Χώρες με μεγάλη βιομηχανική παράδοση , έχουν το δικό τους «brandname» σε συγκεκριμένους τομείς. Έτσι, όπως όταν κάποιος ξένος ακούει Ελληνική κουζίνα, σκέφτεται καλό φαγητό, έτσι και ο μέσος Έλληνας, όταν ακούει Ιαπωνικά πριόνια, Ιταλικά μοτέρ ή Γερμανικά εργαλεία, σκέφτεται ποιοτική κατασκευή, αντοχή και καινοτομία.
Φυσικά όλο αυτό δεν είναι Ελληνική παραξενιά. Αυτές οι χώρες έχουν παγκόσμια φήμη, και έτσι σε όποιο μέρος του πλανήτη και να πάτε θα ακούσετε τα ίδια. Οπότε, πολλές φορές πληρώνουμε αρκετά πιο ακριβά ή απλώς εμπιστευόμαστε τυφλά μία άγνωστη εταιρία, μόνο και μόνο από την χώρα προέλευσης του προϊόντος.
Αυτό ακριβώς έρχεται να εκμεταλλευθεί το επιχειρηματικό «δαιμόνιο». Πως; Κάνοντας μας να πιστεύουμε, ότι προϊόντα που αγοράζουμε έχουν διαφορετική χώρα προέλευσης από την πραγματική. Και δεν μιλάμε απλώς για το εργοστάσιο το οποίο φτιάχτηκε το προϊόν, αλλά γενικότερα για την εταιρία που το σχεδίασε.
H τακτική αυτή, δεν είναι καινούργια. Συμβαίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αλλά τελευταία το κακό έχει πραγματικά παραγίνει….
Fumarayama και Lamogini
To κόλπο είναι απλό. Το μόνο που χρειάζεται είναι η εφεύρεση μίας επωνυμίας που θυμίζει αρκετά επωνυμία από την συγκεκριμένη χώρα που επιθυμούμε. Έτσι απλώς ένα brand που θυμίζει απλώς Ιαπωνικό, Ιταλικό ή Γερμανικό όνομα, είναι αρκετό για να παραπλανηθεί το κοινό. Κάποιες φορές γίνονται τόσο ευφάνταστοι, που χρησιμοποιούν ακόμα και τα σημεία στίξης της Γερμανικής γλώσσας, Ιαπωνικά γράμματα ή χρώματα που θυμίζουν την Ιταλική σημαία.
Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε, ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν γίνεται καμία παρανομία, καθώς δεν αναφέρεται πουθενά σε κάποιο φυλλάδιο ή στην ετικέτα το «Made In Japan» (ή το αντίστοιχο). Το όνομα μόνο αρκεί, αν και φυσικά αρκετοί τοπικοί πωλητές (είτε από άγνοια είτε εσκεμμένα) τα διαφημίζουν λανθασμένα ως Ιαπωνικό, Γερμανικό ή Ιταλικό.
Alibaba και άγιος ο θεός
Τώρα θα ρωτήσετε, αν δεν είναι Ιαπωνικά, Ιταλικά ή Γερμανικά από που στο καλό είναι; Η απάντηση είναι εμφανής. Από την Κίνα φυσικά! Και ξαναλέμε, δεν εννοούμε μόνο το εργοστάσιο κατασκευής, αφού σχεδόν όλα πλέον φτιάχνονται στην ενδοχώρα της Κίνας, αλλά και τις ίδιες τις εταιρίες που τα σχεδιάζουν (ή καλύτερα τα αντιγράφουν) που είναι Κινέζικες.
Η διαδικασία είναι απλή. Το μόνο που έχει να κάνει κάποιος, είναι να μπει στην ιστοσελίδα Alibaba, να βρει αυτό που του αρέσει, να κοτσάρει την ετικέτα με την επωνυμία που του αρέσει και να τα πλασάρει στην αγορά. Το Alibaba, για όσους δεν γνωρίζουν, είναι μία ιστοσελίδα για μαζικές παραγγελίες προϊόντων από Κίνα.
Trust no one!!!
Δυστυχώς, όπως προείπαμε, αυτή η τεχνική marketing είναι τόσο διαδεδομένη, που θα εκπλαγείτε με το πόσες και ποιες εταιρίες το ακολουθούν. Με λίγο ψάξιμο θα ανακαλύψετε ότι ακόμα και επωνυμίες σχετικά γνωστές στο Ελληνικό κοινό, στην πραγματικότητα είναι Κινέζικης κατασκευής και το brandname τους είναι ανύπαρκτο.
Δηλαδή επειδή είναι από την Κίνα είναι ψεύτικα;
Όχι, ο σκοπός του άρθρου δεν είναι αυτός. Οι Κινέζοι τα τελευταία χρόνια έχουν αποδείξει ότι μπορούν να παράγουν πολύ ποιοτικά προϊόντα (πχ δείτε τα Κινέζικα Κινητά). Αλλά, στις περισσότερες των περιπτώσεων, τα συγκεκριμένα προϊόντα είναι του «κιλού».
Δεν έχουν δικό τους «brandname», ούτε υπάρχει κάποια σοβαρή και αξιόπιστη εταιρία, η οποία να έχει κάνει τεχνικές μελέτες και έρευνες πάνω στο προϊόν. Έτσι συνήθως είναι φτηνή αντιγραφή (με reverse engineering) κάποιου επώνυμου προϊόντος, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Ανταλλακτικά!!!
Το πιο σημαντικό πρόβλημα με αυτά τα προϊόντα, είναι ότι επειδή δεν έχουν δικό τους πραγματικό brandname, είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεις ανταλλακτικό. Κάποιες φορές ίσως έχουν οι Ελληνικές εταιρίες που τα εισάγουν, αλλά αυτό δεν ισχύει πάντα, κυρίως επειδή γίνεται συνεχής ανακύκλωση των ονομάτων (όταν το Ελληνικό κοινό μαθαίνει πόσο χάλια είναι και το απορρίπτει, ο εισαγωγέας φέρνει ένα νέο).
Η μόνη εξαίρεση είναι τα προϊόντα τα οποία ανήκουν αποκλειστικά σε κάποια γνωστή εταιρία ή πολυεθνική, στα οποία συνήθως υπάρχουν ανταλλακτικά αλλά και επίσημο σέρβις, μέσω της εταιρίας/πολυεθνικής. Βέβαια και εδώ πάλι υπάρχει το πρόβλημα, ότι θα τα βρείτε μόνο μέσω της επίσημης αντιπροσωπείας, για όσο καιρό τα φέρνει ή βρίσκεται σε λειτουργία.
Έτσι όταν πχ σας χαλάσει το καπάκι από το «Ιταλικό» μοτέρ που αγοράσατε και ψάξετε για ανταλλακτικό τοπικά, το πιο πιθανό είναι να μην βρείτε. Τότε η επόμενη λογική επιλογή είναι το ebay ή το aliexpress έτσι δεν είναι; Όμως όταν πάτε στο ebay και πατήσετε το όνομα από το μοτέρ θα δείτε μηδενικά αποτελέσματα. Ο λόγος είναι ότι τα «βαφτίσια» έγιναν πιθανώς από τον Έλληνα εισαγωγέα.
Με αρκετό ψάξιμο και αν έχετε λίγο σχέση με αυτά, ίσως βγάλετε άκρη, αλλά αν και ίσως….
Αντίθετα αγοράζοντας ένα επώνυμο προϊόν όπως πχ τα Makita, τα Hitatchi, τα Bosch, μπορείτε με μία απλή αναζήτηση στη τοπική αντιπροσωπεία ή και στο Ebay, να βρείτε καινούργια ανταλλακτικά ακόμα και για προϊόντα 20ετίας.
Πως θα προφυλαχθείτε από την παραπλάνηση;
Όπως είπαμε, στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν γίνεται κάποια παρανομία, απλώς παραπλάνηση. Πως μπορείτε λοιπόν να προφυλαχθείτε ώστε να πληρώνετε και αγοράζετε ότι πραγματικά επιθυμείτε; Η λύση είναι πολύ απλή και αρκετά εύκολη: Google It!!!!
Αν πρόκειται για μία πραγματική εταιρία με δικό της brandname, θα έχει επαγγελματική ιστοσελίδα, η οποία λογικά θα έχει και domain αλλά γλώσσα ανάλογη. Αν δεν βρείτε καμία πληροφορία για αυτή την εταιρία ή βρείτε αποτελέσματα μόνο από την Ελληνική αγορά ή το Alibaba, σημαίνει ότι είναι 100% Κινέζικο OEM προϊόν.
Ένας άλλος σημείο, που τις περισσότερες φορές δείχνει τον κατασκευαστή, είναι η εγγύηση που δίνεται. Τα καλά και επώνυμα προϊόντα συνήθως δίνουν εγγύηση από 2 έως 5 χρόνια. Αν δείτε εγγύηση ενός έτους, τότε είναι ένα καλό σημάδι για να υποψιαστείτε. Φυσικά, υπάρχει περίπτωση και κάποια γνωστή και επώνυμη εταιρία, να δίνει και αυτή μόνο 12 μήνες εγγύηση σε συγκεκριμένα προϊόντα, οπότε δεν είναι απαράβατος κανόνας.
Συνοψίζοντας
Για άλλη μια φορά, το ότι πρόκειται για ανώνυμο Κινέζικο προϊόν, δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι είναι για πέταμα. Απλώς θα πρέπει να το συγκρίνετε με ανάλογα Κινέζικα προϊόντα και να το αγοράσετε -εν γνώσει σας- για Κινέζικο και όχι για Ιαπωνικό, Ιταλικό ή Ελληνικό.
Είναι ακριβώς η ίδια λογική με τα αμνοερίφια του Πάσχα, για την οποία γίνεται ντόρος τόσα χρόνια. Τα βαλκανικά αμνοερίφια, δεν είναι απαραιτήτως χειρότερης ποιότητας από τα Ελληνικά, αλλά όταν ο καταναλωτής τα αγοράζει, θα πρέπει να το γνωρίσει και να τα αγοράσει συνειδητά (ως βαλκανικά), πληρώνοντας τα στην ανάλογη τιμή.
Έτσι καλό είναι σαν υγιείς καταναλωτές να απορρίπτουμε τέτοιες τεχνικές «έξυπνου» marketing, τιμωρώντας τις εταιρίες ή τα καταστήματα που ακολουθούν τέτοιες μεθόδους.