Οι ελαιαοραβδιστικές βέργες είναι αυτόματες βέργες που χρησιμοποιούνται για την συγκομιδή της ελιάς. Υπάρχουν 3 τύποι στην αγορά. Οι απλές χειροκίνητες, οι ηλεκτρικές και οι πνευματικές. Η συγκεκριμένη βέργα ονομάζεται Yamastik νιφάδα χ12 και είναι ηλεκτρική. Είναι Ελληνικής κατασκευής από την εταιρεία Yamastik, που έχει έδρα το Ηράκλειο Κρήτης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά ελαιοραβδιστικής βέργας Yamastik Νιφάδα X12
Γενικά | Μοντέλο | Yamastik Νιφάδα X12 |
Τύπος | Ελαιοραβδιστική βέργα | |
Τροφοδοσία | Συνεχές ρεύμα | |
Χώρα κατασκευής | Ελλάδα | |
Μοτέρ | Ισχύς μοτέρ | 400 Watt |
Τάση μοτέρ | 24VDC | |
Βάρος μοτέρ | Περίπου 1.3 κιλά | |
Ρεύμα λειτουργίας | Περίπου 20 αμπέρ | |
Βέργα | Βάρος βέργας | 1.9 – 2.5 (αναλόγως το μήκος) |
Μήκος βέργας | 2.3 / 2.5 / 2.8 | |
Καλώδιο | Μήκος καλωδίου | 15 μέτρα |
Διατομή καλωδίου | 3 χιλιοστά | |
Ραβδιστικό | Κίνηση | Παλμόπεριστροφική |
Ταχύτητα περιστροφής | 1800 rpm | |
Τύπος | Ελαστικό πλαστικό | |
Αριθμός | 2 χ 6 | |
Απόδοση | 180-210 κιλά καρπού ανά ώρα |
Μικρή εισαγωγή
Η Yamastik είναι μία εκ των 5 μεγάλων Ελληνικών εταιρειών που ασχολούνται με τα μηχανήματα ελαιοσυλλογής. Οι 4 από αυτές βρίσκονται στην Κρήτη και η μία έχει έδρα την Αθήνα. Και οι 5 Ελληνικές εταιρίες βγάζουν πολύ αξιόλογα μοντέλα, μερικά από τα οποία μπορούν να ανταγωνιστούν και τα Ιταλικά, που θεωρούνται τα κορυφαία στο κόσμο.
Το πιο είναι καλύτερο είναι μία πολύ μεγάλη συζήτηση, που πιθανώς δεν έχει και απάντηση. Οι λόγοι για αυτό αρκετοί. Οι κυριότεροι είναι ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις ποικιλίες της ελιάς, στο κλάδεμα αλλά και στους χειριστές. Έτσι για παράδειγμα μία πολύ δυνατή βέργα, που ζυγίζει αρκετά μπορεί για έναν νεότερο να είναι η κατάλληλη επιλογή, αλλά για έναν μεγαλύτερο να είναι η χειρότερη. Το ίδιο ισχύει και για τις ποικιλίες. Άλλο τύπο θέλει η Κορωνέικη άλλο η Καλαμών και άλλο η λαδολιά.
Εντυπώσεις από Yamastik νιφάδα χ12
Η Yamastik νιφάδα χ12 είναι το νεότερο μοντέλο της Yamastik. Είναι μία βέργα με κλασσική παλμοπεριστροφική κίνηση, με την μόνη διαφορά ότι το σχήμα δεν είναι σαν τον αχινό, τον οποίο έχουν οι περισσότερες, αλλά σαν νιφάδα χιονιού (εξ’ου και η ονομασία). Δηλαδή σε κάθε πλευρά έχει 6 διαφορετικά ελαστικά πλαστικά σε σχήμα ανοιχτού Ψ. Αυτή είναι μία σημαντική διαφορά από τα υπόλοιπα ελαιοραβδιστικά, αφού τα περισσότερα έχουν δύσκαμπτες βέργες (είτε από πλαστικό είτε από ανθρακονήματα).
Μοτέρ
Η Yamastik Νιφάδα Χ12 διατίθεται με δύο τύπους μοτέρ. Ένα με 14-17V και ένα με 24-27V. Αυτό στο review είναι το μεγαλύτερο, το 24αρι. Εδώ χρειάζεται λίγο προσοχή, καθώς αν έχετε ήδη ένα ελαιοραβδιστικό (Yamastik ή άλλης εταιρείας) με 14-17V τάση θα πρέπει να πάρετε ένα με αντίστοιχο μοτέρ, καθώς οι γεννήτριες με τα δυναμό δίνουν την ίδια τάση σε όλες τις πρίζες.
Η ισχύς του μοτέρ είναι 400Watt και είναι από τα πιο δυνατά της αγοράς. Η κατασκευή δείχνει αρκετά καλή, χωρίς να έχει κάποιο εμφανές ελάττωμα. Το μόνο που ίσως σας δημιουργήσει πρόβλημα στην αρχή είναι ο διακόπτης. Ο διακόπτης είναι μαλακός και έτσι γυρίζει εύκολα. Αυτό έχει το θετικό ότι μπορείτε να το κλείσετε με μία κίνηση του αντίχειρα, αλλά μπορεί να κλείσει και κατά λάθος. Για να μην συμβεί αυτό, θα πρέπει να το χρησιμοποιείτε με τον διακόπτη να βλέπει πάντα προς την ελιά, τουλάχιστον μέχρι να το συνηθίσετε.
Βέργα
Η βέργα είναι κλασσική αλουμινίου, με διάμετρο περίπου 30 χιλιοστά και πάχος τοιχώματος περίπου 1 χιλιοστό. Η συγκεκριμένη στο review έχει μήκος 250 εκατοστά και είναι η μεσαία. Η αίσθηση που δίνει είναι ότι είναι καλής ποιότητα αλουμίνιο και δύσκολα θα στραβώσει, τουλάχιστον χωρίς κάποιο λάθος.
Ραβδιστικό
Το ραβδιστικό έχει παλμοπεριστροφική κίνηση. Σε αντίθεση με τα εξελιγμένα τύπου αχινού με τις δύο κεφάλες ανά πλευρά, αυτό έχει μόνο μία. Οπότε, θεωρητικά τουλάχιστον, έρχεται σε επαφή με λιγότερες ελιές ανά περιστροφή. Όπως προαναφέρθηκε τα ραβδάκια είναι ελαστικά και αλλάζουν ανεξάρτητα. Δεν χρειάζεται να αλλάξετε όλη τη πλευρά, αλλά μόνο όσες ραβδάκια έχουν πρόβλημα. Η αλλαγή γίνεται εύκολα χωρίς κανένα εργαλείο. Από την εταιρεία δίνονται δύο ανταλλακτικά ραβδάκια.
Τα γρανάζια σε αυτή την έκδοση είναι πλαστικά και είναι σχετικά καλής ποιότητας όπως και το ειδικό γράσο που χρησιμοποιεί η Yamastik. Δυστυχώς δεν είναι τόσο εύκολο να βρείτε το ίδιο γράσο στο εμπόριο και δεν είναι και φθηνό, αλλά σίγουρα αξίζει αν το πετύχετε. Στην νέα νιφάδα τα γρανάζια είναι μεταλλικά και όχι πλαστικά όπως σε αυτή την έκδοση.
Καλώδιο και πρίζα
Το καλώδιο είναι 15μετρο με διατομή 3 χιλιοστά στο καθένα και διάφανο πλαστικό περίβλημα. Δεν έχει επαφές αλλά φις, το οποία είναι το πατενταρισμένη της yamastik που κλειδώνει πάνω στην πρίζα της yamastik και έτσι δεν βγαίνει με το πρώτο τράβηγμα.
Πιθανές απορίες
Είναι αποδοτικό;
Η απάντηση είναι ναι. Μετά από 2 εβδομάδες δοκιμών, η αλήθεια είναι ότι φαίνεται ότι είναι αρκετά αποδοτικό. Είναι λίγο δύσκολο να πει κάποιος αν μπορεί να ρίξει όντως 200 κιλά ανά ώρα, αλλά σίγουρα κατεβάζει εύκολα τις ελιές.
Εκεί που τα πηγαίνει πολύ καλύτερα είναι στις λεγόμενες «ποδιές» της ελιάς. Αν το δέντρο είναι κλαδεμένο ώστε να είναι φορτωμένες οι ποδιές, τότε το κατεβάζει αμέσως. Σε λαίμαργα και γενικότερα όσα κλαδιά πάνε ψηλά δυσκολεύεται λίγο πιο πολύ.
Ρίχνει φύλλα;
Παρότι τα περισσότερα από αυτά τα ελαιοραβδιστικά διαφημίζονται ως απόλυτα φιλικά προς την ελιά και γενικότερα ότι δεν πέφτει φύλλο, αυτό δεν ισχύει σχεδόν για κανένα. Φυλλόπτωση υπάρχει, αλλά σίγουρα δεν είναι μεγάλη. Ειδικά σε απόλυτα υγιές δέντρο, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι είναι πολύ μικρή.
Σπάει κλαδιά;
Εδώ η απάντηση είναι όχι, τουλάχιστον όχι αν το δέντρο είναι σωστά κλαδεμένο και υγιές. Το σπάσιμο των κλαδιών είναι μηδενικό (ειδικά στις ποδιές) και σε αυτό σίγουρα βοηθάνε οι εύκαμπτες βέργες.
Μπερδεύεται ανάμεσα στα κλαδιά;
Εδώ η νιφάδα της Yamastik τα πηγαίνει αρκετά καλά για παλμοπεριστροφικό. Ακόμα και σε ακλαδευτο δέντρο δύσκολα θα το δείτε να μπερδευτεί.
Προκαλεί καρκινώματα;
Δυστυχώς είναι πολύ νωρίς για να λεχθεί αυτό, καθώς τα καρκινώματα προκαλούνται μεταγενέστερα. Σε λίγους μήνες θα γίνει ανανέωση σε αυτό το ερώτημα.
Είναι βαρύ;
Αυτή είναι μία δύσκολη ερώτηση. Σίγουρα δεν είναι βαρύτερο από τον Ελληνικό ανταγωνισμό. Μόνο όσα ελαιοραβδιστικά έχουν βέργα από ανθρακονήματα ή διαφορετικό τύπου μοτέρ είναι πολύ ελαφρύτερα.
Είναι κουραστικό στη χρήση;
Εδώ η απάντηση εξαρτάται καθαρά από τον τρόπο χρήσης. Όταν χρησιμοποιείται σε χαμηλές ελιές σίγουρα είναι πολύ πιο βολικό και άνετο. Όταν το χρησιμοποιείται με το μοτέρ να βρίσκεται πάνω από το ύψος των ώμων είναι αρκετά κουραστικό, αλλά αυτό συμβαίνει σε όλα τα αντίστοιχα ελαιοραβδιστικά.
Μεταφέρει δονήσεις στην λαβή;
Εδώ το Yamastik τα πάει καλά. Οι δονήσεις είναι ανεπαίσθητες. Η βέργα είναι καλά ζυγισμένη και το παλμοπεριστροφικό μοτέρ ειδικά σχεδιασμένο έτσι ώστε να μην δημιουργεί πρόβλημα στο χειριστή.
Είναι αθόρυβη;
Όχι αθόρυβη δεν είναι, αλλά σίγουρα είναι από τα πιο αθόρυβα ελαιοραβδιστικά. Ο θόρυβος είναι μικρός και σίγουρα δεν σε ζαλίζει ακόμα και σε συνεχή χρήση (όπως συνέβαινε με αρκετά ελαιοραβδιστικά παλαιότερης γενιάς άλλων Ελληνικών εταιρειών).
Γίνεται να χρησιμοποιηθεί με μπαταρία;
Ναι γίνεται, αλλά για το συγκεκριμένο μοτέρ απαιτούνται δύο 12 βόλτες μπαταρίες σε σύνδεση σε σειρά. Επομένως πρακτικά δεν βολεύει και τόσο, καθώς κάθε μέρα θα πρέπει να φορτίζετε δύο μπαταρίες και το βάρος αλλά και ο όγκος θα είναι μεγαλύτερος από μία γεννήτρια με κινητήρα.
Με το μικρότερο μοτέρ (14-17VDC), θεωρητικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί με μία μόνο 12V μπαταρία αλλά θα έχει μειωμένη απόδοση (ενώ δεν θα μπορεί να γίνει ρύθμιση στροφών, ενώ με το νέο brushless μοτέρ της Yamastik με ρύθμιση ταχύτητας από το χειριστήριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί απευθείας από μπαταρία χωρίς κανένα πρόβλημα.
Πόσο κοστίζει και που μπορείτε να την βρείτε
Η ελαιοραβδιστική βέργα της Yamastik κοστίζει 280 ευρώ. Η τιμή φαίνεται να είναι φιξ σε όλα τα καταστήματα. Θα την βρείτε σε αρκετά e-shop αλλά και αρκετούς αντιπρόσωπους σε όλη την Ελλάδα.
Χάρτης με τους κατά τόπους αντιπρόσωπους υπάρχει στην ιστοσελίδα της εταιρείας.
Εδώ και μερικούς μήνες έχει κυκλοφορήσει και η νεότερη έκδοση, η Yamastix νιφάδα Χ14, που έχει ένα επιπλέον ραβδάκι σε κάθε πλευρά.
Σύνοψη: Μία αξιόλογη βέργα από μία Ελληνική εταιρία
- Δυνατό μοτέρ
- Χαμηλός θόρυβος
- Ελάχιστες δονήσεις
- Δεν σπάει κλαδιά
- Βαρύτερο από τις βέργες από ανθρακονήματα
- Με το μεγάλο μοτέρ δεν βολεύει η λειτουργία με μπαταρία