Αντικατάσταση μπαταριών επαναφορτιζόμενων συσκευών

2
 
Αντικατάσταση μπαταρίας επαναφορτιζόμενης συσκευής

Έχω τη συνήθεια να μη ξυρίζομαι ποτέ, κόβω τα γένια μου με μικρές κουρευτικές μηχανές από έφηβος.Πάντα προτιμούσα τις επαναφορτιζόμενες λόγω της ευκολίας χρήσης. Όλα αυτά τα χρόνια έχω αλλάξει αρκετές (περίπου 10). Άλλες κράταγαν χρόνια,άλλες ούτε μήνα.

Το βασικό πρόβλημα ήταν ότι λόγω της υγρασίας των γενιών σκουριάζει το μοτέρ και τα ηλεκτρικά της κουρευτικής η χάλαγε με το καιρό η μπαταρία της συσκευής.Όταν γινόταν αυτό απλώς τη πέταγα και έπαιρνα μια άλλη.
 
Το ρεύμα καθώς και οι κολλήσεις με κολλητήρι θέλουν προσοχή, γιατί τα λάθη σκοτώνουν. Μην το επιχειρήσετε αν δεν γνωρίζετε ούτε τα βασικά σχετικά με τις διαφορές εναλλασόμενου και συνεχούς ρεύματος.
 
 
Σκουριασμένο μοτεράκι κουρευτικής
 
Εδώ και 3 χρόνια έχω μια babyliss, ίσως η καλύτερη και πιο ανθεκτική που έχω αγοράσει μέχρι σήμερα.
Τελευταία η μπαταρία της όσο πάει κρατάει και πιο λίγο, το οποίο είναι σημαντικό πρόβλημα γιατί το φόρτισμα της παίρνει αρκετές ώρες.
 
Οι μπαταρίες των παλιών επαναφορτιζομενων είναι συνήθως Νικελίου-Καδμίου οι οποίες δυστυχώς έχουν τα εξής μειονεκτήματα :
  • Μνήμη (Με απλά λόγια αν κάνετε μισά γεμίσματα, θα γεμίζει στο μισό μετέπειτα)
  • Αποφόρτιση (Αν τη φορτίσετε πλήρως και την αφήσετε λίγο καιρό, αδειάζει μόνη της)
  • Περιορισμένο αριθμό πλήρων φορτίσεων  (συνήθως ως 1000 το πολύ)
Έτσι αποφάσισα να αλλάξω τη μπαταρία της μονός μου.
 

Υλικά Απαραίτητα

  • Κολλητήρι 
  • Σύρμα συγκολλήσεως (καλάι)
  • Κατάλληλο κατσαβίδι για ξεβίδωμα της συσκευασίας
  • Ανταλλακτική μπαταριά κατάλληλη
  • Λίγο οινόπνευμα ή ασετον για τυχόν καθαρισμό.
  • Τρόμπα κόλλησις (για απορρόφηση παλιού καλάι)
  • Μια επίπεδη λίμα 

Άνοιγμα συσκευής

Συνήθως το πιο δύσκολο κομμάτι όταν προσπαθείς να φτιάξεις ένα ηλεκτρικό εργαλείο ή μηχάνημα είναι να το ανοίξεις. Και αυτό γιατί τα πιο πολλά έχουν ειδικές βίδες που αν βάλεις λίγο ακατάλληλο κατσαβίδι «τρώγεται» εύκολα και μετά δε ανοίγει με τίποτα. Πολλά δεν έχουν καν βίδες και είναι κολλημένα.
 
Μια καλή λύση είναι αν πετύχετε κάπου ένα καλό σετ με μύτες ηλεκτρονικού που δε έχετε ξαναδεί,να το αγοράσετε. Κάποια στιγμή θα χρειαστεί. Εγώ έχω βρει ένα της wolfcraft με καμία 50αρια bits και με έχει σώσει αρκετές φορές.
 
Η κουρευτική είχε απλώς πολύ μικρές philips βίδες, οπότε το άνοιξα σχετικά εύκολα.
 
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε όταν το ανοίξετε, είναι να δείτε τι μπαταρία έχει και την πολικότητά της.
 
Οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες των συσκευών δε είναι ακριβώς ίδιες με αυτές του εμπορίου. Η διάφορα είναι ότι και οι δυο πόλοι είναι ίδιοι, δεν έχει δηλαδή ο θετικός πόλος το μικρο εξόγκωμα  των κοινών. Επίσης έχουν κολλημένες στους πόλους τους πινάκια.
Αυτή που είχε πάνω ήταν μια Νικελίου Καδμίου AA – 1,2 volt – 600mah
 
Τα βασικά μιας επαναφορτιζόμενη μπαταρίας είναι τα εξής :
 

Βασικά Χαρακτηριστικά Μπαταριών

  • Μέγεθος : (ΑΑΑ,ΑΑ,Sub C ,C,D,9V) Η δικιά μου ήταν ΑΑ
  • Υλικό : (Ni-Cd,Ni-MH,Li-on).H δικιά μου ήταν Νικελίου Καδμίου
  • Τάση ; (1,2/3/6/9) Η δικιά μου ήταν 1,2 βολτ.
  • Χωρητικότητα : Η δικιά μου ήταν 600 mAh,αρκετα μικρή.
Το επόμενο που πρέπει να κάνουμε είναι να προμηθευτούμε τη νέα μπαταρία που θα βάλουμε.
Πρέπει να είναι το ίδιο μέγεθος και να έχει τη ίδια τάση. Η χωρητικότητα δεν πειράζει να είναι διαφορετική. Ίσα ίσα που καλό είναι να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερη.
 
Στο υλικό τώρα, οι καλύτερες και ακριβότερες μπαταρίες είναι οι λίθιου. Οι μαγγανίου είναι καλύτερες από της καδμίου καθώς έχουν λιγότερο το φαινόμενο της μνήμης. Κάποιες καινούργιες δεν έχουν ούτε το φαινόμενο της αποφόρτισης μετά από τη πολύ αδράνεια.
 
Οι λιθιου θέλουν άλλο φορτιστή. Ενώ οι Καδμίου και Μαγγανίου χρησιμοποιούν συνήθως τον ίδιο.
Εγώ επειδή βαριόμουνα να περιμένω μέχρι να αγοράσω καινούργια μπαταρία, χρησιμοποίησα μια επαναφορτιζόμενη μπαταρία AA Νικελίου Μαγγανίου που είχα με 2500 mAh. Έχει τη τετραπλάσια χωρητικότητα από τη προηγουμένη, οπότε αυτό σημαίνει πολύ περισσότερη ώρα χρήσης (αλλά και περισσότερη ώρα που χρειάζεται για να φορτίσει πλήρως).
Το κακό είναι ότι ήταν κοινή εμπορίου και όχι ειδική, με πινάκια.
 
Θα εξηγήσω παρακάτω ποιο είναι το πρόβλημα σε αυτό.
 

Αντικατάσταση μπαταρίας επαναφορτιζόμενης συσκευής

Προσπαθούμε προσεκτικά να βγάλουμε τη παλιά μπαταρία. Η δικιά μου ήταν κολλημένη με λίγο κόλλα στη πλακέτα και κολλημένα τα πινάκια της στη πλακέτα.
Υπάρχουν 3 διαφορετικοί τρόποι.

 

1. Ειδικές μπαταρίες

Ειδικές μπαταρίες με κολλημένα πινάκια
 
Ο πιο εύκολος είναι να προμηθευτείτε τις ειδικές έτοιμες μπαταρίες με ήδη κολλημένα πινάκια (όπως αυτές στη παραπάνω φώτο) και απλώς να τις συνδέσετε. Είναι σχετικά πιο ακριβές από τις κοινές του εμπορίου και δε τις έχουν όλα τα μαγαζιά δυστυχώς. 
 
Την εποχή που γράφτηκε το άρθρο, οι αγορές από την Κίνα δεν ήταν τόσο διαδεδομένες. Στη σημερινή εποχή, μπορείτε πολύ εύκολα να βρείτε πολύ οικονομικές έτοιμες μπαταρίες, αγοράζοντας απευθείας από Κίνα ή από reseller εδώ.

2. Κόλληση με κολλητήρι σε κοινή μπαταρία

Αυτόν εφάρμοσα εγώ. Είναι λίγο πιο δύσκολος στη υλοποίηση,αλλά δε χρειάζεσαι επιπλέον υλικά.
Αυτό που έκανα ήταν ότι ζέστανα προσεκτικά τα πινάκια και να τα αποκολλήσω προσεκτικά από τους πόλους της μπαταρίας κρατώντας έτσι τα πινάκια κολλημένα στη πλακέτα.
 
Εδώ χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή γιατί οι μπαταρίες δεν αντέχουν πολύ μεγάλες θερμοκρασίες και μπορεί να εκραγούν. Γιαυτό εκτός από προστατευτικά που είναι αναγκαίο να φορέσουμε, το κολλητήρι το έχουμε όσο πιο χαμηλά γίνεται σε θερμοκρασία. Και πότε δεν ακουμπάμε απευθείας τους πόλους της μπαταρίας με αυτό.
 
Το πιο δύσκολο τώρα στη όλη διαδικασία είναι να συγκολλήσετε τα πινάκια στη μπαταρία.
Θέλει καταρχάς να τρίψετε λίγο τους πόλους με μια επίπεδη λίμα ώστε να μπορεί να πιάσει καλύτερα η συγκόλληση. Πρέπει το αποτέλεσμα μετά το τρίψιμο με τη λίμα να είναι ίσο και επίπεδο σε όλο το πόλο της μπαταρίας.
 
Μέτα με πολύ προσοχή θέλει να λιώσεις λίγο καλάι πάνω στη μπαταρία ώστε να πιάσει και μετά να λιώσεις  το σύρμα πάνω στα πινάκια και να το πιάσεις αμέσως πάνω στους πόλους.Αυτό μπορεί να πάρει αρκετή ώρα και πολλές προσπάθειες για να γίνει γιατί δε μπορεί να ζεστάνει τους πόλους και δε πιάνει εύκολα η κόλληση.

3. Κόλληση με ειδική αγώγιμη κόλλα

Δε τον έχω δοκιμάσει, αλλά τον ανακάλυψα πρόσφατα. Υπάρχουν στην αγορά ειδικές αγώγιμες κόλλες που μπορεί να αντικαταστήσουν μικρό-κολλήσεις με καλάι. Έχει σαφέστατα πλεονεκτήματα στη προκειμένη περίπτωση, καθώς γλυτώνεις τη ταλαιπωρία του τριψίματος των πόλων και το φόβο πιθανής έκρηξης στις μπαταρίες από υπερβολική θερμοκρασία. Υπάρχει σε αρκετά ελληνικά e-shops και φυσικά στο ebay/Amazon. Θεωρητικά η αλλαγή των μπαταρίων γίνεται παιχνίδι.
 
 
Όταν λοιπόν κολλήσει η μπαταρία στα πινάκια και τα πινάκια στη πλακέτα, απλά κλείνετε τη συσκευή προσεκτικά και την φορτίζετε.

Συνοψίζοντας

Επειδή είναι custom made και επειδή πάντα μπορεί να έχει γίνει κάπου ένα λάθος, καλό είναι στα πρώτα φορτισμένα να είμαστε αρκετά προσεκτικοί. Δηλαδή να τη φορτίζουμε σε σημείο απομονωμένο και χωρίς εύφλεκτα υλικά κοντά και πότε όταν λείπουμε από το σπίτι. Επίσης καλό είναι να υπολογίζετε και τον μέγιστο χρόνο φόρτισης, σε περίπτωση που δεν σταματήσει μόνο του την φόρτιση το κύκλωμα. Τον χρόνο φόρτισης μπορείτε να τον υπολογίσετε με απλά μαθηματικά, γνωρίζοντας την χωρητικότητα της μπαταρίας αλλά και τις δυνατότητες του φορτιστή.
 
Έτσι για παράδειγμα αν ο φορτιστής μπορεί να δώσει έως 1 αμπέρ και η μπαταρία είναι 2.5 αμπερώρια, ο χρόνος φόρτισης πρέπει να είναι περίπου 2 μίση ώρες. Αν ήταν 0.5 αμπέρ ο φορτιστής θα χρειαζόταν 5 ώρες, ενώ αν ήταν 2.5 αμπέρ ο φορτιστής θα χρειαζόταν μόλις μία. Στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο απόλυτοι οι αριθμοί για διάφορους λόγους, αλλά στο περίπου κάπως έτσι πρέπει να το υπολογίζετε. 
 
Εγώ ήδη τη χρησιμοποιώ χωρίς κανένα πρόβλημα εδώ και μια βδομάδα, και την έχω αφήσει να φορτίζει 2 μέρες συνεχόμενα.
 
Αναδρομή :  Τελικά η νέα μπαταρία άντεξε μία χαρά μέχρι το μοτεράκι να παραδώσει πνεύμα, 2 χρόνια μετά.
 
 

Σημείωση πρώτη : Κάπου διάβασα ένα αποτελεσματικό τρόπο να επαναφέρουμε τις επαναφορτιζόμενες μπαταρίες ανέξοδα όταν αυτές χάνουν την απόδοση τους αισθητά. Δεν το δοκίμασα αλλά διάβασα από πολλούς ότι κάνει όντως δουλεία. Οι μπαταρίες από τις πολλές φορτίσεις σχηματίζουν κρυστάλλους εσωτερικά και έτσι δεν δουλεύουν όπως πρέπει.
 
Έτσι απλώς με ένα σοκ, ηλεκτρικό ή φυσικό μπορούμε να διαλύσουμε τους κρυστάλλους και να της ξαναδώσουμε ζωή. Το ηλεκτρικό σοκ, θέλει διαδικασία αρκετή αν και είναι πιο σίγουρο ,αλλά και το φυσικό όπως διάβασα έχει καλά αποτελέσματα και είναι πολύ πιο απλό. Με μια ματσόλα ή κάτι ανάλογο χτυπάμε ελαφρά τον ένα πόλο και έτσι επανέρχεται η μπαταρία. Όπως είπα δε τον δοκίμασα αλλά διάβασα ότι δουλεύει.
 
Σημείωση δεύτερη : Με τον ίδιο τρόπο που ανέφερα πιο πάνω μπορούμε να αλλάξουμε και μπαταρίες από επαναφορτιζόμενο δραπανο η άλλα επαναφορτιζόμενα εργαλεία. Απλώς εκεί θα έχουν πιο πολλές μπαταρίες σε διάταξη και το κόστος θα είναι υψηλότερο.