν πάρει πιστοποίηση JACO (είναι η Ιαπωνική ένωση για τα λιπαντικά) είναι εδώ.

Μερικά σημεία που πρέπει να προσέξετε

Χρησιμοποιούμε πάντα την ίδια αναλογία λαδιού-βενζίνης;

Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι που μερικοί παραμελούν. Ορισμένοι κατασκευαστές (ειδικά οι Κινέζικοι) συνιστούν μεγαλύτερη αναλογία για τις πρώτες ώρες χρήσης (συνήθως 50 έως 100) και μικρότερη για μετέπειτα.

Ποιος κινητήρας είναι καλύτερος αυτός με τα 1:25 ή αυτός με το 1:50;

Θεωρητικά καλύτερος είναι πάντα αυτός που χρησιμοποιεί μικρότερη αναλογία λαδιού, δηλαδή ο 1:50. Πλέον αναλογία 1:25 θα δείτε μόνο σε Κινέζικους κινητήρες, που έχουν υποδεέστερη τεχνολογία και υλικά κατασκευής.

Υπάρχει διαφορετικό λάδι μίξης για 1:25 και για 1:50;

Σε κάποιες συσκευασίες λαδιού μίξης θα δείτε να αναγράφεται στην ετικέτα 1:50 ή 1:25. Τις περισσότερες φορές αυτό έχει να κάνει με την ποσότητα λαδιού στην συσκευασία ή το ειδικό δοσομετρητή. Δηλαδή μπορεί η ίδια η συσκευασία να είναι 100ml ή ο ειδικός δοσομετρητής έχει χωρητικότητα 100ml και έτσι αν τον γεμίσετε κάνει για 5 λίτρα βενζίνη σε αναλογία 1:50. Υπάρχουν όμως και μερικά λάδια μίξης που υποστηρίζουν ότι είναι ειδικά σχεδιασμένα για κινητήρες με συγκεκριμένη αναλογία λαδιού-καυσίμου. Συνήθως είναι για συγκεκριμένες περιπτώσεις (συνήθως για ειδικούς κινητήρες, πχ motocross, jetski ) .

Πως θα βρούμε τι αναλογία προτείνει ο κατασκευαστής;

Τις περισσότερες φορές η αναλογία αναγράφεται στο καπάκι του τεπόζιτου καυσίμου. Αν δεν αναγράφεται εκεί, θα πρέπει να κοιτάξετε το εγχειρίδιο χρήσης ή κάποια ιστοσελίδα με προδιαγραφές για την συγκεκριμένη μηχανή. Αν για κάποιο λόγο δεν μπορείτε να βρείτε τις προδιαγραφές, τότε θα πρέπει να το πάτε ψαχτά. Πάντα ξεκινάμε από μεγαλύτερη αναλογία (πχ 1:25) και βλέπουμε πως συμπεριφέρεται ο κινητήρας. Αν δείχνει μπουκωμένος, μειώνουμε το λάδι στην αναλογία. Γενικά, οι περισσότεροι δίχρονοι αυτή τη στιγμή είναι με αναλογία 1:40 με 1:50.

Έχει σημασία το χρώμα του λαδιού μίξης

Όχι, το χρώμα δεν έχει να κάνει με την ποιότητα ή με το είδος αναλογίας. Έχει να κάνει καθαρά με την κάθε εταιρία, αλλά συνήθως είναι σε διαφορετικό χρώμα από τα κοινά λάδια για να μην μπερδευτεί κάποιος. Σε άλλες είναι κόκκινο, σε άλλες μπλε, σε άλλες μαύρο. Σίγουρα τα πιο σκούρα χρώματα βοηθούν να καταλάβετε αν το μπιτόνι με το μείγμα έχει όντως λάδι ή το έχετε ξεχάσει. Αλλά πέρα από αυτό δεν έχει κάποια άλλη σημασία.

Διαφήμιση
Προηγούμενο άρθροΤι είναι οι μάσκες N95 και τι διαφορές έχουν από τις απλές μίας χρήσης
Επόμενο άρθροOnline τεστ μυωπίας, τι είναι και που μπορούν να βοηθήσουν
Εγγραφείτε
Ειδοποίηση από
guest

Επιτρέπεται ο ανώνυμος σχολιασμός. Παρότι απαιτείται email, δεν χρειάζεται να είναι το πραγματικό σας email. Δεν επιτρέπονται υβριστικά, προσβλητικά ή spam σχόλια

Η φόρμα σχολιασμού συλλέγει το όνομα, το email και το περιεχόμενου του σχολίου για να μπορούμε να ελέγχουμε τα σχόλια που γίνονται στην ιστοσελίδα. Παρακαλούμε διαβάστε και αποδεχτείτε τους όρους χρήσεις και την πολιτική απορρήτου της ιστοσελίδας μας για να σχολιάσετε
35 Σχόλια
νεότερο
παλαιότερο πιο δημοφιλές
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια