Λοιπόν τι κάνουμε όταν σκάσει το λάστιχο;
Το τι κάνουμε όταν σκάσει το λάστιχο, εξαρτάται από αρκετούς παράγοντες. Υπάρχουν διάφορες λύσεις, οι οποίες εξαρτώνται από αρκετούς παράγοντες όπως
- Αν το λάστιχο έχει τρυπήσει ή αν έχει σκάσει
- Το σημείο το οποίο βρισκόμαστε
- Αν έχουμε κάλυψη οδικής βοήθειας
- Αν μπορούμε να κάνουμε εργασίες που απαιτούν σωματική δύναμη
- Αν το αυτοκίνητο έχει ρεζέρβα
1Οδική βοήθεια
Αν στο αυτοκίνητο έχουμε συμβόλαιο οδικής βοήθειας (που καλό είναι πάντα να έχουμε), τότε μπορούμε να τηλεφωνήσουμε στην οδική βοήθεια για να μας μεταφέρει στο πλησιέστερο βουλκανιζατέρ ή να μας βοηθήσει να αλλάξουμε το λάστιχο.
Είναι ιδανική λύση για άτομα που δεν έχουν την δυνατότητα να αλλάξουν λάστιχο μόνοι τους και για αυτοκίνητα που δεν έχουν ρεζέρβα. Δυστυχώς υπάρχει περίπτωση η οδική βοήθεια να μην μπορεί να σας εξυπηρετήσει (πχ αν πάθετε λάστιχο σε κάποιον στενό αγροτικό δρόμο) ή να αργήσει αρκετά, καθώς τα οχήματα της οδικής βοήθειας είναι συνήθως στα αστικά κέντρα.
Συνιστάται
Αν δεν μπορείτε να αλλάξετε λάστιχο μόνος σας ή δεν έχετε ρεζέρβα και είστε σε αστική περιοχή
2Βουλκανιζατέρ με φορητό συνεργείο
Σε αρκετές μεγάλες πόλεις, υπάρχουν βουλκανιζατέρ που έχουν φορητό συνεργείο, το οποίο μπορεί να έρθει να σας αλλάξει λάστιχο σε οποιοδήποτε σημείο βρίσκεστε. Το καλό με αυτά τα φορητά συνεργεία, είναι καταρχάς ότι είναι πάνω σε αγροτικό (πολλές φορές 4χ4) το οποίο μπορεί να πάει ακόμα και σε δυσπρόσιτα σημεία ή στενά σημεία που το μεγάλο όχημα της οδικής δεν μπορεί να προσεγγίσει.
Έχουν μαζί όλα τα απαραίτητα εργαλεία, και έτσι η αλλαγή γίνεται πολύ πιο γρήγορα. Σε περιπτώσεις που το αμάξι σας δεν έχει ρεζέρβα και έχει σκιστεί το λάστιχο, μπορεί να σας φέρουν ακόμα και λάστιχο με κάποια ζάντα που ταιριάζει στο αμάξι σας.
Συνιστάται
- Σε περιπτώσεις που έχει σκιστεί το λάστιχο και δεν έχετε ρεζέρβα
- Σε άτομα που δεν έχουν την δυνατότητα να αλλάξουν λάστιχο μόνοι τους και δεν έχουν οδική ή βρίσκονται σε απομακρυσμένη περιοχή
3Προσωρινή επισκευή
Μικρό κομπρεσέρ αέρα
Ειδικά σπρέι επισκευής ελαστικών
Μια άλλη λύση είναι τα σπρέι επισκευής ελαστικών. Τα σπρέι επισκευής ελαστικών είναι διάφορων τύπων και υπάρχει αρκετή συζήτηση για την αποτελεσματικότητά τους και τις παρενέργειες που μπορεί να έχουν. Όλα αυτά τα σπρέι, υπόσχονται να κλείσουν την διαρροή και έτσι να πάτε μέχρι το βουλκανιζατέρ, χωρίς να αλλάξετε λάστιχο.
Υπάρχουν δεκάδες διαφορετικά σπρέι στην αγορά, με διαφορετική τεχνολογία και διαφορετικές δυνατότητες. Καλό είναι πριν επιλέξετε ένα, να διαβάσετε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης αλλά και τυχόν παρενέργειες που μπορεί να έχει μετά και πως μπορεί να αποφευχθούν.
