Οι περισσότερες επισκευές στο αυτοκίνητο θέλουν κάποια εξειδίκευση και σχετικά καλή εμπειρία για να να τις πραγματοποιήσετε. Υπάρχουν αρκετές όμως, που μπορείτε να τις κάνετε εύκολα μόνοι σας αν έχετε τα απαραίτητα εργαλεία και την όρεξη για μαστορέματα και έτσι να γλυτώσετε τα εργατικά.
 
Μια από αυτές είναι και η αλλαγή των λαδιών του κινητήρα και του φίλτρου λαδιού. Είναι κάτι πάρα πολύ απλό που μπορεί να γίνει σε λιγότερο από μισή ώρα με ελάχιστο κόπο.
 

Κατάλληλο λάδι μηχανής

Το πιο σημαντικό κομμάτι στη αλλαγή λαδιών είναι να βρείτε το σωστό λάδι για τον κινητήρα σας. Ο κάθε κινητήρας έχει τις δικές του απαιτήσεις και καλό είναι να τηρείται τις συστάσεις των κατασκευαστών. 
 
Στο βιβλίο οδηγιών του αυτοκινήτου θα βρείτε αναλυτικά τι λάδι χρειάζεται ο κινητήρας σας αναλόγως με τις κλιματολογικές συνθήκες στις οποίες ζείτε. Αν ζείτε σε πολύ ψυχρό κλίμα που η θερμοκρασία είναι πολλές φορές υπό του μηδενός πρέπει να χρησιμοποιήσετε λάδι διαφορετικό από ότι αν ζείτε σε περιοχή με ήπιες θερμοκρασίες. 
 

Τύποι λαδιών

Τα λάδια μηχανής χωρίζονται σε απλά, ήμι-συνθετικά και συνθετικά.
 
Τα συνθετικά λάδια κοστίζουν λίγο παραπάνω αλλά έχουν καλύτερη απόδοση, ειδικά σε βαριά χρήση. Έτσι οι αλλαγές καυσίμων γίνονται ανά μεγαλύτερα διαστήματα (μέχρι και 20.000 χιλιόμετρα). Συνήθως είναι απαραίτητα σε αμάξια πολλών κυβικών και επαγγελματικά.
 
Τα ήμι-συνθετικά είναι μια μίξη συνθετικού λαδιού με συμβατικό. Έχουν μια μέση τιμή και μέση απόδοση (7500-10000 χλμ). Συνήθως χρησιμοποιούνται από την πλειοψηφία των νέων μικρού και  μεσαίου κυβισμού αμαξιών.
 
Τα απλά συμβατικά λάδια, είναι λάδια ορυκτής προέλευσης, έχουν μικρότερο κόστος αλλά και μικρότερη διάρκεια ζωής ( περίπου 5000 χλμ). 
 
Υπάρχει και μια τέταρτη ανεπίσημη κατηγορία, που ουσιαστικά είναι παρακλάδι των ήμι-συνθετικών και των συνθετικών λαδιών. Είναι συνθετικά λάδια με πολλά πρόσθετα και βελτιωτικά του κινητήρα (καθαριστικά, σφραγιστικά,  , όπως για παράδειγμα τα λάδια High-Mileage που προτείνονται για αμάξια με πάρα πολλά χιλιόμετρα (>150-200.000 χιλιόμετρα)  και υπόσχονται  μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του κινητήρα.
 

Κωδικός λαδιού

Το κάθε λάδι ξεχωρίζει με βάση ένα διπλό συνήθως κωδικό που χαρακτηρίζει το πόσο ιξώδες είναι. 
Το πρώτο μέρος αποτελείται από έναν αριθμό και στο τέλος το γράμμα W (Winter) και είναι για κρύα εκκίνηση. 
 
Το δεύτερο αποτελείται από μόνο έναν αριθμό και είναι για ζεστή εκκίνηση (στους 100 βαθμούς Κελσίου). 
 
Το κάθε μέρος μπορεί να έχει 11 διαφορετικές βαθμίδες: 0 ,5 ,10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55 και 60.
Έτσι για παράδειγμα στην Ελλάδα ένα συνηθισμένο λάδι για τη νότια Ελλάδα είναι το 10W-40. Για την βόρεια Ελλάδα για τον ίδιο κινητήρα μπορεί να χρησιμοποιείται 0W-30 ή 5W-30. 
Όσο μικρότερος είναι ο αριθμός πριν το W τόσο καλύτερα αποτελέσματα σε κρύα κλίματα. Το 0 είναι το βέλτιστο. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός μετά το W τόσο καλύτερα αποτελέσματα έχει στις μεγάλες θερμοκρασίες. Βέβαια όσο μεγαλύτερος είναι, τόσο λιγότερη οικονομία καυσίμου κάνει το αμάξι. 
Πηγή φώτο IQIAmerica
Πηγή φώτο IQIAmerica

Συμβατότητα με κινητήρα

Εκτός όμως από τον κωδικό που δείχνει πόσο ιξώδες είναι το λάδι του αυτοκινήτου, έχει και έναν άλλο κωδικό που μας δείχνει τη συμβατότητα του με τον κινητήρα. Αυτός ο κωδικός είναι συνήθως δύο γράμματα, για παράδειγμα SN. To πρώτο γράμμα έχει να κάνει με το αν ο κινητήρας είναι βενζίνης ή πετρελαίου. S είναι για βενζίνη και C για πετρελαίου.

Το δεύτερο γράμμα έχει να κάνει με τη τεχνολογία κατασκευής του κινητήρα. Ξεκινάει από το γράμμα Α για τους κινητήρες στις αρχές του προηγούμενο αιώνα και φτάνει μέχρι το γράμμα Ν (για τους βενζινοκινητήρες) και Ι για πετρελαιοκινητήρες.

Έτσι καλό είναι να ελέγχετε τη συμβατότητα του κινητήρα σας με το λάδι. Αν και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μεταγενέστερο λάδι στις περισσότερες μηχανές χωρίς πρόβλημα (για παράδειγμα SN λάδι σε κινητήρα που αναφέρει SM), ίσως είναι καταστροφικό να χρησιμοποιήσετε προγενέστερο λάδι από ότι αναφέρει ο κατασκευαστής.

Κάθε μεγάλη εταιρία λιπαντικών έχει ένα ειδικό κατάλογο με το κατάλληλο λάδι για κάθε αυτοκίνητο. Ο κατάλογος αυτός βρίσκεται συνήθως στις ιστοσελίδες των εταιριών αυτών και μπορείτε εύκολα να τον βρείτε αν γνωρίζετε Αγγλικά.


Αλλαγή λαδιών

 

αλλαγή λαδιώνΓια να γίνει αλλαγή λαδιών στον κινητήρα θα πρέπει να έχουμε πρόσβαση στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου. Δεδομένου ότι το αυτοκίνητο συνήθως έχει ελάχιστη απόσταση από το έδαφος και δεν χωράει κάποιος άνθρωπος από κάτω,η αλλαγή λαδιών στον κινητήρα μπορεί να γίνει με δύο διαφορετικούς τρόπους.

 
Καλό είναι όταν κάνετε την αλλαγή λαδιών ο κινητήρας να είναι λίγο ζεστός για να κυλάει το λάδι πολύ πιο εύκολα και να μειώσετε αρκετά το χρόνο αποστράγγισης, αλλά όχι υπερβολικά ζεστός γιατί θα είναι αδύνατη η αλλαγή των λαδιών λόγω θερμοκρασίας.
 
Πριν ξεκινήσετε βεβαιωθείτε ότι έχετε τα απαραίτητα υλικά που χρειάζονται για την αλλαγή

 

Υλικά

  • Νέο κατάλληλο λάδι κινητήρα
  • Ροδέλα τάπα κάρτερ
  • Κατάλληλο κλειδί για την τάπα του κάρτερ
  • Δοχείο αποστράγγισης
  • Ράμπες ή γρύλλους
  • Πανιά ή απορροφητικό χαρτί κουζίνας

Ράμπα

 

ramp1Ο πρώτος και πιο εύκολος είναι με τη χρήση ράμπας.  Οι ράμπες μπορεί να είναι ανυψωτικές ή υπόγειες. Και τις δύο μπορείτε να τις φτιάξετε μόνοι σας. Πιο εύκολη και πιο εύχρηστη είναι η ανυψωτική ράμπα.

 
Αν έχετε πρόσβαση σε κάποια ράμπα λοιπόν μπορείτε με πολύ λίγο κόπο να αλλάξετε τα λάδια στον κινητήρα σας.
 
Απλώς βάζετε το αυτοκίνητο στη ράμπα, το ασφαλίζετε με χειρόφρενο και μπαίνετε κάτω από το αυτοκίνητο. Αν το αυτοκίνητο έχει πλαστικό προστατευτικό (ποδιά) που εμποδίζει τη πρόσβαση στο κάρτερ της μηχανής θα πρέπει να το αφαιρέσετε .
 
 
Allagi_Ladion_6Στο κάτω μέρος της μηχανής βρίσκεται το κάρτερ,το οποίο στη άκρη έχει μια βίδα, την λεγόμενη τάπα κάρτερ. Η βίδα αυτή αν και έχει το ίδιο σπείρωμα για σχεδόν όλα τα μοντέλα αυτοκινήτων, μπορεί να έχει διαφορετικό εξωτερικό μέγεθος. Έτσι το κλειδί που χρειάζεται διαφέρει για κάθε τάπα. Συνήθως είναι 17-19. 
 
Πριν ξεβιδώσετε τη τάπα θα πρέπει να έχετε τοποθετήσει ένα δοχείο αποστράγγισης στο οποίο θα πέφτουν τα παλιά λάδια. Τα λάδια αυτά είναι βλαβερά για το περιβάλλον και δεν θα πρέπει με κανένα τρόπο να ρίχνονται σε υπονόμους ή αποχετεύσεις. Τα περισσότερα μαγαζιά λιπαντικών συλλέγουν χρησιμοποιημένα λάδια και τα προωθούν για ραφινάρισμα ή καταστροφή.
 

Ειδικά δοχεία αποστράγγισης λαδιού

Στην αγορά κυκλοφορούν ειδικά δοχεία αποστράγγισης λαδιών που κάνουν την δουλειά σας αρκετά εύκολη. Αν δεν θέλετε να αγοράσετε κάποιο τέτοιο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα παλιό πλαστικό δοχείο αφού το έχετε κόψει καταλλήλως. Όσο μεγαλύτερη η επιφάνεια που θα έχει τόσο καλύτερα.

Διάφοροι τύποι εμπορικών δοχείων αποστράγγισης λαδιού
Διάφοροι τύποι εμπορικών δοχείων αποστράγγισης λαδιού
 

Καλό είναι επίσης να έχετε ανοίξει το καπάκι του κινητήρα στο οποίο βάζουμε το νέο λάδι για να μπορεί να γίνεται πιο εύκολα και γρήγορα η ροή του λαδιού.

Αφού έχετε λοιπόν εξασφαλίσει ότι το δοχείο αποστράγγισης είναι ακριβώς κάτω από το κάρτερ, ξεβιδώνετε σιγά σιγά την τάπα. Αφού έχει λασκάρει λίγο ,συνεχίστε το ξεβίδωμα με το χέρι φορώντας ένα γάντι. Όταν νιώσετε ότι η βίδα είναι έτοιμη να βγει ,προσπαθήστε να την κρατάτε σταθερά τραβώντας τη ελάχιστα ώστε να μην σας πέσει με τη πίεση μέσα στο δοχείο αποστράγγισης. 
 αλλαγή λαδιών σε κινητήρα αυτοκινήτου
 
Όταν θα βγει η τάπα το λάδι θα αρχίσει να τρέχει προς το δοχείο αποστράγγισης. Τώρα θα πρέπει να το αφήσετε να στραγγίσει. Αν ο κινητήρας ήταν τελείως κρύος και οι καιρικές συνθήκες είναι κρύες, θα πάρει περισσότερη ώρα.
 
Όταν έχει στραγγίσει εντελώς και δεν στάζει πλέον λάδι, πρέπει να ξαναβιδώσετε την τάπα του κάρτερ. Θα πρέπει κάθε φορά που αλλάζετε λάδια να χρησιμοποιείτε μια νέα ροδέλα για την τάπα του κάρτερ. Την ροδέλα αυτή θα την αγοράσετε από καταστήματα λιπαντικών η ανταλλακτικών αυτοκινήτου.
Τάπα κάρτερ Μ14 σπείρωμα,17αρι κλειδί και χάλκινη ροδέλα
Τάπα κάρτερ Μ14 σπείρωμα,17αρι κλειδί και χάλκινη ροδέλα
Αφού έχετε τοποθετήσει νέα ροδέλα, βιδώνετε προσεκτικά τη τάπα. Εδώ πρέπει να είστε προσεκτικοί και να μη βιαστείτε γιατί μπορεί να φάτε τις βόλτες του κάρτερ και μετά να αντιμετωπίσετε πρόβλημα. Όταν νιώσετε ότι η βίδα είναι σωστά τοποθετημένη και βιδώνετε με ευκολία σφίξτε την.
 
Τώρα θα πρέπει να καθαρίσετε με πανιά ή απορροφητικό χαρτί τυχόν λάδι που έπεσε πάνω στον κινητήρα επιμελώς. Λάδι πάνω στον κινητήρα μπορεί να προκαλέσει ακόμα και φωτιά στο αυτοκίνητο, αν υπερθερμανθεί αρκετά.
 Allagi_Ladion_28

 

 
Τώρα θα πρέπει να βάλετε το νέο λάδι στον κινητήρα. 
 
Προσοχή, σιγουρευτείτε ότι έχετε βιδώσει την τάπα του κάρτερ και το φίλτρο λαδιού πριν βάλετε τα νέα λάδια στον κινητήρα.
 
Αν το αυτοκίνητο είναι σε επίπεδη ράμπα, βάζετε την προτεινόμενη ποσότητα λαδιού με τη χρήση ενός χωνιού για να μη χυθούν λάδια πάνω στη μηχανή. Καλό είναι να είστε προσεκτικοί αν δεν ξέρετε ακριβώς την προτεινόμενη ποσότητα λαδιού, γιατί υπερπλήρωση του κινητήρα με λάδι θα δημιουργήσει προβλήματα. Έτσι αν δεν είστε σίγουροι, καλό είναι να ρίχνετε τμηματικά το λάδι και με τη βέργα ένδειξης να ελέγχετε πόσο λάδι χρειάζεται ακόμα.
Βέργα ένδειξης λαδιού κινητήρα
Βέργα ένδειξης λαδιού κινητήρα
Η βέργα ένδειξης έχει 2 τρύπες για δείκτες. Η μία τρύπα στη άκρη είναι το ελάχιστο όριο λαδιού που πρέπει να έχει ο κινητήρας και η τρύπα στη μέση είναι το μέγιστο όριο λαδιού που πρέπει να έχει ο κινητήρας. Καλό είναι η ένδειξη λαδιού να είναι περίπου στη μέση των δύο αυτών τρυπών.
 

Αν το μοντέλο του κινητήρα σας καίει λάδια θα πρέπει ανά τακτά διαστήματα να ελέγχετε και να προσθέτετε το απαραίτητο λάδι. Και απαραίτητα σε μεγάλα ταξίδια να έχετε μαζί σας επιπλέον λάδι.
Αν δεν καίει ένας έλεγχος περίπου στα μισά των προκαθορισμένων χιλιομέτρων είναι αρκετός.


Ανυψωτικά μηχανήματα (γρύλλοι)

γρύλοι αμαξιού 
 

Ο άλλος είναι με τη χρήση ανυψωτικών μηχανισμών, τύπου γρύλλου. Αυτός ο τρόπος είναι λίγο πιο επίπονος, ειδικά αν έχετε μηχανικούς γρύλλους. Αν έχετε υδραυλικούς γρύλλους (εικ.2 και εικ.3) τότε είναι σχετικά εύκολη η εργασία.

Οι υδραυλικοί γρύλλοι είναι δύο ειδών.Οι γρύλλοι μπουκάλας (εικ.3) οι οποίοι είναι σταθεροί και οι τροχήλατοι ή καροτσόγρυλλοι (εικ.2.Είναι αυτοί που έχουν τα συνεργεία) οι οποίοι έχουν παραπάνω κόστος αλλά προσφέρουν μεγαλύτερη ευκολία.
 
Αν δεν έχετε κάποιο μεγάλο τροχήλατο υδραυλικό γρύλλο, τότε θα χρειαστείτε δύο τους οποίους θα τους τοποθετήσετε στους ειδικούς γάντζους που έχει το αυτοκίνητο λίγο μετά τον πρόσθιο άξονα. Θα πρέπει να σηκώσετε το αυτοκίνητο στο ίδιο ύψος και στους δύο γρύλους και το ύψος αυτό να είναι ικανό να σας επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση κάτω από το αυτοκίνητο. Καλό είναι εκτός από τους γρύλους να τοποθετήσετε και τρίποδα για επιπλέον ασφάλεια, αν έχετε.
 
Εφόσον ανυψώσετε το αυτοκίνητο η διαδικασία είναι ακριβώς ίδια με την παραπάνω μέθοδο. Με τη μόνη διαφορά ότι με την ανύψωση σε κλίση, το αυτοκίνητο θα στραγγίσει λίγο καλύτερα από ότι σε ίσια ράμπα.
 

Αλλαγή φίλτρου λαδιού

αλλαγή λαδιών στο αυτοκίνητο

Μαζί με την αλλαγή λαδιών κινητήρα γίνεται πάντα και αλλαγή φίλτρου λαδιού. Το φίλτρο λαδιού βρίσκεται συνήθως στο κάτω μέρος δίπλα από τον κινητήρα (σε λίγα μοντέλα η πρόσβαση γίνεται από το πάνω μέρος του κινητήρα) . Το κόστος του φίλτρου ξεκινάει από τα 7 ευρώ για τα κοινά και ανεβαίνει αρκετά αν πρόκειται για ειδικά φίλτρα. 

 
 

download2-2 Allagi_Ladion_2

Η αλλαγή του φίλτρου του λαδιού είναι εξαιρετικά εύκολη. Και εδώ το πιο δύσκολο κομμάτι είναι να αναγνωρίσετε το φίλτρο λαδιού που παίρνει το αμάξι σας και να αγοράσετε ένα κατάλληλο. Και πάλι θα πρέπει να συμβουλευτείτε το βιβλίο οδηγιών του αυτοκινήτου σας για να βρείτε τι μοντέλα υποστηρίζει.

Allagi_Ladion_5Αν δεν έχετε πρόσβαση στο βιβλίο οδηγιών, μπορείτε αφού έχετε βγάλει το παλιό να πάτε σε ένα κατάστημα λιπαντικών ή ανταλλακτικών και να ζητήσετε ένα ίδιο ή να ψάξετε στο ίντερνετ για το βιβλίο οδηγιών του αυτοκινήτου σας.
 
Για να αλλάξετε το φίλτρο όπως είπαμε θα πρέπει να έχετε πρόσβαση στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου σας. Οπότε το αλλάζετε αφού έχετε αδειάσει τον κινητήρα από λάδια. 
Το φίλτρο λαδιού μοιάζει σαν ένα κουτάκι αναψυκτικού. Συνήθως έχει μαύρο χρώμα. Θα το αναγνωρίσετε εύκολα όταν το δείτε. Μερικές φορές μπορεί να είναι σε αρκετά δυσπρόσιτο σημείο και ίσως θα πρέπει να βγάλετε επιπλέον πλαστικά προστατευτικά για να έχετε πρόσβαση.
Διάφοροι τύποι κλειδιών φίλτρου λαδιού
Διάφοροι τύποι κλειδιών φίλτρου λαδιού

Ειδικό κλειδί για φίλτρα λαδιού

Για να το ξεβιδώσετε μπορείτε να προσπαθήσετε με το χέρι, αλλά το πιο πιθανό είναι να χρειαστείτε το ειδικό κλειδί για τα φίλτρα λαδιού. Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές για το ειδικό κλειδί, και είναι σχετικά οικονομικό. Μπορείτε να βρείτε ένα καλό με 5 ευρώ πολύ εύκολα. Καλό είναι να ξέρετε το χώρο του φίλτρου λαδιού πριν αγοράσετε κάποιο και να δείτε αν σας βολεύει η κάθετη αλλαγή ή η οριζόντια.
 
Είτε με το χέρι λοιπόν είτε με το εργαλείο θα πρέπει να το ξεσφίξετε σιγά σιγά. Πάλι θα πρέπει να τοποθετήσετε κάτω από το φίλτρο δοχείο αποστράγγισης, καθώς το φίλτρο έχει περίπου 200 ml λαδιού μέσα, τα οποία όταν το ανοίξετε θα χυθούν.
 
Αφού το ξεβιδώσετε, το αφήνετε για λίγη ώρα να στραγγίξει. Έπειτα προσεκτικά με ένα πανί καθαρίζετε τα τυχόν λάδια που έχουν χυθεί στη βάση του φίλτρου.
 
Πριν το βιδώσετε καλό είναι να αλείψετε με λίγο λάδι την λαστιχένια τσιμούχα την οποία έχει, ώστε να μην κολλήσει την επόμενη φορά που θα το αλλάξετε.
 
Με το χέρι ή με το ειδικό κλειδί βιδώνετε το νέο φίλτρο πάνω προσεκτικά ώστε να μην το σφίξτε υπερβολικά. Θα πρέπει από τη στιγμή που η τσιμούχα στο φίλτρο ήρθε σε επαφή με τη βάση του φίλτρου να κάνετε λιγότερο από μια στροφή το πολύ. Συνήθως 3/4 της στροφής αρκούν για τα περισσότερα φίλτρα.
 
Εφόσον το έχετε σφίξει, και έχετε βάλει τα πλαστικά προστατευτικά που τυχόν έχετε βγάλει, είστε έτοιμοι να γεμίσετε λάδι τον κινητήρα.

Μερικοί μύθοι που κυκλοφορούν για το λάδι κινητήρα

1. Όσο πιο συχνή η αλλαγή λαδιού τόσο καλύτερα

Αυτός είναι ένας μύθος που συνήθως διαδίδεται από όσους έχουν όφελος από τις συχνές αλλαγές λαδιών. Τον κάθε κινητήρα τον ξέρει καλύτερα ο κατασκευαστής του. Ειδικοί τεχνικοί και επιστήμονες έχουν ελέγξει και τεστάρει τον κάθε κινητήρα για αρκετό καιρό σε διαφορετικές συνθήκες και έτσι ξέρουν καλύτερα από όλους τι είναι καλύτερο για τον κινητήρα μας. Και έτσι αυτό μας προτείνουν.

Αν και οι συχνότερες αλλαγές λαδιού (για παράδειγμα στα 5000 χιλιόμετρα) από ότι πρέπει δεν κάνουν ζημιά στον κινητήρα (μόνο στη τσέπη μας ), δεν έχουμε κανένα σχεδόν όφελος. Τα συνιστώμενα χιλιόμετρα για κάθε αλλαγή λαδιού στον κινητήρα μας, είναι πάντα μια τιμή ασφαλείας επειδή ο κατασκευαστής δεν ξέρει την χρήση που θα κάνουμε.

Έτσι για παράδειγμα σε μερικά αυτοκίνητα που ο κατασκευαστής προτείνει αλλαγή λαδιών στα 7500 χιλιόμετρα χρησιμοποιούν λάδια που μπορούν άνετα να αντέξουν και 10.000 χιλιόμετρα αν η χρήση γίνετε κυρίως σε εθνική οδό στις 2500-3000 στροφές. Αν όμως γίνεται κυρίως σε αστικό δίκτυο με αρκετή κίνηση ή σε υψηλές ταχύτητες τότε 7500 είναι το μέγιστο επιτρεπτό.

Βέβαια προσοχή πρέπει να δείξουμε στο ότι ο κατασκευαστής προτείνει έναν αριθμό χιλιομέτρων χρησιμοποιώντας το προτεινόμενο λάδι. Αν το λάδι αλλάξει, τότε μπορεί να αλλάξει και αυτός ο αριθμός.

2. Το χρώμα του λαδιού μας δείχνει πότε πρέπει να γίνει η αλλαγή λαδιών

Αυτός είναι μια λανθασμένη άποψη που προέρχεται από μια σωστή διαπίστωση . Το λάδι κινητήρα έχει την ιδιότητα να κατακρατεί τα μικροσκοπικά υπολείμματα που βρίσκονται μέσα στον κινητήρα και έτσι να μην εμποδίζουν τη λειτουργία του. Έτσι με τον καιρό το χρώμα του λαδιού γίνεται πιο σκούρο. Αυτό είναι κάτι φυσικό και γίνεται πάντα.
 
Οπότε γιατί είναι μύθος αφού όντως γίνεται πιο σκούρο το χρώμα του λαδιού με τον καιρό?
Το πρόβλημα έγκειται σε δύο σημεία. Πρώτον στο αρχικό χρώμα του λαδιού. Τα λάδια του κινητήρα δεν έχουν όλα την ίδια απόχρωση. Αναλόγως τα χαρακτηριστικά τους και τα πρόσθετα που έχουν μπορεί να έχουν από σχεδόν εντελώς διάφανο χρώμα έως αρκετό σκούρο. Δηλαδή υπάρχουν λάδια κινητήρα που αχρησιμοποίητα είναι ήδη αρκετά σκούρα. 
 
Το άλλο πρόβλημα είναι όταν το λάδι κατακρατεί κατάλοιπα δεν είναι αρνητικό ούτε μειώνει την απόδοση του. Η απόδοση του μειώνεται όταν κατακρατεί τόσα πολλά κατάλοιπα που γίνεται άρκετά παχύρρευστο, χάνοντας έτσι τις λιπαντικές ιδιότητες τις οποίες έχει. Οπότε αν το λάδι είναι σκούρο αρκετά αλλά δεν είναι παχύρρευστο μπορεί να έχει μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα ακόμα άνετα.
Έτσι εκτός από το χρώμα, ελέγξτε πόσο ιξώδες είναι και πόσα χιλιόμετρα έχει κάνει το αμάξι. 
 
Μερικές εταιρίες αυτοκινήτων έχουν αναπτύξει ένα ειδικό σύστημα που σας προειδοποιεί από το καντράν του αυτοκινήτου για το πόσο ακόμα ζωή έχει το λάδι σας.
 

3. Τα πρόσθετα βελτιωτικά κινητήρα είναι απαραίτητα

Όπως τονίζουν και οι ίδιοι οι κατασκευαστές, σχεδόν όλοι οι νέοι κινητήρες έχουν ήδη από την κατασκευή τους, πρόσθετα που βοηθούν την λειτουργία του κινητήρα. Έτσι σε ένα αμάξι που κάνει φυσιολογική χρήση δεν χρειάζονται πρόσθετα βελτιωτικά. Ένα καλό, κατάλληλο λάδι είναι υπεραρκετό. Αν ο κινητήρας είναι αρκετά παλιός τότε ίσως τα βελτιωτικά έχουν κάποιο όφελος.
 

4. Δεν κάνει να βάζουμε συνθετικό λάδι σε παλιούς κινητήρες

Αυτό δεν είναι ακριβώς μύθος. Είναι εν μέρει σωστό. Σε αμάξια με κινητήρα παλιό (πριν το 1990), υπήρχε περίπτωση να υπάρχουν διαρροές με το συνθετικό λάδι. Έτσι έπρεπε να χρησιμοποιούμε μόνο συμβατικό λάδι. 
Βέβαια πλέον δεν υπάρχουν πολλά τέτοια αμάξια σε κυκλοφορία αλλά υπάρχουν και συνθετικά λάδια που έχουν πρόσθετα που βοηθούν να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα.

5. Αν αναμείξουμε διαφορετικά λάδια θα καταστραφεί ο κινητήρας μας

Αν και καλό είναι να χρησιμοποιούμε ένα τύπο λαδιού σε κάθε αλλαγή, αν τα λάδια έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά μπορούμε να βάλουμε και δύο διαφορετικά. Για παράδειγμα αν ο κινητήρας μας παίρνει 4 λίτρα λάδι και έχουμε 3 λίτρα λάδι Χ μάρκας API-SN 10W-40 και 1 λίτρα λάδι Ψ μάρκας API-SN 10W-40 , δεν θα έχουμε κάποιο πρόβλημα. Βέβαια καλό είναι όπως είπαμε να χρησιμοποιούμε το ίδιο λάδι.
 
Επίσης σε περιπτώσεις ανάγκης (αν πχ η στάθμη λαδιού είναι κάτω από το ελάχιστο όριο και βρισκόμαστε στη μέση ταξιδιού και δεν μπορούμε με κανένα τρόπο να προμηθευτούμε λάδι με τα ίδια χαρακτηριστικά) μπορούμε να προσθέσουμε λάδι με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Είναι σίγουρα προτιμότερο από το να δουλεύει ο κινητήρας χωρίς λάδια. Βέβαια καλό είναι να γίνει μετά αλλαγή λαδιών άμεσα. Ειδικά αν το λάδι είναι εντελώς ακατάλληλο για τον κινητήρα μας.

Πολιτική σχολιασμού

Αν θέλετε να συμμετέχετε στις συζητήσεις χωρίς να χρησιμοποιήσετε λογαριασμό του disqus ή κοινωνικών δικτύων, μπορείτε να επιλέξετε να σχολιάσετε ανώνυμα ως επισκέπτης.
Απλώς συμπληρώστε ένα οποιοδήποτε όνομα και ένα αληθοφανές email (πχ kanenas@gmail.com) και επιλέξτε το κουτάκι « I'd rather post as a guest».
Τα ανώνυμα σχόλια απαιτούν επαλήθευση από κάποιον διαχειριστή πριν δημοσιευθούν.
Για περισσότερα σχετικά με την πολιτική σχολιασμού της ιστοσελίδας, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

  • admin

    2/2
    Έτσι για παράδειγμα αν έχετε ένα αμάξι που ο κατασκευαστής προτείνει 10.000χλμ ή 12 μήνες για αλλαγή λαδιών (με το συνιστώμενο λάδι πάντα), και εσείς έχετε κάνει 500 χλμ μόνο, τότε καλό θα ήταν να αλλάξετε λάδια στον ένα χρόνο και να μην περιμένετε να συμπληρώσετε τα 10.000χλμ. Αν όμως έχετε κάνει 9.000 χλμ (με καλή χρήση) τότε μπορείτε να περιμένετε λίγο διάστημα (ακόμα ίσως και μερικούς μήνες), να συμπληρώσετε τα 10000 χλμ χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, καθώς είστε κοντά στις τιμές του κατασκευαστή.

    Το βέβαιο είναι ότι δεν θα σας κολλήσει ξαφνικά η μηχανή, ακόμα και αν το αφήσετε αρκετά διάστημα παραπάνω από ότι προτείνει ο κατασκευαστής (πχ διπλό χρονικό διάστημα) έχοντας κάνει λίγα χλμ. Αλλά είναι απολύτως σίγουρο ότι ο κινητήρας σας, θα παρουσιάσει σοβαρή βλάβη πιο σύντομα από ότι αν κάνατε τις αλλαγές λαδιών στο κανονικό χρονικό διάστημα (εφόσον ποτέ δεν συμπληρώνατε τα απαραίτητα χλμ). Το πόσο πιο σύντομα δεν μπορείτε να το ξέρετε και πιθανώς να μην το καταλάβετε και ποτέ (δηλαδή να περάσουν τόσο πολλά χρόνια ώστε να αλλάξετε αυτοκίνητο πριν χαλάσει η μηχανή).

    Αλλά νομίζω ότι σχεδόν όλοι οι μηχανικοί θα σας πουν, ότι καλό είναι να αλλάζετε λάδι περίπου στο χρονικό διάστημα που προτείνει ο κατασκευαστής ακόμα και αν δεν έχουν συμπληρωθεί τα απαραίτητα χιλιόμετρα, αν θέλετε να κρατήσετε τον κινητήρα για πάρα πολλά χρόνια, και ότι είναι σίγουρα καλύτερο να βάλετε ένα οικονομικότερο λάδι και να κάνετε τις αλλαγές περίπου στο χρονικό διάστημα που πρέπει (αν δεν συμπληρώνονται τα χλμ) από το να βάζετε ένα ακριβό και να το κρατάτε για χρόνια μέχρι να συμπληρώσετε τα χιλιόμετρα.

  • admin

    1/2

    Αυτό που λέτε δεν είναι μύθος. Είναι συμβουλή από τους κατασκευαστές κινητήρων και λαδιών και υπάρχει για κάποιο λόγο. Το διάστημα που προτείνει ο κάθε κατασκευαστής μπορεί να διαφέρει (συνήθως είναι 6-12 μήνες) αλλά πάντα υπάρχει ένα χρονικό όριο. Οπότε ναι καλό θα ήταν να αλλάζετε λάδια ακόμα και αν δεν κάνετε τα απαραίτητα χιλιόμετρα, αν έχει περάσει αρκετά το διάστημα που προτείνει ο κατασκευαστής.

    Τώρα λίγο πιο αναλυτικά, δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια απάντηση που να είναι ίδια για όλες τις περιπτώσεις. Οι παράγοντες που μπορεί να κάνουν το λάδι να χάσει τις ιδιότητες που έχει (δηλαδή να λιπαίνει και να καθαρίζει κατακρατώντας τα ιζήματα), είναι αρκετοί (συνθήκες χρήσης, εξωτερικές συνθήκες, οδηγική συμπεριφορά…). Γιαυτό οι κατασκευαστές δίνουν μια μέση τιμή στα χλμ και στο χρονικό διάστημα που μπορεί να καλύψει τις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς να γίνουν πολύ περίπλοκοι για το καταναλωτικό κοινό.

    Στα χλμ, ίδιο λάδι σε ίδιο κινητήρα που έχει κάνει 5000 χλμ σε εθνική οδό σε χαμηλές στροφές θα είναι διαφορετικό από ένα που έχει χρησιμοποιηθεί 5000 χλμ μέσα στην πόλη σε συνεχές σταμάτα/ξεκίνα ή με ένα που έχει χρησιμοποιηθεί σε πολύ υψηλές στροφές.

    Τώρα όσο αφορά το χρονικό διάστημα, το λάδι δεν "χαλάει" από μόνο του. Δηλαδή αν αγοράσετε ένα λάδι μηχανής σε ένα δοχείο και το ανοίξετε χωρίς να το χρησιμοποιήσετε και το αφήσετε 2 χρόνια θα δείτε ότι είναι σχεδόν το ίδιο. Οπότε γιατί να "χαλάει" το λάδι μέσα στον κινητήρα αν δεν έχει κάνει τα χιλιόμετρα που πρέπει αλλά αν έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα? Η απάντηση είναι ότι δεν είναι τόσο ότι "χαλάει" το λάδι, όσο ότι δεν κάνει αυτό για το οποίο το βάζουμε στον κινητήρα, δηλαδή να τον προστατεύει και να τον καθαρίζει με τη χρήση. Έτσι αν αλλάξετε λάδι στον κινητήρα, αλλά δεν ανάψετε ποτέ την μηχανή δεν θα έχετε πρόβλημα (για λογικό διάστημα). Τα προβλήματα ξεκινούν όταν ο κινητήρας δουλεύει, ειδικά σπανίως και για λίγο. Όσο και να φαίνεται περίεργο οι περισσότεροι ειδικοί λένε, ότι ένα αμάξι που κάνει πολύ λίγα χιλιόμετρα πρέπει να αλλάζει λάδι σε συντομότερο διάστημα από ένα αμάξι που κάνει μέτρια χιλιόμετρα. Ο λόγος είναι ότι ένα αμάξι, που κάνει λίγα χιλιόμετρα και όχι καθημερινά, θα έχει μεγαλύτερες συγκεντρώσεις ιζημάτων στον κινητήρα, κυρίως από οξέα τα οποία θα καταστρέφουν σταδιακά την μηχανή, από ότι ένα αμάξι που δουλεύει καθημερινά χωρίς βέβαια να κάνει και αυτό πολλά χιλιόμετρα. Και αυτό γιατί επειδή δεν δουλεύει συχνά η μηχανή δεν "καθαρίζεται" από το λάδι επιτρέποντας έτσι στα οξέα να έχουν μεγαλύτερη συγκέντρωση σε μερικά σημεία και να καταστρέψουν αργά και σταδιακά το εσωτερικό της μηχανής. Στο εξωτερικό αυτές οι περιπτώσεις λέγονται granny's car, δηλαδή το αμάξι της γιαγιάς (επειδή συνήθως οι ηλικιωμένοι κάνουν πολύ λίγα χλμ και όχι σε καθημερινή βάση).

  • ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

    ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ
    ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΣΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΑ ΛΑΔΙΑ ΝΑ ΜΟΥ ΓΡΑΨΕΙΣ ΕΑΝ ΙΣΧΥΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΝΕ : Η ΑΛΛΑΓΗ ΛΑΔΙΩΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΕ π.χ.7500 KM Ή ΣΕ 2 ΧΡΟΝΙΑ, ΔΗΛΑΔΗ ΕΑΝ ΔΕΝ ΚΑΝΩ ΣΕ 2 ΧΡΟΝΙΑ 7.500 KM ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΩ ΤΑ ΛΑΔΙΑ;.