Στα περισσότερα από αυτά τα σπρέι, πρέπει να αφαιρέσετε την βαλβίδα και έπειτα με αδειάσετε το σπρέι μέσα στο ελαστικό. Το σπρέι εκτός από το κλείσιμο της τρύπας, θα φουσκώσει μερικώς και το ελαστικό.
Κάτι το οποίο θα πρέπει να ξέρετε, είναι ότι τα μερικά από αυτά τα σπρέι έχουν περιορισμένες δυνατότητες και μπορεί να καλύψουν μέχρι ένα συγκεκριμένο πλάτος ελαστικού ή μόνο πολύ μικρές τρύπες.
Τέλος μετά τη χρήση αυτών των σπρέι, το ελαστικό χρειάζεται εσωτερικό καθαρισμό, καθώς θα έχει μια ελαστική στρώση εσωτερικά. Ο καθαρισμός αυτός μπορεί να πάρει χρόνο και είναι κάτι που κάποια βουλκανιζατέρ ίσως αρνηθούν να κάνουν ή ζητήσουν επιπλέον αμοιβή.
Εκτός από τα απλά σπρέι επισκευής ελαστικών, υπάρχει ο συνδυασμός μικρού κομπρεσέρ αέρος με σφραγιστικό υγρό. Αυτό το σύστημα συνήθως υπάρχει σε αυτοκίνητα που εργοστασιακά δεν έχουν ρεζέρβα λόγω χώρου ή βάρους. Είναι αισθητά πιο ακριβό από ένα απλό κομπρεσέρ ή ένα απλό σπρέι, αλλά σίγουρα είναι καλύτερος συνδυασμός, αφού έχετε ταυτόχρονα και ένα μικρό κομπρεσέρ αλλά και σφραγιστικό (αν θέλετε). Για όλες αυτές τις συσκευές υπάρχει ανταλλακτικό υγρό και έτσι μπορείτε να τις χρησιμοποιείτε όσο θέλετε. Το κόστος είναι συνήθως 50-100 ευρώ για τη συσκευή και 10-20 ευρώ για κάθε ανταλλακτικό υγρό.
4Επιδιόρθωση μόνος σας
Η επόμενη επιλογή είναι να επιδιορθώσετε μόνος σας την τρύπα. Στην αγορά κυκλοφορούν ειδικά κιτ επιδιόρθωσης ελαστικών, που κάνουν περίπου την δουλειά που κάνει και ένα βουλκανιζατέρ, χωρίς να χρειαστεί να αφαιρέσετε το ελαστικό.
Τα κιτ αυτά περιλαμβάνουν μερικά εργαλεία, μια κόλλα και μερικά ελαστικά γορδόνια. Δεν χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη τεχνική για την χρήση τους, αφού είναι πολύ απλή η επισκευή. Το μόνο αρνητικό, είναι ότι απαιτεί λίγη σωματική δύναμη όταν θα βάζετε το γορδόνι με το ειδικό εργαλείο μέσα στο ελαστικό. Οπότε είναι κάτι που δεν μπορούν να κάνουν τα πολύ αδύναμα άτομα.
Διαδικασία
Η διαδικασία επιδιόρθωσης είναι απλή.
Καταρχάς θα πρέπει να έχετε όσο πιο μεγάλη ευχέρεια κινήσεων γίνεται. Γιαυτό καλό είναι να φέρετε το σημείο της τρύπας στο πάνω μέρος της ρόδας και αν πρόκειται για το μπροστινό άξονα να στρίψετε την ρόδα προς το εξωτερικό, ώστε να βγει από τον θόλο όσο γίνεται. Αν πρόκειται για τον πίσω άξονα ίσως χρειαστεί να σηκώσετε το αυτοκίνητο ή να βγάλετε την ρόδα.
Έπειτα θα πρέπει να βρείτε το σημείο της τρύπας και να αφαιρέσετε το ξένο υλικό που προκάλεσε την τρύπα. Αυτό το σημείο είναι ίσως το πιο δύσκολο, καθώς μερικές πρόκες ίσως έχουν μπει αρκετά μέσα και δεν σας δίνουν την δυνατότητα να τις πιάσετε. Καλό είναι να έχετε μαζί σας μια πένσα ή τσιμπίδα.
Αφού έχετε αφαιρέσει το ξένο υλικό, με το εργαλείο που είναι σαν σουβλί μεγαλώνετε λίγο την τρύπα. Δεν θέλει ιδιαίτερη δύναμη ή πολύ ώρα, απλώς μερικά πάνω-κάτω.
Τώρα περνάτε το κορδόνι από το μάτι στο εργαλείο που μοιάζει με βελόνα και βάζετε την κόλλα στο κορδόνι (σημ. σε μερικά κορδόνια μπορεί να μην χρειαστεί κόλλα. Διαβάστε τις οδηγίες κάθε φορά για σιγουριά). Με το κορδόνι περασμένο περίπου στο κέντρο, προσπαθείτε να το βάλετε μέσα στην τρύπα. Όσο πιο σκληρό είναι το ελαστικό, τόσο πιο δύσκολη θα είναι η διαδικασία. Δεν είναι ανάγκη να μπει όλο μέσα αλλά να υπολογίσετε ότι προεξέχει σίγουρα μερικά χιλιοστά στο εσωτερικό του ελαστικού. Όταν θα έχει μπει όσο πρέπει, τραβάτε έξω το εργαλείο. Μην φοβάστε ότι μαζί θα βγει και το κορδόνι, καθώς θα έχει ελευθερωθεί όσο το πιέσατε.
Πλέον με μια λεπίδα ή μαχαίρι, κόβετε ότι προεξέχει από το ελαστικό. Αν θέλετε μπορείτε να κάψετε με έναν αναπτήρα το προεξέχον κορδόνι, ώστε να γίνει μια επίπεδη μάζα με το ελαστικό.
Συνιστάται
- Για μοτοσικλέτες
- Για αυτοκίνητα χωρίς ρεζέρβα
- Για άτομα που βγαίνουν αρκετά εκτός δρόμου
5Ρεζέρβα
Κλασσικός μηχανικός γρύλος
Υδραυλικοί γρύλοι
Οι υδραυλικοί γρύλλοι είναι πολύ πιο εύκολοι στην χρήση και θέλουν λιγότερη μυική δύναμη για να σηκωθεί πλήρως ένα αυτοκίνητο. Υπάρχουν 2 κατηγορίες, οι σταθεροί γρύλλοι και οι γρύλλοι με ρόδες (όπως στα βουλκανιζατέρ).
Ηλεκτρικοί γρύλοι
Στην αγορά υπάρχουν και ηλεκτρικοί γρύλλοι αυτοκινήτου που τροφοδοτούνται από τον αναπτήρα του αυτοκινήτου και μπορεί να κάνουν το σήκωμα του αυτοκινήτου παιχνιδάκι.
Φυσικά κυρίως λόγω κόστους, αλλά και συντήρησης δεν τους έχει κανένα αυτοκίνητο εργοστασιακά.
Διαδικασία
Πρώτον βγάζετε από το πορτ παγκάζ την ρεζέρβα, τον γρύλλο και το κλειδί. Βάζετε τον γρύλλο λίγο πιο πίσω από τη ρόδα που έχει το πρόβλημα. Στα νεότερα αυτοκίνητα υπάρχουν 4 γάντζοι περιμετρικά του οχήματος, πάνω στους οποίος κλειδώνει η βάση του γρύλλου. Αν έχει και το δικό σας αυτοκίνητο τέτοιο, βάλτε το εκεί. Αν δεν έχει βάλτε το σε κάποιο σημείο που είναι σασί και μπορεί να ακουμπάει σταθερά. Προσοχή μην ακουμπήσετε σε πλαστικό γιατί θα το σπάσετε με την πίεση.
Πριν αρχίζετε να ανεβάσετε το γρύλλο, θα πρέπει να ξεσφίξετε τα παξιμάδια της ρόδας. Ξεκινήστε από όποιο παξιμάδι θέλετε, και προχωρήστε σε κάποιο αντιδιαμετρικό του μέχρι να ξεσφίξετε όλα.
Προσοχή μην ξεβιδώσετε εντελώς τα παξιμάδια. Απλώς να τα ξεσφίξετε κάνοντας το πολύ μια περιστροφή. Ο λόγος που το κάνετε σε αυτό το στάδιο και όχι όταν βρίσκεται στον αέρα, είναι ότι χρειάζεστε την αντίσταση του εδάφους στη ρόδα, ώστε να μπορέσετε να ξεσφίξετε τα παξιμάδια.
Αυτό το κομμάτι είναι το πιο δύσκολο στην όλη διαδικασία, γιατί μπορεί να παξιμάδια να είναι πολύ σφιγμένα από κάποιο αερόκλειδο. Αν έχει συμβεί αυτό, ακόμα και ένας νεαρός άνδρας με καλή σωματική διάπλαση θα δυσκολευτεί να τα ξεσφίξει, χωρίς την χρήση μεγάλου μοχλού ή κάποιου σφυριού.
Τώρα αρχίζετε να ανεβάζετε τον γρύλλο. Θα πρέπει να τον ανεβάσετε τόσο ώστε να μπορεί να μπει η ρεζέρβα. Όταν ανεβεί στο κατάλληλο ύψος, αφαιρείτε την ρόδα. Προσοχή αν είναι μεγάλων διαστάσεων θα είναι αρκετά βαριά.
Έπειτα με προσοχή βάζετε την ρεζέρβα και αρχίσετε να βιδώνετε τα παξιμάδια με το χέρι όσο πάει. Πάλι και εδώ όπως και πριν, βιδώνετε πάντα ένα αντιδιαμετρικό του προηγούμενου.
Εφόσον τα έχετε βιδώσει όλα, κατεβάζετε σιγά σιγά το αυτοκίνητο με τον γρύλλο. Αν έχετε υδραυλικό γρύλλο, πρέπει να ξεσφίξετε σιγά σιγά την βίδα ασφαλείας, γιατί αν το κάνετε γρήγορα θα πέσει κάπως απότομα.
Τώρα με το κλειδί σφίγγετε τα παξιμάδια όσο πάει. Δεν χρειάζεται να το παρακάνετε, απλώς να τα σφίξτε όσο πάει.
Βγάζετε το γρύλλο και τον τοποθετείτε πάλι στην θέση του
Εδώ υπάρχει ένα θέμα που χρειάζεται προσοχή. Στα περισσότερα αυτοκίνητα η ρεζέρβα είναι λάστιχο ανάγκης, και όχι κανονικό. Αυτό σημαίνει ότι έχει μικρότερες διαστάσεις και πολύ μικρότερη πίεση αέρα. Πάνω στην ρεζέρβα θα δείτε πόσο είναι η μέγιστη ταχύτητα που μπορείτε να πάτε ασφαλώς, με αυτή τη ρεζέρβα. Πάντως σίγουρα, αν η ρεζέρβα έχει άλλη διάσταση από το κανονικό σας λάστιχο, δεν θα πρέπει να ξεπεράσετε τα 40-50 χιλιόμετρα την ώρα, γιατί το αυτοκίνητο δεν θα υπακούει το ίδιο
.
Συνοψίζοντας
Καλό είναι βέβαια να υπάρχει πάντα κάλυψη οδικής βοήθειας, γιατί ποτέ δεν ξέρετε τι μπορεί να συμβεί. Ειδικά σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ή άτομα που δεν μπορούν να κάνουν δύσκολες εργασίες είναι απολύτως απαραίτητη.
Τα κινητά βουλκανιζατέρ είναι μια πολύ καλή λύση, που μπορεί να έχει λίγο μεγαλύτερο κόστος, αλλά σας γλυτώνει από κάθε κόπο. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχουν παντού, γιαυτό καλό είναι να έχετε και ένα κιτ επισκευής ελαστικών πάντα μέσα στο αμάξι, ειδικά αν πηγαίνετε με το αυτοκίνητο σε εκτός δρόμου διαδρομές.
Μερικά ακόμα δημοφιλή άρθρα για το αυτοκίνητο
- Δείτε πως αλλάζουμε καμένες ασφάλειες στο αυτοκίνητο
- Δείτε πως αλλάζουμε μπαταρίες από τα κλειδιά του αυτοκινήτου